Jättestressad vid insläpp - äldre häst

Har tittat på typ alla stall som finns inom 30 minuter från mitt hem(det är många!), och verkligen analyserat var hon kan trivas. Detta stallet påminner ganska mycket om där hon har haft det bäst tidigare(vill bara tillbaka dit, men 1 timmes körväg på motorväg blir för mycket, ångrar dock hela flytten nu 😭). Det finns många stall här(NV Skåne) men dom flesta har inte alls samma rutiner etc som hon är van vid. Därför jag tänkte att detta stallet skulle kunna fungera. Hon är MYCKET bättre här än på det förra. Där kunde jag inte ens vara i stallet utan att hon började springa och stressa ute i hagen. Här sover hon eller står bredvid sin kompis(vid staketet) fram tills insläppet även om jag är där. Hon är mycket lugnare och avslappnad när jag rider här, verkligen jättefin, förra stallet var hon så spänd och svår i ridhuset. Så hoppas insläppet bara är "trauma" från förra stallet, och att hon lugnar sig efter et tag 😬

Lösdrift tror jag hade varit döden för denna hästen tyvärr. Min andra häst trivs jättebra på lösdrift så jag vet hur bra det kan vara. Men hon står ensam i hagen då hon kan sparka och inte är så van att stå med andra, sen blir hon ju så beroende av andra hästar - specielt dom hon brukar rida ut med/står bredvid etc. Hon hade blivit jättestressad om någon hade tagit ut sin häst för att rida och hon inte får följa med - hon tål inte alls det på mindre stall med få hästar. Har gått okej fram tills nu på större stall. Hon börjar även stressa när mörkret kommer - klarar inte av att sova utomhus på sommaren. Vill inte riskera ny skada eller att den gamla kommer tillbaks då hon är så trevlig att hantera och rida annars 😓

Det är fullt möjligt att hon kommer att lugna ner sig när hon landat, det låter ju som att ni har bra och stadiga rutiner.

Ge det en månad eller så?

Stressade människor påverkar också. Är hon van att det är stressigt vid ut- och intag så är det inte så konstigt heller att hon redan innan blir på tårna. Lugn och ro och samma rutiner funkar bäst.
Ja, det här tänkte jag på när jag letade efter stallplats. Jag vill gärna ha en lugn person som sköter insläpp och utsläpp, och det finns här vi står nu. Rutinerna är också detsamma, stallet och miljö känns lugnt. Jag tänkte även på hagen – att hon har översikt över alla hästarna. Det är nog därför hon är lugn fram tills insläppet, även om någon tar in och rider sin häst.

Man måste också ta ut sin häst igen efter ridning - då det inte ska bli så att det plötsligt bara är några få hästar kvar ute. De andra hästarna (ca 15 stycken) är för det mesta lugna, även vid insläpp. Så hon blir inte påverkad av någon annan – och hästarna bredvid verkar heller inte påverkas när min blir helt galen, någon kan börja vandra lite bara. Det är ju jättebra. Så hoppas dom inte lär sig av min nu då.. Så himla tråkigt att hon börjat med detta 😓

Har tittat på typ alla stall som finns inom 30 minuter från mitt hem(det är många!), och verkligen analyserat var hon kan trivas. Detta stallet påminner ganska mycket om där hon har haft det bäst tidigare(vill bara tillbaka dit, men 1 timmes körväg på motorväg blir för mycket, ångrar dock hela flytten nu 😭). Det finns många stall här(NV Skåne) men dom flesta har inte alls samma rutiner etc som hon är van vid. Därför jag tänkte att detta stallet skulle kunna fungera. Hon är MYCKET bättre här än på det förra. Där kunde jag inte ens vara i stallet utan att hon började springa och stressa ute i hagen. Här sover hon eller står bredvid sin kompis(vid staketet) fram tills insläppet även om jag är där. Hon är mycket lugnare och avslappnad när jag rider här, verkligen jättefin, förra stallet var hon så spänd och svår i ridhuset. Så hoppas insläppet bara är "trauma" från förra stallet, och att hon lugnar sig efter et tag 😬

Lösdrift tror jag hade varit döden för denna hästen tyvärr. Min andra häst trivs jättebra på lösdrift så jag vet hur bra det kan vara. Men hon står ensam i hagen då hon kan sparka och inte är så van att stå med andra, sen blir hon ju så beroende av andra hästar - specielt dom hon brukar rida ut med/står bredvid etc. Hon hade blivit jättestressad om någon hade tagit ut sin häst för att rida och hon inte får följa med - hon tål inte alls det på mindre stall med få hästar. Har gått okej fram tills nu på större stall. Hon börjar även stressa när mörkret kommer - klarar inte av att sova utomhus på sommaren. Vill inte riskera ny skada eller att den gamla kommer tillbaks då hon är så trevlig att hantera och rida annars 😓
Fast det är inte alls säkert, varit med om en hel del hästar som blir mycket mera ängsliga att bli lämnade när dom står ensamma och mycket lugnare och inte lika stressade när dom haft kompisar i samma hage. Sparkar hon mot andra hästar även i stora hagar där hon har tillräckligt med utrymme?

Tycker det låter av det du skriver som att det är mycket i livet som gör henne stressad och vanor som gör henne stressad. Är hon van vid att aldrig vara ute i mörkret så är det inte konstigt att hon blir ängslig när det börjar skymma, det plus att hon står ensam plus att hon är rädd för att grannhästarna ska tas ifrån henne. Det känns som att det är en hel del behov som inte uppfylls som gör henne stressad.

Nu har jag inte läst tråden jättenoga, så ber om ursäkt om jag missat något. Tyckte mig se någonstans att hon verkar gå ensam. Kan hon inte få gå med kompisar - det kanske hjälper?
*Edit; såg ditt tidigare svar. Men om hon går med mer än en kompis så borde hon inte bli så stressad om bara en tas in och rids?

Om du läser mina tidigare svar så ser du att det inte hjälper tyvärr.
Varför stressade hon även när hon hade gräs tillgängligt hela sin utetid, och fick hö när jag kom till stallet, åt inte ens höet ute, utan fortsätta stressa tills jag tog in och väl inne åt hon? (kraftfoder får dom bara morgon och kväll, så kan inte vara det hon vill åt). Jag blir inte klok på denna hästen alltså😅 Och hon har alltid haft sånna här rutiner - alltså det är en gammal tävlingshäst som är van att ha dessa fordringstider och rutiner som hon har nu. Du vet, typiskt på stora tävlingsstall/ridcenter. Det känns som dom 3 månaderna på et mindre stall med andra rutiner(där var lite konstigt, man hade typ sina egna rutiner på sina hästar, bara min häst och en annan som fick lunch t.ex) och få hästar har gjort att hon nu blivit så här.. tyvärr.. Kanske bara behöver tid att landa på nya stallet och fatta att här är "vanliga" rutiner igen? 😬 Kanske helt enkelt får ta in hon först iallafall en period och se om hon blir som innan, med att bara vandra..
Okej, mina tankar går mot möjligen miljö, eller basbehov. Svårt att säga något utan att se situationen såklart... något är det som stressar hästen. Kanske är det stress pga. omställning som du skriver.

Jag förstår det som att hon går själv? Kan hon nosa på en annan häst/får kontakt med en annan häst i hage eller på box, eller kan hon bara se hästar?

Hur länge har du haft hästen?

Hur mycket kraftfoder får hon? Motion? Jag hade gett det ett tag till men tagit in henne själv först. Det går inte att stalla tillbaka henne på det stället hon trivdes i många år om du kan köpa till tjänster el ha medryttare så du inte behöver åka långt varje dag?

Liknande trådar

Hästhantering Har massa problem med nyköpt häst. Känner mig desperat. Jag bestämde mig för att köpa en riktigt bra häst, tänkte att en gång i...
4 5 6
Svar
113
· Visningar
7 817
Hästhantering Precis som rubriken säger har jag en häst som är svår/jobbig att sko. Jag vet varför - en hovslagare har varit dum mot honom en gång -...
2
Svar
29
· Visningar
2 745
Senast: Askur2017
·
Hästhantering Kan ju börja med att vi har en vet tid på tisdag, men någon som har en aning om vad som kan vara fel eller haft liknande problem? Jag...
2 3
Svar
45
· Visningar
5 887
Senast: JohannaB
·
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 536
Senast: mars
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar