"Rimligt" pris för en hobbyhäst

Oknytt

Trådstartare
Med anledning av diskussionen i en annan tråd (Vi som letar häst II) kände jag att jag ville fortsätta diskussionen om vad som är ett rimligt pris för en hobbyhäst utan att kapa tråden.

Så, vad är rimligt i era ögon och även, vilken "nivå" hobbyryttare är ni? Förstår ju så klart att det är milsvid skillnad mellan "skrutta bara runt i skogen" till regelbundet tävla MsvA liksom, men på ett ungefär, vad är rimligt pris för en häst i dina ögon?

Som en icke tävlande hobbyryttare, som mest vill rida i skogen men också ibland träna och rida för tränare så skulle jag inte känna mig bekväm med att betala mer än max 80-100' för en sån häst.

För mig som inte tävlar, men tränar mycket och vill gärna ha en hyfsat utbildad häst (både i dressyr och hoppning), tänker jag att jag behöver kompromissa lite. Någon mindre skavank kan vara ok, eller lite för gammal eller lite för ung. Behöver inte vara helt lättriden och kan gärna vara ganska liten för en ridhäst (under 160 cm). Tänker att jag ändå behöver punga ut runt 150000-180000 för en sådan häst. Hobbyhäst plus kanske kategorin skulle kunna kallas?

Jag hoppas kunna ge runt 100', men behöver antagligen gå upp något mer pga transport - räknar inte med att hitta en svenskfödd häst. Men mycket mer än så är inte rimligt för mig att lägga på min hobby - som dessutom har en månadskostnad.

Vill ha en "bra" häst med bra stam och kunna tävla, gärna i fler discipliner.
Kommer troligtvis köpa en ett/tvååring för det är antagligen det min budget räcker till - inridna och tävlade hästar brukar gå dyrt.

För mig har det inte med tävlingar att göra. Skulle jag köpa ny häst idag vill jag ha en häst som har lätt för sig i dressyren, med hög ridbarhet och som är fördelaktigt byggd. Inte för att jag vill tävla höga klasser utan för att jag gärna tränar ambitiöst och vill utvecklas så långt jag kan på träning. Och rida i skogen också såklart ;)
Däremot så är ju inte plånboken så stor, så jag hade ändå behövt kompromissa. Hade jag haft pengarna hade jag gärna lagt flera hundra tusen på häst. Nu hade jag kanske kunnat spara ihop till 100-150..

Min typ av häst ligger runt 100k om vi antar att det är ett "vanligt halvblod". En häst på motsvarande nivå fast av annan ras kan givetvis ligga annorlunda i pris. Min nuvarande häst gav jag 85k för och det var under den perioden då priserna var skyhöga. Skulle jag köpt henne idag kanske jag hade fått ge runt 60-70k.

Jag är en ren hobbyryttare. Jag tävlar inte, har inga ambitioner att tävla utan vill bara ha en lagom enkel och stabil häst som jag kan göra lite av varje med men där både jag och hästen har möjlighet att utvecklas tillsammans.

Själv har jag försökt sälja två och kollat annonser på likvärdiga hästar. Jag gav upp efter inga svar och då lade jag ändå priset på 1/3 del av mångas annonser (ung häst runt 30’, gammal häst runt 10’)Men inget intresse alls. Inte ens utlåning av den äldre. Så nu behåller jag de om jag hittar stallplatser, det är mitt mål nu.

Min prisnivå är 100-150. Det är vad en lusitano med bra stam kostar eller mer. Jag har ju smak för iberiska hästar. Tycker halvblod är jätte fina, men det blir inga fler såna för min del 😊 min plan är väl att nästa häst blir ett föl. Hade lite ett tanke på att ta föl på mitt sto men kanske blir istället att köpa och importera från Portugal någon gång. Men det är långt ute i framtiden 😅

Jag lägger mig på betydligt lägre nivå än ni andra.

För en tävlingshäst/d ponny som går LA tänker jag pris runt 100-150. Någon gammal skada eller röntgenfynd har jag inga problem med- tänker att det finns ändå ingen felfri häst.
För en yngre förmåga som kanske inte gjort något än men som förhoppningsvis kommer kunna göra det så är nog maxgränsen för ponny 50, och för storhäst kanske 75.

Jag resonerar precis som @MiniLi ovan. Tävling är inte så viktigt, men jag vill ha en häst som har lätt för sig och är rolig att rida. Jag är på gång att köpa häst nu och jag räknar med att lägga runt 200 000 - har ett kontinuerligt sparande för att ha budget till det. För mig är det lusitano som gäller, så jag har en nackdel i att euron just nu är dyr. Det är givetvis massor med pengar, men också något jag prioriterar högt i livet.

Runt 100 känns rimligt.
Jag gav 80 inklusive utrustning för min för ett år sedan, 14 år tävlad LA dressyr, känslig men okomplicerad utan olater.
Helt okej stam, rör sig trevligt, skadefri men bra exteriör.
Har skolat om henne till fälttävlan med plan att tävla lätta klasser nästa år.

Runt 100 känns rimligt.
Jag gav 80 inklusive utrustning för min för ett år sedan, 14 år tävlad LA dressyr, känslig men okomplicerad utan olater.
Det låter sjukt billigt med tanke på vad hästarna kostar idag 😅 men det kanske inte är halvblod?

För mig är det viktiga en mentalt enkel häst som går med på allt oavsett om det är lung uteritt barbacka, fartigare i grupp, trickträna, åka på polishästträning, testa beriden bågskytt mm.
Min åldrande far ska kunna ta hand om hästen.

Jag har inte köpt häst sedan hösten 2015 så vet inte var priserna ligger idag. Men jag har inget emot en oinriden och skulle inte leta bland ridvarmblod så gissar att priset är lågt ifrån några 100' även nu.

Jag kan tänka mig att ge typ 100 000 för en hobbyhäst. Men såklart helt beroende på vad det är för typ av häst: ras, ålder, utbildning och att den är frisk. En äldre häst skulle jag aldrig ge så mycket för och en häst som har allt jag vill ha hade jag kunnat tänka mig ge lite mer för.

Har egentligen en väldigt tydlig bild av vad jag vill ha: halvblod, läromästare, okomplicerad och inte för gammal. Men eftersom det inte ens är i närheten av min budget, och verkar vara omöjlig att hitta ändå så har jag prioriterat om. Det absolut viktigaste för mig är att det är en trevlig, enkel och okomplicerad häst och att det funkar att rida ut med själv. Ska ha den till att rida i skogen, träna lite WE, hoppning och dressyr på lätt nivå. Hade velat tävla lite i hoppning men bara om det känns bra, kanske främst pay and jump då. Hade också varit jättekul att testa riddarspel. Hade jag varit en duktigare ryttare hade jag alla gånger köpt en åring och utbildat själv i dagens läge. Men som det ser ut just nu får hästen utbilda mig.

Hästraser som jag börjat snegla lite på är: Nordsvensk Brukshäst, Fjordhäst, kanske PRE. Är för stor för islandshäst. Ambitionen är att köpa en häst till sommaren/hösten men just nu känns det som att det kanske aldrig blir av. Har också sneglat på en äldre ridskolehäst som snart ska pensioneras. Kanske inte riktigt vad jag är ute efter men med fantastiskt temperament.

Jag letar nu och började först på 150, sen insåg jag när jag räknade på försäkringar att det blev en hopplös månadskostnad att försäkra sånt livvärde. Gick ner till 100, och har kikat på några men inte riktigt hittat rätt än. Har en kvar på listan i den prisklassen, men börjar också kika uppåt 150-hållet igen. Det jag märker nu dock är att jag inte får så mycket "bättre" för 150 mot säg 110. Kanske någon är något år äldre, kanske någon lite mer fancy pappa, men generellt? Priserna känns ganska godtyckliga.

Med anledning av diskussionen i en annan tråd (Vi som letar häst II) kände jag att jag ville fortsätta diskussionen om vad som är ett rimligt pris för en hobbyhäst utan att kapa tråden.

Så, vad är rimligt i era ögon och även, vilken "nivå" hobbyryttare är ni? Förstår ju så klart att det är milsvid skillnad mellan "skrutta bara runt i skogen" till regelbundet tävla MsvA liksom, men på ett ungefär, vad är rimligt pris för en häst i dina ögon?

Som en icke tävlande hobbyryttare, som mest vill rida i skogen men också ibland träna och rida för tränare så skulle jag inte känna mig bekväm med att betala mer än max 80-100' för en sån häst.
Jag är en hobbyryttare som älskar att träna, tävling är inte så viktigt för mig men gillar att träna och utvecklas. Och såklart rida i skogen på härliga turer. Hade kunnat tänka mig betala mellan 70-100' för en häst som passar.

Min förra fick jag billigare för att han var svår på tävling på det sättet att det aldrig gick att räkna med att han ville tävla, antar att det är sådana varianter av hästar som jag hade fått leta efter nu. Det är ju oftast tävling och prestation som höjer priserna på hästarna och inte så mycket hur dom fungerar hemma..är min upplevelse iallafall.

Jag kom undan väldigt billigt när jag köpte min häst så det är inte en representativ summa, varken då (för en välstammad, rörlig 3-årig SWB) eller vad jag ”fick” för pengarna, nu 7 år och kvalad till MSVA.

Kan bara konstatera att jag inte kommer ha råd att köpa någon annan häst 😅

Runt 100 känns rimligt.
Väldigt bra pris imo. Din verkar som en riktig fin häst. 😊 Hade nog kostat betydligt mer idag!

Det vore nog lämpligt att i rubriken ange att det är SWB eller annan häst av halvblodstyp man syftar på.

Det finns ju en rad hästraser och discipliner inom hästeriet, och en "hobbyhäst" att rida/köra i skogen, och ta enstaka lektioner med kan ju vara av en helt annan ras, som har en helt annan, och betydligt lägre, prisbild än SWB och andra hästar av halvblodstyp.

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 405
Utrustning Är det någon här som har hästar som går barfota och rids/tränas mer regelbundet? (Alltså inte föl/unghästar eller små sällskapsponnyer...
Svar
9
· Visningar
1 303
Senast: Miingla
·
Hästmänniskan Jag börjar närma mig de 40. Jag ridit hela livet, har egen häst och har alltid ridit och varit i stallet i alla väder. Aldrig klagat och...
2
Svar
29
· Visningar
6 848
Senast: Habina
·
Dressyr Jag vet inte om den här tråden ligger på rätt ställe. Den kan möjligtvis hamna under utrustning också, men jag vill främst diskutera...
Svar
13
· Visningar
2 224
Senast: Jeps
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama