Svartsjuk häst?

Kan en häst tänka så? Jag tänker att det är väldigt förmänskligande tankar även om det är den första som slog mig.

Inte tänka som att dom för ett abstrakt resonemang om det, däremot känna. Dom är sociala flockdjur - känslor är viktiga för dom (det har varit gynnsamt för deras överlevnad och därmed har det evolverat).

Men har dom andra hästarna som hon gått undan från också varit dina hästar? Dvs, har du varit en resurs som det konkurrerats om?

Dessutom så är "rang" inte vetenskaplig korrekt att använda med hästar. Dom bildar par-relationer, unika för varje par, och vem som är starkast på en resurs kan variera.

Vid fodring kan man få se A flytta B som flyttar C, men sen flyttar C på A.

Eller att A flyttar B vid mat, men B flyttar A vid tillgång till en resursperson.

Man får utgå från beteendet man observerar, vilket i det här fallet verkar vara att din första häst anser att hon ska ha prio på tillgången till sin resursperson.

Om hon plötsligt blivit generellt aggresiv, alltså att hennes beteende ändrats i andra situationer, så är nummer 1 att utesluta smärta. Att ha ont gör en grinig.
Nej, det har de inte och vi gjorde så att hon aldrig mer fick vara på gången när jag red andras hästar. Den hästen jag beskrev i TS var en av hennes ”mammor” som var ganska dominant. Så ingen ilska men en starkt ångest.

Nej det är nog mig hon skyddar men även sin mat mot den andra hästen (de går i olika hagar så det finns ingen konkurrens egentligen). Antar att det är mig hon vaktar då. Bara sett det betendet hos hingstiga valacker dock. Ont ska hon inte ha, i övrigt är hon som vanligt mot allt och alla. Däremot har hon blivit väldigt pigg på att följa med mig och ”jobba”, helt superpepp när det bara är vi. Så var hon inte innan. Hon har snarare gått från en lagom engagerad häst till en väldigt peppad och lyhörd som bara vill jobba mer.

Nej, det har de inte och vi gjorde så att hon aldrig mer fick vara på gången när jag red andras hästar. Den hästen jag beskrev i TS var en av hennes ”mammor” som var ganska dominant. Så ingen ilska men en starkt ångest.

Nej det är nog mig hon skyddar men även sin mat mot den andra hästen (de går i olika hagar så det finns ingen konkurrens egentligen). Antar att det är mig hon vaktar då. Bara sett det betendet hos hingstiga valacker dock. Ont ska hon inte ha, i övrigt är hon som vanligt mot allt och alla. Däremot har hon blivit väldigt pigg på att följa med mig och ”jobba”, helt superpepp när det bara är vi. Så var hon inte innan. Hon har snarare gått från en lagom engagerad häst till en väldigt peppad och lyhörd som bara vill jobba mer.

Resursförsvar är ett vanligt beteende hos hästar i fångenskap. I det vilda eller på stora beten ser man det sällan, men det är ju för att dom har obegränsat med resurser då.

Ja absolut, då kan jag säga åt stora att han får stå och chilla, nära om han vill, men nu ska jag klia shettis. Och han får stå ut med att det är så. Det blir ganska mycket kroppspråk, och jag ger även lugnande signaler för att hjälpa alla att tagga ner.

Jag låter dom alltså inte "tävla fritt" om mig, det blir ohållbart. Jag är inte en höpåse, jag är en individ och som den jag är som individ så får jag gå dit jag vill och vara med den jag vill.
Ja, nu när du beskriver det så, så inser jag att jag nog också gör så med våra hästar, alltså "tar plats" i flocken och styr upp lite :)

Liknande trådar

Hästvård Hej! Min häst har ett återkommande problem där han får som strävhårig päls ca 1-3 månader efter klippning nr 2 (som blir runt nov-dec)...
2
Svar
29
· Visningar
1 359
Hästhantering Hej! Jag har en 23 år gammal dressyrhäst som jag haft i 9 år. Jag känner henne alltså mycket väl! Hon har alltid haft mycket energi och...
2
Svar
35
· Visningar
2 355
Hästhantering Vi är inackorderade i ett stall och våra två hästar har fått gå ensamma bara de två. Nu är det dags för bete och förra helgen släpptes...
3 4 5
Svar
92
· Visningar
11 281
Senast: Sel
·
Hästvård Den gamla tråden verkar ha dött ut så hoppas det är okej att jag startar en ny! Här kan vi dela med oss av hur det går med våra skadade...
22 23 24
Svar
475
· Visningar
38 723

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka