Tvättstugedrama

Vad gör du med annans torra (eller blöta) tvätt i torkrummet på din tid?

  • Inget, tar med mig min blöta tvätt till lgh

    Röster: 10 4,7%
  • Tar ner och lägger i osorterad hög utanför

    Röster: 143 67,5%
  • Viker fint och lägger i högar utanför

    Röster: 11 5,2%
  • Puttar undan på linorna så din tvätt får plats

    Röster: 39 18,4%
  • Tar ner och slänger i sopkorgen utanför

    Röster: 2 0,9%
  • Annat

    Röster: 7 3,3%

  • Antal omröstningsdeltagare
    212
Nä, det var lite ironi i det. Gemensamma tvättstugor har ju en tendens till att röra upp känslor. 😁
Har de verkligen det? Jag har bott med gemensam tvättstuga hela mitt liv, utan nämnvärda känslor. Den främsta känslan är att jag är nöjd med att kunna tvätta så effektivt. Privat hade jag haft betydligt mindre resurser till tvätten än vad gemensam tvättstuga erbjuder.
 
Jag hade dragit ner det och lagt i en av rullvagnarna.
Har bara haft torkrum till en av lägenheterna jag bott i.
Har egen maskin nu och tvättar mest hemma, bor själv och tycker det är skönt att slippa passa tider.
Händer ibland att jag använder den gemensamma. Tre stora maskiner, en gigantisk torktumlare och ett väldigt stort och effektivt torkskåp.
Modernt och finns i princip alltid tid samma dag eller dagen efter iom att de flesta även har egen maskin.
 
Det var få saker som fick min huslängtan så stark som just det här att komma bort från tvättstuga...

Scenariot du målar upp var standard i en lägenhet jag bodde i häromåret. Just det här med analogt system verkar ju öppna upp fullständigt för att folk ska skita i tvättiderna och köra på känsla. Hände flertalet gånger att grannar avbrutit mina tvättprogram, dragit ur min tvätt rakt ut på golvet och slängt in sina egna grejer - mitt under min tvättid. Eller att de körde program över min tvättids start, när jag konfronterade en kvinna om det motiverade hon det med att "jag måste ju kunna starta en tvätt när som helst under min tvättid". Logiskt att starta ett ca 90-minutersprogram en minut innan hennes tvättid var slut... :up:

Har också bott i lägenheter där det funnits digitala låslösningar - har du inte tvättid kommer du inte in i tvättstugan. Det gillar jag!

Sista lägenheten vi bodde i innan flytt till hus tog dock priset. Vi delade tvättstuga med _en_ enda familj, men det spelade tydligen ingen roll. Vet inte hur många gånger jag kom ner i tvättstugan och det fullkomligen rann lera, sand och grus ur maskinen efter att de tvättat barnens förskoleoveraller i november utan att städa efter sig... De hade också tygblöjor och tvättade alla inlägg i maskinen vilket gjorde att de STANK avföring med jämna mellanrum. Kan för mitt liv inte förstå vilka friheter människor tar sig...

Tack och lov hade vi inga tvättider där så jag tog för vana att alltid planera så jag kunde köra 1-2 tomma 90-graders program innan jag kunde köra mina grejer.
Uppskattar min tvättmaskin varje eviga dag nu :D
 
Jag kommer fråga alla jag känner nu som bor i lägenhet om jag kan få en rundvandring i deras tvättstugor. Känns som jag behöver få mer insyn i detta 😂
Jag tycker att tvättstugan är en av de stora fördelarna med lägenhet. Jag fattar inte varför man inte bygger gemensamma tvättstugor i villaområden. (I glesbygden fattar jag varför, köra 50 mil för fördelen med tvättstuga lönar sig inte riktigt.)
 
Har hänt nån gång (nu är de mer modernt o de hade inte kommit in i torkrummet alls)
Men då vek jag o la det i tvättvagnen 🙂
 
Har de verkligen det? Jag har bott med gemensam tvättstuga hela mitt liv, utan nämnvärda känslor. Den främsta känslan är att jag är nöjd med att kunna tvätta så effektivt. Privat hade jag haft betydligt mindre resurser till tvätten än vad gemensam tvättstuga erbjuder.
Det är väl jätteskönt om du bara haft respektfulla, renliga och tidspassande grannar att dela tvättstuga med. Många har ju dock andra erfarenheter.

Senast för några veckor sen hos mig, supertrevlig granne som trots mkt förfester alltid stängde av kl 22 mm. Vi möttes i tvättstugan på min tid, skulle hänga upp min sista maskin men med dryg timme kvar så han börjar slänga in sin tvätt och jag säger väl typ bara att det är ok, jag har ingen mer att tvätta på min tid. Han: Va? Är det någon som följer att man bokar tid?
Då sa jag att jo, det är väl klart och jag hade blivit rejält sur om någon tagit tid som jag bokat.
Han: Jaha, ojdå. Är det ok nu då?
Jag: Absolut, jag ska inte tvätta mer.
 
Jag har bott i mer än 10 lägenheter med gemensam tvättstuga, och har ärligt talat aldrig haft den här typen av återkommande problem. Bara två har haft bokningsstyrt lås. I nuvarande lägenhet finns det en granne (av ca 40 lägenheter som delar på tvättstugan) som inte respekterar tvättider men hon har skärpt sig efter klagomål.

Det som stör mig är att det aldrig är så välstädat som jag lämnar det, men det är ju fortfarande så att man kan slänga in sin tvätt utan att behöva städa när man kommer. Föredrar absolut att kunna tvätta 3-4 maskiner på två timmar, torka allt och slippa att ständigt ha tvätt hängande i lägenheten. Jag har täcke och lakan på 2,5-meter, så det skulle ta upp hela badrummet om jag skulle försöka torka det i lägenheten. :angel: Ska jag tvätta i min bostad vill jag ha en tvättstuga med plats för torkställning till det, och det är ju i princip uteslutet när man bor i lägenhet.
 
Jag har bott i mer än 10 lägenheter med gemensam tvättstuga, och har ärligt talat aldrig haft den här typen av återkommande problem. Bara två har haft bokningsstyrt lås. I nuvarande lägenhet finns det en granne (av ca 40 lägenheter som delar på tvättstugan) som inte respekterar tvättider men hon har skärpt sig efter klagomål.

Det som stör mig är att det aldrig är så välstädat som jag lämnar det, men det är ju fortfarande så att man kan slänga in sin tvätt utan att behöva städa när man kommer. Föredrar absolut att kunna tvätta 3-4 maskiner på två timmar, torka allt och slippa att ständigt ha tvätt hängande i lägenheten. Jag har täcke och lakan på 2,5-meter, så det skulle ta upp hela badrummet om jag skulle försöka torka det i lägenheten. :angel: Ska jag tvätta i min bostad vill jag ha en tvättstuga med plats för torkställning till det, och det är ju i princip uteslutet när man bor i lägenhet.
Jag brukar förvisso inte inspektera folks tvättfaciliteter, men av vad jag har sett verkar det knappt finnas plats att hänga tvätt inne i många villor.

För att inte tala om hur ovanligt det är med tre, fyra tvättmaskiner och ett par torktumlare i villor
 
Jag har varit med om att få tvätt slängd i soptunnan - trots att det var min tvättid - och kläder stulna. Och hälften av grannarna fattade inte att det fanns separat bokning av mattmaskinen (vår värd var mästare på idiotiska lösningar garanterade att skapa osämja). Jag är glad att inte ha gemensam tvättstuga
 
Det är väl jätteskönt om du bara haft respektfulla, renliga och tidspassande grannar att dela tvättstuga med. Många har ju dock andra erfarenheter.

Senast för några veckor sen hos mig, supertrevlig granne som trots mkt förfester alltid stängde av kl 22 mm. Vi möttes i tvättstugan på min tid, skulle hänga upp min sista maskin men med dryg timme kvar så han börjar slänga in sin tvätt och jag säger väl typ bara att det är ok, jag har ingen mer att tvätta på min tid. Han: Va? Är det någon som följer att man bokar tid?
Då sa jag att jo, det är väl klart och jag hade blivit rejält sur om någon tagit tid som jag bokat.
Han: Jaha, ojdå. Är det ok nu då?
Jag: Absolut, jag ska inte tvätta mer.
Oh, det är precis sånt där som kan få mig att bli skitsur på folk. När de inte ens frågar utan tar för givet... Jag har som tur är alltid bott med digitalt bokningssystem, men om någon försökt använda maskiner på min bokade tid så hindrar jag dem om de inte är trevliga och vettiga (dvs, frågar om det är ok och beter sig respektfullt). Då spelar det ingen roll om jag egentligen är klar. Folk får se till att bete sig...
 
Oh, det är precis sånt där som kan få mig att bli skitsur på folk. När de inte ens frågar utan tar för givet... Jag har som tur är alltid bott med digitalt bokningssystem, men om någon försökt använda maskiner på min bokade tid så hindrar jag dem om de inte är trevliga och vettiga (dvs, frågar om det är ok och beter sig respektfullt). Då spelar det ingen roll om jag egentligen är klar. Folk får se till att bete sig...
Vi har alltid haft system att man kan börja tvätta en timme innan och får torka en timme efter sin bokade tid (om maskinerna är lediga). Enda gången jag haft problem var när en granne ställt in flyttkartonger i ett torkrum, men de gick att låsa med låskolven så jag låste bara, torkade min tvätt och så fick de hämta kartongerna när det fungerade. Det var den bästa tvättstugan, den hade två torkrum (ett för varannan tvättid) och en icke bokningsbar tvättmaskin som var fri att nyttja på tvättiden om ingen använde den. Jag behövde tvätta kanske varannan vecka Max och då kunde jag köra 4 maskiner, stort torkrum och 2 torktumlare. Nu tvättar jag mest hela tiden med egen maskin.
 
Kul att det finns de som uppskattar tvättstugor, även om jag själv inte ser charmen med det. Jag hoppas ni har mangel då också, annars går ni miste om grejer vettni... ;)
 
Härom dagen tvättade jag fem maskiner i husets tvättstuga, torkade och manglade på kortare tid än det tar att köra en tvätt i min egen maskin. Använder den för att inte få enorma klädhögar mellan passen i tvättstugan då jag inte alltid kan få tider som passar, men jag tycker verkligen om tvättstugor.
 
Kul att det finns de som uppskattar tvättstugor, även om jag själv inte ser charmen med det. Jag hoppas ni har mangel då också, annars går ni miste om grejer vettni... ;)
Naturligtvis. En sådan stor och bra gammal stenmangel mangel hade varit svår att klämma in i de flesta villor. (Vid närmare eftertanke känns det som att man måste bygga huset runt den.)
 
Tyvärr ingen stenmangel på rullar här men väl en elektrisk.
En fungerande torktumlare och ett torkskåp. Tre tvättmaskiner som är ett skämt när det kommer till storlek, jag fick knappt in ett täcke i den ena. Min maskin i huset tar 10 kg. Totalt tre timmar på sig att hinna tvätta och torka tvätten, sen tar man sig inte in om man missar tiden när den är slut. :cautious:
 
Bara för det så såg det ut såhär när jag kom ner i tvättstugan idag. Det låg även tvätt i torktumlaren. 🙃

2HA4Ayo.jpeg
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp