Nyårstråden

Väntar på att klockan ska bli lagom att åka. Vi ska till Halmstad och bo på hotell. Har rummet från 15, och har bokat bord på en restaurang till 15. Allting händer kl 15 känns det som. Är inte jättekul väder, vi hade tänkt gå ner till havet och så, men det är inte riktigt väder för det känns det som..

Förra året hade KappAhl en glittrig, kort, långärmad klänning inför jul/nyår. Faktiskt riktigt fin, och går att "tona ner" lite med en svart kavaj över om en vill. Jag provade den, men köpte inte av olika anledningar. Senare hittade jag den på rea för drygt en hundring - då fick den följa med hem :D . Jag tror att jag ska dra på mig den ikväll! Det står mellan den och en mörkgrön paljettklänning, men jag tror att den glittriga är bekvämare att sitta i soffan med.

Jag ligger i sängen och strejkar. Kompis har messat om att äta lunch ihop och jag försöker bestämma mig för om jag ens vill lämna sängen innan jag måste. Hm…

Det värsta med nyår är att försöka hålla ihop tills jag ska till stallet. Drömt en massa stressdrömmar inatt. :(

Hade aldrig pallat boka in fler saker! Gick just upp. ❤️

Nyår har blivit som en vanlig dag sen man lämnade festandet bakom sig och slutade dricka alkohol. Nu blir det julmust och alkoholfri bubbel vid tolvslaget (om jag ens är vaken då).

Mat blir bakad potatis med räkröra som jag gjort själv och plockmat till kvällsmat. Barnen får fiskbullar med kokt potatis. Det var vad det äldsta barnet beställde.

Champagnesåsen är klar, och gratängen ska in i ugnen så fort ugnen är varm.
Skagenröran och hummersoppan köpte jag färdig.
Så behöver bara steka brödet och värma soppan, samt steka på fiskfiléerna.
Marängen till pavlovan gjordes igår så den ska bara monteras ihop vid servering.

Tänkte nog börja med bubbel och ostronen runt kl 15:30.
Funderar på en hot shot innan förrätten för att få lite koffein i oss 😁

Som vanligt när jag ska planera mat, så börjar det med en lös idé och utvecklar sig med tiden till något (nästan) helt annat :D.

Kalvrullader blir det, dock i en slags italiensk version , utan ost men med sås på vitt vin (champagne eftersom det var det jag har). Smashed potatoes till, gratinerade med västerbottenost :d.

Till förrätt blir det jordärtskockssoppa av de nyuppgrävda knölarna från trädgården. Tror jag toppar soppan med brödkrutonger, eftersom jag har lite gammalt surdegsbröd hemma.

Ingen efterrätt eftersom jag inte är så mycket för sött, dock kransekage till mannen och till mig själv - chips med rödlök, dill, creme fraiche och röd ”caviar” :love:.

Champagne (Piper-Heidsieck Champagne Cuvée Brut) till mig (vanlig öl till snacksen) och Pepsi till mannen.

Håller på att koka potatis och så borde jag skynda mig ut i stormen och hämta lite rosmarin och timjan innan det blir helt mörkt :up:.

Katten nöjer sig med sin vanliga kycklingmousse, men är helt tokig i serpentinerna på bordet :rofl:.

Oplanerat inköp av bingolotter idag, blev pepp spela när kompisen pratade om igår, tänkte why not :rofl:

Förrätten blir bara vitlöksbröd, eller bara och bara tänker mer lagom. Alltså hoppar göra tomatsoppa.

Pallrade mig iväg till en sen lunch, så nu tänker jag smälta maten några timmar. Kanske i sängen… Kallt ute!

Får se om/när jag orkar göra middag sen. Är iofs mest värma grejer som ska göras.

Mesta är förberett och står redo att gräddas och färdigfixas på tallrikarna. Tomten försedd med lyktor och marschaller. Och diskmaskinen igång så att den också är redo när det är dags att fylla upp! 2025, here we go!

I brist på inköp av cava blir det den här till förrätt och tolvslag;
1735660445719.webp

Sex timmar tog det att laga middagen. 😳😂

Sjukt tidskrävande att laga mat från grunden. Men på plussidan så blev det inte särskilt dyrt.

Saken kompliceras dessutom av att jag lagade maten på ett ställe, och ska äta den en timme bort. Så lite jobb att hitta på portabel mat som kan förberedas till max.

Äter kycklingtacos. Gott, tycker jag, och maken MYCKET nöjd :) ! Har öppnat min lilla rosécava som visade sig vara helt i min smak. Maken dricker öl. So far so good.... :) När jag matade hästarna för en halvtimme sedan hörde jag några VÄLDIGT avlägsna smällare (såpass att jag var osäker på om det verkligen var det). Lugnt och skönt, med andra ord :) ! Äskar livet på landet!

Liknande trådar

Kropp & Själ Förra året hade jag en fantastisk jul. Vi ställde in julfirandet och det var lugnt och skönt helt utan stress. I år är det tvärtom. Det...
Svar
18
· Visningar
769
Senast: Cattis_E
·
Kropp & Själ Knip! Vilken dag som helst ska jag verkligen köra :up: Jag menar, jag har ju nyss fått barn och det, det behöver väl inte vara någon...
2
Svar
20
· Visningar
1 122
Senast: Tilly_85
·
Mat Dags för en lättsam tråd! Svärföräldrarna kommer på besök ikväll och vi ska beställa pizza, suttit i en kvart redan och funderat på vad...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
3 717
Senast: hastflicka
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag kände inte riktigt att det här platsar in i någon "vanlig tråd", och det är väl egentligen ett klart dagboksämne eftersom jag "bara"...
Svar
1
· Visningar
808
Senast: MML
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka