"Rimligt" pris för en hobbyhäst

Vad skulle ni säga är rimligt pris för något sånt här:

B-C-ponny 17-22 år ca. Behöver inte vara högt utbildad eller tävlad men väl grundriden och utan betydande skadehistorik. Ingen fång, PPID eller liknande och ska helst kunna gå på gräs sommartid (behöver inte vara kraftigt bete). Snäll och okomplicerad i all slags hantering och trygg att rida ut på. Behöver inte älska att gå på ridbanan men får inte sura ur där fullständigt.

Era tankar?

Märkligt åldersspann? Eller tänker du att de där små guldponnysarna som är så dyra, är billigare när de ska gå i pension?

Vad skulle ni säga är rimligt pris för något sånt här:

B-C-ponny 17-22 år ca. Behöver inte vara högt utbildad eller tävlad men väl grundriden och utan betydande skadehistorik. Ingen fång, PPID eller liknande och ska helst kunna gå på gräs sommartid (behöver inte vara kraftigt bete). Snäll och okomplicerad i all slags hantering och trygg att rida ut på. Behöver inte älska att gå på ridbanan men får inte sura ur där fullständigt.

Era tankar?
Ponnysar är ofta fräscha långt upp i åldern och är eftertraktade även då på ett annat sätt än storhästar. 50-80 skulle jag säga att du får ge för det.

Min dröm är att ha egna hästar inom den närmsta 10-års perioden. Plan/dröm är att ha två till tre egna hästar hemma på egen gård, och tankarna går typ såhär:

1 sällskapshäst. Mindre modell, kanske ponny. Lite sugen på en shettis eller mindre russ för att kunna köra och arbeta med hemma på gården. Drar kanske lite mer åt russ pga inhemsk ras. Drömpris: 10-15 000.

1 häst till pojkvännen. Fokus stor kropp, lugn knopp. Här tänker jag kanske en grövre nordsvensk att både rida på i skogen och köra. Inga tävling och tränings-ambitioner utan mer lära sig rida överhuvudtaget, skrota i skogen och lite arbete på gården. Drömpris: 40-60 000.

1 häst till mig. Här lite mer träning, kanske komma ut och träna och tävla på LA-nivå i dressyr, och WE efter ett par år. Här skulle en mer sportig nordsvensk funka, nordsvensk/SWB-korsning, eller grövre halvblod generellt fungera. Drömpris: 50-70 000.

Observera drömpris, för jag är väl medveten att det kanske är orimliga drömpriser. Men det är ungefär här jag tänker börja kika. Så tre ganska lika hästar, men ändå tre kategorier av prissättning och användningsområden. Kommer aldrig ge över 100 för en häst, så jag får lite rätta munnen efter matsäcken. Alla tre kommer ju vara förstagångs-hästar, så därför köper jag hellre tre stycken "enklare" och "billigare" hästar som är lugna och stabila, än tre stycken hästar som går stabilt på tävlingsbanan upp till LA/MSV.

När jag köpte Barka från ridskolan 2019 fick jag ge 30 k. Jag tror hon kostade 50 eller 55 k i inköp runt 2011-2012. Nu hade hon ju skadehistorik och har ju varit skadad en del med mig också, men räknar det ändå som ett kap för jag fick precis rätt häst för mig.

Om jag ska ha en häst till, som jag nu tittar lite försiktigt efter, så har jag svårt att tänka mig att ge så värst mycket över 100 k, men å andra sidan har ju priserna i allmänhet stigit. Men det är svårt att tänka sig mycket mer för hobbyridning. Jag vill visserligen fortsätta utvecklas i dressyren, men jag har inte talangen för att rida några särskilt höga klasser.

Drömhästen är en lipizzaner på 150-155 i mankhöjd och de verkar verkligen prisvärda vad jag kan se. Lättare att hitta men betydligt dyrare nu när de har blivit poppis är en PRE. Även där vill jag hålla mig på max ca 155 och gärna en riktigt barock modell.
Jag tycker också mycket om PRE men hade inte vågat köpa en. Känner till 3 olika PRE som alla har artros så är blivit lite "skrämd". Den ena ägs av en väldigt bra kompis till mig som verkligen gjort alla rätt. (Köpt som 2.5 årig i Sverige, lösdrift, barfota, lååångsamt inriden med mycket från marken).Den är även svensk född och super härlig häst. Hon håller på att sätta igång den efter att ha rehabbet i ett år. Prognosen fortfarande oklar om den kommer kunna bli ridhäst. Den är bara 6 😞 en annan jag känner till import Spanien till ett stort känt stall som sålde den till en bekant. Hen betalade 150 k för den. Fick ta bort den i våras pga artros i bak knä tror jag det var. 6 år gammal. Skadan upptäcktes när hästen var 5. Helt sjukt. Väldigt synd då det är väldigt fina hästar tycker jag. Finns mycket större utbud med på svenska marknaden av just PRE.

Jag tycker också mycket om PRE men hade inte vågat köpa en. Känner till 3 olika PRE som alla har artros så är blivit lite "skrämd". Den ena ägs av en väldigt bra kompis till mig som verkligen gjort alla rätt. (Köpt som 2.5 årig i Sverige, lösdrift, barfota, lååångsamt inriden med mycket från marken).Den är även svensk född och super härlig häst. Hon håller på att sätta igång den efter att ha rehabbet i ett år. Prognosen fortfarande oklar om den kommer kunna bli ridhäst. Den är bara 6 😞 en annan jag känner till import Spanien till ett stort känt stall som sålde den till en bekant. Hen betalade 150 k för den. Fick ta bort den i våras pga artros i bak knä tror jag det var. 6 år gammal. Skadan upptäcktes när hästen var 5. Helt sjukt. Väldigt synd då det är väldigt fina hästar tycker jag. Finns mycket större utbud med på svenska marknaden av just PRE.
Men usch det låter ju helt fruktansvärt :eek: så unga hästar ska inte ha artros, måste vara något allvarligt fel....

Min dröm är att ha egna hästar inom den närmsta 10-års perioden. Plan/dröm är att ha två till tre egna hästar hemma på egen gård, och tankarna går typ såhär:

1 sällskapshäst. Mindre modell, kanske ponny. Lite sugen på en shettis eller mindre russ för att kunna köra och arbeta med hemma på gården. Drar kanske lite mer åt russ pga inhemsk ras. Drömpris: 10-15 000.

1 häst till pojkvännen. Fokus stor kropp, lugn knopp. Här tänker jag kanske en grövre nordsvensk att både rida på i skogen och köra. Inga tävling och tränings-ambitioner utan mer lära sig rida överhuvudtaget, skrota i skogen och lite arbete på gården. Drömpris: 40-60 000.

1 häst till mig. Här lite mer träning, kanske komma ut och träna och tävla på LA-nivå i dressyr, och WE efter ett par år. Här skulle en mer sportig nordsvensk funka, nordsvensk/SWB-korsning, eller grövre halvblod generellt fungera. Drömpris: 50-70 000.

Observera drömpris, för jag är väl medveten att det kanske är orimliga drömpriser. Men det är ungefär här jag tänker börja kika. Så tre ganska lika hästar, men ändå tre kategorier av prissättning och användningsområden. Kommer aldrig ge över 100 för en häst, så jag får lite rätta munnen efter matsäcken. Alla tre kommer ju vara förstagångs-hästar, så därför köper jag hellre tre stycken "enklare" och "billigare" hästar som är lugna och stabila, än tre stycken hästar som går stabilt på tävlingsbanan upp till LA/MSV.
Det lär definitivt att hitta en NSV för 40-60. Åtminstone om det är OK att den endast är riden på, och inte utbildad.
Är den välkörd också, så hamnar den nog på 60-80.
Få är både välkörda och utbildade i ridning.

Jag har lite liknande drömmar, men de kommer nog aldrig gå i uppfyllelse 😂 Men typ1 ridhäst till mig, 1 häst som alla kan rida så kompisarna kan hänga med. Hade så gärna velat ha småskalig avel också och tillverka hobbyhästar. Inget för att tjäna pengar då. ;)

Det är tokigt att tänka så tycker jag, uppfödning och viljan att bevara och ta fram vettiga hästar i den här världen får inte vara helt pengainriktat, man gör det förhoppningsvis för att man också tycker det är kul.

Jag känner inte någon som tagit fram föl med tanken att tjäna pengar på dom, förhoppningen finns ju såklart att det där fölet som är värt miljoner ska komma till men annars så är det ju mest ett plus att gå med vinst på uppfödningen. Det är som travhästar, det föds upp enorma mängder där uppfödarna har förhoppningen om att just den ska bli den bästa men dom flesta slutar med att dom i bästa fall springer in så att dom kan betala sin egen uppstallning ungefär.

Jag är så trött på folk som är sådana att dom menar att om har lagt mer pengar på en häst så "sponsrar dom den som köper hästen". Det är ju så förhoppningsvis mycket glädje hos den som fött upp hästen att det har gett vinning i bara det, att kunna sälja iväg en bra häst. Alla har inte det bra ställt att dom kan unna sig att ta egna föl och all lycka som kommer med det. All vinst kommer inte i form av pengar. Plötsligt kanske det händer dock att nästa King Edward föds och pengarna kommer in, händer det så händer det.

Ska någon kunna leva på att föda upp hästar så blir det nästan en fabrik av det där det är hästarna som kommer i kläm. Att hästarna till slut säljs till högstbjudande och hästen hamnar i fel händer. Hästuppfödning är ett stort privilegie och något många gör för att dom helt enkelt har råd med förlusten det kommer komma med. Vet att en del verkar ha väldigt svårt för det där att göra någonting man inte tjänar pengar på men dom finns, det finns en hel del som lägger mycket pengar på någonting utan att vara i behov av att få tillbaka vinsten i pengar.
Det är ju en väldigt skillnad på att sikta på att gå med vinst och att inte gå back, jag har pratat om att inte gå back.

Klart det optimala i hästvärlden är att alla gör det för att det är roligt och att då gör det inget om det kostar pengar. De jag känner som har tagit föl har gjort det för att behålla själva, men varit ok med att om det inte är en match så får man sälja och det är nog inte med vinst. De är okej med att det är lite riskspel, både med om man får ett friskt föl och om det passar till vad man tänkt sig.

Jag känner ingen i min närhet som hade tagit föl med tanken att sälja det. Det är vanliga hobbymänniskor som kanske tycker att det vore kul, lärorikt och givande att ta föl även om man inte har tanken att behålla. MEN. Är det värt kostnaden? Om man har ett sto att avla på ska man ta risken att något går fel och stoet tar skada, och om det är ens ridhäst ska man räkna med att den bör ställas av under en period. Om man inte har ett sto att avla på ska man köpa eller låna ett. Och sen då kostnaden, även om allt går bra kan man troligen räkna med att gå några 10 tusen back. Handen på hjärtat - hur många här känner att de vill göra detta? Eller känner någon i sin närhet som gör detta? Mer än en gång? Hur många är det? Och hur länge fortsätter de att göra det? För det är MÅNGA som ska tycka att det är okej att konstant gå med förlust för att vi ska behålla hästbeståndet idag (utan att importera mer än vi gör)

Jag förstår att det inte är en poppis tanke, att en anledning till att man hade råd med sin häst är att någon längs vägen lagt in mer pengar än den fått ut. För om vi skulle betala vad det faktiskt kostar att ”producera” en häst är det väldigt få av oss som skulle ha råd, jag själv inkluderad. Men det pratas ju så otroligt mycket om att andra inom hästbranschen ska få ihop sin verksamhet, tex att stallägare inte ska behöva sponsra sina inackorderade. Varför är det mer okej för uppfödare att förväntas göra det?

Jag har aldrig köpt någon häst utan alla mina 4 jag ägt har varit egna uppfödningar, på lånade ston från familj eller bekanta. Nästa gång det blir aktuellt att köpa tänker jag att jag får sälja en av de jag har och använda pengarna till nästa. Räknar med 100-150 för en som man kan börja rida på men som jag kan utbilda själv. Eller om det skulle hända något (har inte dem försäkrade till marknadsvärde) så göra samma resa igen, låna sto och betäcka.

Det är ju en väldigt skillnad på att sikta på att gå med vinst och att inte gå back, jag har pratat om att inte gå back.

Klart det optimala i hästvärlden är att alla gör det för att det är roligt och att då gör det inget om det kostar pengar. De jag känner som har tagit föl har gjort det för att behålla själva, men varit ok med att om det inte är en match så får man sälja och det är nog inte med vinst. De är okej med att det är lite riskspel, både med om man får ett friskt föl och om det passar till vad man tänkt sig.

Jag känner ingen i min närhet som hade tagit föl med tanken att sälja det. Det är vanliga hobbymänniskor som kanske tycker att det vore kul, lärorikt och givande att ta föl även om man inte har tanken att behålla. MEN. Är det värt kostnaden? Om man har ett sto att avla på ska man ta risken att något går fel och stoet tar skada, och om det är ens ridhäst ska man räkna med att den bör ställas av under en period. Om man inte har ett sto att avla på ska man köpa eller låna ett. Och sen då kostnaden, även om allt går bra kan man troligen räkna med att gå några 10 tusen back. Handen på hjärtat - hur många här känner att de vill göra detta? Eller känner någon i sin närhet som gör detta? Mer än en gång? Hur många är det? Och hur länge fortsätter de att göra det? För det är MÅNGA som ska tycka att det är okej att konstant gå med förlust för att vi ska behålla hästbeståndet idag (utan att importera mer än vi gör)

Jag förstår att det inte är en poppis tanke, att en anledning till att man hade råd med sin häst är att någon längs vägen lagt in mer pengar än den fått ut. För om vi skulle betala vad det faktiskt kostar att ”producera” en häst är det väldigt få av oss som skulle ha råd, jag själv inkluderad. Men det pratas ju så otroligt mycket om att andra inom hästbranschen ska få ihop sin verksamhet, tex att stallägare inte ska behöva sponsra sina inackorderade. Varför är det mer okej för uppfödare att förväntas göra det?
Det här är ett ämne som diskuterats många gånger, och kanske mer är en egen tråd? :)

Det lär definitivt att hitta en NSV för 40-60. Åtminstone om det är OK att den endast är riden på, och inte utbildad.
Är den välkörd också, så hamnar den nog på 60-80.
Få är både välkörda och utbildade i ridning.
Det är lite det jag menar med att rätta munnen efter matsäcken. Jag kommer inte ha råd med, och vet inte om jag vill ha en, allt för utbildad häst. Utbildar hellre själv och lägger de extra 20 000 på träningar över tid än att betalar för att få något mer färdigt.

Det här är ett ämne som diskuterats många gånger, och kanske mer är en egen tråd? :)
Tänker ändå att det är ganska relevant för trådstarten, priset man är villig att betala är väl ganska besläktat med vad som krävs för att hitta en häst för det priset? Men mod kan ju såklart bryta ut om man tycker att det hamnat för långt ifrån ☺️

Tänker ändå att det är ganska relevant för trådstarten, priset man är villig att betala är väl ganska besläktat med vad som krävs för att hitta en häst för det priset? Men mod kan ju såklart bryta ut om man tycker att det hamnat för långt ifrån ☺️
Det kan ju också vara så att man blir utan häst, eftersom man inte kan betala mer. Eller utan köpare..

Jag skulle nog räkna med runt 50. Vill inte längre ha en prestationsavlad häst, utan nått som funkar i skogen eller framför vagn. Ponny eller kallblodsliknande kanske. Grundriden, men jag behöver inte mer. Köra in kan jag fixa själv (eller min syster då) och utbilda kan jag göra själv. Nu letar jag inte, men skulle nog helst köpa en valack om jag gjorde, så behöver ingen stam heller.

Men usch det låter ju helt fruktansvärt :eek: så unga hästar ska inte ha artros, måste vara något allvarligt fel....
Nej precis! Såklart kan dom bara ha haft jävligt otur. Men när det är 2 folk jag ändå känner rätt väl och sen en tredje häst genom en bekant som alla har artros så blir det jag aldrig skulle våga. Kanske vissa tycker man är knäpp då 😅 men som sagt alla är hästar i prisklass 100+ den från Spanien kostade 150k. Min förre häst var skadat mycket så jag är blivit väldigt skraj efter det.

Om du är beredd att betala 100', så kan en äldre välutbildad häst kosta 100', precis som en ung och oinriden.

Det är ju lite olika perspektiv på hästägande om man äger den äldsta eller den yngsta.
Aha, nej men de säljs inte. Det är en handfull ridna/vuxna hästar jag ser till salu per år (i Europa/Ryssland), om man inte räknar de som gått på galoppen :)

Jag som vill ha lite grövre typ av häst på runt 170 cm har insett att de två jag har nu blir mina sista.
Har inte tillgång till ridbana utan rider bara ut. Jag kan möjligen ändra mig om storvinsten slår in så att jag utan att gå i konkurs kan köpa en eller ett par till. :angel:

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
18
· Visningar
1 777
Utrustning Är det någon här som har hästar som går barfota och rids/tränas mer regelbundet? (Alltså inte föl/unghästar eller små sällskapsponnyer...
Svar
9
· Visningar
1 321
Senast: Miingla
·
Hästmänniskan Jag börjar närma mig de 40. Jag ridit hela livet, har egen häst och har alltid ridit och varit i stallet i alla väder. Aldrig klagat och...
2
Svar
29
· Visningar
6 900
Senast: Habina
·
Dressyr Jag vet inte om den här tråden ligger på rätt ställe. Den kan möjligtvis hamna under utrustning också, men jag vill främst diskutera...
Svar
13
· Visningar
2 237
Senast: Jeps
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Sabotage?
  • Evolve