Eftersom så många har engagerat sig och kommit med både råd och stöd här så tänkte jag uppdatera lite hur det gått sen sist! Tränaren som skulle rida kunde inte komma ut och under ett par dagar tappade jag det helt. Hade ångest innan jag skulle rida och kom på mig själv med att leta efter anledningar att låta honom stå.
Ringde min gamla tränare och hade ett långt snack och vi bestämde att hon skulle komma ut.
Efter det samtalet hände något, hade både med det hon sa att göra, men också med tryggheten att veta att jag nu skulle få ordentlig hjälp. Jag kände att det var dags att bara ge mig fan på att jag klarar honom.
Så efter det har vi kämpat på. Det är inte vackert men jag har vågat fortsätta och ta igenom honom en bit i taget. Det kan vara att jag inte slutar rida bara för att han flyger omkring utan bara håller i mig i martingalen och travar på framåt. Förr eller senare coolar han ner och då avslutar jag innan det börjar om.
Det har gjort jätte mycket för mig mentalt!
Jag vet nu att jag sitter kvar och jag vet att han ger sig om jag bara rider på framåt.
Rädslan har minskat och jag har inte längre ångest innan jag ska rida även om jag så klart blir spänd fortfarande när han blir stissig.
I helgen hade jag tränaren ute och till en början var han snarare seg än het vilket var länge sen. Vi hade bestämt oss för att jobba lite med bommar och småhinder och så fort vi började hoppa taggade han till och började stöka så klart. Skillnaden var att med hennes hjälp vågade jag fortsätta och till slut var han jätte fin, bjöd jämnt till båda tyglarna och accepterade att jag la på skänkeln utan att explodera.
Hon fick mig att förstå att det största problemet är att han inte är framme för skänkeln och på hjälperna. Att mycket av det han håller på med kommer försvinna om jag får ordning på det även om han så klart alltid kommer vara en explosiv häst.
Så nu är planen till nästa träning att våga rida fram och få igång bakbenen även om han känns het och explosiv, sätta honom i arbete och att våga släppa handbromsen och lita på honom även fast han kastar sig i väg ibland. Och när han gör det, bara sitta still och inte göra någon grej av det utan bara fortsätta framåt.
Lättare sagt än gjort såklart men det känns hoppfullt på något sätt.