Nyårstråden

Jag tyckte det lät som att du skulle ta med nya hunden ut också eftersom du gör så med gamla.
Nej, jag skrev ju att det inte är en god idé, men att jag är van att göra så och bortskämd med orädda hundar. Kanske var otydlig, men nej det ska jag inte göra, det är, som jag skrev, ingen dog idé.

Så förlåt för att jag var otydlig i mitt inlägg, som tydligen kan tolkas tvärtom vad jag menade också.

Jag har fått i uppdrag att göra aptitretare. Är ju en jobbigt kräsen person själv så det blir inget avancerat, då kan jag inte äta 😅
Ska göra små rullar av tunnbröd med mjukost och rökt skinka samt krustader med egen fyllning av Creme fraiche, handskalade räkor, finhackad rödlök, citron och dill.

Blir samma restaurang som de senaste åren. Middag från kl 20 och sen har de dj från 22.30. Funderar på vad jag ska äta, blir nog någon kyckling. Jag var och köpte vin igår (restaurangen har inget tillstånd, så man får ta med eget om man vill ha vin) så det är klart. Jag har ingen aning om hur många vi är eller vilka utöver hon som bjöd in mig samt en annan bekant där det framgick i ett samtal härom dagen att vi båda ska till samma ställe. Men det ska bli kul! Jag förväntar mig inte vara ute så länge utan att jag är hemma ca 1-2.

Förra året hade restaurangen besök av en sångerska från Kairo-operan som var där med några vänner. De gjorde en improviserad minikonsert mellan middag och dj. Hon sjöng och så var det komp på gitarr och trumma. Hon var otroligt bra (sjöng popmusik) så jag hoppas faktiskt att hon ska vara där i år igen. Inte så troligt, men tydligen är hon en återkommande gäst så man vet aldrig.

Innan jag ger mig iväg ska jag ta en lugn stund, lyssna på ABBAs Happy New Year och reflektera över året och vad som kan tänkas komma. Det gör jag alltid.

Jag har fått förrätten på min lott, det blir jordärtskockssoppa här också. Men hur mycket bör man justera "portionsstorleken" på ett vanligt recept? Vi är 8 vuxna och 8 barn i 10-15årsåldern, men jag misstänker att det blir lite mycket om man lagar till 16 personer när det bara skall vara förrätt.

Allt till tacos inköpt, dvs tacokyckling, tortillabröd, CF, tacosås, guacamole, sallad... Enkelt, men det blir säkert gott :) !

Har också köpt glass och vispgrädde. Ska baka maränger och göra chokladsås. Efterrätten blir marängsuisse :d !

Sedan har jag köpt chips och jordnötsringar, samt en halvflaska bubbel åt mig och ett par öl åt maken.

Jag har fått förrätten på min lott, det blir jordärtskockssoppa här också. Men hur mycket bör man justera "portionsstorleken" på ett vanligt recept? Vi är 8 vuxna och 8 barn i 10-15årsåldern, men jag misstänker att det blir lite mycket om man lagar till 16 personer när det bara skall vara förrätt.

Den går ju att spara så jag hade nog inte dragit ner så mycket på portionsstorleken. Sedan beror det ju också på om alla barnen kommer att äta av den (en del kan ju vara lite selektiva med vad de äter) och om det är några tonårskillar som går fram som en svärm gräshoppor över maten :D

Vill minnas att det var @Lillgrådis som en gång skrev om den i någon Tittar in i ditt kök-tråd och jag högg direkt och bad om receptet :D Det här är för 4 personer enligt receptet, själv tycker jag dock att det är något snålt tilltaget p.g.a älskar sås, så jag brukar göra dubbel sats om vi är 4 :angel:

• 1/2 rödlök, hackad
  • 2 timjankvistar el 1,5 msk torkad
  • 1 msk strösocker
  • 1 msk smör till stekning + 1 1/2 msk smör till att blanka av såsen med
  • 3 1/2 dl rött vin
  • 1 1/2 msk kalvfond
  • 3/4 dl blåbär
  • salt
  • svartpeppar
Stek rödlök, timjankvistar och strösocker i smör tills de är gyllene. Tillsätt vin och kalvfond och sjud tills ca. hälften återstår (ca 15-20 min). Häll i blåbären, mosa dem lite lätt mot botten av kastrullen och sjud ytterligare några minuter. Sila såsen och smaka av med smör, salt och svartpeppar.

Den här vill jag testa! Vad är bästa grundläggande tipset till någon som aldrig öht gjort en sås 😅

Kommer köpa Jensens bea att värma också för säkerhets skull 😁

Jag har faktiskt ingen aning om vad vi ska äta för något :o Kanske läge att höra med mannen om han har någon plan, eller om vi avslutar året med smörgåsar och filmjölk :D Men egentligen så skulle det inte göra mig så mycket. Visst är det kul och trevligt med god mat, men just i år så känns det ganska oväsentligt.

Vickning blir i alla fall korv med bröd, och jag förmodar att vi kommer att skåla i något alkoholfritt bubbel vid tolvslaget. Förutsatt att vi inte redan somnat, då...

Den här vill jag testa! Vad är bästa grundläggande tipset till någon som aldrig öht gjort en sås 😅

Kommer köpa Jensens bea att värma också för säkerhets skull 😁

Jag skulle säga att det viktigaste när en gör sås är att planera, dvs inte göra en massa annat samtidigt (förutom när den står och reducerar om det är den typen av sås). Det, och sedan att smaka av och inte bara gå rakt av efter mängderna i receptet. Dels kan de olika ingredienserna ge olika smak beroende på var de är odlade, hur gamla de är osv och dels har vi alla olika smakpreferenser.

Jag skulle säga att det viktigaste när en gör sås är att planera, dvs inte göra en massa annat samtidigt (förutom när den står och reducerar om det är den typen av sås). Det, och sedan att smaka av och inte bara gå rakt av efter mängderna i receptet. Dels kan de olika ingredienserna ge olika smak beroende på var de är odlade, hur gamla de är osv och dels har vi alla olika smakpreferenser.

Det blir min enda uppgift iaf så check på den! Men vad behöver man egentligen för gryta? Ganska liten? Ska man röra hela tiden?

Det blir min enda uppgift iaf så check på den! Men vad behöver man egentligen för gryta? Ganska liten? Ska man röra hela tiden?

Eftersom rödvinssåsen ska reduceras, dvs koka ner, så vill jag ha en halvstor kastrull iaf. Dels går det lite snabbare när det är större yta och dels är det lättare att röra om utan att det stänker. Jag gillar att kunna röra runt ordentligt :D

Vet inte vad det ska bli för efterrätt, jag har ju ätit en hel del sött nu över julen, ätit upp både choklad och pepparkakor. Kanske mina mandelmusslor, men mtp att jag är laktosintolerant så känns det inte riktigt värt det, och en burk jordgubbs/hallonsylt.

Förslag på något lätt och inte så sött som inte behöver mycket förberedelse? Till middag blir det sushi :d

Liknande trådar

Kropp & Själ Förra året hade jag en fantastisk jul. Vi ställde in julfirandet och det var lugnt och skönt helt utan stress. I år är det tvärtom. Det...
Svar
18
· Visningar
724
Senast: Cattis_E
·
Kropp & Själ Knip! Vilken dag som helst ska jag verkligen köra :up: Jag menar, jag har ju nyss fått barn och det, det behöver väl inte vara någon...
2
Svar
20
· Visningar
1 120
Senast: Tilly_85
·
Mat Dags för en lättsam tråd! Svärföräldrarna kommer på besök ikväll och vi ska beställa pizza, suttit i en kvart redan och funderat på vad...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
3 663
Senast: hastflicka
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag kände inte riktigt att det här platsar in i någon "vanlig tråd", och det är väl egentligen ett klart dagboksämne eftersom jag "bara"...
Svar
1
· Visningar
805
Senast: MML
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka