"Rimligt" pris för en hobbyhäst

Jag skulle aldrig kunna tänka mig att lägga 100k på en häst och är glad över att jag inte är SWB-intresserad 😅

Köpte min tinker för 28k som tvååring och vi provar det mesta förutom att hoppa några höjder. Ambitiös och skitrolig att utbilda och hänga med, önskar fler hade kunnat ha en Elsa.
Är inte heller intresserad av swb men upplever att de inte är så dyra längre. Många andra raser tex nordsvensk, fjording är raser som lätt ligger i samma prisnivå numera. Vilket glädjer mig.

Vad skulle ni säga är rimligt pris för något sånt här:

B-C-ponny 17-22 år ca. Behöver inte vara högt utbildad eller tävlad men väl grundriden och utan betydande skadehistorik. Ingen fång, PPID eller liknande och ska helst kunna gå på gräs sommartid (behöver inte vara kraftigt bete). Snäll och okomplicerad i all slags hantering och trygg att rida ut på. Behöver inte älska att gå på ridbanan men får inte sura ur där fullständigt.

Era tankar?
Tänker att det är rätt stor prisskillnad om det är en liten b ponny på 22 år el en maxad c ponny på 17 år. Men tror allt från 50 000-100 000 kr. Snäll, trygg, frisk mm kostar.

Jag skulle aldrig kunna tänka mig att lägga 100k på en häst och är glad över att jag inte är SWB-intresserad 😅

Köpte min tinker för 28k som tvååring och vi provar det mesta förutom att hoppa några höjder. Ambitiös och skitrolig att utbilda och hänga med, önskar fler hade kunnat ha en Elsa.
Vi har en irish cob, och hon är rolig, trevlig och gudasnäll. Det är ett okomplicerat ägande och för uteritt, lite lagom med dressyr och hoppning upp till 70-80 cm duger hon alla dagar i veckan.

Förvånansvärt pigg, känslig för vikt- och skänkel och väldigt rörlig, måste jag säga.

Vad skulle ni säga är rimligt pris för något sånt här:

B-C-ponny 17-22 år ca. Behöver inte vara högt utbildad eller tävlad men väl grundriden och utan betydande skadehistorik. Ingen fång, PPID eller liknande och ska helst kunna gå på gräs sommartid (behöver inte vara kraftigt bete). Snäll och okomplicerad i all slags hantering och trygg att rida ut på. Behöver inte älska att gå på ridbanan men får inte sura ur där fullständigt.

Era tankar?
25-35' kanske?

Jag tycker också mycket om PRE men hade inte vågat köpa en. Känner till 3 olika PRE som alla har artros så är blivit lite "skrämd". Den ena ägs av en väldigt bra kompis till mig som verkligen gjort alla rätt. (Köpt som 2.5 årig i Sverige, lösdrift, barfota, lååångsamt inriden med mycket från marken).Den är även svensk född och super härlig häst. Hon håller på att sätta igång den efter att ha rehabbet i ett år. Prognosen fortfarande oklar om den kommer kunna bli ridhäst. Den är bara 6 😞 en annan jag känner till import Spanien till ett stort känt stall som sålde den till en bekant. Hen betalade 150 k för den. Fick ta bort den i våras pga artros i bak knä tror jag det var. 6 år gammal. Skadan upptäcktes när hästen var 5. Helt sjukt. Väldigt synd då det är väldigt fina hästar tycker jag. Finns mycket större utbud med på svenska marknaden av just PRE.
Hm. Har PRE generellt problem med artros? Det hade jag ingen aning om.

Jag som vill ha lite grövre typ av häst på runt 170 cm har insett att de två jag har nu blir mina sista.
Har inte tillgång till ridbana utan rider bara ut. Jag kan möjligen ändra mig om storvinsten slår in så att jag utan att gå i konkurs kan köpa en eller ett par till. :angel:
Kan du inte hitta en trevlig irländsk eller baltisk import? :)

Ja, jag har (och vill bara ha) akhal teké som ridhäst :love:
Och vi ägare verkar hålla hårt i dem :angel: så de som säljs är i huvudsak föl till 3-åringar typ, direkt från uppfödaren. Oavsett om du hittar i Europa eller Ryssland.
Ah!
Spännande!

Jag förstår att det är en numerärt liten ras.

Så du får köpa ett föl, eller importera själv, antar jag?

Och dyr, då, kanske?

Ah!
Spännande!

Jag förstår att det är en numerärt liten ras.

Så du får köpa ett föl, eller importera själv, antar jag?

Och dyr, då, kanske?
Ja, det är planen, importera föl eller åring om x antal år.
De jag gillar (finns olika linjer inom rasen) ligger i dagsläget runt 100' plus transport, om man inte prickar någon liten rysk finanskris :angel: då har det gått att fynda.
Eller så får jag sälja barnens (antagligen då urvuxna) ponny dyrt.

• Gilla
Reactions: Sel
Ska jag någon gång köpa häst igen, kommer jag ha en mkt liten budget, så får leta efter projekt, eller gamla hästar. Min senaste häst köpte jag i december strax innan han skulle fylla 18. Tävlat 150-hoppning runtom i Europa, såldes sm läromästare men slutade hoppa på tävling, och såldes billigt till den person jag köpte av. Dock ville han jobba lite mer än vad hon kunde erbjuda, så då kom jag in i bilden. Jag letade häst att rida dressyr i skogen på, hoppas lite ibland och kanske tävla lite lättare klasser i dressyr. Vi startade lite lätta klasser, tränade på typ MSV B-nivå och red någon pay&jump. Han var fullt frisk, jag gjorde ingen besiktning och köpte för 20'. Så det är väl där jag kommer leta i så fall, äldre tävlingshästar som kanske inte vill tävla så mkt längre, som kanske har lite artros eller någon gammal senskada, det funkar med det arbete jag kommer göra.

Vilka raser är egentligen bäst lämpade om man vill rida ut i skog och mark? Tänk mysrida nu, inte tävla distansritt.

Funderat lite på kallblodstravare då nordsvensk känns så stora, men är risken stor för ånglok då?

Vilka raser är egentligen bäst lämpade om man vill rida ut i skog och mark? Tänk mysrida nu, inte tävla distansritt.

Funderat lite på kallblodstravare då nordsvensk känns så stora, men är risken stor för ånglok då?
Finns rätt många nättare nordsvensk bruks dock så väl värt att kika efter. Rasen är väldigt välavlad temperamentsmässigt på så sätt att det krävs körprov som bruksprov både för sto och hingst.

Hm. Har PRE generellt problem med artros? Det hade jag ingen aning om.

Det är inget jag har hört talas om heller, men kan bara gå efter de som en bekant importerat. Det är dock ganska många, och ingen av dessa har haft problem.

Tillägg: Blev nyfiken och googlade. Osteokondros i haserna förekommer en del. Precis som osteokondros hos storväxta hundraser har det mycket att göra med hur fölen utfodras och hur snabbt de växer. Det kanske är så att man avlat mot att få till större PRE och detta har gjort det vanligare? Förhoppningsvis är det då en bra idé att vilja ha en mindre häst. ;)

Senast ändrad:

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
18
· Visningar
1 777
Utrustning Är det någon här som har hästar som går barfota och rids/tränas mer regelbundet? (Alltså inte föl/unghästar eller små sällskapsponnyer...
Svar
9
· Visningar
1 321
Senast: Miingla
·
Hästmänniskan Jag börjar närma mig de 40. Jag ridit hela livet, har egen häst och har alltid ridit och varit i stallet i alla väder. Aldrig klagat och...
2
Svar
29
· Visningar
6 900
Senast: Habina
·
Dressyr Jag vet inte om den här tråden ligger på rätt ställe. Den kan möjligtvis hamna under utrustning också, men jag vill främst diskutera...
Svar
13
· Visningar
2 237
Senast: Jeps
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Sabotage?
  • Evolve