Vad gör vi? Kids edition - del 4

I min region hade bvc projekt med logoped, så min ena tvilling fick i våras träffa logoped. De blev ju två år i juli, så då strax under två år. Fick tips att läsa, sjunga, bekräfta (ja du vill ha ett äpple), berätta vad man gör (nu tar jag fram en gaffel till dig) och liknande grejer. Det gav inget, eller, det var inget nytt för oss. Förhoppningsvis kanske ni får träffa bättre logoped!
Vad smidigt med en sådan väg in!
Logoped kommer regelbundet till öppna förskolan här men där är inget utrymme för särskilt ingående individuell konsultation.

Vi vet att tvillingar generellt ofta är litet senare, oftast förklarat med att de får mindre egen individuell vuxentid - och den förklaringen gäller/bidrar säkert hos oss...

Jag blir lite förvånad över att ni beskriver att era tvååringar har träffat logopeder. Min son fyller 3 nu i helgen, och det är först nu under senaste kanske två månaderna som talet börjat lossna ordentligt, och då är mycket av det han säger fortfarande obegripligt för utomstående. Han har också haft väldigt mycket egna ord för saker och ting och har fortfarande.

Det har aldrig varit tal om logoped, förskolan har inte reagerat, tvärtom försäkrat oss om att de inte är oroliga. Och vi har inte heller varit oroliga att något skulle vara fel. Ska till BVC på tisdag får se om de säger något då.

Sen fattar jag absolut att det blir en annan aspekt på det hela när det blir bitande osv @Snubbelfot

Senast ändrad:
Vi vet att tvillingar generellt ofta är litet senare, oftast förklarat med att de får mindre egen individuell vuxentid - och den förklaringen gäller/bidrar säkert hos oss...

Är det en förklaring som faktiskt forskats fram eller något som bara sägs i allmänhet? Jag förstår att den förklaringen blir logisk om man jämför med ensambarn. Men skulle en tvilling i ett förstfött tvillingpar få mindre individuell vuxentid än ett yngre syskon?

Är det en förklaring som faktiskt forskats fram eller något som bara sägs i allmänhet? Jag förstår att den förklaringen blir logisk om man jämför med ensambarn. Men skulle en tvilling i ett förstfött tvillingpar få mindre individuell vuxentid än ett yngre syskon?
Ja, det har jag läst, kan inte på rak arm svara var men för oss stämmer det nog tyvärr. Det jag har läst är att man ofta, vilket stämmer på mig, pratar med ett barn men tittar på det andra för att man liksom behöver få till samspel med båda samtidigt, jag kände mig väldigt träffad när jag läste detta och kände igen mig från det första året.

Jag blir lite förvånad över att ni beskriver att era tvååringar har träffat logopeder. Min son fyller 3 nu i helgen, och det är först nu under senaste kanske två månaderna som talet börjat lossna ordentligt, och då är mycket av det han säger fortfarande obegripligt för utomstående. Han har också haft väldigt mycket egna ord för saker och ting och har fortfarande.

Det har aldrig varit tal om logoped, förskolan har inte reagerat, tvärtom försäkrat oss om att de inte är oroliga. Och vi har inte heller varit oroliga att något skulle vara fel. Ska till BVC på tisdag får se om de säger något då.

Sen fattar jag absolut att det blir en annan aspekt på det hela när det blir bitande osv @Snubbelfot
Jag tycker nog också två år är lite tidigt utifrån att mycket händer mellan 2-3 år, men vår BVC-sköterska sa att det är vanligt att logoped kommer in för sent och att man därför skickar remiss tidigt, plus då risken för att det är lång kö. Sen var det ju ganska stor skillnad på hur många ord barnen ska kunna vid 2 år och vad mina barn sa (tror jag räknade till totalt fem ord inklusive djurläten på 2-årskontrollen).

Här ska 6-åringen få remiss till logoped. Jag har frågat bvc om språket flera gånger utan att blivit lyssnad så jag har tänkt att det kanske är normalt ändå.
Sen träffade vi skolsköterskan i veckan som frågade om vi ville ha remiss. Så nu får vi se hur lång väntetid och om det är nåt han behöver hjälp med.

Vad smidigt med en sådan väg in!
Logoped kommer regelbundet till öppna förskolan här men där är inget utrymme för särskilt ingående individuell konsultation.

Jag har också läst det om att tvillingar generellt är senare. Hos oss stämmer det inte helt, tror egentligen Cajsa är ”normal” i sitt tal, men jämför lätt med tvillingbrodern Carl som är tidig med talet, precis som storebror.
Jag är dock nöjd att vi fick träffa logoped, även om det i vårt fall kanske inte gav så mycket så gillar jag projektet där man uppmärksammar tidigt. Det var personalen på öppna förskolan som erbjöd när jag pratade om att Cajsa var senare :)

Två lakan har räckt utmärkt hittills, men idag läckte blöjorna två gånger när lilleman sov.. Så nu ligger allt i tvätten. Får bädda provisoriskt med en filt.

Är det inbillning eller har Liberos blöjor blivit sämre?

Två lakan har räckt utmärkt hittills, men idag läckte blöjorna två gånger när lilleman sov.. Så nu ligger allt i tvätten. Får bädda provisoriskt med en filt.

Är det inbillning eller har Liberos blöjor blivit sämre?
För oss har det funkat dåligt när barnet nått en viss storlek (4? kanske?) och helt plötsligt läcker dem..

Men ja skitdrygt när de helt plötsligt börjar läcka sådär :down:

För oss har det funkat dåligt när barnet nått en viss storlek (4? kanske?) och helt plötsligt läcker dem..

Men ja skitdrygt när de helt plötsligt börjar läcka sådär :down:
Ja, det har ju funkat kanon innan. Men nu har Libero gjort nån ändring med både paket och blöjor, och då funkar det inte som innan.. Blir både kiss och bajs utanför, fått byta kläder fem gånger idag..

Wow! Första gången sonen svarat ja på en fråga ikväll!
Jag: Ska vi bjuda Q (hunden) på en fiskpinne?
Sonen: Japp!

Jag trodde verkligen inte att ordet ja fanns i hans ordförråd. Men det verkar gå framåt!
Min stora unge (fyller 3 år i vinter) började säga "ja" förra veckan, innan dess har han nöjt sig med "nej" i typ tusen olika former, och ett uteblivet svar har fått tolkas som ja. Men så mycket trevligare det blev när man kan få ett ja till svar!

Min föräldralediga man var bortrest denna veckan så mina föräldrar kom och bodde hos oss och tog hand om barnen om dagarna. Båda kidsen (snart 3 respektive 1 år) har varit så nöjda hela veckan. De har knappt reagerat när jag kommit hem från jobbet och tydligt visat att de föredragit morföräldrarnas sällskap framför mitt. Jag trodde lillebror skulle vara lite mindre av en svikare än vad han faktiskt visade sig vara :p

Ja, det har ju funkat kanon innan. Men nu har Libero gjort nån ändring med både paket och blöjor, och då funkar det inte som innan.. Blir både kiss och bajs utanför, fått byta kläder fem gånger idag..
Slår ett slag för Icas egna blöjor. Har bara läckt enstaka gånger och då har det alltid varit för att det varit dags att växla upp en storlek.

För oss har vi fått byta märke när barnet växt, sjukt drygt att de passar typ en månad i taget!

Nu har vi haft Pampers en månad och det har varit ytterst få läckor. Sen växt barnet lite och de blev för små. Storleken större läcker vid benen så nu får vi väl prova libero igen….

Vår födelsedagssäsong är över. På fyra veckor har båda vi föräldrar samt båda barnen hunnit fylla år. Igår avslutade vi med stora barnets 6-årsdag med tillhörande barnkalas på eftermiddagen. Ni som har större barn: kan det bli mer intensiva kalas än ett gäng 6-7-åriga pojkar? Känns som de skriker och springer runt från de kommer till de går 😂 Nej men allt gick jättebra och vi styrde upp mkt med lekar men jösses vad intensivt.
Men nu har stora alltså fyllt 6 år och lilla 2 år och det har varit så fint men är så glad att vi är igenom alla kalas och firanden.
Jul nästa! 😅

Vår födelsedagssäsong är över. På fyra veckor har båda vi föräldrar samt båda barnen hunnit fylla år. Igår avslutade vi med stora barnets 6-årsdag med tillhörande barnkalas på eftermiddagen. Ni som har större barn: kan det bli mer intensiva kalas än ett gäng 6-7-åriga pojkar? Känns som de skriker och springer runt från de kommer till de går 😂 Nej men allt gick jättebra och vi styrde upp mkt med lekar men jösses vad intensivt.
Men nu har stora alltså fyllt 6 år och lilla 2 år och det har varit så fint men är så glad att vi är igenom alla kalas och firanden.
Jul nästa! 😅
Blir det alltså värre? 😅 Var helt slut efter 5åringa sonens kalas i våras. Väldigt mycket mer intensivt än ngn av hans storasystrars kalas.

Jul nästa! 😅
Vi har aldrig haft kalas för sexåringen hemma, vi hyr en gympasal istället och bygger en hinderbana och sen kan de härja fritt 🙈😅

Dricker kaffe och försöker vakna till. Det har varit en sjukt intensiv vecka på alla sätt, och idag är det lite lugnare med endast tvätt, firande av barn och barnens fritidsaktivitet i eftermiddag.

Blev visst ett sidospår
IMG_20241110_101540035.webp

Liknande trådar

Övr. Barn Halloj, En del har nog sett att jag börjat smyga runt här i trådarna. Jo, vi har pratat om barn rätt länge hemma nu och jag har...
2 3
Svar
48
· Visningar
3 921
Senast: Derivata
·
Gravid - 1år På tal om badhus. Vi ska på babysim i mitten på september. Hur sjutton gör man? Jag måste ju byta om och duscha, var gör jag av barnet...
2 3
Svar
55
· Visningar
2 089
Övr. Barn Jag vet att vi pratade om det här för ett år sedan, och vi har fortfarande inte skaffat någon hemstädning. Det är av flera skäl men en...
2 3
Svar
40
· Visningar
3 510
Senast: Blyger
·
Övr. Barn Vi har 2 barn. Ett på 10 och ett på 7. Det yngre barnet är till vissa delar extremt olik sitt äldre syskon och saker som fungerat med...
Svar
16
· Visningar
1 030

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka