Jättestressad vid insläpp - äldre häst

Har tittat på typ alla stall som finns inom 30 minuter från mitt hem(det är många!), och verkligen analyserat var hon kan trivas. Detta stallet påminner ganska mycket om där hon har haft det bäst tidigare(vill bara tillbaka dit, men 1 timmes körväg på motorväg blir för mycket, ångrar dock hela flytten nu 😭). Det finns många stall här(NV Skåne) men dom flesta har inte alls samma rutiner etc som hon är van vid. Därför jag tänkte att detta stallet skulle kunna fungera. Hon är MYCKET bättre här än på det förra. Där kunde jag inte ens vara i stallet utan att hon började springa och stressa ute i hagen. Här sover hon eller står bredvid sin kompis(vid staketet) fram tills insläppet även om jag är där. Hon är mycket lugnare och avslappnad när jag rider här, verkligen jättefin, förra stallet var hon så spänd och svår i ridhuset. Så hoppas insläppet bara är "trauma" från förra stallet, och att hon lugnar sig efter et tag 😬

Lösdrift tror jag hade varit döden för denna hästen tyvärr. Min andra häst trivs jättebra på lösdrift så jag vet hur bra det kan vara. Men hon står ensam i hagen då hon kan sparka och inte är så van att stå med andra, sen blir hon ju så beroende av andra hästar - specielt dom hon brukar rida ut med/står bredvid etc. Hon hade blivit jättestressad om någon hade tagit ut sin häst för att rida och hon inte får följa med - hon tål inte alls det på mindre stall med få hästar. Har gått okej fram tills nu på större stall. Hon börjar även stressa när mörkret kommer - klarar inte av att sova utomhus på sommaren. Vill inte riskera ny skada eller att den gamla kommer tillbaks då hon är så trevlig att hantera och rida annars 😓

Det är fullt möjligt att hon kommer att lugna ner sig när hon landat, det låter ju som att ni har bra och stadiga rutiner.

Ge det en månad eller så?

Stressade människor påverkar också. Är hon van att det är stressigt vid ut- och intag så är det inte så konstigt heller att hon redan innan blir på tårna. Lugn och ro och samma rutiner funkar bäst.
Ja, det här tänkte jag på när jag letade efter stallplats. Jag vill gärna ha en lugn person som sköter insläpp och utsläpp, och det finns här vi står nu. Rutinerna är också detsamma, stallet och miljö känns lugnt. Jag tänkte även på hagen – att hon har översikt över alla hästarna. Det är nog därför hon är lugn fram tills insläppet, även om någon tar in och rider sin häst.

Man måste också ta ut sin häst igen efter ridning - då det inte ska bli så att det plötsligt bara är några få hästar kvar ute. De andra hästarna (ca 15 stycken) är för det mesta lugna, även vid insläpp. Så hon blir inte påverkad av någon annan – och hästarna bredvid verkar heller inte påverkas när min blir helt galen, någon kan börja vandra lite bara. Det är ju jättebra. Så hoppas dom inte lär sig av min nu då.. Så himla tråkigt att hon börjat med detta 😓

Har tittat på typ alla stall som finns inom 30 minuter från mitt hem(det är många!), och verkligen analyserat var hon kan trivas. Detta stallet påminner ganska mycket om där hon har haft det bäst tidigare(vill bara tillbaka dit, men 1 timmes körväg på motorväg blir för mycket, ångrar dock hela flytten nu 😭). Det finns många stall här(NV Skåne) men dom flesta har inte alls samma rutiner etc som hon är van vid. Därför jag tänkte att detta stallet skulle kunna fungera. Hon är MYCKET bättre här än på det förra. Där kunde jag inte ens vara i stallet utan att hon började springa och stressa ute i hagen. Här sover hon eller står bredvid sin kompis(vid staketet) fram tills insläppet även om jag är där. Hon är mycket lugnare och avslappnad när jag rider här, verkligen jättefin, förra stallet var hon så spänd och svår i ridhuset. Så hoppas insläppet bara är "trauma" från förra stallet, och att hon lugnar sig efter et tag 😬

Lösdrift tror jag hade varit döden för denna hästen tyvärr. Min andra häst trivs jättebra på lösdrift så jag vet hur bra det kan vara. Men hon står ensam i hagen då hon kan sparka och inte är så van att stå med andra, sen blir hon ju så beroende av andra hästar - specielt dom hon brukar rida ut med/står bredvid etc. Hon hade blivit jättestressad om någon hade tagit ut sin häst för att rida och hon inte får följa med - hon tål inte alls det på mindre stall med få hästar. Har gått okej fram tills nu på större stall. Hon börjar även stressa när mörkret kommer - klarar inte av att sova utomhus på sommaren. Vill inte riskera ny skada eller att den gamla kommer tillbaks då hon är så trevlig att hantera och rida annars 😓
Fast det är inte alls säkert, varit med om en hel del hästar som blir mycket mera ängsliga att bli lämnade när dom står ensamma och mycket lugnare och inte lika stressade när dom haft kompisar i samma hage. Sparkar hon mot andra hästar även i stora hagar där hon har tillräckligt med utrymme?

Tycker det låter av det du skriver som att det är mycket i livet som gör henne stressad och vanor som gör henne stressad. Är hon van vid att aldrig vara ute i mörkret så är det inte konstigt att hon blir ängslig när det börjar skymma, det plus att hon står ensam plus att hon är rädd för att grannhästarna ska tas ifrån henne. Det känns som att det är en hel del behov som inte uppfylls som gör henne stressad.

Nu har jag inte läst tråden jättenoga, så ber om ursäkt om jag missat något. Tyckte mig se någonstans att hon verkar gå ensam. Kan hon inte få gå med kompisar - det kanske hjälper?
*Edit; såg ditt tidigare svar. Men om hon går med mer än en kompis så borde hon inte bli så stressad om bara en tas in och rids?

Om du läser mina tidigare svar så ser du att det inte hjälper tyvärr.
Varför stressade hon även när hon hade gräs tillgängligt hela sin utetid, och fick hö när jag kom till stallet, åt inte ens höet ute, utan fortsätta stressa tills jag tog in och väl inne åt hon? (kraftfoder får dom bara morgon och kväll, så kan inte vara det hon vill åt). Jag blir inte klok på denna hästen alltså😅 Och hon har alltid haft sånna här rutiner - alltså det är en gammal tävlingshäst som är van att ha dessa fordringstider och rutiner som hon har nu. Du vet, typiskt på stora tävlingsstall/ridcenter. Det känns som dom 3 månaderna på et mindre stall med andra rutiner(där var lite konstigt, man hade typ sina egna rutiner på sina hästar, bara min häst och en annan som fick lunch t.ex) och få hästar har gjort att hon nu blivit så här.. tyvärr.. Kanske bara behöver tid att landa på nya stallet och fatta att här är "vanliga" rutiner igen? 😬 Kanske helt enkelt får ta in hon först iallafall en period och se om hon blir som innan, med att bara vandra..
Okej, mina tankar går mot möjligen miljö, eller basbehov. Svårt att säga något utan att se situationen såklart... något är det som stressar hästen. Kanske är det stress pga. omställning som du skriver.

Jag förstår det som att hon går själv? Kan hon nosa på en annan häst/får kontakt med en annan häst i hage eller på box, eller kan hon bara se hästar?

Hur länge har du haft hästen?

Hur mycket kraftfoder får hon? Motion? Jag hade gett det ett tag till men tagit in henne själv först. Det går inte att stalla tillbaka henne på det stället hon trivdes i många år om du kan köpa till tjänster el ha medryttare så du inte behöver åka långt varje dag?

Alla tankar/förslag är bra! Så svårt att hitta vad problemet är.
Det började i samband med att vi flyttade till nytt stall (jag flyttade ca. 1 timme ifrån gamla bostaden därav fick jag flytta hästen också). Det är 4 månader sen, och hon var stressad från dag 1 där. Jag hoppades det skulle bli bättre med tiden, så jag testade ca. 3 månader, men det blev bara värre. Då var det ju först sommar och bra väder, mycket gräs, kom in innan mörkret något hon gör även nu - eller typ när det börjar bli mörkt.

Men jag tror hon har sämre syn, ögonen rinner en hel del och blir ibland svullna. Har pratat med veterinär om det, men inte så mycket att göra åt. Rider ut i mörkret ibland utan problem. Hon har dock fått diagnosen PPID och började medicineras för 3 veckor sen. Alltså sjukdommen kan ju ha varit igång et tag, men har inte märkt ändringar på hästen innan/efter medicinering. Hon hade bara ett symptom - fäller dåligt och sätter mycket päls.
Medicinen för ppid är hemsk för vissa hästar.
Jag tror du har problemet där.
Vårt sto blev stisssig, gnäggade mycket efter kompisarna, och blev som en visp i boxen.
Vi medicinerade totalt i sex månader och hon var till sist så orolig och obekväm att vi tog adjö.

Hon blev helt personlighetsförändrad.

Många klarar medicinen bra, men det var för oss så att vi tyckte det blev illa vilket som. Vår tappade också en del aptit, och var innan hon blev sjuk, en häst med hög energi.

Jag vill inte skrämma upp dig, men fundera på biverkningarna.

Jag tror (trots att jag läst vad du skrivit) att hon behöver gå i en hage med andra hästar och mer grovfoder (halm eller hö).
Spontant tänker jag att ett flockdjur i flock sällan stressar ensam, utan då är hela gruppen stressad. Kanske känner hon en otrygghet ensam i hagen, och trygghet i boxen.

Jag tror (trots att jag läst vad du skrivit) att hon behöver gå i en hage med andra hästar och mer grovfoder (halm eller hö).
Spontant tänker jag att ett flockdjur i flock sällan stressar ensam, utan då är hela gruppen stressad. Kanske känner hon en otrygghet ensam i hagen, och trygghet i boxen.
Dock jättekonstigt att detta har fungerat för henne i .. ja, kanske 20 år, hon är ju snart 24, och jag gissar att hon fick gå i flock som unghäst men har ingen aning. Då jag köpte hon som 14-åring från Danmark var hon på et jättestort ridcenter med samma typ av hage och rutiner som nu, och detta har, som jag skrivit innan, funkat ganska bra alla 9 år jag haft hon 🤔

Dock jättekonstigt att detta har fungerat för henne i .. ja, kanske 20 år, hon är ju snart 24, och jag gissar att hon fick gå i flock som unghäst men har ingen aning. Då jag köpte hon som 14-åring från Danmark var hon på et jättestort ridcenter med samma typ av hage och rutiner som nu, och detta har, som jag skrivit innan, funkat ganska bra alla 9 år jag haft hon 🤔
Det går bara att spekulera i vad som är problemet, och när jag snabbkollar verkar som dom flesta som kommenterat har skrivit snarlikt varandra. Det är nog du själv som bäst kan se vad som är annorlunda från 9-1 år sedan och nu, i hennes omgivning.

Medicinen för ppid är hemsk för vissa hästar.
Jag tror du har problemet där.
Vårt sto blev stisssig, gnäggade mycket efter kompisarna, och blev som en visp i boxen.
Vi medicinerade totalt i sex månader och hon var till sist så orolig och obekväm att vi tog adjö.

Hon blev helt personlighetsförändrad.

Många klarar medicinen bra, men det var för oss så att vi tyckte det blev illa vilket som. Vår tappade också en del aptit, och var innan hon blev sjuk, en häst med hög energi.

Jag vill inte skrämma upp dig, men fundera på biverkningarna.
Har gjort mycket research innan medicinering, men känner inte att jag har så mycket val då hon skulle haft nivå under 90 och hade 261. Ökad risk för fång, som kommer med sjukdomen, vill jag verkligen göra ALLT jag kan för att undvika. Så jag känner mig säker i att testa medicinering. Känns dock som att veterinären som gav oss receptet inte kan något om PPID, fick ingen information om sjukdomen, och dåliga/inget svar på frågor. Hon ville att jag skulle köra på med full dos(1 tablett) direkt.. Det har jag inte gjort, började 1/4 och nu 1/2 som jag tänker fortsätta med et tag till. Fick ingen information om att man egentligen skall ta nytt prov och kolla hur det ser ut efter 3-6 månader på medicin, för att kolla så hästen får rätt dos. Ska försöka hitta en mer kunnig veterinär iallafall!

Jättetråkigt att höra om din erfarenhet med medicinering och PPID. Jag har hört flera sånna upplevelser tyvärr.. Men också läst om bra upplevelser. Så det kan gå bra eller dåligt, får bara testa. Kan dock inte säga att min häst är personlighetsförändrad (än iallafall..). Hon är lika gosig och söt i stallet, lugn och orädd ute på promenader, pigg och arbetsvillig i ridhuset. Äter och dricker bra, och tar frivilligt sprutan med medicin. Denna insläpps-stressen började innan medicineringen. Men jag har absolut tanker på att PPID och medicin kan ändra henne, och är därför väldigt uppmärksam! ☺️

Har gjort mycket research innan medicinering, men känner inte att jag har så mycket val då hon skulle haft nivå under 90 och hade 261. Ökad risk för fång, som kommer med sjukdomen, vill jag verkligen göra ALLT jag kan för att undvika. Så jag känner mig säker i att testa medicinering. Känns dock som att veterinären som gav oss receptet inte kan något om PPID, fick ingen information om sjukdomen, och dåliga/inget svar på frågor. Hon ville att jag skulle köra på med full dos(1 tablett) direkt.. Det har jag inte gjort, började 1/4 och nu 1/2 som jag tänker fortsätta med et tag till. Fick ingen information om att man egentligen skall ta nytt prov och kolla hur det ser ut efter 3-6 månader på medicin, för att kolla så hästen får rätt dos. Ska försöka hitta en mer kunnig veterinär iallafall!

Jättetråkigt att höra om din erfarenhet med medicinering och PPID. Jag har hört flera sånna upplevelser tyvärr.. Men också läst om bra upplevelser. Så det kan gå bra eller dåligt, får bara testa. Kan dock inte säga att min häst är personlighetsförändrad (än iallafall..). Hon är lika gosig och söt i stallet, lugn och orädd ute på promenader, pigg och arbetsvillig i ridhuset. Äter och dricker bra, och tar frivilligt sprutan med medicin. Denna insläpps-stressen började innan medicineringen. Men jag har absolut tanker på att PPID och medicin kan ändra henne, och är därför väldigt uppmärksam! ☺️
Ett kort instick när det gäller PPID och fång. Det är inte alla hästar med PPID som blir fångkänsliga. En del blir tydligt fångkänsliga och det är i samband med ett fånganfall man upptäcker PPID.
Medan en del fortsätter att vara helt som vanligt när det gäller fångkänslighet. Varför det skiljer vet man inte och om jag minns rätt så är det ca en tredjedel som blir fångkänsliga.

Vad bra att du är påläst. Det är verkligen individuellt hur de reagerar på medicin. Vi hade heller inget val och vår häst låg på ungefär samma värde som din häst.

Det är kanske off topic, men jag gjorde som du, en fjärdedels tablett och sedan halv osv, och veterinären verkade veta mindre än jag själv... :crazy:

Nåväl, jag hoppas det går bättre för din häst, men tänk på att medicineringen är lite svår att ställa in och den kan ge ökad oro.

Lycka till. :heart

Min gamle ponny (-95) har ppid. Hon har alltid varit lättstressad och blev kallad ”hästhatare” av förra ägaren men fungerade ihop med min dåvarande ponny som var lugnet själv. Numera går hon ihop med min andra lugna ponny samt unghästen som hon uppfostrar. Men det jag har märkt på dessa 16år jag haft henne är att tryggheten är viktig. Tryggheten kan vara att det är samma häst, samma rutiner, samma människa. Har vi flyttat har det tagit ca 1-4månader för henne att landa och känna sig trygg. Tar jag ut den trygga ponnyn så springer hon runt och gnäggar trots att hon har sällskap som hon känner väl. Springandet avtar sakta med tiden. Men ibland kommer det perioder där det får tillbaka lite med vissa beteenden men för att sen bli lugnare igen.

Skulle tro att medicinen kan spöka lite. Men testa lite olika rutiner som ta in henne först exempelvis. Framför allt försöka ge henne tid att landa på nya stället.
Kanske kan typ en aktivitetshage va nått för att hon ska springa mindre?

Man kan ju också tänka sig att hästar kan känna sig mer sårbara när de blir äldre och därmed behöva andra rutiner för att bibehålla tryggheten. En häst som känner sig skild ifrån flocken är ju ändå i grunden i en otroligt utsatt position. Kanske har det blivit en för stor otrygghet för henne nu efter strulet i tidigare stall?

Ett kort instick när det gäller PPID och fång. Det är inte alla hästar med PPID som blir fångkänsliga. En del blir tydligt fångkänsliga och det är i samband med ett fånganfall man upptäcker PPID.
Medan en del fortsätter att vara helt som vanligt när det gäller fångkänslighet. Varför det skiljer vet man inte och om jag minns rätt så är det ca en tredjedel som blir fångkänsliga.

Stämmer. Min fjordvalack som var fångkänslig före PPID kunde plötsligt med det gå på bete!

Liknande trådar

Hästhantering Har massa problem med nyköpt häst. Känner mig desperat. Jag bestämde mig för att köpa en riktigt bra häst, tänkte att en gång i...
4 5 6
Svar
118
· Visningar
10 865
Senast: Ajda
·
Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 037
Hästhantering Precis som rubriken säger har jag en häst som är svår/jobbig att sko. Jag vet varför - en hovslagare har varit dum mot honom en gång -...
2
Svar
29
· Visningar
2 855
Senast: Askur2017
·
Hästhantering Kan ju börja med att vi har en vet tid på tisdag, men någon som har en aning om vad som kan vara fel eller haft liknande problem? Jag...
2 3
Svar
45
· Visningar
5 987
Senast: JohannaB
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar