Vilken försäkring?

Carmenzitaflower

Trådstartare
Hej!
Nu har Agria höjt försäkringen IGEN. Betalar alltså 11500 om året vilket nästan blir 1000 kr/mån.
Har till sista april på mig att byta och behöver därför era tips och erfarenheter. Några vi vart inne på är manypets, sveland samt moderna. Folksam vet jag att många gillar men vill ha 15 rörlig självrisk och inte 25% så därför går den bort.
Hunden är 4 år och endast vart inne hos vet för ett bistick samt en stukad tass när hon var valp så inget som kommer påverka framtida försäkring.

Så snälla bomba mig med era bästa försäkringsbolag, gärna att dom räcker samma saker som agria 🙈❤️

Både Lassie, Moderna och Manypets chockhöjer efter ett år. Min äldsta hund som är 10 har jag provat igenom alla tre under tre år (hade Agria i början)
Helt ärligt så önskar jag att jag aldrig lämnade Agria för så himla mycket dyrare var de trots allt inte. De var iaf riktigt bra.
Han har också varit frisk förutom ett huggormsbett.

Nu har jag Folksam sen snart 2 år. Få bolag tar emot en så pass gammal hund.

Vi har Sveland på en av hundarna och de är inte särskilt billiga de heller. Precis som alla andra så är de "billiga" första året för att sedan chockhöja. Jag betalar knappa 700/mån och då har jag både uppfödar- som klubbrabatt. Kan inte byta på henne eftersom dolda fel försäkringen för hennes valpkull är inkluderad i den försäkringen. Tog Folksam på de valparna jag behöll.
Ju lägre självrisk m.m. desto högre premie såklart så vill du ha 15% istället för 25% så kommer det kosta.

Kolla upp din försäkring noga, en vän till mig har Agria och de hade glömt bort hennes bonus och ändrat själva försäkringen till något hon inte ville ha! Så den hade blivit väldigt mycket dyrare. Och de medgav sedan att det blivit fel.

Hej!
Nu har Agria höjt försäkringen IGEN. Betalar alltså 11500 om året vilket nästan blir 1000 kr/mån.
Har till sista april på mig att byta och behöver därför era tips och erfarenheter. Några vi vart inne på är manypets, sveland samt moderna. Folksam vet jag att många gillar men vill ha 15 rörlig självrisk och inte 25% så därför går den bort.
Hunden är 4 år och endast vart inne hos vet för ett bistick samt en stukad tass när hon var valp så inget som kommer påverka framtida försäkring.

Så snälla bomba mig med era bästa försäkringsbolag, gärna att dom räcker samma saker som agria 🙈❤️
De stora etablerade bolagen som generellt ger minst problem vid skada har haft regelbundna större höjningar de senaste 8-10 åren. Skälet är riskkapitalbolagens stora vårdkedjor och uppköp av konkurrenter. Alla djurägare borde i den mån de kan söka sig till mindre kliniker och enskilda praktiker.

Ser jag till min egen försäkring hos Sveland så har höjningarna varit sinnessjuka. Hunden är 6 år, försäkringen kostade ca 400 kr/månad inledningsvis. Därefter har den höjts med ca 1200 kr om året. Idag kostar försäkringen ca 900 kr/månad.

Behandlingarna hos de stora bolagen är galet dyra. Opererade bort en knuta för tre år sedan. Det kostade 4500 kr hos Evidensia. Nu infördes samma sorts ingrepp, på exakt samma klinik, exakt samma procedur men nu med prislappen 17 000 kr. Förklaringen: djursjukvården har blivit mer avancerad och dyrare vilket innebär att alla behandlingar blivit dyrare för att betala investeringar och dyrare teknik.

För 10-15 år sedan var det inga problem att klara sig med 30 000 kr i veterinärvård på hund och häst, 60 000 var för oss som inte vara på den säkra sidan. Kostnadsbilden gör idag snarare gällande att man behöver ligga på 80'-120'. En vän fick lägga in sin hund på Strömsholm torsdag-söndag för livmoderinflammation, 140 000 kostade det att lösa ut hunden.

Jag tecknade Moderna på mina (båda 7 år) och har varit nöjd med allt hittills. Jag har en som aldrig behöver nyttja försäkringen, men den andra gör det frekvent pga EP.

Men, ett stort men! Moderna är uppköpta av Trygg Hansa, så vart det kommer att leda är ett stort frågetecken. Än så länge går vi gamla Moderna-kunder under "vårat" avtal.

Behandlingarna hos de stora bolagen är galet dyra. Opererade bort en knuta för tre år sedan. Det kostade 4500 kr hos Evidensia. Nu infördes samma sorts ingrepp, på exakt samma klinik, exakt samma procedur men nu med prislappen 17 000 kr. Förklaringen: djursjukvården har blivit mer avancerad och dyrare vilket innebär att alla behandlingar blivit dyrare för att betala investeringar och dyrare teknik.

Visst är det så. Samtidigt så vill i alla fall jag ha tillgång till den där avancerade vården. Har både opererat korsband och gjort avancerade cancerbehandlingar på mina hundar och är glad att möjligheten fanns. Men så klart jag också tycker det är trist att även mer rutinmässiga ingrepp blir väldigt dyra.

Jag har Sveland på Gripa och är nöjd, har nog inte använt den på just henne dock 😅
Hon är en schäfertik på 8 år. Räknades som senior när hon blev 7 och då höjdes premien något. Livvärdet har också sänkts iom åldern.

Årspremie: 6 812 kr
Veterinärvårdsersättning: 100 000 kr
Självrisk: 2 900 kr + 15 %
Livvärde: 9 600 kr

Jag tycker att det är ett fullt överkomligt pris :)

Du kan räkna själv på deras sida vad priset blir innan du tecknar.

Vi har Sveland på en av hundarna och de är inte särskilt billiga de heller. Precis som alla andra så är de "billiga" första året för att sedan chockhöja. Jag betalar knappa 700/mån och då har jag både uppfödar- som klubbrabatt. Kan inte byta på henne eftersom dolda fel försäkringen för hennes valpkull är inkluderad i den försäkringen. Tog Folksam på de valparna jag behöll.
Ju lägre självrisk m.m. desto högre premie såklart så vill du ha 15% istället för 25% så kommer det kosta.

De stora etablerade bolagen som generellt ger minst problem vid skada har haft regelbundna större höjningar de senaste 8-10 åren. Skälet är riskkapitalbolagens stora vårdkedjor och uppköp av konkurrenter. Alla djurägare borde i den mån de kan söka sig till mindre kliniker och enskilda praktiker.

Ser jag till min egen försäkring hos Sveland så har höjningarna varit sinnessjuka. Hunden är 6 år, försäkringen kostade ca 400 kr/månad inledningsvis. Därefter har den höjts med ca 1200 kr om året. Idag kostar försäkringen ca 900 kr/månad.

Men oj, vad har ni för raser? Schäfer borde ju inte ligga så mycket lägre 😅

Kollat runt prismässigt och blir iaf för mig inte billigare någonstans än Agria som jag har nu.

Betalar 4650kr år för min bc inkl rabatter för yrke, klubb och länsbolag. (120000 vetvård, 5000/15% självrisk, 30000 liv +avel och användbarhet)

Skulle dock bara använda väl etablerade bolag och inga nya ofta initialt billiga.
Sen skulle jag inte valt Agria eftersom de är rätt kända för att vara krångliga, men nuvarande hund var redan försäkrad i Agria när jag köpte henne 🤷‍♀️ och är säkrast att inte byta om de haft skador/sjukdom. Ang de skador din valp haft så skulle jag se till att få det skriftligt att inga reservationer uppkommer för dessa från bolaget du byter till, har sett hundar som haft de mest osannolika reservationer.

Hej!

Sveland, betalar ca 700kr/mån och då är det deras max försäkring utan några rabatter. 140k vet vård, 15% rörlig och 1900kr fast självris, 16k liv. Självrisk period 125 dagar. Rehab och medicin 10k per år. Har haft Sveland på flera hundar och katter i många år. Dom har ALDRIG krånglat med utbetalningar/ersättningar. Ersätter i princip all avancerad vård också iaf på max försäkringen, som cancer och MR röntgen tex. För mig är det värt att betala några hundralappar fler, för att få ett bolag som faktiskt betalar ut när man behöver. Nackdelen är väl att om man nyttjar försäkringen mycket höjer dom premien, men antar att alla försäkringsbolag gör så numera. Men dom erbjuder också rabatt för skadefria år.

Liknande trådar

Övr. Hund Det låter som att du tar det för självklart att kastrera en hane, men så är det inte. En del tror att precis som med hästar och katter...
5 6 7
Svar
135
· Visningar
8 429
Senast: Migo
·
Hundhälsa Snart är det äntligen dags att hämta hem en liten Sheltievalp. Efter att ha läst runt lite på forumet börjar jag mer och mer fundera på...
Svar
12
· Visningar
1 110
Övr. Hund Jag ska införskaffa två katter till och börjar titta över våra djurförsäkringar, har samtliga på Agria. Jag har två kaniner; 1 388...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
5 268
Senast: Targa
·
Övr. Hund Hoppas någon här kan hjälpa mig med några frågor. Jag är inte så insatt i hundförsäkringar då jag bara har en hund och det är min...
2
Svar
29
· Visningar
4 265
Senast: __sofia__
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Vilken försäkring?
  • Valp 2025