Vad gör vi? Kids edition - del 4

I min region hade bvc projekt med logoped, så min ena tvilling fick i våras träffa logoped. De blev ju två år i juli, så då strax under två år. Fick tips att läsa, sjunga, bekräfta (ja du vill ha ett äpple), berätta vad man gör (nu tar jag fram en gaffel till dig) och liknande grejer. Det gav inget, eller, det var inget nytt för oss. Förhoppningsvis kanske ni får träffa bättre logoped!
Vad smidigt med en sådan väg in!
Logoped kommer regelbundet till öppna förskolan här men där är inget utrymme för särskilt ingående individuell konsultation.

Vi vet att tvillingar generellt ofta är litet senare, oftast förklarat med att de får mindre egen individuell vuxentid - och den förklaringen gäller/bidrar säkert hos oss...

Jag blir lite förvånad över att ni beskriver att era tvååringar har träffat logopeder. Min son fyller 3 nu i helgen, och det är först nu under senaste kanske två månaderna som talet börjat lossna ordentligt, och då är mycket av det han säger fortfarande obegripligt för utomstående. Han har också haft väldigt mycket egna ord för saker och ting och har fortfarande.

Det har aldrig varit tal om logoped, förskolan har inte reagerat, tvärtom försäkrat oss om att de inte är oroliga. Och vi har inte heller varit oroliga att något skulle vara fel. Ska till BVC på tisdag får se om de säger något då.

Sen fattar jag absolut att det blir en annan aspekt på det hela när det blir bitande osv @Snubbelfot

Senast ändrad:
Vi vet att tvillingar generellt ofta är litet senare, oftast förklarat med att de får mindre egen individuell vuxentid - och den förklaringen gäller/bidrar säkert hos oss...

Är det en förklaring som faktiskt forskats fram eller något som bara sägs i allmänhet? Jag förstår att den förklaringen blir logisk om man jämför med ensambarn. Men skulle en tvilling i ett förstfött tvillingpar få mindre individuell vuxentid än ett yngre syskon?

Är det en förklaring som faktiskt forskats fram eller något som bara sägs i allmänhet? Jag förstår att den förklaringen blir logisk om man jämför med ensambarn. Men skulle en tvilling i ett förstfött tvillingpar få mindre individuell vuxentid än ett yngre syskon?
Ja, det har jag läst, kan inte på rak arm svara var men för oss stämmer det nog tyvärr. Det jag har läst är att man ofta, vilket stämmer på mig, pratar med ett barn men tittar på det andra för att man liksom behöver få till samspel med båda samtidigt, jag kände mig väldigt träffad när jag läste detta och kände igen mig från det första året.

Jag blir lite förvånad över att ni beskriver att era tvååringar har träffat logopeder. Min son fyller 3 nu i helgen, och det är först nu under senaste kanske två månaderna som talet börjat lossna ordentligt, och då är mycket av det han säger fortfarande obegripligt för utomstående. Han har också haft väldigt mycket egna ord för saker och ting och har fortfarande.

Det har aldrig varit tal om logoped, förskolan har inte reagerat, tvärtom försäkrat oss om att de inte är oroliga. Och vi har inte heller varit oroliga att något skulle vara fel. Ska till BVC på tisdag får se om de säger något då.

Sen fattar jag absolut att det blir en annan aspekt på det hela när det blir bitande osv @Snubbelfot
Jag tycker nog också två år är lite tidigt utifrån att mycket händer mellan 2-3 år, men vår BVC-sköterska sa att det är vanligt att logoped kommer in för sent och att man därför skickar remiss tidigt, plus då risken för att det är lång kö. Sen var det ju ganska stor skillnad på hur många ord barnen ska kunna vid 2 år och vad mina barn sa (tror jag räknade till totalt fem ord inklusive djurläten på 2-årskontrollen).

Här ska 6-åringen få remiss till logoped. Jag har frågat bvc om språket flera gånger utan att blivit lyssnad så jag har tänkt att det kanske är normalt ändå.
Sen träffade vi skolsköterskan i veckan som frågade om vi ville ha remiss. Så nu får vi se hur lång väntetid och om det är nåt han behöver hjälp med.

Liknande trådar

Övr. Barn Halloj, En del har nog sett att jag börjat smyga runt här i trådarna. Jo, vi har pratat om barn rätt länge hemma nu och jag har...
2 3
Svar
42
· Visningar
2 974
Gravid - 1år På tal om badhus. Vi ska på babysim i mitten på september. Hur sjutton gör man? Jag måste ju byta om och duscha, var gör jag av barnet...
2 3
Svar
55
· Visningar
2 001
Övr. Barn Jag vet att vi pratade om det här för ett år sedan, och vi har fortfarande inte skaffat någon hemstädning. Det är av flera skäl men en...
2 3
Svar
40
· Visningar
3 361
Senast: Blyger
·
  • Låst
Övr. Barn Vi fortsätter väl här, då andra tråden nåt över 2000 inlägg. Själv ligger jag bredvid yngsta och väntar på att hon ska somna nån gång.
99 100 101
Svar
2 011
· Visningar
116 984
Senast: Nordthor
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar