Tvättstugedrama

Vad gör du med annans torra (eller blöta) tvätt i torkrummet på din tid?

• Inget, tar med mig min blöta tvätt till lgh

Röster: 11 4,8%
  • Tar ner och lägger i osorterad hög utanför

Röster: 156 67,5%
  • Viker fint och lägger i högar utanför

Röster: 13 5,6%
  • Puttar undan på linorna så din tvätt får plats

Röster: 42 18,2%
  • Tar ner och slänger i sopkorgen utanför

Röster: 2 0,9%
  • Annat

Röster: 7 3,0%

• Antal omröstningsdeltagare
    231
Jag utgår från det på något sätt går att se vilken lägenhet som har tvättiden innan för på något sättmåste man ju kunna boka tid. Jag går och ringer på grannen. När jag tvättade för några veckor sen så inträffade just detta och jag gick och ringde på och påminde om att det var dags att ta ner tvätten. Problem solved.
Nej, bara random numrerade låskolvar.

Jag utgår från det på något sätt går att se vilken lägenhet som har tvättiden innan för på något sättmåste man ju kunna boka tid. Jag går och ringer på grannen. När jag tvättade för några veckor sen så inträffade just detta och jag gick och ringde på och påminde om att det var dags att ta ner tvätten. Problem solved.
Vi har bokningscylindrar men det är inte samma nummer på dem som på lägenheterna. Finns dessutom flera i annan färg och med fyrsiffriga nummer, de vanliga har tresiffriga nummer.
Är också många som tar bort cylindern och lämnar öppet när de torkar tvätten så då vet man inte ens vilket nummer som tvättat. (Här kan man låsa tvättstugan med bokningscylindern).

Jag hade tagit med mig min blöta tvätt upp i lägenheten 🙈
Jag också! Det hände några gånger i förra lägenheten, jag torkade alltid i lägenheten istället för torkrummet som ibland var upptaget, barnen blev upprörda om det var taget när de tvättade så jag bad dem bara ta med vår tvätt upp så kunde vi hänga den hos oss istället.

Det har faktiskt bara hänt mig en gång och då drog jag bara ner tvätten och la den i deras påsar. Hade inte lagt det på golvet och aldrig i livet att jag hade tagit upp min tvätt för att torka i lägenheten. 😅

Jag saknar de stora maskinerna. Sedan saknar jag det faktum att man hade en tvättid man tvättade och sedan var skiten över på några veckor. Nu blir det en maskin itagetdå och ibland.

Jag har inte haft tvattstuga sedan jag forst flyttade hemmifran ... och skulle inte kunna tanka mig ens att bo i lagenhet nu. :angel:

Har har vi ju betydligt storre maskiner hemma an i Sverige. Det har bara varit for hasttacken jag behovt ga till "coin laundry" och da tar jag hem dem vata i alla handelser. (har tar min tvattmaskin lite mer an 10 kg)

Senast ändrad:
Jag saknar de stora maskinerna. Sedan saknar jag det faktum att man hade en tvättid man tvättade och sedan var skiten över på några veckor. Nu blir det en maskin itagetdå och ibland.

Jag har saknat tvättstuga sedan jag flyttade från studentboendet just för att kunna tvätta 4 maskiner och ha allt torrt och klart på 3 h, älskar det 😍

Jag blir noll upprörd av stökig tvättstuga eller glömd tvätt. Städar så det är lite renare efter mig än innan och är någon tvätt kvar (inte hunnit hända mig ännu denna gång) så antar jag bara något blivit fel och avbryter så jag kan fixa min tvätt. Hade jag haft tid och möjlighet kanske jag hänger fuktig tvätt över kanten på en korg med resten av tvätten i men annars hade det fått vara. Handlar alltså bara om vad jag har tid och ork till, inget om drama eller frustration.

Tvättar tex typ alltid samma tid och någon strax före mig min favorittid använder ett blått sköljmedel och spiller alltid 🤣 Tacksamt för mig att enkelt kunna städa lite bättre än hen tänker jag bara 😁

Jag hade tvättid söndagar tidigare. Bor i lägenhet med egen tvättmaskin och torktumlare. har fortfarande tvättid söndagar. Det är bara att skaffa sig rutiner istället för att tvätta då och då.

Jag hade tvättid söndagar tidigare. Bor i lägenhet med egen tvättmaskin och torktumlare. har fortfarande tvättid söndagar. Det är bara att skaffa sig rutiner istället för att tvätta då och då.
Jag hade tvättid en gång i månaden när jag var själv tidigaste tiden på lördagen. :D :D :D

Vi har det precis så, förutom att torkrummet numera är utbytt mot ett torkskåp och en torktumlare och att vi såvitt jag informerats inte har någon regel om att en får torka en timme in på nästa tid.

Det finns en gemensam korg på hjul i tvättstugan. Jag lägger den andres tvätt där om tvätten är kvar i torkskåp eller torktumlare när min tvätt behöver platsen. Jag skulle inte slänga den på golvet, jag är inte ute efter att förstöra någons kläder, men i övrigt är det faktiskt inte mitt ansvar. Vi behöver verkligen hela tvättiden när vi bokar, annars hinner vi inte få vår tvätt torr. Jag orkar inte leta upp ägaren (tvättstugan är gemensam för huset, två portar), utan får ju istället lägga tiden på att städa (rengöra filter etc) efter den andra personen.

Jag har inte möjlighet att torka tvätten i lägenheten.

Jag plockar ner tvätten och lägger den på mangelbänken. Behöver all min torktid själv, och skulle jag behöva springa runt och leta efter vem det kan vara så kommer jag inte hinna färdigt med min egen tvätt. Brukar köra minst tre maskiner när vi har tvättid, så det finns ingen chans att kunna torka allt uppe i lägenheten.

Under alla år jag bott med gemensam tvättstuga har det varit en handfull grannar som struntat helt i andras tvättider och liknande. De få personerna kan jag säga till rätt bestämt att jag kommer plocka ut tvätten halvtvättad om det händer en gång till. I de flesta andra lägen föredrar jag att snälltolka, och vi har sällan några problem med tvättstugan.

Jag tvättar sällan i tvättstugan, men hade rafsat ner det, lagt det i en sån där rullvagn och ställt den utanför torkrummet. Lite sur(typ ahh men va fan) kanske jag hade blivit för att torkrummet inte var tomt, men jag hade inte kastat tvätten på golvet.

Är inget större problem i nuvarande tvättstuga iom du inte kommer in i lokalen efter din tvättid.

Men hände hela tiden när vi flyttade in i första lägenheten.
Tokkärringen som bodde längst ner höll aldrig sina tider och oftast hittade man även blöt tvätt kvarglömd i tvättmaskinerna. Värsta var nog när det låg hennes mormorstrosor och en skurtrasa i maskinen :wtf: (vi körde igenom ett kortprogram innan vi tvättade våra saker)

När jag bodde där det fanns två stora torkrum så kunde man i princip alltid använda båda först och sen samsas om dem tills resten var torrt.
Den som tvättade före kunde ju inte rå för att tvätten längst bort från torkfläkten torkade långsammare.
Där var det sånt bokningssystem att man skrev upp sig på en lista och det gick inte att låsa.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka