Min dröm är att ha egna hästar inom den närmsta 10-års perioden. Plan/dröm är att ha två till tre egna hästar hemma på egen gård, och tankarna går typ såhär:
1 sällskapshäst. Mindre modell, kanske ponny. Lite sugen på en shettis eller mindre russ för att kunna köra och arbeta med hemma på gården. Drar kanske lite mer åt russ pga inhemsk ras. Drömpris: 10-15 000.
1 häst till pojkvännen. Fokus stor kropp, lugn knopp. Här tänker jag kanske en grövre nordsvensk att både rida på i skogen och köra. Inga tävling och tränings-ambitioner utan mer lära sig rida överhuvudtaget, skrota i skogen och lite arbete på gården. Drömpris: 40-60 000.
1 häst till mig. Här lite mer träning, kanske komma ut och träna och tävla på LA-nivå i dressyr, och WE efter ett par år. Här skulle en mer sportig nordsvensk funka, nordsvensk/SWB-korsning, eller grövre halvblod generellt fungera. Drömpris: 50-70 000.
Observera drömpris, för jag är väl medveten att det kanske är orimliga drömpriser. Men det är ungefär här jag tänker börja kika. Så tre ganska lika hästar, men ändå tre kategorier av prissättning och användningsområden. Kommer aldrig ge över 100 för en häst, så jag får lite rätta munnen efter matsäcken. Alla tre kommer ju vara förstagångs-hästar, så därför köper jag hellre tre stycken "enklare" och "billigare" hästar som är lugna och stabila, än tre stycken hästar som går stabilt på tävlingsbanan upp till LA/MSV.