Tvättstugedrama

Vad gör du med annans torra (eller blöta) tvätt i torkrummet på din tid?

  • Inget, tar med mig min blöta tvätt till lgh

    Röster: 3 5,6%
  • Tar ner och lägger i osorterad hög utanför

    Röster: 36 66,7%
  • Viker fint och lägger i högar utanför

    Röster: 3 5,6%
  • Puttar undan på linorna så din tvätt får plats

    Röster: 8 14,8%
  • Tar ner och slänger i sopkorgen utanför

    Röster: 0 0,0%
  • Annat

    Röster: 4 7,4%

  • Antal omröstningsdeltagare
    54

Kirre

Trådstartare
Ponera du bor i lägenhet, enda tvättmöjlighet är i gemensam tvättstuga med analogt bokningssystem. Inga hänglås eller fancy moderna tidlåsvarianter. Reglerna säger att torkrummet får användas en timme in på nästa tid iom maskinen tar en timme. Du kommer till tvättstugan en dryg timme, kanske tom 1.5-2h in i din tid för att hänga upp din tvätt dvs vida över i ok tid att torkrummet används av föregående bokning och du möts av ett i princip fullt torkrum. Vad gör du?

Diskuterade med några på jobbet och approachen var ju skiftande. 😁 Dessa gemensamma tvättstugor, så vad säger Buke?
 
Jag snälltolkar alltid, något kan ha hänt så personen innan missat att hämta. Jag tar ner allt och lägger i den personens tvättpåsar om det finns några( brukar alltid ligga) annars i en av de två gemensamma tvättkorgarna, jag behöver bara använda en i taget.
 
Jag har torkställningar hemma så hade tagit med mig tvätten hem. Hade tvätten varit torr hade jag övervägt att vika och lägga i ev påsar.
 
Min förra lägenhet var väldigt liten, skulle jag behöva hänga tvätt i det lilla utrymmet skulle jag knappt kunna ta mig fram. Så torkrummet behövdes verkligen!
Med det sagt skulle jag ta ner tvätten och lägga undan, eller lägga det i sin tvättkorg/påse om det fanns någon.
 
Antingen putta åt sidan, eller ta ner och lägga i en hög på ett rent bord eller liknande. Hade jag bara tvättat något enstaka plagg hade jag hellre tagit med och torkat hos mig, men när jag hade gemensam tvättstuga körde jag ofta mycket tvätt när jag hade tvättid, och då behövs ju torkrummet för att torka tvätten. Dvs den som bokat tiden har företräde.

Jag ser ingen anledning att förstöra tidigare persons tvätt genom att smutsa ner/hantera ovarsamt, men skulle absolut inte ställa mig och sortera och vika någon annans grejor heller. Båda de alternativen känns lite gränslösa tycker jag.
 
Det beror lite på hur bråttom det är att min tvätt blir torr. Bråttom så hade jag plockat ned och försökt lägga tvätten så att den inte blir smutsig (typ golv), annars hade jag tagit med mig tvätten upp igen till lägenheten för torkning.
 
Inte upprörande nog för att klassas som drama i min värld. ;)

Jag hade antagit att nåt gått fel. Lagt tvätten i påsar/korgar och ställt utanför. Och sedan fortsatt med mitt.
 
Jag har vid ett tillfälle vikt och lagt tvätten snyggt. Då var det fullt med barnkläder.
Men andra gånger så la jag bara ner allt i påsar/korgar.
Har även slängt ut blöt tvätt ur maskinen då det var på min tvätttid.
Man fick börja tvätta klockan 7 och jag var nere 7 och maskinerna gick för fullt så jag slängde ur och satt sen och väntade tills personen kom ner för att hämta. Hon bodde inte ens i området så hörde inte till tvättstugan alls (men har man sönder låsen och ”smyger” ner så kunde man tvätta ändå)
 
Den här tråden påminner mig om när jag bodde i lägenhet och hade en riktig surkärring som skulle tvätta på min tvättid, men det visade sig att hon hade blandat ihop dagarna. Då började hon istället skälla ut mig för att jag skulle tvätta på en söndag (vilket vi inte hade förbud mot). Då sa jag till henne att "men det tänkte ju du också göra?" Då skulle hon plötsligt bara ställa ner tvätten för att förbereda för dagen efter :laugh:.

Skönt att bo i eget hus nu.
 
Jag lägger i korg utanför, sorterar ingenting. Ser förstås till att inget hamnar på golvet men längre än så tänker jag inte att mitt ansvar sträcker sig. Jag har ju bokat för att jag behöver tvätta och då måste jag torka kläderna också.

Har haft flera grannar som utnyttjat andras goda vilja och tagit både tvätt- och torktider som de vill. Jag har tröttnat på att snälltolka och stå tillbaka.
 
Jag samlar bara ihop tvätten och lägger i en korg.
Möjligtvis är jag bussig nog att inte blanda torrt och vått.
 
Ponera du bor i lägenhet, enda tvättmöjlighet är i gemensam tvättstuga med analogt bokningssystem. Inga hänglås eller fancy moderna tidlåsvarianter. Reglerna säger att torkrummet får användas en timme in på nästa tid iom maskinen tar en timme. Du kommer till tvättstugan en dryg timme, kanske tom 1.5-2h in i din tid för att hänga upp din tvätt dvs vida över i ok tid att torkrummet används av föregående bokning och du möts av ett i princip fullt torkrum. Vad gör du?

Diskuterade med några på jobbet och approachen var ju skiftande. 😁 Dessa gemensamma tvättstugor, så vad säger Buke?


Jag utgår från det på något sätt går att se vilken lägenhet som har tvättiden innan för på något sättmåste man ju kunna boka tid. Jag går och ringer på grannen. När jag tvättade för några veckor sen så inträffade just detta och jag gick och ringde på och påminde om att det var dags att ta ner tvätten. Problem solved.
 
Jag utgår från det på något sätt går att se vilken lägenhet som har tvättiden innan för på något sättmåste man ju kunna boka tid. Jag går och ringer på grannen. När jag tvättade för några veckor sen så inträffade just detta och jag gick och ringde på och påminde om att det var dags att ta ner tvätten. Problem solved.
Med elektroniskt bokningssystem går inte det. Annars har jag också ringt på.
 
När det händer här plockar jag ner och lägger på bänken i mangelrummet. Viker inget men ser till att det inte blir smutsigt. Är det tvätt i maskinerna snabbmatar jag och plockar ur tvätten. Vi har några som satt i system att gå ner och tvätta när de känner för det och därför går jag inte bara snällt därifrån.
 
Jag har torkställningar hemma så hade tagit med mig tvätten hem. Hade tvätten varit torr hade jag övervägt att vika och lägga i ev påsar.
Så gjorde jag alltid när jag bodde i lägenhet. Jag konstaterade att det blev inte riktigt torrt så lika bra att ändå hänga det där på en gång.
 
Det är sällan jag skäller ut folk, men det händer.
I en tidigare lägenhet hade vi tvättat och torkat våran tvätt var det typ 30 minuter kvar på våran tvätttid så vi går ner och börjar plocka undan efter oss. Då är en kärring där och har redan börjat tvätta. Hon börjar skälla på min man om städningen, min man ber om ursäkt, flera gånger och hon fortsätter gnälla. När min man återigen får en sur kommentar och han återigen ber om ursäkt brinner det för mig. Jag skäller ut henne efter noter, hon tvättade ju INNAN våran tid var slut. Så jag skäller sakligt ut henne tills hon ber maken om ursäkt.

Hade hon skällt på mig från början hade jag bara sagt något syrligt, men när hon går på maken gång på gång fick det faktiskt räcka.
 
Lägger det i en hög i tvättrummet på lämplig plats, typ nån tvättkorg. Det hände ibland när jag bodde i lägenhet att nån glömt sin tvätt, då var det låst så man kom inte in utan att ha bokat men jag lämnade det inne där ändå. Att ställa det utanför var aldrig en tanke som slog mig ens, det kan ju lika gärna bli stulet?

Det hände mig en gång att jag glömde tvätten också. Då spenderade jag ett tag utanför tills den som hade tvättiden kom dit så jag kunde hämta min tvätt. No biggie.
 
Jag utgår från det på något sätt går att se vilken lägenhet som har tvättiden innan för på något sättmåste man ju kunna boka tid. Jag går och ringer på grannen. När jag tvättade för några veckor sen så inträffade just detta och jag gick och ringde på och påminde om att det var dags att ta ner tvätten. Problem solved.
Här så skrev man upp sig på en lista och att springa runt till 4 hus för att hitta vem som kan heta GK har man inte riktigt tid med.
Numera har man en låskolv med nummer på men tror inte det går att se vart det tillhör
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp