Nyårstråden

Jag älskar hemmagjord bearnaisesås men vågar nog inte göra det på nyår, vi kommer vara sju-åtta vuxna och fyra barn så är rädd att det kommer ta för lång tid. Känns svårt att skala upp också?
Vi slickar skålarna när jag gör till bara fyra :d
Tror jag satsar på en rosépepparsås istället :)
Ville bara tipsa om Lohmanders bearnaisesås ☺️ Men den är i och för sig kall, och det kanske inte är så lyxigt med sås på burk på nyår? 🙈

Vi ska åka till stugan och fira. Vore kul att fixa till så att det blir en ordentlig meny och överaska sambon med det, men frågan är vad man ska hitta på! Oxfilé åt vi på julafton och är inte sugen på fisk. Har nog aldrig gjort en efterrätt mer avancerad än äppelpaj eller glass + frukt, någon som har tips på något enkelt och festligt? :)

Lingon och dumle i ugnen lär vara enkelt och riktigt gott!

Jag och min man firar väldigt enkelt. Vi planerar att ha en mysig kväll och titta på raketerna genom fönstret vid tolvslaget! 🎆 Jag vägrar titta på raketer utomhus efter att ha varit med om en läskig grej en nyårsafton. Någon sköt en raket snett, så att den passerade intill min kompis ben och brände hål på hennes strumpbyxor. Vi kanske köper tomtebloss! Det är lagom nivå på ”raketer” för mig. 🙈

Vi har hyrt en stuga i Sälen över nyår. Har inte bestämt menyn ännu för vi vill inte ägna dagen åt att laga matlagning.

Är lite sugen på någon pinsa till förrätt i alla fall.

@athena_arabians jag har för mig att du brukar göra svartrotsgratäng och att jag även fått recept tidigare som jag slarvat bort :cool:
Finns såklart en del på Google, men hur gör du din?

Faktiskt rätt simpelt, jag gör en bechamelsås, skalar och kokar svartrötterna samt delar dem i lagom längder. Lägg i allt i en form, på med ost och gratinera (fram till gratineringen går det utmärkt att förbereda i god tid innan).

Vill en lyxa förstärker en såsen med tryffelolja samt använder tryffelost till gratineringen.

Får en inte tag på svartrot går det utmärkt med jordärtskocka också.

Något bubbel vill jag ha också, men inte en hel flaska. Förra året köpte jag bubbel på burk, så det kör jag kanske på igen. Eller om det finns någon lämplig halvflaska. Eller kanske blir det någon god cider istället. Det är ju också bubbligt.... :) Tar gärna förslag!

Det finns billigt och bra äkta bubbel halvflaska, tex Beaumont de Crayeres och André Clouet.

Jag älskar hemmagjord bearnaisesås men vågar nog inte göra det på nyår, vi kommer vara sju-åtta vuxna och fyra barn så är rädd att det kommer ta för lång tid. Känns svårt att skala upp också?
Vi slickar skålarna när jag gör till bara fyra :d
Tror jag satsar på en rosépepparsås istället :)

Vill du köpa bearnaise rekommenderar jag ICAs egna med riktigt smör. Den har vunnit test av bearnaisesåser och jag är inte förvånad, det är den bästa köpta som är väldigt nära en hemmaslagen. Ingen av de andra färdiga är ens i närheten av den här.

Faktiskt rätt simpelt, jag gör en bechamelsås, skalar och kokar svartrötterna samt delar dem i lagom längder. Lägg i allt i en form, på med ost och gratinera (fram till gratineringen går det utmärkt att förbereda i god tid innan).

Vill en lyxa förstärker en såsen med tryffelolja samt använder tryffelost till gratineringen.

Får en inte tag på svartrot går det utmärkt med jordärtskocka också.
Tack! 🤩 Fick tag i svartrot, ska bli kul att testa!

Jag och sambon har nu införskaffat oss rödvinssås på burk. IFALL vi tycker att det inte finns nog med rödvin 😅

Får nog inleda med förrätt vid 15 om vi ska orka äta allt. Blev även taittinger och en palmer & co vintage brut 2016 att dricka.
Nyfiken på den sistnämnda!

Jag och sambon har nu införskaffat oss rödvinssås på burk. IFALL vi tycker att det inte finns nog med rödvin 😅

Får nog inleda med förrätt vid 15 om vi ska orka äta allt. Blev även taittinger och en palmer & co vintage brut 2016 att dricka.

Det är länge sedan jag drack Taittinger men den var god vill jag minnas!

Palmer & co vintage är jättegod!

Liknande trådar

Kropp & Själ Förra året hade jag en fantastisk jul. Vi ställde in julfirandet och det var lugnt och skönt helt utan stress. I år är det tvärtom. Det...
Svar
18
· Visningar
681
Senast: Cattis_E
·
Kropp & Själ Knip! Vilken dag som helst ska jag verkligen köra :up: Jag menar, jag har ju nyss fått barn och det, det behöver väl inte vara någon...
2
Svar
20
· Visningar
1 103
Senast: Tilly_85
·
Mat Dags för en lättsam tråd! Svärföräldrarna kommer på besök ikväll och vi ska beställa pizza, suttit i en kvart redan och funderat på vad...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
3 594
Senast: hastflicka
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag kände inte riktigt att det här platsar in i någon "vanlig tråd", och det är väl egentligen ett klart dagboksämne eftersom jag "bara"...
Svar
1
· Visningar
752
Senast: MML
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka