"Rimligt" pris för en hobbyhäst

Det är ju väldigt intressant vad olika saker som olika människor lägger i begreppet hobbyhäst (och just därför kan man väl knappast prata om vad som är rimligt pris för en, utan att definiera det närmare).

Jag tycker ju att jag har hobbyhästar, andra skulle säkert säga skogsmullar. Särskilt sedan jag flyttade från storstadsområde blir det i allra första hand ridning ut i skog och mark. Men för mig (och för många andra också, vet jag såklart) är hobbyn liksom hela grejen, att ha hästarna i sin vardag. Visst, jag har köpt unga hästar delvis för att prisbilden blir en helt annan, men nu när jag gjort det ett par gånger vet jag ju också att det tycker det är väldigt roligt och jag trooooor att jag skulle tycka att något saknades om jag skaffade en "färdig" ridhäst. (Däremot fattar jag att man inte har tid och ork med unghäst i alla skeden i livet.)

Jag tror inte att jag nånsin kommer skaffa en SWB-aktig ridhäst. Det är inte främst en prisfråga, men utöver inköpspris verkar det ju som att försäkringar kostar mer per år än vad alla mina hästar kostat i inköp, sammanlagt.

Efter att ha gått från ponnymamma med tävlingsponnyer, till ägare av egen "hobbyponny", har jag nog omvärderat lite hur jag ser på vad en häst "får kosta".

Min ponny - d-ponny, tryggheten själv, bär med lätthet upp mig som är ca 175 cm lång, frisk och sund, positiv till arbete, bra på alla sätt och vis - kostade mer än båda dotterns första tävlingsponnyer kostade tillsammans. Tänker jag på det så, så låter det ju galet. Å andra sidan - min ponny är just en sådan som "alla" vill ha, från skogsmulletanter som jag själv, till ridskolor, till familjer där alla vill rida. Vill man tävla i lättare klasser i valfri gren så går det säkert bra, men hon är ingen tävlingsponny.

En bra hobbyhäst är i mina ögon lätthanterad, trygg att rida, lagom framåt, välskolad och trevlig både i ridning och från marken. D. v. s. en sådan häst som väldigt många vill ha, så givetvis kostar de därefter. Nu har ju vi ponnyer, så jag kan inte uttala mig om priser på stora hästar eftersom jag inte satt mig in i det, men för en trevlig hobbyponny i "lagom" ålder och storlek tycker jag inte att 100-150.000 är någon oskälig summa.

Senaste ponnyn vi köpte letade vi efter mer eller mindre en likadan som min, men lite mindre och med några andra krav och önskemål. Vi satte en budget på ca 150.000, men hittade sedan alldeles rätt individ till ett ganska mycket lägre pris på grund av ålder (egentligen ingen ålder för en frisk och fräsch ponny - hon kan med lätthet hänga med i minst tio år till om hon får fortsätta vara frisk) och att hon inte är tävlad något. Hade hon varit fem år yngre och startat någon liten hopp/dressyr/we-tävling, hade hon alldeles säkert kostat minst 100.000.

Det är ju väldigt intressant vad olika saker som olika människor lägger i begreppet hobbyhäst (och just därför kan man väl knappast prata om vad som är rimligt pris för en, utan att definiera det närmare).
Mm, jag håller med i och med att en hobbyhäst är en häst som inte används för professionell ridning. Och det gör ju att allt från att mest skritta ut i skogen till att tävla i svår klass blir en hobby där hästen per definition är en hobbyhäst 😅

(Heeeelt töntigt och OT, men när jag googlar ser jag att det förr fanns en hästras som hette hobby 🙂 Irish hobby dog ut på 1700-talet tydligen. Undrar vad den kostade.)

Du sätter ljuset på något väldigt intressant, och det är just att det som är attraktivt kostar.

Det många önskar sig, kostar mer, och det ingen vill ha är gratis- om man hårdrar det.

Jag kan i och för sig föreställa mig att islandshästar liksom övriga, kan kosta "hur mycket som helst", men om vi håller oss till vad gemene man är beredd att betala, så finns också fler köpare.

Jag menar att hästar för flera hundra tusen inte har lika många köpare som de som ligger under 100.000 kronor.

Men, min poäng är att i ditt fall kostar tävlingshästen i princip samma som den trygga hobbyhästen.

En tanke är om människor är beredda att betala "mycket" för en häst som egentligen inte visat något på tävlingsbanan.

Ja, i islandshästvärlden tycker jag att även en "skogsmullehäst" kostar ganska mycket. Men det har ju också att göra med att alla, även ganska orutinerade ryttare, vill kunna tölta när de rider islandshäst och en ren, stabil tölt är väldigt mycket en utbildningsfråga. Alltså behöver man en rimligt utbildad och tränad häst för att inte omedelbart få problem med gångarterna om man inte själv har kunskapen att vidareutbilda sin häst (jo, det finns rena "naturtöltare" också, som i princip inte gör annat än töltar, men de är i minoritet - och där får man inte sällan problem med de andra gångarterna istället om man inte är van).

Köper man, som vi gjort, lite unga och gröna hästar kan man komma undan billigare än om man köper en färdigutbildad hobbyhäst, och kan då (som vi) ha turen att få en häst med kapacitet för betydligt mer än vad man tänker sig att en hobbyhäst har. Vår 70-tusenkronorshäst köpte vi som fyraåring, då var han grundinriden men inte vidareutbildad (och töltade inte "av sig själv"). Nu, dryga tre år senare, är han tävlingshäst med kapacitet att åtminstone ta sig till SM, kanske mer. Och vi har fått bud på honom som är mångdubbelt högre än inköpspriset, så skulle nog säga att en ung tävlingshäst med uppåtgående formkurva är betydligt dyrare än en motsvarande hobbyhäst! :)

Ja, i islandshästvärlden tycker jag att även en "skogsmullehäst" kostar ganska mycket. Men det har ju också att göra med att alla, även ganska orutinerade ryttare, vill kunna tölta när de rider islandshäst och en ren, stabil tölt är väldigt mycket en utbildningsfråga. Alltså behöver man en rimligt utbildad och tränad häst för att inte omedelbart få problem med gångarterna om man inte själv har kunskapen att vidareutbilda sin häst (jo, det finns rena "naturtöltare" också, som i princip inte gör annat än töltar, men de är i minoritet - och där får man inte sällan problem med de andra gångarterna istället om man inte är van).

Köper man, som vi gjort, lite unga och gröna hästar kan man komma undan billigare än om man köper en färdigutbildad hobbyhäst, och kan då (som vi) ha turen att få en häst med kapacitet för betydligt mer än vad man tänker sig att en hobbyhäst har. Vår 70-tusenkronorshäst köpte vi som fyraåring, då var han grundinriden men inte vidareutbildad (och töltade inte "av sig själv"). Nu, dryga tre år senare, är han tävlingshäst med kapacitet att åtminstone ta sig till SM, kanske mer. Och vi har fått bud på honom som är mångdubbelt högre än inköpspriset, så skulle nog säga att en ung tävlingshäst med uppåtgående formkurva är betydligt dyrare än en motsvarande hobbyhäst! :)
När man köper en häst så kan den definitivt både gå upp och ned i värde. Allt från att vara värd 0 kronor till att fördubblas flera gånger om.

Min bättre hälft brukar muttra om att man som hästägare är själva defitionen av att spela rysk roulette varje dag. :angel: :cool:

När man köper en häst så kan den definitivt både gå upp och ned i värde. Allt från att vara värd 0 kronor till att fördubblas flera gånger om.

Min bättre hälft brukar muttra om att man som hästägare är själva defitionen av att spela rysk roulette varje dag. :angel: :cool:
Jotack, våra två dyraste hästar är de som presterat minst på tävlingsbanan…. Även om jag tror att den ena av dem (min häst) hade varit synnerligen eftertraktad som just hobbyhäst :)

Vilka raser är egentligen bäst lämpade om man vill rida ut i skog och mark? Tänk mysrida nu, inte tävla distansritt.

Funderat lite på kallblodstravare då nordsvensk känns så stora, men är risken stor för ånglok då?
Jag hade en rysk basjkir innan, och även om jag inte funkade med just den hästen efter en olycka i inridningen (av vad jag har förstått så fungerar hon dock bra med nuvarande ägare, så det var just att vi blev spända av varandra) så tror jag det kan vara en del trevliga uterittshästar i rasen. Min var ganska stor för rasen, ca 155 cm, men det är vanligare med D-ponnystorlek (finns nog ner till C-ponny). Skulle jag köpa en ny häst igen är basjkir med på min lista över möjliga raser (inklusive fjording, haflinger, nordsvensk etc ;) ), då jag främst vill ha en häst som jag kan rida ut och ha kul med och träna lite lätt med, utan några direkta tävlingsambitioner. I mitt fall skulle det troligtvis även vara viktigt med mjuka och bekväma gångarter, och jag vet inte om jag varit med om någon häst som hade mjukare gångarter (både trav och galopp) än basjkiren jag hade innan :D Nuvarande häst har ganska mjuka gångarter, men ändå inte den nivån. (jag har ridit en SWB nu några gånger de senaste månaderna, och den typen av gångarter vill jag INTE ha - och jag tror inte att min rygg skulle klara det långsiktigt heller :cautious:)

Jag hade en rysk basjkir innan, och även om jag inte funkade med just den hästen efter en olycka i inridningen (av vad jag har förstått så fungerar hon dock bra med nuvarande ägare, så det var just att vi blev spända av varandra) så tror jag det kan vara en del trevliga uterittshästar i rasen. Min var ganska stor för rasen, ca 155 cm, men det är vanligare med D-ponnystorlek (finns nog ner till C-ponny). Skulle jag köpa en ny häst igen är basjkir med på min lista över möjliga raser (inklusive fjording, haflinger, nordsvensk etc ;) ), då jag främst vill ha en häst som jag kan rida ut och ha kul med och träna lite lätt med, utan några direkta tävlingsambitioner. I mitt fall skulle det troligtvis även vara viktigt med mjuka och bekväma gångarter, och jag vet inte om jag varit med om någon häst som hade mjukare gångarter (både trav och galopp) än basjkiren jag hade innan :D Nuvarande häst har ganska mjuka gångarter, men ändå inte den nivån. (jag har ridit en SWB nu några gånger de senaste månaderna, och den typen av gångarter vill jag INTE ha - och jag tror inte att min rygg skulle klara det långsiktigt heller :cautious:)

Jag är lite sugen på Rocky mountain också, men då blir det med största sannolikhet ett föl om jag ska köpa svenskfött och jag hade ju tänkt att för första gången i mitt liv köpa en inriden häst…

Jag är lite sugen på Rocky mountain också, men då blir det med största sannolikhet ett föl om jag ska köpa svenskfött och jag hade ju tänkt att för första gången i mitt liv köpa en inriden häst…
Nu när du nämner det, så var det en av raserna i "etc" (som jag glömt bort när jag skrev mitt tidigare inlägg ;) ).

Det är faktiskt den enda ras utöver islandshäst som jag ens skulle överväga att köpa - tycker de ser superfina ut! :love:

Med anledning av diskussionen i en annan tråd (Vi som letar häst II) kände jag att jag ville fortsätta diskussionen om vad som är ett rimligt pris för en hobbyhäst utan att kapa tråden.

Så, vad är rimligt i era ögon och även, vilken "nivå" hobbyryttare är ni? Förstår ju så klart att det är milsvid skillnad mellan "skrutta bara runt i skogen" till regelbundet tävla MsvA liksom, men på ett ungefär, vad är rimligt pris för en häst i dina ögon?

Som en icke tävlande hobbyryttare, som mest vill rida i skogen men också ibland träna och rida för tränare så skulle jag inte känna mig bekväm med att betala mer än max 80-100' för en sån häst.
Jag som också har ungefär noll intresse av att tävla skulle - om jag hade letat efter ny häst - börja titta i närheten av 50 tkr. Jag skulle leta efter en grundinriden frisk individ med bra lynne, men utan uttalad tävlingspotential.

Jag som också har ungefär noll intresse av att tävla skulle - om jag hade letat efter ny häst - börja titta i närheten av 50 tkr. Jag skulle leta efter en grundinriden frisk individ med bra lynne, men utan uttalad tävlingspotential.
Vilket typ av häst skulle du titta efter då? Någon speciell ras eller typ?

Med anledning av diskussionen i en annan tråd (Vi som letar häst II) kände jag att jag ville fortsätta diskussionen om vad som är ett rimligt pris för en hobbyhäst utan att kapa tråden.

Så, vad är rimligt i era ögon och även, vilken "nivå" hobbyryttare är ni? Förstår ju så klart att det är milsvid skillnad mellan "skrutta bara runt i skogen" till regelbundet tävla MsvA liksom, men på ett ungefär, vad är rimligt pris för en häst i dina ögon?

Som en icke tävlande hobbyryttare, som mest vill rida i skogen men också ibland träna och rida för tränare så skulle jag inte känna mig bekväm med att betala mer än max 80-100' för en sån häst.
Jag är också icke tävlande men tränar gärna både hoppning och dressyr (kaaanske vågar mig ut i någon lätt klass nästa år). Tidigare har jag satsat och tävlat högt i dressyr. Nu ville jag ha en schysst häst, kunna rida ut själv, våga hoppa med (som dressyrtant) och som är kul att träna med.

Köpte en fjortonårig valack, tävlad 130/LB dressyr. Supersnäll, men med energi och lite nerv. Rör sig trevlig, ffa i galopp och läromästare i hoppningen. Betalade 200’ och tyckte det var ett bra pris, lär aldrig få igen pengarna men fick en otroligt trevlig bästa kompis. Månadskostnaden är såpass dyr att jag bara vill lägga den på rätt individ ändå 👀

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
19
· Visningar
2 415
Senast: Mia_R
·
Utrustning Är det någon här som har hästar som går barfota och rids/tränas mer regelbundet? (Alltså inte föl/unghästar eller små sällskapsponnyer...
Svar
9
· Visningar
1 357
Senast: Miingla
·
Hästmänniskan Jag börjar närma mig de 40. Jag ridit hela livet, har egen häst och har alltid ridit och varit i stallet i alla väder. Aldrig klagat och...
2
Svar
29
· Visningar
7 017
Senast: Habina
·
Dressyr Jag vet inte om den här tråden ligger på rätt ställe. Den kan möjligtvis hamna under utrustning också, men jag vill främst diskutera...
Svar
13
· Visningar
2 273
Senast: Jeps
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka