"Rimligt" pris för en hobbyhäst

Vilka raser är egentligen bäst lämpade om man vill rida ut i skog och mark? Tänk mysrida nu, inte tävla distansritt.

Funderat lite på kallblodstravare då nordsvensk känns så stora, men är risken stor för ånglok då?
Kallblodstravare är mer ojämna i temperamentet, vissa kan ha tävlingsinstinkter som gör att de "bara springer". Andra är mer fogliga eller vad man ska kalla det. Jag har själv ägt en kallblodstravare som när hon "kom igång i trav" drog på och bara ökade om man inte tryckte på rätt knappar.

Nordsvensk Bruks finns alla möjliga storlekar: mitt minsta diplomsto är mätt till 144 i mankhöjd, och så kan de vara över 160 också.
Medelmankhöjden för ston är 153 cm, och för hingstar 154 (2023). Stonas medelmankhöjd har varit stabil sedan 100 år (bokstavligen, +- 1 cm), medan godkända hingstar hade något högre medelmankhöjd före år 2000 (155-157). Valacker har likt stona en stor variation i storlek.

Så jag vill inte påstå att NSV brukshäst är så värst stora.

Jag tänker egentligen att runt 50000kr är rimligt för en hobbyhäst (vilket för mig tulta runt i skogen både på ryggen men även körning och hobbyjobba i lant-/skogsbruket) men drömmer om en nordsvensk brukshäst modell mindre sto så när passande tidpunkt infinner sig räknar jag få betala upp mot 80000kr 😅

Vilka raser är egentligen bäst lämpade om man vill rida ut i skog och mark? Tänk mysrida nu, inte tävla distansritt.

Funderat lite på kallblodstravare då nordsvensk känns så stora, men är risken stor för ånglok då?
En nordsvensk är inte en stor häst egentligen. Bland arbetande kallblodsraser är den liten och hyfsat nätt/sportig ändå. Den är ju ingen ardenner och sällan särskilt hög. :)
Jag hade en bjässe som var 157 men det är väldigt långt ifrån norm.

Annars brinner mitt hjärta för kallblodstravare och de är lika olika i temperment som svenska varmblod. Du har ånglokoch du har tultare. Kommer de direkt från banan är de dock vana vid en viss sorts arbete och kräver en Hel Del i omskolning ibland, men annars är de energiska och kloka tycker jag. Elastiska och trevliga.
Snygga också! :D Jag tycker fjordingar till exempel är styvare och starkare.

Kallblodstravare är mer ojämna i temperamentet, vissa kan ha tävlingsinstinkter som gör att de "bara springer". Andra är mer fogliga eller vad man ska kalla det. Jag har själv ägt en kallblodstravare som när hon "kom igång i trav" drog på och bara ökade om man inte tryckte på rätt knappar.

Nordsvensk Bruks finns alla möjliga storlekar: mitt minsta diplomsto är mätt till 144 i mankhöjd, och så kan de vara över 160 också.
Medelmankhöjden för ston är 153 cm, och för hingstar 154 (2023). Stonas medelmankhöjd har varit stabil sedan 100 år (bokstavligen, +- 1 cm), medan godkända hingstar hade något högre medelmankhöjd före år 2000 (155-157). Valacker har likt stona en stor variation i storlek.

Så jag vill inte påstå att NSV brukshäst är så värst stora.

För mig som tycker att fjordhästar större än 140 cm är stora, så är nsv definitivt stora. ;)

Ja risken finns att man får ett ånglok, men vissa är lugna från start och vissa går att lära om.

Med anledning av diskussionen i en annan tråd (Vi som letar häst II) kände jag att jag ville fortsätta diskussionen om vad som är ett rimligt pris för en hobbyhäst utan att kapa tråden.

Så, vad är rimligt i era ögon och även, vilken "nivå" hobbyryttare är ni? Förstår ju så klart att det är milsvid skillnad mellan "skrutta bara runt i skogen" till regelbundet tävla MsvA liksom, men på ett ungefär, vad är rimligt pris för en häst i dina ögon?

Som en icke tävlande hobbyryttare, som mest vill rida i skogen men också ibland träna och rida för tränare så skulle jag inte känna mig bekväm med att betala mer än max 80-100' för en sån häst.
När jag letade häst för snart 4 år sen (2021) tittade jag i prisklassen 75-100! Kollade på alla raser/typer av hästar och ville egentligen helst inte ha ett halvblod 😅 har aldrig brytt mig om stam och liknande och hade heller ingen koll på olika stammar överhuvudtaget 😅
Är hobbyryttare som hittills inte har tävlat men gillar att träna! Målet med hästen var att träna fälttävlan på lättare nivå. Eftersom jag egentligen är rätt feg och hopprädd så var Viktigast för mig var att jag kunde få självförtroende i hoppning och terrängen på hästen då tidigare häst varit tittig och behövt övertygas. Ville ha en häst med egen motor men tydlig broms och att hästen skulle vara okomplicerad i all ridning och hantering, (med andra ord en sån där häst som de flesta vill ha🙈😅)
Hittade ett hoppstammat svenskfött halvblod, 6 år med ett skönhetsfel för 95000. Han Hade tävlat upp till 1 meter som 5-åring innan covid och tränade på 120-130 som 6-åring. Ridkänslan på honom var ljusår ifrån de andra jag provat i samma prisklass och det var kärlek efter första varvet i trav 😍
Med facit i hand så här snart 4 är senare fick jag otroligt mycket häst för pengarna och det är min ”once in a lifetime-häst”.
Jag som är feg och hopprädd har själv ridit honom från första skuttet nånsin på terrängbanan till att han nu går stadigt på två-stjärnig nivå! Det är en sån där häst där man bara behöver hålla i sig och styra ungefär så sköter han resten😍😂
Han hoppar allt med glädje och har hittills aldrig stannat! Har dessutom väldigt fina gångarter och fått goda lovord i dressyren. Har fått höra av flera tränare och ryttare att han skulle kunna komma riktigt långt, framförallt i fälttävlan!
Nu har han dock den tävlingsrädda ryttare han har och vi ska debutera H80 i vår men han är lika glad för det!
Kan tillägga att han är helt okomplicerad i all hantering. Mina barn på 5 och 7 år både leder honom och rider honom själva på ridbanan. Han går som tåget ute och jag kan även rida ut i skogen barbacka med halsring😍
Skönhetsfelet har inte påverkat honom och är inget som syns under ryttare så jag är glad att jag vågade köpa honom ❤️

Som svar på utsprungsfrågan så har jag insett att för den typ av häst jag insett att jag vill ha som hobbyryttare på min nivå nog behöver titta runt 100-200 i framtiden.

Ja, jag har (och vill bara ha) akhal teké som ridhäst :love:
Och vi ägare verkar hålla hårt i dem :angel: så de som säljs är i huvudsak föl till 3-åringar typ, direkt från uppfödaren. Oavsett om du hittar i Europa eller Ryssland.

Har sett en korsning paint/ahal teke tror jag en bekant har. Vet inte om hon har hingst/sto ahal teke iom fölet (hon har lite uppfödning)

Har sett en korsning paint/ahal teke tror jag en bekant har. Vet inte om hon har hingst/sto ahal teke iom fölet (hon har lite uppfödning)
Jag känner till några korsningar, och det finns en som har hingst norr om Stockholm, men jag är inte speciellt intresserad av korsningar.
I dagsläget är det drygt 20 renrasiga hästar i Sverige (och några har flera så vi är inte 20 hästägare) :)

Jag känner till några korsningar, och det finns en som har hingst norr om Stockholm, men jag är inte speciellt intresserad av korsningar.
I dagsläget är det drygt 20 renrasiga hästar i Sverige (och några har flera så vi är inte 20 hästägare) :)

Jo tanken var om hon äger någon ahal teke själv men du vet säkert om henne isåfall då

Jag tillhör också dom som fått problem med artros på min PRE, importerad från Spanien. Fick ta bort honom vid en ålder av 9. Nästa häst blev en svenskfödd 7 åring som tävlat 1.20 hoppning och MSV B dressyr. En riktig gatukorsning, grannens halvblod som pappa och en C-ponny med mycket islandshäst i som mamma. Prislapp 85 000. Skulle gärna ha något liknande igen, men sådana hästar tillverkas förmodligen sällan. En riktig toppen häst på alla sätt, 1.60, viktbärande. Vi tränar fortfarande på medelsvår nivå, för en Grand Prix ryttare varje vecka, trots att han börjar närma sig 21. Även snäll att rida i skogen på.

Jag är glad att jag håller på med morgans och inte SWB när jag ser priserna :D .
I vår ras hittar man allt från föl till ridna/körda i olika ålder för omkring 50-80k. Enstaka sticker ut rejält uppåt om dom är ponnymått och presterat på högre nivå, och det är relativt sällan vuxna hästar är till salu.

Jag köpte mitt nu äldsta sto som treåring för bra pris, när hon sen fick en sparkskada så betäcktes hon och gav mig mitt yngsta sto. Nu är båda dräktiga. Så inköpspriserna för mina hästar är låga, men dom har ju kostat i tillverkning och "förvaring" istället.
Skulle jag köpa en ny så skulle jag leta upp en morgan kring 5 års ålder, med stabilt psyke och god exteriör (som de flesta i vår ras). Mitt mål med hästeriet är att ägna mig åt "alla" grenar med en arbetsvillig häst i låga klasser, men ändå ha möjligheten att sikta lite högre om jag skulle vilja, samtidigt som hästen är en bästa vän som gillar att umgås och kan ridas ut utan drama även om den stått en vecka.

Jag tillhör också dom som fått problem med artros på min PRE, importerad från Spanien. Fick ta bort honom vid en ålder av 9. Nästa häst blev en svenskfödd 7 åring som tävlat 1.20 hoppning och MSV B dressyr. En riktig gatukorsning, grannens halvblod som pappa och en C-ponny med mycket islandshäst i som mamma. Prislapp 85 000. Skulle gärna ha något liknande igen, men sådana hästar tillverkas förmodligen sällan. En riktig toppen häst på alla sätt, 1.60, viktbärande. Vi tränar fortfarande på medelsvår nivå, för en Grand Prix ryttare varje vecka, trots att han börjar närma sig 21. Även snäll att rida i skogen på.
jag har en Haflinger/halvblod 🤣

Skrämmande trend. Därav jag skrev det i tråden, jag tycker dom är oerhört fina hästar, så är absolut inte för att klanka ner på rasen. Men när jag känner 3 hästar runt mig som har artros, (den tredje är en person jag träffade på en klinik, den hästen verkade då iaf där vara ridbar, än så länge) så blir man lite mörkrädd 🙈 (och ville mest bara dela mina tanker ifall man går med tankarna om något iberisk eller Lippizaner så hade jag nog hellre satsat på en Lippizaner,-eller en lusitano såklart, men ville nästan inte skriva det då man låter extremt biased, och det var inte syftet 🤭)

Just det, hade också en sjukt söt 4årig PRE i besiktning för många år sedan. En sån riktig barbie häst. Veterinären sa bara "nej köp inte den hästen, den kommer inte hålla". 😞 Svenskfödd, haft en bra uppväxt, men litade på veterinärens ord, så blev inget köp där. Vet inte om det är för man avlad för mycket knä i rasen eller vad som gör det.

Är glad att du hittade din mix, det låter som en toppen häst. 🤩

Vi har en irish cob, och hon är rolig, trevlig och gudasnäll. Det är ett okomplicerat ägande och för uteritt, lite lagom med dressyr och hoppning upp till 70-80 cm duger hon alla dagar i veckan.

Förvånansvärt pigg, känslig för vikt- och skänkel och väldigt rörlig, måste jag säga.
Precis så upplever jag och mina tränare min. Ambitiös och supertrevlig att jobba med men samtidigt en hov i varje hörn.

Och alla barn får stoooora ögon när de ser hårsvallet och de fluffiga fötterna 😂

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
18
· Visningar
1 773
Utrustning Är det någon här som har hästar som går barfota och rids/tränas mer regelbundet? (Alltså inte föl/unghästar eller små sällskapsponnyer...
Svar
9
· Visningar
1 321
Senast: Miingla
·
Hästmänniskan Jag börjar närma mig de 40. Jag ridit hela livet, har egen häst och har alltid ridit och varit i stallet i alla väder. Aldrig klagat och...
2
Svar
29
· Visningar
6 900
Senast: Habina
·
Dressyr Jag vet inte om den här tråden ligger på rätt ställe. Den kan möjligtvis hamna under utrustning också, men jag vill främst diskutera...
Svar
13
· Visningar
2 237
Senast: Jeps
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Födda 2022
  • "Rimligt" pris för en hobbyhäst