Tvättstugedrama

Vad gör du med annans torra (eller blöta) tvätt i torkrummet på din tid?

  • Inget, tar med mig min blöta tvätt till lgh

    Röster: 10 4,7%
  • Tar ner och lägger i osorterad hög utanför

    Röster: 143 67,5%
  • Viker fint och lägger i högar utanför

    Röster: 11 5,2%
  • Puttar undan på linorna så din tvätt får plats

    Röster: 39 18,4%
  • Tar ner och slänger i sopkorgen utanför

    Röster: 2 0,9%
  • Annat

    Röster: 7 3,3%

  • Antal omröstningsdeltagare
    212
Där jag bodde förut hände sådant ofta. Det var förvisso elektroniskt bokningssystem och man behövde en blipp för att låsa upp, men folk gick ner och "låtsades boka" för att sedan smita in när någon gick ut och så försökte de hindra folk från att låsa dörrarna genom att klämma in skräp i dörrlåset. Vips kunde de tvätta när de ville (förutom efter kl 22 för då bröts strömmen).

När någon tvättade på min bokade tid så avbröt jag tvättpasset, drog ut deras tvätt i en sån där trådkorg på hjul och låste noga efter mig när jag gick. Jag ställde INTE tvätten utanför tvättstugan, utan fullt medvetet gjorde så att de inte kunde komma åt sin tvätt förrän jag kom ner nästa gång. Ingen vågade konfrontera mig, de visste ju att det var de som gjort fel och jag var väldigt bestämd med att jag faktiskt tänker tvätta på min tvättid.

Däremot hände det såklart också att någon glömt ren tvätt i torktumare eller torkskåp. Där agerade jag olika beroende på hur medvetet det såg ut att vara. Om det var 40 minuter kvar på torktumlaren när mitt pass började, tja, då hade ju någon satt igång den, sett att det inte skulle gå och bara litat på kunna ta sig in i alla fall. Då hanterade jag det likadant som tvätten. Om någon däremot verkade ha glömt att hämta sin tvätt i en färdig torktumlare, torr tvätt i ett torkrum eller liknande, då tog jag ner tvätten, satte i en korg på hjul och ställde i gången utanför tvättstugan där personen sedan kunde hämta sin tvätt.

Där jag bor nu har det som tur är aldrig varit problem. Någon gång har det hänt just att någon glömt sin torkade tvätt, eller att det hänt något som gjort att de börjat torka tvätten för sent. När de börjat för sent så har de stannat kvar i tvättstugan så att jag mött dem när jag kommit ner och så har de förklarat för mig vad som pågick. Inga konstigheter.
 
Jag har inte haft tvattstuga sedan jag forst flyttade hemmifran ... och skulle inte kunna tanka mig ens att bo i lagenhet nu. :angel:

Har har vi ju betydligt storre maskiner hemma an i Sverige. Det har bara varit for hasttacken jag behovt ga till "coin laundry" och da tar jag hem dem vata i alla handelser. (har tar min tvattmaskin lite mer an 10 kg)

När använde du en tvättmaskin i Sverige senast? ;)

10 kg är jättevanligt :)
 
Ponera du bor i lägenhet, enda tvättmöjlighet är i gemensam tvättstuga med analogt bokningssystem. Inga hänglås eller fancy moderna tidlåsvarianter. Reglerna säger att torkrummet får användas en timme in på nästa tid iom maskinen tar en timme. Du kommer till tvättstugan en dryg timme, kanske tom 1.5-2h in i din tid för att hänga upp din tvätt dvs vida över i ok tid att torkrummet används av föregående bokning och du möts av ett i princip fullt torkrum. Vad gör du?

Diskuterade med några på jobbet och approachen var ju skiftande. 😁 Dessa gemensamma tvättstugor, så vad säger Buke?

Röstade annat.

Hos oss låser man med låskolv så om någon annan använder tvättstugan kommer man inte in där. På låskolven står lägenhetsnumret och om någon tvättar på min tid så hade jag knackat på och bett personen hämta sin tvätt för att det är min tvättid. Har hittills aldrig behövt göra det. Situationen du beskriver låter väldigt märklig! Jag har bara stött på olåst tvättstuga när jag bodde på studentboende. Aldrig annars!

Men om jag visste vems tvätt det var hade jag bett hen ta hand om den. Annars hade jag lagt den i korgar/tvättkassar eller om det fanns ett bord eller annan ren yta i tvättstugan.
 
Skulle nog bero på hur jobbigt det skulle vara för mig att flytta på den andra personens tvätt och hur viktigt det var för mig att tvätten skulle torka direkt. Jag varierar mellan att hänga på ställning hemma och att hänga i torkrum, så sålänge jag inte behövde få tvätten torr snabbt skulle jag nog ta hem mitt. Annars skulle jag ta ner den andres tvätt och lägga i hög i tex en sån korg eller på ngn bänk. Inte vika eller så men inte heller lägga på golvet så det riskerar att bli smutsigt.
 
Jag tänker att det är lätt hänt. Glömmer någon tvätt i vår gemensamma tvättstuga så viker jag ihop det, inte noga men så att det blir en stapel och lägger på bordet som finns i utrymmet.

Har kanske hänt 5 ggr på 10 år? Känns mao inte som ett problem för mig. Blir mer irriterad på de som lämnar maskiner grusiga och tvättstugan allmänt skitig.
 
Jag saknar de stora maskinerna. Sedan saknar jag det faktum att man hade en tvättid man tvättade och sedan var skiten över på några veckor. Nu blir det en maskin itagetdå och ibland.
Jag tycker om att ha eget och inte behöva dela med andra. :D När jag bodde i lägenhet med tvättstuga behövde man boka tvättid flera veckor i förväg annars var det fullt. Jag kan äga färre kläder nu också.
 
Jag älskar gemensam tvättstuga och har valt bort egen tvättmaskin i lägenheten. I dag mellan 7 och 10 hann jag tvätta, torka och vika sex maskiner tvätt. Det hade tagit evigheter om jag skulle gjort det med lägenhetsmaskiner. Hade jag haft möjlighet att ha en separat tvättstuga i lägenheten hade jag kanske resonerat annorlunda men vill absolut inte ha tvätt på tork hela tiden vilket det lätt blir. Den dag inga barn bor hemma kanske jag omvärderar, men tills dess tvättstuga ftw.
 
Aldrig i livet att jag skulle vika någon annans tvätt! men inte heller smutsa ner den. Jag skulle he det i personens påsar/en hög på bänken/i tvättkorgen/putta åt sidorna på tvättlinorna. vi hade torkskåp + tumlare sist jag bodde i lgh så där hamnade det på bänken i en hög.
 
Jag älskar gemensam tvättstuga och har valt bort egen tvättmaskin i lägenheten. I dag mellan 7 och 10 hann jag tvätta, torka och vika sex maskiner tvätt. Det hade tagit evigheter om jag skulle gjort det med lägenhetsmaskiner. Hade jag haft möjlighet att ha en separat tvättstuga i lägenheten hade jag kanske resonerat annorlunda men vill absolut inte ha tvätt på tork hela tiden vilket det lätt blir. Den dag inga barn bor hemma kanske jag omvärderar, men tills dess tvättstuga ftw.
Jag använde aldrig tvättmaskin i lägenheten innan jag fick barn, nu gör vi nästan bara det. Men vi har en jättebra tvättstuga (jag har varit bortskämd med det i alla lägenhetshus jag bott i utom 1)
 
Jag älskar gemensam tvättstuga och har valt bort egen tvättmaskin i lägenheten. I dag mellan 7 och 10 hann jag tvätta, torka och vika sex maskiner tvätt. Det hade tagit evigheter om jag skulle gjort det med lägenhetsmaskiner. Hade jag haft möjlighet att ha en separat tvättstuga i lägenheten hade jag kanske resonerat annorlunda men vill absolut inte ha tvätt på tork hela tiden vilket det lätt blir. Den dag inga barn bor hemma kanske jag omvärderar, men tills dess tvättstuga ftw.
Jag också! Köpte en egen maskin i somras då jag äntligen flyttade in i en lägenhet där det finns plats, men tvättar fortfarande lakan och handdukar och en del annat i den gemensamma tvättstugan.
 
När använde du en tvättmaskin i Sverige senast? ;)

10 kg är jättevanligt :)

Har vager vi inte tvatten utan gar pa rymd, sa min maskin tar ungefar 156 cubic liters, eller mer exact 5.6 cubic feet. Hur mycket det nu kan vara i vikt. :p Jag vet bara att alla maskiner jag sett i Sverige (och jag var senast i Sverige for 9 ar sedan) har sett betydligt mindre ut. Nu har jag inte besokt nagon allamann tvattstuga dar pa manga, manga ar, sa jag vet inte alls egentligen. Jag bara gissade villt. :)
 
Jag har stjälpt den blöta tvätten på bänken och stoppat in min egen under en rad svordomar. Folket i mitt hus saknar totalt tvättstugevett utan försöker mer än gärna få in en maskin under andras tvättider. Är det min tvättid så är det min, skulle det vara något akut så läs på tvättlistan (tvättstugan där listan befinner sig är öppen) och ring på hos mig så kan vi säkert ordna något.

Jag saknar blipp-system. :banghead:
 
Alla ställen jag bott på som haft torkrum har haft det, men med en fläkt som torkar så att det går fort att få klart en stor mängd tvätt :)

Till min första egna lägenhet fanns det ett suveränt torkrum - bra ventilation (trots att huset i övrigt inte var särskilt modernt) och en modern fläkt, tvätten torkade fort även när hela rummet var fullt. Rummet kändes som ett stort, modernt torkskåp när en klev in där. Älskade det, det var grymt bra!

Där vi bor nu var torkrummet verkligen helt värdelöst (det är numera inte i bruk, utan hyresvärden installerade en torktumlare istället till slut). Kass (obefintlig... huset har självdrag och det funkar inte bättre i källaren än i övrigt tyvärr) ventilation och en gammal gammal fläkt som inte värmde tillräckligt. Ingenting gick att få torrt, vår första sommar här var det varmt och sängkläderna var fortfarande blöta (inte fuktiga..) efter att ha hängt hela dagen där inne (samma sommar hade vi jätteproblem att få t.ex blöta duschhanddukar att torka i lägenheten, också..). På vintern funkade det lite bättre, men fortfarande riktigt riktigt dåligt. Total katastrof, kan jag säga utan att överdriva. Jag försökte att ta upp med hyresvärden att det finns riktigt bra fläktar för ändamålet, men fick inget gehör. Det enda jag saknar från mitt första boende är just torkrummet, lite avis på dem som har ett bra sådant (i övrigt har jag inget emot gemensam tvättstuga - maskinerna tenderar att vara mycket mycket snabbare där och jag tycker att det är himla skönt!) !
 
Till min första egna lägenhet fanns det ett suveränt torkrum - bra ventilation (trots att huset i övrigt inte var särskilt modernt) och en modern fläkt, tvätten torkade fort även när hela rummet var fullt. Rummet kändes som ett stort, modernt torkskåp när en klev in där. Älskade det, det var grymt bra!

Där vi bor nu var torkrummet verkligen helt värdelöst (det är numera inte i bruk, utan hyresvärden installerade en torktumlare istället till slut). Kass (obefintlig... huset har självdrag och det funkar inte bättre i källaren än i övrigt tyvärr) ventilation och en gammal gammal fläkt som inte värmde tillräckligt. Ingenting gick att få torrt, vår första sommar här var det varmt och sängkläderna var fortfarande blöta (inte fuktiga..) efter att ha hängt hela dagen där inne (samma sommar hade vi jätteproblem att få t.ex blöta duschhanddukar att torka i lägenheten, också..). På vintern funkade det lite bättre, men fortfarande riktigt riktigt dåligt. Total katastrof, kan jag säga utan att överdriva. Jag försökte att ta upp med hyresvärden att det finns riktigt bra fläktar för ändamålet, men fick inget gehör. Det enda jag saknar från mitt första boende är just torkrummet, lite avis på dem som har ett bra sådant (i övrigt har jag inget emot gemensam tvättstuga - maskinerna tenderar att vara mycket mycket snabbare där och jag tycker att det är himla skönt!) !
Älskar vårt torkrum! Eftersom jag syr behöver jag ibland tvätta tyg som är 1.5x4m, ibland upp till 6-7m så då är det väldigt skönt att kunna hängtorka yllet där nere istället för i min lilla lägenhet 😅
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp