Tvättstugedrama

Vad gör du med annans torra (eller blöta) tvätt i torkrummet på din tid?

  • Inget, tar med mig min blöta tvätt till lgh

    Röster: 10 4,7%
  • Tar ner och lägger i osorterad hög utanför

    Röster: 143 67,5%
  • Viker fint och lägger i högar utanför

    Röster: 11 5,2%
  • Puttar undan på linorna så din tvätt får plats

    Röster: 39 18,4%
  • Tar ner och slänger i sopkorgen utanför

    Röster: 2 0,9%
  • Annat

    Röster: 7 3,3%

  • Antal omröstningsdeltagare
    212
Det är väl jätteskönt om du bara haft respektfulla, renliga och tidspassande grannar att dela tvättstuga med. Många har ju dock andra erfarenheter.

Senast för några veckor sen hos mig, supertrevlig granne som trots mkt förfester alltid stängde av kl 22 mm. Vi möttes i tvättstugan på min tid, skulle hänga upp min sista maskin men med dryg timme kvar så han börjar slänga in sin tvätt och jag säger väl typ bara att det är ok, jag har ingen mer att tvätta på min tid. Han: Va? Är det någon som följer att man bokar tid?
Då sa jag att jo, det är väl klart och jag hade blivit rejält sur om någon tagit tid som jag bokat.
Han: Jaha, ojdå. Är det ok nu då?
Jag: Absolut, jag ska inte tvätta mer.
Jag har sällan känt mina grannar på det viset att jag kan säga så mycket om deras personliga egenskaper, i stil med hur respektfulla och renliga de är.

Att tex din granne inte visste att man brukar följa sin bokade tid, tyder ju på att hen inte hade råkat krocka med någon i tvättstugan förut. Och var det ju inte hela världen.
 
Uppskattar min egna tvättmaskin i min tvättstuga och där har jag även min mangel så jag får släta lakan och dukar samt platta handdukar
 
En granne verkar möblera om sent varje kväll. Jag har ringt störningsjouren flera ggr och de säger att de skickar ut nån men jag tror att de bara säger så för grannen fortsätter leva om varje kväll/natt.
 
Ut med skiten till närmaste soptunna. Det enda sättet att lära folk på! Okey om det finns en rimlig förklaring efteråt så kanske jag hade hjälpt till att tvätta om personens tvätt.
 
Ut med skiten till närmaste soptunna. Det enda sättet att lära folk på! Okey om det finns en rimlig förklaring efteråt så kanske jag hade hjälpt till att tvätta om personens tvätt.
Det enda någon som utsattes för det skulle lära sig, är att de har minst en sjukligt antisocial och aggressiv granne. Är du lika dålig på andra situationer där många samsas om utrymmet?
 
Det enda någon som utsattes för det skulle lära sig, är att de har minst en sjukligt antisocial och aggressiv granne. Är du lika dålig på andra situationer där många samsas om utrymmet?
På den tiden jag bodde i bostadsrätt så visste grannarna redan att jag var både aggressiv och antisocial. Men i vårt hus så hade vi egna tvättmaskiner.

Jag har inga sådana utrymmen nu visserligen men ja om jag hade det så hade folk som missköter sig fått veta det ja 😊

Räknas ridhus? För ja om folk skiter I att följa reglerna där så kan dom räkna med
det ja!
 
Senast ändrad:
På den tiden jag bodde i bostadsrätt så visste grannarna redan att jag var både aggressiv och antisocial. Men i vårt hus så hade vi egna tvättmaskiner.

Jag har inga sådana utrymmen nu visserligen men ja om jag hade det så hade folk som missköter sig fått veta det ja 😊

Räknas ridhus? För ja om folk skiter I att följa reglerna där så kan dom räkna med
det ja!
På nivån att du stjäl deras saker och kastar i soptunnan? Jösses.

Många skulle säga att det inte bara är ett brott mot reglerna, utan mot lagen.
 
På nivån att du stjäl deras saker och kastar i soptunnan? Jösses.

Många skulle säga att det inte bara är ett brott mot reglerna, utan mot lagen.

Nej det var ett alternativ i röstningen. Jag har ingen gemensam tvättstuga och har aldrig haft!

Om folk missköter sig får dom reda på det! Vad ska jag stjäla i ett ridhus menar du?
Fler frågor?
 
Hade jag haft gemensam tvättstuga och det fanns tvätt på gång i maskinen hade haf bara ställt min tvättkorg bredvid maskinen och skrivit en lapp med "Släng in min tvätt när din är klar, det är 60 grader". Hade tvätten varit klar i maskinen hade jag bara tömt maskinen i den tomma tvättkorgen och startat min tvätt. Jag är inte konfliktsökande så om inte grannens tvätt är klar so what, det är väl inte hela världen, lös problemet istället för att tjura ihop.
 
Hade jag haft gemensam tvättstuga och det fanns tvätt på gång i maskinen hade haf bara ställt min tvättkorg bredvid maskinen och skrivit en lapp med "Släng in min tvätt när din är klar, det är 60 grader". Hade tvätten varit klar i maskinen hade jag bara tömt maskinen i den tomma tvättkorgen och startat min tvätt. Jag är inte konfliktsökande så om inte grannens tvätt är klar so what, det är väl inte hela världen, lös problemet istället för att tjura ihop.
Det märks att du inte har gemensam tvättstuga för det handlar inte om att tjura ihop utan att man behöver bli klar med sin tvätt inom sin tvättid för sen börjar nästa pass.
 
Hade jag haft gemensam tvättstuga och det fanns tvätt på gång i maskinen hade haf bara ställt min tvättkorg bredvid maskinen och skrivit en lapp med "Släng in min tvätt när din är klar, det är 60 grader". Hade tvätten varit klar i maskinen hade jag bara tömt maskinen i den tomma tvättkorgen och startat min tvätt. Jag är inte konfliktsökande så om inte grannens tvätt är klar so what, det är väl inte hela världen, lös problemet istället för att tjura ihop.
Men om någon drar över på min tid måste ju jag dra över tiden då blir ju nästa drabbad. Har jag avsatt tid för att tvätta vill jag inte slösa bort den tiden heller.
 
Det märks att du inte har gemensam tvättstuga för det handlar inte om att tjura ihop utan att man behöver bli klar med sin tvätt inom sin tvättid för sen börjar nästa pass.
En kompis till mig (det här är många år sen) bodde i en liten fastighet där tvättstugeanarki rådde, det fanns helt enkelt inget bokningssystem utan var det tvätt på gång i maskinen ställde man bara ner sin tvättkorg och la en lapp med gradtalet i korgen (lapparna låg bredvid tvättmedelssäcken, tvättmedlet köptes gemensamt i säck) och gick därifrån för man visste på ett ungefär när maskinen var klar och hann grannen före så satte grannen igång tvätten när denne tömt maskinen, hann inte grannen ner när maskinen var färdig så tömde den som skulle tvätta maskinen och satte igång sin egen tvätt. Harmonin som uppstod i den kåken när anarkin klev in var nåt alldeles extra, alla hjälptes åt med i stort sett allt, lånade saker av varann och hade trevligt.
 
En kompis till mig (det här är många år sen) bodde i en liten fastighet där tvättstugeanarki rådde, det fanns helt enkelt inget bokningssystem utan var det tvätt på gång i maskinen ställde man bara ner sin tvättkorg och la en lapp med gradtalet i korgen (lapparna låg bredvid tvättmedelssäcken, tvättmedlet köptes gemensamt i säck) och gick därifrån för man visste på ett ungefär när maskinen var klar och hann grannen före så satte grannen igång tvätten när denne tömt maskinen, hann inte grannen ner när maskinen var färdig så tömde den som skulle tvätta maskinen och satte igång sin egen tvätt. Harmonin som uppstod i den kåken när anarkin klev in var nåt alldeles extra, alla hjälptes åt med i stort sett allt, lånade saker av varann och hade trevligt.
Det är ju jättebra om det fungerar men jag ser inte hur det skulle funka i en större fastighet/förening med elektroniska lås vilket nog är det vanligaste idag.
Jag tvivlar också på att att alla är bekväma med att någon annan hanterar vare sig den smutsiga eller rena tvätten.
 
Ponera du bor i lägenhet, enda tvättmöjlighet är i gemensam tvättstuga med analogt bokningssystem. Inga hänglås eller fancy moderna tidlåsvarianter. Reglerna säger att torkrummet får användas en timme in på nästa tid iom maskinen tar en timme. Du kommer till tvättstugan en dryg timme, kanske tom 1.5-2h in i din tid för att hänga upp din tvätt dvs vida över i ok tid att torkrummet används av föregående bokning och du möts av ett i princip fullt torkrum. Vad gör du?

Diskuterade med några på jobbet och approachen var ju skiftande. 😁 Dessa gemensamma tvättstugor, så vad säger Buke?
Gör ingenting utan skulle ta upp tvätten till min lägenhet och hänga den där istället,är konflikträdd,osocial och har svårt att bli arg eller irriterad utan tar det mesta med ro.
En sån grej skulle inte störa mig överhuvudtaget.
 
Det är ju jättebra om det fungerar men jag ser inte hur det skulle funka i en större fastighet/förening med elektroniska lås vilket nog är det vanligaste idag.
Jag tvivlar också på att att alla är bekväma med att någon annan hanterar vare sig den smutsiga eller rena tvätten.
Nä tack jag tar nog gärna hand om både min smutsiga och rena tvärt själv och har inget intresse av att ta hand om andras tvätt..
 
Gud vad jag tänkte på denna tråden när jag låste in min tagg i tvättstugan mitt i passet igår 😅 Vi har bara en tagg och tydligen går det endast att komma in med den trots att vi använder nycklar resp bankid till annat. Min snälla granne fick ta över min tvättid och släppa in mig och sedan bokade jag tillbaka den. Så lämnade tvättstugan tom och mer städad än när jag kom istället för att sitta där och skämmas och ta ut två maskiner blöt tvätt när nästa kom, puh!
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp