Vad gör vi? Kids edition - del 4

Startar höstlovet med ett sjuk barn. Men säger som Midsommarblomster, vi klarade oss längre.
Hoppas ingen mer blir sjuk men vi har inget direkt planerat under lovet sa det är ingen katastrof om det blir sa.
Här har vi klarat oss bra också, *peppar peppar* jag och pappan har vabbar varsin dag senaste halvåret typ. Men däremot är barnen snoriga sen flera veckor tillbaka. Fullt hanterbart utom för mig som fullkomligt avskyr ljudet av bubbliga näsor 😫🙈

Det är något väldigt roligt med att det här är det enda ordet min son kan stava till utantill, förutom "mamma" "pappa" och sitt eget namn 😂 Det är över ett år sedan jag skrev det på ett papper som ett skämt men det har uppenbarligen fastnat 😁
PXL_20241028_212450974~2.webp

Så jobbigt med höstlov känner jag. Jag är alltid ledig en vardag/v och brukar då åka till biblioteket/simhallen osv, så skönt när det är typ tomt. Ledig på onsdag denna vecka och insåg idag att det är höstlov så våra vanliga ställen lär ju vara belamrade med folk. Så, kriga bland folk eller typ dra till skogen eller nåt istället? 😁😅
Vi var på badhuset vid 10 idag då var de inte så mycket folk :)

Barnen är hos Oma (farmor) idag sa jag passar pa att storstäda. Tog precis en paus och tänkte njuta av äpplepaj som fanns kvar sen helgen, till det glass. Öppnade frysen och tog fram glassen och öppnade paketet, tomt. Vad jag älskar när barnen ställer tillbaka tomma förpackningar. Paj fanns det kvar iaf och den smakar gott även utan glass.

Vi har varit på badhuset i min lilla hemstad idag. Knappt en kotte där, helt klart färre folk än en vanlig eftermiddag i simhallarna hemmavid. Så lugnt och skönt iaf. Barnen funkar ganska bra att bada själv med men de har lite olika behov, stora vill ju gärna vara i djupa bassängen och lilla tycker fortfarande det varma bebisbadet är roligast så det blir en del kompromissande 🙈

Insåg också att det kanske inte funkar att ha med sexåringen in på tjejernas hur länge till som helst, för jag märkte att några barn som var kanske 3-4 år äldre tyckte det var lite obekvämt... Men det är svårt när man är ensam med barnen tycker jag. Han skulle nog klara sig själv på killarnas, alltså kunna byta om, låsa in grejer och tvätta sig etc men jag vet inte om jag vill att han byter om ensam, eller han heller för den delen...

Vi har varit på badhuset i min lilla hemstad idag. Knappt en kotte där, helt klart färre folk än en vanlig eftermiddag i simhallarna hemmavid. Så lugnt och skönt iaf. Barnen funkar ganska bra att bada själv med men de har lite olika behov, stora vill ju gärna vara i djupa bassängen och lilla tycker fortfarande det varma bebisbadet är roligast så det blir en del kompromissande 🙈

Insåg också att det kanske inte funkar att ha med sexåringen in på tjejernas hur länge till som helst, för jag märkte att några barn som var kanske 3-4 år äldre tyckte det var lite obekvämt... Men det är svårt när man är ensam med barnen tycker jag. Han skulle nog klara sig själv på killarnas, alltså kunna byta om, låsa in grejer och tvätta sig etc men jag vet inte om jag vill att han byter om ensam, eller han heller för den delen...
Jag gillar "omklädningssystemet" här i Österrike. Ducharna är separata men själva omklädningsrummet är gemesamt för alla och det finns små "bås" man kan gå in och byta om i om man vill.

Det är skapligt påfrestande med höstlov. Dottern har brutit ihop x antal gånger idag men överlag har vi haft en mysig dag och kväll. Sen tog det orimligt lång tid att få barnen att klä om till pyjamas och borsta tänderna ikväll ( = tålamodet mycket nära noll) och sen vid läggdags var det dags för ännu ett sammanbrott när dottern fick en grå filt istället för den röda som brorsan fick. Snabbspolning fram till att jag lämnade sovrummet i ren självbevarelsedrift medan båda barnen grät i högan sky... 🙈

Sen sansade jag mig. Vi pratade ut och konstaterade att alla hade betett sig dumt och jag förklarade att en filt är lika varm och gosig oavsett färg vilket dottern - halleluja - köpte. Sen läste vi världen längsta bok och sa godnatt. Dottern avslutade med "tack för en rolig dag, jag älskar dig" O_o:love:😢 Tur de ska en sväng till pappan imorgon, mina nerver behöver vila...

På vårt lokala badhus har de 7-årsgräns för att byta om i ”fel” omklädningsrum. Såklart ingen som står och kontrollerar åldern på barnen vad jag sett men tänker att det kan vara ett riktmärke för när de kan anses vara stora nog att byta om själva.
Min son fyller 6 år nu och han hade nog gärna bytt om själv egentligen men jag tycker det känns lite läskigt att släppa den kontrollen. Han tycker själv det är pinsamt att duscha med tjejer i sin egen ålder och vill helst vara i killarnas omklädningsrum.

På vårt lokala badhus har de 7-årsgräns för att byta om i ”fel” omklädningsrum. Såklart ingen som står och kontrollerar åldern på barnen vad jag sett men tänker att det kan vara ett riktmärke för när de kan anses vara stora nog att byta om själva.
Min son fyller 6 år nu och han hade nog gärna bytt om själv egentligen men jag tycker det känns lite läskigt att släppa den kontrollen. Han tycker själv det är pinsamt att duscha med tjejer i sin egen ålder och vill helst vara i killarnas omklädningsrum.
Ja jag googlade lite nu också och 6-8 år verkar vanligt. Inte helt fel ute med ettan då, dvs då de iaf på "vår" skola börjar med ombytt idrott. Sonen är helt obrydd i sin nakenhet, än så länge bryr han sig inte alls om att han är bland tjejer, men jag tror det kan ändras fort via skolan...

Två dagar i Linköping hela familjen. Igår var vi på badhus och så vidare till pinchos, sov på hotell och idag har vi löst lassemaja, ätit lunch i köpcentra och shoppat lite! Snart hemma igen!

Åkt med två familjer till, sådär väldigt enkelt. Vi trivs så himla bra med dessa två familjer, barnen har väldigt roligt 😍

vår 2 åring har legat mellan oss i dubbelsängen dock, vi sover aldrig med barn i sängen. Nu är vi påminda igen om varför! Hur mycket kan ett barn snurra och böka 🙈

Barnen 3 månader, 2 år, 6år och 8 år lekte tills de var dags att sova, sov sen 8 timmar allihop! Riktig lyx 😁 smög upp till bebis i morse för att kolla om han levde 🥵

Jag har inte varit något större fan av Halloween, kanske köpt någon liten pumpa som pynt och mest tyckt att det är ett kommersiellt jippo. Men det är stort här i vårt kvarter så idag köpte vi godis, tog på oss varma kläder och mötte upp alla små spöken på gården. Jag hade kunnat stirra in i dotterns ögon hela kvällen. Det var så nytt för henne. Vara uppe efter läggning, äta godis på en torsdag och se alla utklädda barn komma och hälsa på. Jag blev så varm i själen. Även att få se alla barn i kvarteret. Stora och små, de som kom i stora kompisgäng och de som gick ensamma med sina föräldrar. Så artiga och ursöta allihop, och föräldrar som vinkade lite försynt nerifrån gatan. Varning för ostigt men jag blir inte rörd av att få vara en del av vårt community, och att våra barn får växa upp här. Det må vara den plastigaste och fulaste högtiden på året men om det gör mina och andras barn såhär glada så hänger det spindelväv över vår häck nästa år också.

Liknande trådar

Övr. Barn Halloj, En del har nog sett att jag börjat smyga runt här i trådarna. Jo, vi har pratat om barn rätt länge hemma nu och jag har...
2 3
Svar
42
· Visningar
2 928
Gravid - 1år På tal om badhus. Vi ska på babysim i mitten på september. Hur sjutton gör man? Jag måste ju byta om och duscha, var gör jag av barnet...
2 3
Svar
55
· Visningar
1 977
Övr. Barn Jag vet att vi pratade om det här för ett år sedan, och vi har fortfarande inte skaffat någon hemstädning. Det är av flera skäl men en...
2 3
Svar
40
· Visningar
3 292
Senast: Blyger
·
  • Låst
Övr. Barn Vi fortsätter väl här, då andra tråden nåt över 2000 inlägg. Själv ligger jag bredvid yngsta och väntar på att hon ska somna nån gång.
99 100 101
Svar
2 011
· Visningar
116 964
Senast: Nordthor
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar