Nyårstråden

Här blir det att vi firar hemma med våra två katter som är skotträdda. Det är deras första år boendes i stan så vi får se hur det reagerar 😅 Var ganska lugnt där förra året men man vet aldrig.

Till förrätt blir det
Hemmagjord toastskagen - köpte flera burkar räkor strax innan jul till bra pris ☺️
Varmrätt oxfile med potatisgratäng och sen har sambon önskat tomtat och rödlök sallad till.
Efterätt blir det Gino med vanilj glass samma som vi åt under vår förlovningssmiddag på semestern i somras 🥰

Sen finns det lite chips, några ostar osv för den som orkar 😅 Men blir det som förra året så orkar vi förrätt och varmrätt sen låg vi utslagna i soffan 😉

Sen blir det lite bubbel till tolvslaget annars har vi en hel del alkoholfria alternativ att välja på också.

Helt ärligt så gillar jag att unna mig... och jag har råd (men jag jobbar mer än heltid periodvis också, dvs det sliter så lite lyx är en kompensation). Sedan är det inget fel på tacos, huvudsaken att en äter det en vill ha och tycker är gott.
Lyx är trevligt :) !

Bubblet blev förresten en cava. Pinot Noir Rosé Organic. 89 kr för en halvflaska. Jag håller tummarna för att den är god :) !

Det blev färdig kycklingfilé för min del att ha till potatisgratängen. Skönt att ha maten klar. Även cider blev inköpt.

Sen var det nån ( O_o ) som la ner en chokladmoussetårta i kundkorgen också… Får väl göra min klassiska sufflé nån annan helg.

Utmaningen för mig blir egentligen att vänta tills det är dags att åka till stallet halv tio. Blir en lång dag…

Vi firar hemma, maken och jag, numera har vi inga ljudrädda hundar men å andra sidan chansar jag heller inte. Här smäller det uppifrån byn, men oftast bara 15-20 minuter runt 12-slaget och med tanke på vädret som ska råda här nere i Skåne (regn och 18-20 m/s i byarna) blir det nog måttligare än vanligt. Nyår har i många år, pga rädda hundar, blivit något vi mest uthärdat, även om det är hyfsat lugnt här.

Maten blir diverse fisk och skaldjur - vanliga räkor, rökta räkor, cheesecake med räkor, gravad lax, rökt lax, några havskräftor till mig (maken gillar dem inte), röra med rökt lax samt aioli och gravlaxsås. Något gott bröd till. Eventuellt lite grönpepparpaté till förrätt men vi får se, det räcker nog egentligen med allt det där andra.

Till efterrätt ska jag göra chokladpannacotta med jordgubbar.

Vi har ett par småodlarchampagner att dricka, ska nog testa en Rochet Bocart Millésime Premier Cru Brut från 2007, har även en Tradition Brut Premier Cru från samma odlare om det behövs mer än en flaska.

Det pinsamma är faktiskt att jag hade glömt att jag hade kvar :laugh: Det är svårt att hålla koll på två stora frysboxar, en liten box samt ett och ett halvt frysskåp :rofl:
Skrattar igenkännande :o :p

Här blir det ingen speciell middag är tanken, det blir något med rådjur.
Men till kvällen är vi laddade med ostar, kex och frukt :up: Vi har några fint lagrade cheddar med olika smak som ska öppnas :d

Det blir garanterat en hemmasittarkväll med vovvar och katt, våra vänner med skotträdd hund brukar också komma. Men dom hotar med snöoväder över nyårsnatten så vi får se om dom vill ge sig ut.

Ja havskräftor och löjrom kräver sin champagne!

Jag har två flaskor på kylning, hoppas det räcker för tre 😁

Ja, alltså... jag menade enklare champagne typ André Clouet :D

Vi får se vad det blir, jag har visserligen Henriot 2014 som ska vara bra men hade väl egentligen velat vänta tills särbon är här så vi kan prova tillsammans (vi har inte druckit den tidigare). Men det finns diverse att välja på ändå #vingarderobenFTW :laugh:

Vi firar hemma, maken och jag, numera har vi inga ljudrädda hundar men å andra sidan chansar jag heller inte. Här smäller det uppifrån byn, men oftast bara 15-20 minuter runt 12-slaget och med tanke på vädret som ska råda här nere i Skåne (regn och 18-20 m/s i byarna) blir det nog måttligare än vanligt. Nyår har i många år, pga rädda hundar, blivit något vi mest uthärdat, även om det är hyfsat lugnt här.

Maten blir diverse fisk och skaldjur - vanliga räkor, rökta räkor, cheesecake med räkor, gravad lax, rökt lax, några havskräftor till mig (maken gillar dem inte), röra med rökt lax samt aioli och gravlaxsås. Något gott bröd till. Eventuellt lite grönpepparpaté till förrätt men vi får se, det räcker nog egentligen med allt det där andra.

Till efterrätt ska jag göra chokladpannacotta med jordgubbar.

Vi har ett par småodlarchampagner att dricka, ska nog testa en Rochet Bocart Millésime Premier Cru Brut från 2007, har även en Tradition Brut Premier Cru från samma odlare om det behövs mer än en flaska.

Vädret är verkligen fantastiskt för rädda djur just nu 😍 Min häst har varit spänd sedan 26/12, idag var han lugn som en filbunke igen 🥰 Hoppas det håller i sig i 2 dygn till. Sedan kan det bli vår 😁

Kommer bli bjuden på räkor till förrätt samt oxfilé i ugn med örtsås och hasselbackspotatis till varmrätt. Som jag önskar varje år 😅
Jag ska baka en kladdkaka med chokladfudge och servera med hallon och grädde till efterrätt :) Kolesterolet blir 2025 års problem 🫣🤣

Vi firar eftermiddag-kväll hemma hos mig så katten har sällskap. Det brukar ta hus i helvete med alla fyrverkerier vid 12-slaget (och illa innan dess också) oavsett väder 😑

Vädret är verkligen fantastiskt för rädda djur just nu 😍 Min häst har varit spänd sedan 26/12, idag var han lugn som en filbunke igen 🥰 Hoppas det håller i sig i 2 dygn till. Sedan kan det bli vår 😁
I staden jag bor upplever jag det tyvärr som att då ökar okynnesskjutadet efter nyår istället. Det går tydligen inte att spara det till nästa nyår istället enligt många. Så sett föredrar jag att skiten bränns av vid tolvslaget, då brukar det lugna ner sig betydligt snabbare efteråt även om det alltid är några skitstövlar som fortsätter veckorna efter oavsett.

Förrätt: Rårakor med forellrom, smetana, hackad rödlök, dill, citron
Huvudrätt: Citronig skaldjursrisotto (toppas med räkor och pilgrimsmussla), sparris
Efterrätt: Crème brûllée

Vi dricker champagne och chablis och iscider till respektive rätt :)
Vilken god middag! Bra variation i konsistenser, rätter som passar ihop utan att det blir tjatigt eller upprepningar. Och inte för mastigt heller.

Till förrätt blir det kantarelltoast med gruyèrekräm.

Till huvudrätt hjortstek, fint hyvlad rökt renbog som blev kvar från julmaten, smörig blåbärssås (och rödvinssås som back-up om blåbärssåsen inte blir god), grönkål, och potatisbakelse med gruyère.

Efterrätten blir enklaste enkla med köpt vaniljglass och varma hjortron kryddat med lite rosmarin och rivet citronskal.

Till huvudrätten och förmodligen även till förrätten dricker vi Chapoutier Hermitage Monier de la Sizeranne (2015). Förmodligen. Det går att öppna nu men kan ligga i 5-10 år till.

Mina tomtebloss kommer inte att komma fram i tid. Men som tur var så fanns det tomtebloss i matbutiken. ☺️ Så nu har jag och min man allt vi behöver för imorgon. 🥰 GOTT NYTT ÅR till alla i förskott! 🎆

Förlåt för allt tjat om mina tomtebloss. 🙈 Det kanske inte är så intressant att höra om. 😄 Men jag tyckte att det här var en rolig tråd, och eftersom tomtebloss var det enda jag kunde bidra med så fick det bli så. 🎇

Liknande trådar

Kropp & Själ Förra året hade jag en fantastisk jul. Vi ställde in julfirandet och det var lugnt och skönt helt utan stress. I år är det tvärtom. Det...
Svar
18
· Visningar
724
Senast: Cattis_E
·
Kropp & Själ Knip! Vilken dag som helst ska jag verkligen köra :up: Jag menar, jag har ju nyss fått barn och det, det behöver väl inte vara någon...
2
Svar
20
· Visningar
1 120
Senast: Tilly_85
·
Mat Dags för en lättsam tråd! Svärföräldrarna kommer på besök ikväll och vi ska beställa pizza, suttit i en kvart redan och funderat på vad...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
3 663
Senast: hastflicka
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag kände inte riktigt att det här platsar in i någon "vanlig tråd", och det är väl egentligen ett klart dagboksämne eftersom jag "bara"...
Svar
1
· Visningar
805
Senast: MML
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka