Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Meriter höjer livvärdet, både arbetsmeriter och utställning. Min ena hunds livvärde var till slut maxat på 42.000 kr (är säkert högre nivåer i dagens läge, detta var ändå några år sedan) så för mig är det viktigt att ha kvar livförsäkringen. Det kostar trots allt att ha hund och även köpa nya hundar så om det värsta skulle hända känns det skönt att ha ”något” som kan hjälpa lite på traven. Livförsäkringen är ju dessutom väldigt billig jämfört med veterinärvårdsförsäkringen.Jag brukar ha livvärde första året sen tar jag bort det. Räknar det som "avbetalt" då.
Har man arbetshundar eller avelshundar kan jag dock förstå att man behåller/ höjer det efterhand.
Sen får man läsa på, det är kanske inte värt att ha högsta veterinärvård eftersom för den hunden vill du ändå inte ska gå igenom en sådan stor behandling/rehab osv.
Skillnad på självrisk spelar också in.
Jag upptäckte dock att efter kastrering så försvann det "extra" livvärdet.Meriter höjer livvärdet, både arbetsmeriter och utställning. Min ena hunds livvärde var till slut maxat på 42.000 kr (är säkert högre nivåer i dagens läge, detta var ändå några år sedan) så för mig är det viktigt att ha kvar livförsäkringen. Det kostar trots allt att ha hund och även köpa nya hundar så om det värsta skulle hända känns det skönt att ha ”något” som kan hjälpa lite på traven. Livförsäkringen är ju dessutom väldigt billig jämfört med veterinärvårdsförsäkringen.
Jag förstår vad du menar, men jag har fler djur och många försäkringar så vill dels pressa ner priset. Sen börjar jag om på noll med valp vilket är runt 20k, och har jag inte hund på ett tag så tar det inte jättelång tid att spara in det just för att jag inte har hund.Meriter höjer livvärdet, både arbetsmeriter och utställning. Min ena hunds livvärde var till slut maxat på 42.000 kr (är säkert högre nivåer i dagens läge, detta var ändå några år sedan) så för mig är det viktigt att ha kvar livförsäkringen. Det kostar trots allt att ha hund och även köpa nya hundar så om det värsta skulle hända känns det skönt att ha ”något” som kan hjälpa lite på traven. Livförsäkringen är ju dessutom väldigt billig jämfört med veterinärvårdsförsäkringen.
Jasså? Så har det inte varit för mig. Det hade inte med åldern att göra då? Det sjunker ju i takt med hundens ålder (olika i olika bolag).Jag upptäckte dock att efter kastrering så försvann det "extra" livvärdet.
Hon var typ 4 år och kastrerades i samband med snitt pga komplikationer.Jasså? Så har det inte varit för mig. Det hade inte med åldern att göra då? Det sjunker ju i takt med hundens ålder (olika i olika bolag).
Var det inte avel-liv du hade då?Hon var typ 4 år och kastrerades i samband med snitt pga komplikationer.
Ja, att avelsdelen försvann förstår jag, men livvärdet borde ju inte sänkas. Hunden har ju fortfarande de meriter den har.Var det inte avel-liv du hade då?
Ja det håller jag med om! Jag har agria på mina.Ja, att avelsdelen försvann förstår jag, men livvärdet borde ju inte sänkas. Hunden har ju fortfarande de meriter den har.
Har de åldersgräns?Och bara därför så ringde jag faktiskt till Folksam och frågade om de kunde försäkra Bella trots hennes ålder och att hon använt sin försäkring hos Moderna och han jag pratade med sa att det bör inte vara några problem eftersom hon är frisk nu så imorgon eller på måndag får jag svar på om det går och i så fall minskar hennes premie från 388kr/månad till 244kr/månad
De hade innan men jag tror inte att de har det nu förutom för livförsäkring.Har de åldersgräns?
När Moderna höjde gamlingens försäkring med 43% så bytte jag till ManyPet. Men i år höjde ManyPet hans självrisk från 15% till 25% samt årskostnaden med 20% och skylde på åldern .Så nu känns den löjligt dyr för en kastrerad hund som nyttjat en föräkring (inte ens deras) 1 gång på 9 år pga ormbett.
De försäkrade äldre hundarDe hade innan men jag tror inte att de har det nu förutom för livförsäkring.
Här kan du kolla pris
https://www.folksam.se/forsakringar/hundforsakring
Wow vilken skillnad i pris!De försäkrade äldre hundar
Kunde sänka försäkringen från 6140:-/år till 2748:-/år. Samma självrisk Sänkte veterinärbeloppen lite. Han hade högt innan men jag utsätter inte en 10 år gammal hund för omfattande op, cellbehandling el rehab. Endast enklare ingrepp. Sen kan vi lägga lite mer själva OM olyckan skulle vara framme.
Nu är det iofs 30% första året men jag sänker ju kostnaden med över 50% så jag sparar ändå in.
Så jag bytte!