Jag tänker att det där med att man äter det som serveras eller inte alls också funkar olika beroende på hur barnet växer osv. Mina barn har alltid varit ganska små och tunna och deras första veckor hade vi så svårt att få i dem tillräckligt med mat att vi blev inlagda några dygn med sond, den upplevelsen sitter fortfarande väldigt hårt i mig och jag har därför svårt för att bara tänka att de äter om de är hungriga. Det har liksom inte sett ut så tidigare. Nu väger de som de ska och jag tror absolut inte att de skulle svälta om jag inte såg till att det fanns mat de äter men jag tror att jag haft ett mer avslappnat förhållande till att de inte äter om de haft mer hull och inte haft den historien med sig.
Vi ser alltid till att det finns något de gillar på bordet, oftast äter vi saker som vi antingen vet att de gillar eller åtminstone tror starkt att de kommer äta. Sen händer det ju att de plötsligt inte tycker om mat de tidigare tyckt om och då får de äta typ pasta och grönsaker och ost. Igår hade vi rester kvar från dagen innan som de fick när de inte ville ha dagens mat.
Vi har inga regler om att sitta kvar vid bordet när man ätit klart, däremot säger vi att man sitter på sin stol så länge man fortfarande äter, vi äter inte middag under bordet
. De kommer ofta över och sitter i våra knän en stund och då kan det gå att äta lite till. Tycker vi har trevliga måltider, ser ingen mening med att de ska sitta kvar när de känner sig klara, det blir lugnare för alla om de kan gå och leka.