"Rimligt" pris för en hobbyhäst

Det vore nog lämpligt att i rubriken ange att det är SWB eller annan häst av halvblodstyp man syftar på.

Det finns ju en rad hästraser och discipliner inom hästeriet, och en "hobbyhäst" att rida/köra i skogen, och ta enstaka lektioner med kan ju vara av en helt annan ras, som har en helt annan, och betydligt lägre, prisbild än SWB och andra hästar av halvblodstyp.
Letar man tex kallsblodstravare mm kan man komma undan helt annat. Men halvblodstyper överlag är betydligt dyrare.

Jag tror min nästa häst blir nordsvensk, fjordhäst eller islandshäst. Målet är att spara ihop 150’ så jag har en marginal för att kunna hitta helt rätt häst.

Vill rida ut i skogen och ffa ha en positiv kompis som är okomplicerad i hanteringen. Eftersom jag aldrig köpt en vuxen häst tidigare tänker jag att priset blir högre.

Min senaste häst jag köpte var en dräktig ponny som kostade 16’. Det är också den dyraste häst jag köpt. ;) Men det var 2015 så väldigt länge sen.

Det vore nog lämpligt att i rubriken ange att det är SWB eller annan häst av halvblodstyp man syftar på.

Det finns ju en rad hästraser och discipliner inom hästeriet, och en "hobbyhäst" att rida/köra i skogen, och ta enstaka lektioner med kan ju vara av en helt annan ras, som har en helt annan, och betydligt lägre, prisbild än SWB och andra hästar av halvblodstyp.
Jag tolkade frågan som vad man vill/kan betala för en hobbyhäst, vad som känns rimligt för en själv.
Håller inte på med SWB eller liknande halvblod :)

Jag har ägt 5 hästar i mitt liv. I prisordning: 35k, 30k, 15k, 4k, 4k.

En av dom billigaste var äldre välutbildat dressyrhalvblod, men med mycket artros. Näst billigaste var halvblodskorsning men med lite öh, attitydsproblem 😅.

Nuvarande ridhäst har jag på foder men får köpa lös för en liknande låg summa som den "dyraste". Också varmblodsras.

Kollar man på andra egenskaper än tävlingsmeriter/tävlingspotential så blir priserna rätt annorlunda...

Kollar man på andra egenskaper än tävlingsmeriter/tävlingspotential så blir priserna rätt annorlunda...
Beror på ras skulle jag säga :)

I somras berättade den europeiska uppfödare jag besökte att han sålde sina (ofödda) föl för 10.000 euro om de var hingstar och 12.000 euro om de var ston.

Mina hästar har varit i prisklass med dina (och tre har jag fått gratis) men tvivlar på att jag har samma tur igen.

Jag hoppas kunna ge runt 100', men behöver antagligen gå upp något mer pga transport - räknar inte med att hitta en svenskfödd häst. Men mycket mer än så är inte rimligt för mig att lägga på min hobby - som dessutom har en månadskostnad.

Vill ha en "bra" häst med bra stam och kunna tävla, gärna i fler discipliner.
Kommer troligtvis köpa en ett/tvååring för det är antagligen det min budget räcker till - inridna och tävlade hästar brukar gå dyrt.
Fast det beror ju lite på ålder också.

Hm, ja sant. Men jag tänker också att en hobbyryttare också har med just den anledningen en större marknad och kan välja mellan fler raser, och prisnivåer jmf med tex nån som bara kollar på dressyrstammade halvblod att tävla dressyr med, om än också på hobbynivå?

Jag har fullkomligt snöat in mig på kallblodstravare, och min senaste köpte jag för 30'. Hon passar mig perfekt för det jag ville göra. Om/när det blir nästa häst så kommer det också bli sannolikt en kallblodstravare eller, om jag hittar nån som faller mig i smaken- en nordsvensk bruks 😍

Jag är snål och har inga ambitioner mer än frisk, ridbarhet och rider främst ut i skogen.
Vill träna trail, WE, eventuellt TREC

Tänker köpa quarter eller paint (detta är planen iaf 😅) tänker ge 50-70 och kan köpa oinridet.

Jag är även förtjust i varmblodstravare så vi får se..

Grattis till vad som låter som en bra affär i så fall :)

Jag är jättenöjd med henne, är allt jag önskade mig och lite till ❤️

Hon låg aldrig ute på annons, hade varit hos samma ägare i flera år och hon var väldigt mån om att hitta rätt hem. Ville inte att hon skulle säljas som tävlingshäst och hamna på en anläggning. Det är en känslig häst som tidigare i livet har flyttat runt en del pga svår och stressad. Hon är väldigt snäll, ambitiös och gör alltid sitt bästa men hon vill ha en trygg människa, lugn och stabilitet. Jag tycker hon är superenkel på alla vis men jag fattar att det kan gå åt skogen rätt lätt med den sortens känslighet.

Hm, ja sant. Men jag tänker också att en hobbyryttare också har med just den anledningen en större marknad och kan välja mellan fler raser, och prisnivåer jmf med tex nån som bara kollar på dressyrstammade halvblod att tävla dressyr med, om än också på hobbynivå?

Jag har fullkomligt snöat in mig på kallblodstravare, och min senaste köpte jag för 30'. Hon passar mig perfekt för det jag ville göra. Om/när det blir nästa häst så kommer det också bli sannolikt en kallblodstravare eller, om jag hittar nån som faller mig i smaken- en nordsvensk bruks 😍
Har haft lite koll på kallblodstravare och tycker många kostar närmare 60' utan att de lärt sig fatta galopp under ryttare.

Har haft lite koll på kallblodstravare och tycker många kostar närmare 60' utan att de lärt sig fatta galopp under ryttare.
Fast du får en häst som med stor sannolikhet är lätt att lasta, van vid olika miljöer, är inkörd som kommer med alla fördelar det innebär även om den aldrig kommer ha en vagn bakom sig mer.

Vad får du för swb för 60'

Hmm, jaså? De har nog också ökat i pris skulle jag tro. Men kan man absolut få en fin kallis för 30-50' som har tre gångarter under ryttare.

Jag är jättenöjd med henne, är allt jag önskade mig och lite till ❤️

Hon låg aldrig ute på annons, hade varit hos samma ägare i flera år och hon var väldigt mån om att hitta rätt hem. Ville inte att hon skulle säljas som tävlingshäst och hamna på en anläggning. Det är en känslig häst som tidigare i livet har flyttat runt en del pga svår och stressad. Hon är väldigt snäll, ambitiös och gör alltid sitt bästa men hon vill ha en trygg människa, lugn och stabilitet. Jag tycker hon är superenkel på alla vis men jag fattar att det kan gå åt skogen rätt lätt med den sortens känslighet.
Ja i så fall så tycker jag nog det kan ha varit rimligt prissatt. Förstår att man som ägare är noggrann var hästen hamnar. Särskilt med historik :)

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 406
Utrustning Är det någon här som har hästar som går barfota och rids/tränas mer regelbundet? (Alltså inte föl/unghästar eller små sällskapsponnyer...
Svar
9
· Visningar
1 303
Senast: Miingla
·
Hästmänniskan Jag börjar närma mig de 40. Jag ridit hela livet, har egen häst och har alltid ridit och varit i stallet i alla väder. Aldrig klagat och...
2
Svar
29
· Visningar
6 850
Senast: Habina
·
Dressyr Jag vet inte om den här tråden ligger på rätt ställe. Den kan möjligtvis hamna under utrustning också, men jag vill främst diskutera...
Svar
13
· Visningar
2 224
Senast: Jeps
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama