Nyårstråden

Jag har beslutsångest angående nyår.

En vän pratade tidigare om att vi kunde fira ihop. Hennes hund är dock rejält rädd för fyrverkerier och jag är lite skeptisk till att låta mina hundar umgås med en rädd hund, framförallt då jag inte vet hur ena hunden reagerar (han har bara bott hos mig sen i somras). Samtidigt lär det vara lugnt där, och det räcker med att någon granne drar igång rejäl nyårsfest för att det ska höras ordentligt hemma då huset är lyhört. Det var lugnt förra året, men nu har vi nya grannar precis ovanför och ingen aning om deras nyårstraditioner. Jag umgås gärna med vännen, men är samtidigt otroligt lockad av att bara sitta hemma, slappa, titta på något lugnt på tv och sedan sova i egna sängen. Att vännen firar hos oss är inte ett alternativ.

Vad som dock är spikat är att jag inleder dagen traditionsenligt med en lång(!) hundpromenad direkt vid soluppgången, därefter gör något kul och försöker att äta extra gott. Vi är inte så mycket för att göra spektakulära middagar, men någon enkel favoriträtt till lunch och till middag och en riktigt god efterrätt, kanske efterrätt både vid lunch och middag... Det är grejer det :D

Ska läsa igenom tråden imorgon för inspiration kring det ätbara. Och prata igenom ordentligt med vännen kring hur hon tänker sig nyårsfirandet.

Jag jobbar som vanligt (vi har 65 ungar inbokade på hotellet över nyår. YEY! :angel: :D) men är glad över att nyårsfirande i stil med Sverig ei stort sett inte förekommer här så jag slipper oroa mig för en massa smällar.
Kanske köper en bubbel och ser på Grevinnan och Betjänten på YT med några kära vänner runtom i världen.

Jag jobbar som vanligt (vi har 65 ungar inbokade på hotellet över nyår. YEY! :angel: :D) men är glad över att nyårsfirande i stil med Sverig ei stort sett inte förekommer här så jag slipper oroa mig för en massa smällar.
Kanske köper en bubbel och ser på Grevinnan och Betjänten på YT med några kära vänner runtom i världen.
Hur brukar man fira nyår i UK? Skönt att slippa massa raketer…både här och i Tyskland där jag bott ska det alltid smällas till nyår.

Sen tillkommer det årliga nyårsproblemet - grönsakerna. Jag tycker inte en måltid känns riktigt komplett om det inte finns en hel del grönsaker på tallriken, men just till mat av typen "kött, sås och krånglig potatis" tycker jag det är svårt att få till det gröna som en integrerad del av rätten. Tidigare år har det blivit antingen rotsakspytt (vilket ligger lite väl nära potatisen för mig), haricot verts eller broccoli. Vilket är helt ok, men det är kul att variera lite också. Till kött, potatis och beasås tycker jag ugnsbakade tomater är gott, men inte optimalt när ugnen är upptagen och kanske inte den perfekta matchen till rödvinssås heller? Andra tips?
Jag tycker också att den typen av mat blir väldigt tung och bara en sörja av mjuka konsistenser, så jag brukar vilja ha en "råkostsallad". Min go to är bas av tunt strimlad vitkål och rivna morötter, sen i med grönsaker efter tycke och smak och avsluta med en vinaigrette (stavas det ens så?).

Skoj att läsa era menyer och planer 😃🥳. Här är tanken plankstek med ryggbiff och cheesecake (vad för topping vet jag inte än då brorsans sambo bakar) och herrljunga cider varav såndär Magnum hos brorsan med familj på kvällen 😊. Tar med en paradisask med 😊.

Sen blir det nog att bara mysa hemma med en hummer och ostbricka med kex med en cider till mig och öl till sambon och ha koll på katterna och kaninerna 🥰.

Sen tillkommer det årliga nyårsproblemet - grönsakerna. Jag tycker inte en måltid känns riktigt komplett om det inte finns en hel del grönsaker på tallriken, men just till mat av typen "kött, sås och krånglig potatis" tycker jag det är svårt att få till det gröna som en integrerad del av rätten. Tidigare år har det blivit antingen rotsakspytt (vilket ligger lite väl nära potatisen för mig), haricot verts eller broccoli. Vilket är helt ok, men det är kul att variera lite också. Till kött, potatis och beasås tycker jag ugnsbakade tomater är gott, men inte optimalt när ugnen är upptagen och kanske inte den perfekta matchen till rödvinssås heller? Andra tips?
Jag utgår vanligtvis från grönsaker när jag tänker ut mat. Jag ser inget skäl att ändra på det för att det är nyårsafton. (Jag gillar inte alls kött, sås, potatis, som väldigt många nyårshuvudrätter tycks bestå av )

Nu står potatisgratängen och svalnar. Doftar gott iaf! Men vad sjutton ska jag ha till den? Måste handla imorgon…

Behöver komma ihåg att köpa dryck också, har bara en Freixenet till tolvslaget (alkoholfri). Minns att vi skålade i den 2021 när stoet inte kastade sitt foster och att den var god, men jag var lite eh hög vid tillfället så kanske jag minns fel. :o

Liknande trådar

Kropp & Själ Förra året hade jag en fantastisk jul. Vi ställde in julfirandet och det var lugnt och skönt helt utan stress. I år är det tvärtom. Det...
Svar
18
· Visningar
690
Senast: Cattis_E
·
Kropp & Själ Knip! Vilken dag som helst ska jag verkligen köra :up: Jag menar, jag har ju nyss fått barn och det, det behöver väl inte vara någon...
2
Svar
20
· Visningar
1 114
Senast: Tilly_85
·
Mat Dags för en lättsam tråd! Svärföräldrarna kommer på besök ikväll och vi ska beställa pizza, suttit i en kvart redan och funderat på vad...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
3 609
Senast: hastflicka
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag kände inte riktigt att det här platsar in i någon "vanlig tråd", och det är väl egentligen ett klart dagboksämne eftersom jag "bara"...
Svar
1
· Visningar
779
Senast: MML
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka