Övergång samsova till egen säng

BusBarro

Trådstartare
Hej,

Önskar lite input här men om ni ska döma och ge kommentarer om hur taskigt det är att inte låta barnen sova med föräldrar kan ni bara sluta läsa redan nu.

Vi samsover med barnen idag (3 år + snart 6 år).
Oftast lägger vi dem i vår stora säng tillsammans för att det är smidigt och vi inte behöver flytta på barnen / uppvak på natten.

Vi har börjat fundera på om vi ska försöka i alla fall med vår stora att vänja in honom vid att sova i sin egen säng mer.
Anledningen är att vi föräldrar sover sämre på natten för det är trångt och mycket rörelser i sängen och för att de vaknar olika tider på morgonen och väcker varandra vilket inte blir så bra i längden.

Ni som samsovit med era barn och gått över till att de sover i egen säng - hur har ni gjort?
Vi har inga problem att lägga barnen i sina sängar, de somnar lika tryggt där. Men de kommer upp på natten.
Ska man gå tillbaka med dem till sin säng?
Ge mig tips!

Vi går helt enkelt tillbaka med barnen till deras egna sängar om de vaknar och lägger oss med dem där. De har vuxenstorlek på sina sängar så det är inga problem att ligga där en stund. Stora tjejen på snart 6 år vaknar numera nästan aldrig på natten. Lilla på 2 år vaknar fortfarande de flesta nätterna. Oftast sommar de om snabbt i sina egna sängar.

Hej,

Önskar lite input här men om ni ska döma och ge kommentarer om hur taskigt det är att inte låta barnen sova med föräldrar kan ni bara sluta läsa redan nu.

Vi samsover med barnen idag (3 år + snart 6 år).
Oftast lägger vi dem i vår stora säng tillsammans för att det är smidigt och vi inte behöver flytta på barnen / uppvak på natten.

Vi har börjat fundera på om vi ska försöka i alla fall med vår stora att vänja in honom vid att sova i sin egen säng mer.
Anledningen är att vi föräldrar sover sämre på natten för det är trångt och mycket rörelser i sängen och för att de vaknar olika tider på morgonen och väcker varandra vilket inte blir så bra i längden.

Ni som samsovit med era barn och gått över till att de sover i egen säng - hur har ni gjort?
Vi har inga problem att lägga barnen i sina sängar, de somnar lika tryggt där. Men de kommer upp på natten.
Ska man gå tillbaka med dem till sin säng?
Ge mig tips!
Inga tips men förstår dig helt. Vi har aldrig samsovit och barnet föredrar (fyller 6) eget rum även borta. Vi stör varandra vansinnigt mycket i samma rum. Men de få gånger hon kommit på natten har hon fått lägga sig hos den förälder som är hemma eller så har den föräldern som inte ska jobba dagarna efter fått gå och lägga sig i barnets 120 säng. Oftast blir vi utslängda ganska snart igen..

Våra äldsta (4 och 5)som har sovit med oss, fick ett rum ihop nyligen.
De har en 140-säng för de vill fortfarande sova jämte varandra. Tycker att det varit stor trygghet för dom att ha varandra istället när inte jag sover jämte.
i början sov jag skavfötters med dom tills de vant sig, men nu sover de själva ihop därinne och det har funkat bra.

Har dock också problem att den ena alltid vaknar tidigare och väcker sitt syskon, så nu ville den som blir väckt sova på en utfällbar säng i hallen tills vidare istället 😂 ett till barnrum är på gång, där tanken var att minsta som fortfarande sover hos oss skulle ha. Så det blir nog att vi testar att äldsta och yngsta får dela rum när det är klart istället, så vår sjusovare får sin skönhetssömn😁

Vi har sagt att barnen får somna i sina sängar men kommer de till oss på natten är det okej.
Det blir färre tillfällen ju äldre de blir. Nu saknar jag att väckas av deras små fötter om nätterna ❤️

Sen har de samsovit med varandra i perioder också. De har varsin 90- säng samt en gemensam dubbelsäng.

Jag började natta henne i egen säng, först när hon var runt fyra (sen separation och tillbaks till samsovning) och så började vi igen när hon var runt 6.

Vaknade hon så fick hon först sova med mig. Efter något halvår började vi med att jag gick tillbaks med henne till hennes säng och nattade om där.

Det gick ganska odramatiskt till.

Jag samsover med min 3- och 7-åring. Stora har ett eget rum och en säng han sovit hela natten i kanske 2 gånger. Lillasyster har bara haft spjälsäng bredvid min säng, sen jag och pappan separerade för snart 2 år sedan sover de uteslutande i/bredvid min säng.
Nu ska jag renovera och barnen få egna rum, då tänker jag att vi ska vänja in att somna i egen säng. Kommer de in på natten får vi se hur jag gör, tycker egentligen det är mysigt att samsova men skulle vilja kunna läsa innan jag somnar, plocka fram kläder till dagen efter etc som är svårt med två sovande barn i rummet. Lite svårare känns det eftersom jag är själv med barnen, kommer inte kunna gå tillbaka med båda om de skulle vakna samtidigt, men det får lösa sig...

Mina barn har aldrig velat samsova men har den senaste tiden börjat komma ibland på natten. Än så länge funkar det rätt bra, men kommer båda brukar vi få natta om den sista i ett annat rum tillsammans med en förälder pga blir så trångt. Jag hade nog börjat med att gå tillbaka till deras rum och natta om med en förälder liggandes kvar i deras säng till att börja med, för att sen fasa ut att föräldern är kvar. Ett steg i taget liksom.

Vi samsover med tvillingarna. Åttaåringen skulle helst vilja samsova han med men det blir trångt trots 210-säng. Vi har löst det med madrass på golvet i vårt sovrum.

Liknande trådar

Gravid - 1år Jag behöver hjälp för håller på att bli galen. Min 3 månaders bebis sover så dåligt på nätterna. 1 natt på en 14 veckors period är... 2
Svar
23
· Visningar
1 945
Senast: G-uldlock
·
Övr. Barn Jag har ett stort problem, och famlar i detta själv och får ingen hjälp. Min dotter, nyligen 19 år har varit svajjig i ca tre år. Från... 2
Svar
28
· Visningar
3 085
Småbarn Huuuuur har du fått ditt barn att vilja äta sånt? Vår unge åt allt fram till typ 2 år. Nu är det bara barnmat typ pannkakor, hamburgare... 2 3
Svar
48
· Visningar
3 941
Småbarn Vår 1-åriga kille sover så oroligt och ojämnt. Han har sen han föddes sovit dåligt och krävt mycket stöd sen blev det något bättre när... 2
Svar
20
· Visningar
3 016

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka