"Rimligt" pris för en hobbyhäst

Jag inser att jag är gammal. Jag gav 35’ sist det begav sig, mer än 50’ för det som jag kallar hobbyhäst skulle jag inte ge. Vill rida ut i skogen, skutta upp till 80-100 cm och ha en okej ridbarhet från start. Är för gammal för inskenade travare från banan.

Jag letar inte häst nu men vill ha en häst som är relativt okomplicerad, kul att rida lite träning på men ingen tävlingsmaskin. Halvblodstyp. Jag tror att jag skulle fått lägga 150-250’ idag, det är vad folk i min närhet har fått lägga för motsvarande häst nyligen. Och efter att ha lagt många, många tusen i veterinärräkningar för nuvarande häst som ändå inte är i full ridkondition så är jag villig att lägga den summan.

Som jag var inne på i förra tråden (men jag är inte bra på att utrycka mig) så är det ju däremot ändå relativt ”billiga” summor de flesta vill lägga på en häst, jämfört med hur mycket den kostar att producera. Om vi tänker en uppfödare som ska ta fram ett föl med okej härstamning ska man ju ha ett sto för detta (som kostar pengar under dräktigheten), pengar för att få stoet dräktigt, fölning med ev komplikationer, hålla sto och föl tills de kan skiljas åt. När jag googlar kommer siffran 75’ för att producera ett föl. Visst, har man det som verksamhet kan man säkert få ner kostnaden per föl en del, men då ska man ju också lägga tid på det. Och om hästen är inriden när man köper den har ju någon antingen lagt tid, kunskap eller pengar på den biten med.

Min poäng är att bara genom att producera ett föl och rida in hästen är vi uppe i summan de flesta av oss är villiga att ge för en hobbyhäst. Är det en dyr summa vi lägger på hästar? Ja, definitivt. Är det orimligt dyrt? Nej, det tycker jag inte. Någonstans på vägen har ju troligen någon ”sponsrat” vårt hästägande, antingen med tid, pengar eller både och. Och de flesta som har hästar gör ju det för att det är roligt och tycker att de själva får ut något av det. Men man förstår ju också folk som slutar föda upp hästar etc, för folk tycker det är dyrt att betala vad det kostar att producera en häst.
Det är en sak att lägga den summan om man har råd, men för många medelinkomsttagare med vanliga löner och andra utgifter är det svårt att spendera stora summor på sin hobby. Sen förstår jag att en billig häst är en frisk häst men det finns ju aldrig några garantier för det. Att hävda att man sponsrar någon annans intresse för att man säljer sin häst billigt av olika anledningar tycker jag är lite underligt formulerat. Men det kan mycket väl vara så att uppfödningen av SWB (som denna diskussionen typ alltid handlar om) inte längre fungerar i Sverige. Och då är det väl så att dessa hästar kommer försvinna.

Intressant att så många kan tänka sig lägga så mycket på en hobbyhäst (eller kanske just därför..?)

Senaste 2-åriga korsningsponnyn (liten d-ponny) kostade 15’ i inköp. Målet är en ponny till mamma och evt barn för skogsturer och evt lite undervisning.

Hade jag haft mer tid hade det blivit quarter, fullblod eller arab igen. Har just nu svårt att tänka mig ge mer än 50’, utan då får ålder och utbildningsnivå anpassas till budget.
Ja, egentligen tycker jag det är orimligt mycket pengar som jag skulle tänka mig att de för en häst med noll meriter och ingen direkt talang. Men det är ju att man älskar hästar så mycket :love: 50 tycker jag låter rimligt.

Sist jag köpte så var det för 50, en 2,5 årig SWB. Sålde henne ett år senare för 75, efter treårs. Det var inte planerat så men så det blev. Det är den dyraste affären jag har varit inblandad i tidigare, för 9 år sedan. Letar ungefär samma nu, fast kanske 3,5. Priset är rätt så nära dubbelt både att köpa och att äga nu mot då.

Det är en sak att lägga den summan om man har råd, men för många medelinkomsttagare med vanliga löner och andra utgifter är det svårt att spendera stora summor på sin hobby. Sen förstår jag att en billig häst är en frisk häst men det finns ju aldrig några garantier för det. Att hävda att man sponsrar någon annans intresse för att man säljer sin häst billigt av olika anledningar tycker jag är lite underligt formulerat. Men det kan mycket väl vara så att uppfödningen av SWB (som denna diskussionen typ alltid handlar om) inte längre fungerar i Sverige. Och då är det väl så att dessa hästar kommer försvinna.
Det är svinmycket pengar att lägga på en häst. Vi håller ju på med en av de dyraste sporterna man kan ha, tyvärr.

Tror man får skilja lite på hobbynivå och någon slags verksamhetsnivå. Om jag som hobbymänniska tar fram ett föl och sen får sälja det (trots att det kanske inte var planen från början) och gör en förlust ser man det nog som att ja, det var tråkigt. Men även om man hade behållit fölet själv så hade det varit en förlustaffär, nu blev det bara det på ett annat sätt. Men om man som professionell/har verksamhet på något sätt/företagare föder upp hästar måste man ju på något sätt planera för att inte gå med förlust. Om de flesta fölen säljs med förlust har man ju på något sätt tagit fram en ”vara” för en kund som man själv går back på. Om jag köper ett föl för 40’ som kostade 80’ att ”tillverka” har ju uppfödaren på något sätt gjort mig en tjänst, speciellt om det är en företagare (jämfört med en hobbymänniska som nog såg det som en kul upplevelse jämfört med levebröd). Kanske är tydligast med SWB eftersom semin etc kanske är dyrare, men det är ju inte gratis för andra raser heller.

När jag köpte Barka från ridskolan 2019 fick jag ge 30 k. Jag tror hon kostade 50 eller 55 k i inköp runt 2011-2012. Nu hade hon ju skadehistorik och har ju varit skadad en del med mig också, men räknar det ändå som ett kap för jag fick precis rätt häst för mig.

Om jag ska ha en häst till, som jag nu tittar lite försiktigt efter, så har jag svårt att tänka mig att ge så värst mycket över 100 k, men å andra sidan har ju priserna i allmänhet stigit. Men det är svårt att tänka sig mycket mer för hobbyridning. Jag vill visserligen fortsätta utvecklas i dressyren, men jag har inte talangen för att rida några särskilt höga klasser.

Drömhästen är en lipizzaner på 150-155 i mankhöjd och de verkar verkligen prisvärda vad jag kan se. Lättare att hitta men betydligt dyrare nu när de har blivit poppis är en PRE. Även där vill jag hålla mig på max ca 155 och gärna en riktigt barock modell.

Jag inser att jag är gammal. Jag gav 35’ sist det begav sig, mer än 50’ för det som jag kallar hobbyhäst skulle jag inte ge. Vill rida ut i skogen, skutta upp till 80-100 cm och ha en okej ridbarhet från start. Är för gammal för inskenade travare från banan.
Alltså jag skulle vilja ha något likande och räknar med att behöva lägga runt 150 tkr för en häst av varmblodig ridhäst typ.

När jag köper häst nästa gång blir det med största sannolikhet ett kallblod igen, en åring. Räknar med ~15 till 30' eller något åt det hållet.
Är inte främmande för att ta över en från banan heller. Jag vill kunna tralla runt i skogen med en häst som är snäll att hantera. Vill både rida och köra. :)

Sen om en rider i skogen kan en ju för de rida flera gånger i veckan och 2-4 timmars turer 🙈 som jag gör.
Men jag kan liksom köpa en travare till det. Då får en jobba mer med gångarterna och bärighet som de inte har lika naturligt för.
Jag gillar dock att traggla grunder 😅

Men ja. Begreppen hobbyhäst/skogsmulle tolkas olika 🙂

Ja men exakt. "Hobbyhäst" är en extremt bred term och svårdefinierad vilket verkligen försvårar det hela.

Det är svinmycket pengar att lägga på en häst. Vi håller ju på med en av de dyraste sporterna man kan ha, tyvärr.

Tror man får skilja lite på hobbynivå och någon slags verksamhetsnivå. Om jag som hobbymänniska tar fram ett föl och sen får sälja det (trots att det kanske inte var planen från början) och gör en förlust ser man det nog som att ja, det var tråkigt. Men även om man hade behållit fölet själv så hade det varit en förlustaffär, nu blev det bara det på ett annat sätt. Men om man som professionell/har verksamhet på något sätt/företagare föder upp hästar måste man ju på något sätt planera för att inte gå med förlust. Om de flesta fölen säljs med förlust har man ju på något sätt tagit fram en ”vara” för en kund som man själv går back på. Om jag köper ett föl för 40’ som kostade 80’ att ”tillverka” har ju uppfödaren på något sätt gjort mig en tjänst, speciellt om det är en företagare (jämfört med en hobbymänniska som nog såg det som en kul upplevelse jämfört med levebröd). Kanske är tydligast med SWB eftersom semin etc kanske är dyrare, men det är ju inte gratis för andra raser heller.
Ja jag håller med dig i det du skriver. Har man en verksamhet som man ska leva på och det inte går ihop sig då är det ju inte en hållbar verksamhet. Och då gäller det ju att ha en uppfödning som de som har råd vill köpa. Tänker lite tankspritt här kring hur det var förr (90-talet och framåt). Av och för vem avlades dessa hästar och hur kunde det går ihop sig (för bara tio år sedan) när kostnaderna bara var en bråkdel av vad de är idag? Kommer ihåg åren 2015-16 när det blev jättepopulärt av importera frieserhästar och att de kostade otroliga summor (100 000 :p). Då kunde man få en medelmåttig ridhäst för 30-60 tusen. Jag ska inte kapa tråden mer men det är faktiskt saker som jag funderat en del på. Nu kommer jag förmodligen att köpa en annan ras för att få ner prislappen och hitta en häst med ett temperament som passar det jag vill göra. Och det är väl en vinst i att upptäcka andra raser och att mer folk får upp ögonen för dem. :heart

Tror det är för att begreppet hobbyhäst är så brett. Det kan vara allt från skogsmulle som tuffar runt i skogen i sakta mak tre gånger i veckan till en häst som tränas och tävlas regelbundet.
Tycker mest det är väldigt mycket pengar med 100 000 och uppåt, även om jag vet att det krävs de priserna för många uppfödare för att gå runt. Man kan komma väldigt långt med ett fullblod från banan också, om man vill träna och tävla. 😊

Tycker mest det är väldigt mycket pengar med 100 000 och uppåt, även om jag vet att det krävs de priserna för många uppfödare för att gå runt. Man kan komma väldigt långt med ett fullblod från banan också, om man vill träna och tävla. 😊

Om man vill ha en trevlig, välriden häst utan olater så är det inte mycket pengar alls.
Det kostar pengar att utbilda en häst själv.

Jag skulle aldrig kunna tänka mig att lägga 100k på en häst och är glad över att jag inte är SWB-intresserad 😅

Köpte min tinker för 28k som tvååring och vi provar det mesta förutom att hoppa några höjder. Ambitiös och skitrolig att utbilda och hänga med, önskar fler hade kunnat ha en Elsa.

Jag letar nu och började först på 150, sen insåg jag när jag räknade på försäkringar att det blev en hopplös månadskostnad att försäkra sånt livvärde. Gick ner till 100, och har kikat på några men inte riktigt hittat rätt än. Har en kvar på listan i den prisklassen, men börjar också kika uppåt 150-hållet igen. Det jag märker nu dock är att jag inte får så mycket "bättre" för 150 mot säg 110. Kanske någon är något år äldre, kanske någon lite mer fancy pappa, men generellt? Priserna känns ganska godtyckliga.
Här är jag också i ungefär samma situation. Vill köpa en unghäst för hoppning och har egentligen en teoretisk möjlighet att gå upp lite till i inköpssumma men har bestämt mig för att inte köpa för mer än jag kan försäkra fullt ut den här gången. Hittar dock nästan inget som känns intressant på annons och samtidigt verkar nästan inga som annonseras ut dyrare blir sålda heller.

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
19
· Visningar
1 853
Senast: Mia_R
·
Utrustning Är det någon här som har hästar som går barfota och rids/tränas mer regelbundet? (Alltså inte föl/unghästar eller små sällskapsponnyer...
Svar
9
· Visningar
1 321
Senast: Miingla
·
Hästmänniskan Jag börjar närma mig de 40. Jag ridit hela livet, har egen häst och har alltid ridit och varit i stallet i alla väder. Aldrig klagat och...
2
Svar
29
· Visningar
6 902
Senast: Habina
·
Dressyr Jag vet inte om den här tråden ligger på rätt ställe. Den kan möjligtvis hamna under utrustning också, men jag vill främst diskutera...
Svar
13
· Visningar
2 237
Senast: Jeps
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCV
  • Tjockistråden 4
  • Säng

Hund, Katt, Andra Djur