Med anledning av diskussionen i en annan tråd (Vi som letar häst II) kände jag att jag ville fortsätta diskussionen om vad som är ett rimligt pris för en hobbyhäst utan att kapa tråden.
Så, vad är rimligt i era ögon och även, vilken "nivå" hobbyryttare är ni? Förstår ju så klart att det är milsvid skillnad mellan "skrutta bara runt i skogen" till regelbundet tävla MsvA liksom, men på ett ungefär, vad är rimligt pris för en häst i dina ögon?
Som en icke tävlande hobbyryttare, som mest vill rida i skogen men också ibland träna och rida för tränare så skulle jag inte känna mig bekväm med att betala mer än max 80-100' för en sån häst.
När jag letade häst för snart 4 år sen (2021) tittade jag i prisklassen 75-100! Kollade på alla raser/typer av hästar och ville egentligen helst inte ha ett halvblod
har aldrig brytt mig om stam och liknande och hade heller ingen koll på olika stammar överhuvudtaget
Är hobbyryttare som hittills inte har tävlat men gillar att träna! Målet med hästen var att träna fälttävlan på lättare nivå. Eftersom jag egentligen är rätt feg och hopprädd så var Viktigast för mig var att jag kunde få självförtroende i hoppning och terrängen på hästen då tidigare häst varit tittig och behövt övertygas. Ville ha en häst med egen motor men tydlig broms och att hästen skulle vara okomplicerad i all ridning och hantering, (med andra ord en sån där häst som de flesta vill ha
)
Hittade ett hoppstammat svenskfött halvblod, 6 år med ett skönhetsfel för 95000. Han Hade tävlat upp till 1 meter som 5-åring innan covid och tränade på 120-130 som 6-åring. Ridkänslan på honom var ljusår ifrån de andra jag provat i samma prisklass och det var kärlek efter första varvet i trav
Med facit i hand så här snart 4 är senare fick jag otroligt mycket häst för pengarna och det är min ”once in a lifetime-häst”.
Jag som är feg och hopprädd har själv ridit honom från första skuttet nånsin på terrängbanan till att han nu går stadigt på två-stjärnig nivå! Det är en sån där häst där man bara behöver hålla i sig och styra ungefär så sköter han resten
Han hoppar allt med glädje och har hittills aldrig stannat! Har dessutom väldigt fina gångarter och fått goda lovord i dressyren. Har fått höra av flera tränare och ryttare att han skulle kunna komma riktigt långt, framförallt i fälttävlan!
Nu har han dock den tävlingsrädda ryttare han har och vi ska debutera H80 i vår men han är lika glad för det!
Kan tillägga att han är helt okomplicerad i all hantering. Mina barn på 5 och 7 år både leder honom och rider honom själva på ridbanan. Han går som tåget ute och jag kan även rida ut i skogen barbacka med halsring
Skönhetsfelet har inte påverkat honom och är inget som syns under ryttare så jag är glad att jag vågade köpa honom
Som svar på utsprungsfrågan så har jag insett att för den typ av häst jag insett att jag vill ha som hobbyryttare på min nivå nog behöver titta runt 100-200 i framtiden.