Från stor familj till ensamhushåll.

ameo

Trådstartare
Moderator
Någon med erfarenhet av att lämna ett hushåll med stor familj för att istället leva i ensamhushåll? Vad finns det för fallgropar som är bra att undvika? Tips på saker som är bra att tänka på?
Jag inser ju att "2 stora paket köttfärs för att det är nedsatt pris denna veckan", som är bra att passa på att köpa till storfamiljen, är sånt som man behöver öva på att bortse från. (särskilt när man inte äter kött själv :p ) Samtidigt som storkok och göra matlådor eller "såslådor" och lägga i frysen är ett sätt att slippa laga mat från grunden till sig själv varje dag.

Vi ska separera och det är jag som flyttar från gården med det stora huset där vi bott i 25 år. De två kvarvarande hemmaboende barnen (varav en kvar i skolåldern, den andra jobbar ett år innan flytt till annan ort för vidare studier) bor kvar på gården, även om de är välkomna till min lägenhet när de vill. Men det blir ju en stor omställning och ett annat tankesätt att bo själv igen efter 25 år.

Ja alltså mat tar fasen aldrig slut i enpersonshushåll! Jag köper i princip bara basvaror på rea men måste ofta avstå för att jag helt enkelt redan har ingredienser för flera måltider hemma. Och det är ju en sådan sak man påverkas av varje dag så helt klart värt att fundera lite över hur man vill ha maten i vardagen. Jag lagar matlådemat typ en gång på helgen och fryser in en del beroende på så kan jag ändå äta lite olika matlådor i veckan. Frukt och grönt och mejeri får man handla mer vid behov nästan, jag har lärt mig hur mycket jag gör av med och vad som inte är lönt att köpa hem ens.

Frysen är din vän.

Jag brukar passa på att handla saker som schampo, tvättmedel och liknande i storpack. Annars behöver man organisera och skala ner när man flyttar från större till mindre. Tänka efter lite bättre om man verkligen behöver den där grejen. Rymligt förråd är också bra att ha.

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 462
Hemmet Mina tankar går bara runt just nu när det gäller boende. Jag har sålt min villa och ska flytta i årsskiftet. Jag har en hyreslägenhet...
2
Svar
35
· Visningar
4 763
Senast: kolblakkur
·
Relationer Jag skulle behöva lite råd. Jag är sedan ca 20 år tillbaka tillsammans med en man. Vi blev sambos för 7 år sedan och har två barn med...
2
Svar
24
· Visningar
5 985
Anläggning HEJ! Alltså, typ det mest otroliga som kan hända kommer ske. på fredag får vi tillträde till vårat nya hus! jaha tänker ni säkert, men...
Svar
4
· Visningar
3 992
Senast: shia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama