Jovisst, men det är ju inte din arbetsplats eller? Det finns inga tillbud och riskanalyser i privata sammanhang på det viset. Då får man istället ta ett möte med kollektivet, och se hur andra upplever situationen. Prata med vederbörig ägare. Berätta att man inte är bekväm med att hantera en häst, eller vad som upplevs farligt, men var beredd på att föra en dialog om hur man kan mötas i mitten. Det kanske går att göra vissa förbättringar säkerhetsmässigt, troligtvis går det inte att utesluta all kontakt med hästen i ett kollektiv, och då får man överväga att flytta.Sådant ser jag som tillbud, och där tänker jag att man vill göra en riskbedömning för att se om man vill/bör fortsätta göra på det sätt man gjort, eller om man vill ändra något. Jag ser dock i den här tråden att det inte är så det fungerar, på många håll.
Från det jag läst verkar inte ägaren hantera hästen vårdslöst, och hästen är i mina ögon oskyldig då den inte kan ha motiv. Du får vara beredd i ett eventuellt möte att inte få medhåll om du föreslår att det är hästen som ska flytta, om det är det du vill ha som lösning. Det blir lätt när man stått på ett ställe länge att man vill styra lite mer om vilka som tillåts in, man vill ha det som man alltid haft det, men du hyr in dig och är inte stallägare. Det är bättre att släppa det och flytta, det mår man bättre av.