"Rimligt" pris för en hobbyhäst

Jag skulle aldrig kunna tänka mig att lägga 100k på en häst och är glad över att jag inte är SWB-intresserad 😅

Köpte min tinker för 28k som tvååring och vi provar det mesta förutom att hoppa några höjder. Ambitiös och skitrolig att utbilda och hänga med, önskar fler hade kunnat ha en Elsa.

Samma här 😅
Iofs köpt en SWB för ca 10år sen o hon kostade 35k, 3år insutten

Jag skulle aldrig kunna tänka mig att lägga 100k på en häst och är glad över att jag inte är SWB-intresserad 😅

Köpte min tinker för 28k som tvååring och vi provar det mesta förutom att hoppa några höjder. Ambitiös och skitrolig att utbilda och hänga med, önskar fler hade kunnat ha en Elsa.
Det är hoppningen som gör att vissa hästar går bort för mig 🙈 samt att jag har haft två hästar som haft svårt för galopp, så nästan gång vill jag ha en häst med tre okej gångarter (de behöver inte vara flashiga)

Det är hoppningen som gör att vissa hästar går bort för mig 🙈 samt att jag har haft två hästar som haft svårt för galopp, så nästan gång vill jag ha en häst med tre okej gångarter (de behöver inte vara flashiga)
Samma för mig. Hästar som har svårt för galopp går bort då jag saknar intresse att träna på bana för att få till en hyfsad galopp.
Behöver långt ifrån några topp gångarter men avstår helst hästar som har svårt för det. Gissar det utesluter många hästar med anlag för fler än 3 gångarter.

Här är jag också i ungefär samma situation. Vill köpa en unghäst för hoppning och har egentligen en teoretisk möjlighet att gå upp lite till i inköpssumma men har bestämt mig för att inte köpa för mer än jag kan försäkra fullt ut den här gången. Hittar dock nästan inget som känns intressant på annons och samtidigt verkar nästan inga som annonseras ut dyrare blir sålda heller.
Jag håller med, många ligger kvar som jag har sett sen jag började leta. Kanske är säljarna noga med vem som köper, kanske ligger annonsen bara kvar. Jag skrev till en i prisklass mellan 100 och 150 hade legat ute i månader och jag var den första som kollade på den. Dels var den säljaren väldigt seriös och noggrann med att hitta rätt köpare och det var en fin och trevlig häst, men det var lite grejer fysiskt och den var helt enkelt (för mig) inte värd pengarna.

I ganska många fall känns det som att säljare vill ha mer än vad köparna är villiga att betala. Samtidigt om jag var uppfödare å hade jag ju velat ha igen min investering. Jag inser ju också att vill jag ha en viss häst, den ligger ute för XXX, säljaren är inte villig att gå ner till "mitt pris" så får jag antingen avstå eller betala. Jag har ju själv lagt mig i den prisklassen och jag kollade hur marknaden såg ut ett tag innan jag seriöst började leta. Väntar jag ett år så kan jag kanske lägga 200, men jag vill ju inte vänta ett år till, eller betala såna galna (för mig) summor för en häst.

Men det är röntgenfynd som ligger kvar, det är 4-åringar som inte ens är suttna på eller vettigt löshoppade. Vill man ha igen sin investering så får man ju se till att hästen också är i fas för sin ålder, vilket känns som att många inte bryr sig om. Men precis som många andra marknader under pandemin så kan man inte förvänta sig att kunna sälja för toppnoteringen efter att marknaden har sjunkit.

Ja, bara många tankar som har snurrat de senaste månaderna.

Jag har också kikat ett tag, många ligger kvar. 3/4 åringar för runt 150’, men de som annonseras för runt 120/130 säljs snabbt. Annars måste de liksom sticka ut lite. Alla grundridna.
Men vad skiljer de 4 åringarna som verkar säljas av vanliga dödliga och kostar 250/300.000? De kan ju aldrig någon betala?

Jag har också kikat ett tag, många ligger kvar. 3/4 åringar för runt 150’, men de som annonseras för runt 120/130 säljs snabbt. Annars måste de liksom sticka ut lite. Alla grundridna.
Men vad skiljer de 4 åringarna som verkar säljas av vanliga dödliga och kostar 250/300.000? De kan ju aldrig någon betala?
Lite tror jag att det kan handla om att man riktar sig mot en viss krets av köpare som inte är vi som letar efter vår enda egna häst. Lite finare gångarter så höjs priset, lite bättre hoppteknik, lite finare stam. De jag vänder mig mot är de som inte har gjort något med hästen i 3-4 år och sen tror att de kan få 150-200 eller mer för den. Den har ju inte bevisat någonting från den där fina stammen, eller fått sin teknik eller sina gångarter officiellt bedömda. Eller de som har ridit hästen, men då syns det att hästen är spänd under ryttare, steget är kort och den mest vinglar runt. Det är ofta intressant att hitta säljarens instagram och se en lite annan bild än vad annonsen visar.

Om jag skulle köpa en häst så skulle det nog vara en med kapacitet att gå svår dressyr men inte material för att gå internationellt. Jag vill egentligen inte fokusera på tävlingsbanan, men ha en häst som ändå har lätt för sig, men det blir ju min hobbyhäst i och i med det. Så halvblod eller typ något sydeuropeiskt. Så priset skulle bero på utbildningsnivån. Men förmodligen skulle jag köpa en unghäst för kanske 200 000 sek. Jag är rätt inriktad på en fyraårig för att den ska vara inriden redan då det är något jag ändå skulle behöva ta hjälp för annars. Eventuellt annars en tvååring om det går att hitta en som känns prisvärd. Men jag ska inte köpa häst 😅

Om jag skulle köpa en häst så skulle det nog vara en med kapacitet att gå svår dressyr men inte material för att gå internationellt. Jag vill egentligen inte fokusera på tävlingsbanan, men ha en häst som ändå har lätt för sig, men det blir ju min hobbyhäst i och i med det. Så halvblod eller typ något sydeuropeiskt. Så priset skulle bero på utbildningsnivån. Men förmodligen skulle jag köpa en unghäst för kanske 200 000 sek. Jag är rätt inriktad på en fyraårig för att den ska vara inriden redan då det är något jag ändå skulle behöva ta hjälp för annars. Eventuellt annars en tvååring om det går att hitta en som känns prisvärd. Men jag ska inte köpa häst 😅
Klart du inte ska, du har ju inte ens en specifik plan eller nåt :D

Vad skulle ni säga är rimligt pris för något sånt här:

B-C-ponny 17-22 år ca. Behöver inte vara högt utbildad eller tävlad men väl grundriden och utan betydande skadehistorik. Ingen fång, PPID eller liknande och ska helst kunna gå på gräs sommartid (behöver inte vara kraftigt bete). Snäll och okomplicerad i all slags hantering och trygg att rida ut på. Behöver inte älska att gå på ridbanan men får inte sura ur där fullständigt.

Era tankar?

Det är svinmycket pengar att lägga på en häst. Vi håller ju på med en av de dyraste sporterna man kan ha, tyvärr.

Tror man får skilja lite på hobbynivå och någon slags verksamhetsnivå. Om jag som hobbymänniska tar fram ett föl och sen får sälja det (trots att det kanske inte var planen från början) och gör en förlust ser man det nog som att ja, det var tråkigt. Men även om man hade behållit fölet själv så hade det varit en förlustaffär, nu blev det bara det på ett annat sätt. Men om man som professionell/har verksamhet på något sätt/företagare föder upp hästar måste man ju på något sätt planera för att inte gå med förlust. Om de flesta fölen säljs med förlust har man ju på något sätt tagit fram en ”vara” för en kund som man själv går back på. Om jag köper ett föl för 40’ som kostade 80’ att ”tillverka” har ju uppfödaren på något sätt gjort mig en tjänst, speciellt om det är en företagare (jämfört med en hobbymänniska som nog såg det som en kul upplevelse jämfört med levebröd). Kanske är tydligast med SWB eftersom semin etc kanske är dyrare, men det är ju inte gratis för andra raser heller.
Det är tokigt att tänka så tycker jag, uppfödning och viljan att bevara och ta fram vettiga hästar i den här världen får inte vara helt pengainriktat, man gör det förhoppningsvis för att man också tycker det är kul.

Jag känner inte någon som tagit fram föl med tanken att tjäna pengar på dom, förhoppningen finns ju såklart att det där fölet som är värt miljoner ska komma till men annars så är det ju mest ett plus att gå med vinst på uppfödningen. Det är som travhästar, det föds upp enorma mängder där uppfödarna har förhoppningen om att just den ska bli den bästa men dom flesta slutar med att dom i bästa fall springer in så att dom kan betala sin egen uppstallning ungefär.

Jag är så trött på folk som är sådana att dom menar att om har lagt mer pengar på en häst så "sponsrar dom den som köper hästen". Det är ju så förhoppningsvis mycket glädje hos den som fött upp hästen att det har gett vinning i bara det, att kunna sälja iväg en bra häst. Alla har inte det bra ställt att dom kan unna sig att ta egna föl och all lycka som kommer med det. All vinst kommer inte i form av pengar. Plötsligt kanske det händer dock att nästa King Edward föds och pengarna kommer in, händer det så händer det.

Ska någon kunna leva på att föda upp hästar så blir det nästan en fabrik av det där det är hästarna som kommer i kläm. Att hästarna till slut säljs till högstbjudande och hästen hamnar i fel händer. Hästuppfödning är ett stort privilegie och något många gör för att dom helt enkelt har råd med förlusten det kommer komma med. Vet att en del verkar ha väldigt svårt för det där att göra någonting man inte tjänar pengar på men dom finns, det finns en hel del som lägger mycket pengar på någonting utan att vara i behov av att få tillbaka vinsten i pengar.

Med anledning av diskussionen i en annan tråd (Vi som letar häst II) kände jag att jag ville fortsätta diskussionen om vad som är ett rimligt pris för en hobbyhäst utan att kapa tråden.

Så, vad är rimligt i era ögon och även, vilken "nivå" hobbyryttare är ni? Förstår ju så klart att det är milsvid skillnad mellan "skrutta bara runt i skogen" till regelbundet tävla MsvA liksom, men på ett ungefär, vad är rimligt pris för en häst i dina ögon?

Som en icke tävlande hobbyryttare, som mest vill rida i skogen men också ibland träna och rida för tränare så skulle jag inte känna mig bekväm med att betala mer än max 80-100' för en sån häst.
Vad är en hobbyhäst? Det varierar ju rätt mycket var folk anser vara en hobbyhäst men det verkar ju som dom flesta i vanlig ordning utgår från varmblodig storhäst och hoppning och dressyr 😄

Vad är en hobbyhäst? Det varierar ju rätt mycket var folk anser vara en hobbyhäst men det verkar ju som dom flesta i vanlig ordning utgår från varmblodig storhäst och hoppning och dressyr 😄

De flesta utgår väl från vad de själva vill ha och är intresserade av 😊
Jag vill rida fälttävlan på hobbynivå, då blir ju tex en islandshäst eller en pre inte det mest naturliga valet 😁

Jag tror att hoppning och dressyr är de vanligaste grenarna så det blir väl lätt så. Och varmblod är väl den vanligaste storhästen. Men jag skulle säga att en hobby häst är mycket mer och att den inte har en ras eller storlek och är allt som inte innefattar professionell hästverksamhet.

Själv är jag väldigt öppen för vilken typ av häst jag skulle kunna tänkas köpa.

Ja, de är nog vanligast av en anledning:)

För mig är rasen viktigast (och inte SWB då 😅) och hoppas kunna tävla lite allt möjligt; hoppning, dressyr, WE, distans..

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
19
· Visningar
1 845
Senast: Mia_R
·
Utrustning Är det någon här som har hästar som går barfota och rids/tränas mer regelbundet? (Alltså inte föl/unghästar eller små sällskapsponnyer...
Svar
9
· Visningar
1 321
Senast: Miingla
·
Hästmänniskan Jag börjar närma mig de 40. Jag ridit hela livet, har egen häst och har alltid ridit och varit i stallet i alla väder. Aldrig klagat och...
2
Svar
29
· Visningar
6 902
Senast: Habina
·
Dressyr Jag vet inte om den här tråden ligger på rätt ställe. Den kan möjligtvis hamna under utrustning också, men jag vill främst diskutera...
Svar
13
· Visningar
2 237
Senast: Jeps
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Säng
  • Vad gör vi? Del CCV
  • Tjockistråden 4

Hund, Katt, Andra Djur