Habina

Trådstartare
Min hästs massör föreslog att jag skulle prova Evolve till henne. Jag är lite kluven efter att ha läst på hemsidan. Så… Vad säger buke om det här fodret?

Jag använder Evolve och är väldigt nöjd. I början hade de bla små mängder vitlök som ingrediens men efter kritik så har de tagit bort det. Det är ett smakligt foder utan spannmål och tillsatt socker.

Vad ska det tillföra till dina hästar?
Hur ser foderstatens balans ut?
En snabb koll säger att i min foderstat hade det varit onödigt. För mycket energi och för lite råprotein.
Behöver man nåt att peta i tex mineraler med hade jag valt en slatt lågstärkelsemash.
Har inte du också bara ponny och/eller fjordhäst nu?

Undrar som @Blyger. Marknadsför hon fodret?

Edit: Är det protein som behövs föredrar jag ett högkoncentrat av protein. Ger nån dl muscle up nu för att jag kunde få ihop bra foderstater av det och inte riktigt orkar jaga potatisprotein som inte finns på min närmaste foderbutik
Behövs energi petar jag faktiskt hellre på något mer mash eller i vissa fall betfor eller vanlig havre.
Men det är väldigt små mängder som behövs i typen av häst jag har med den kvot jag har i höet 😇.

Senast ändrad:
Min hästs massör föreslog att jag skulle prova Evolve till henne. Jag är lite kluven efter att ha läst på hemsidan. Så… Vad säger buke om det här fodret?
Aldrig hört, googlade och hittade ngt som heter flourish evolve?
I vilket syfte skulle du ge det?
Känns inte lockande när man bara läser innehållsförteckningen eller näringsvärden..

Syftet skulle vara att få mer variation i fodergivan jämfört med nu när jag bara ger hösilage, halm och sojamjöl. Samt såklart mineraler utifrån analysen.

Jag förstår tanken, varje ingrediens känns ju tydligt uttänkt, men samtidigt är priset ett skämt. Även om jag tar bort frakten blir det 36 kr/kg.

Så jag funderade mest på vad det är jag missar. Varför är fodret ”så bra” enligt de jag pratat med (som alla hittills varit återförsäljare). Buke brukar vara mer nyanserad. ;)

Syftet skulle vara att få mer variation i fodergivan jämfört med nu när jag bara ger hösilage, halm och sojamjöl. Samt såklart mineraler utifrån analysen.

Jag förstår tanken, varje ingrediens känns ju tydligt uttänkt, men samtidigt är priset ett skämt. Även om jag tar bort frakten blir det 36 kr/kg.

Så jag funderade mest på vad det är jag missar. Varför är fodret ”så bra” enligt de jag pratat med (som alla hittills varit återförsäljare). Buke brukar vara mer nyanserad. ;)
Varför skulle du behöva mer variation om du har en uträknad foderstat som tillgodoser alla hästens behov?

Varför skulle du behöva mer variation om du har en uträknad foderstat som tillgodoser alla hästens behov?

För att grovfoder oftast bara innehåller ett fåtal grässorter. Jag har också hört att det är positivt att göra mindre variationer lite hela tiden för grovtarmsbakterierna men inte orkat läsa källor på det.

@Habina Jag gillar tanken på att ge hästarna större variation men som du säger är priset orimligt högt. Ger lite olika gräspellets, hack (där har jag dock samma pga gillar inte hur hårt lusernhack är) och varierar mashen (som de får för att få i dem mineralerna) samt lite potatisprotein. Och så går ju mina på gräs hela året.

Hade jag haft en häst som glatt åt sina mineraler och tillskott med vilket foder jag än satte under nosen hade jag nog inte gjort mig besväret men peppar peppar så verkar detta blandandet gjort att det äntligen går att få i honom tillräckligt med extra omega 3 ganska kontinuerligt under vintern.

Flourish Evolve är helt onödigt och snordyrt enligt mig. Det fanns en annan liknande produkt förut som också var "inget speciellt". Men dom lovar guld, och marknadsför sig rejält.

Skulle jag lägga pengar på variation av gräs- och örtarter så skulle jag satsa på Agrobs, någon av deras rena gräspellets eller deras Alpen Grünmüsli/mash. Det blir till och med billigare, och mer grönt för pengarna 😅.

Flourish Evolve ingredienslista:
Fiberpellets av havreskal, Gräspellets, Mineralpellets, Betfiber, Linfröpellets, Ärtor, Hackat ängshö, Kallpressad Rapsolja, Nyponskal, Spearmint (Mynta), Nässla, Fänkål, Kanel (Ceylon), Marshmallowrot (läkemalva)

Agrobs AlpenGrün müsli:
PRE ALPIN® dried green fibres*, linseed, sunflower seeds, black cumin, cold-pressed oil mixture (linseed oil, camelina oil), apple pomace, carrot, cut rosehip, parsnips, beetroots, marigold blossoms, raspberry and blackberry leaves, cornflower blossoms

Men det jag ger just nu pga bra värden, bra innehåll, svenskproducerat, prisvärt är Swedfed All In:
Lusern, torkad drank, linfrökaka, aspbark,
betfiber*, kallpressad rapsolja, torkade
morötter, torkade rödbetor, mineraler,
kelaterade spårämnen & vitaminer

Bra råd! Jag har ett eget program i excel som jag använder, som även balanserar mikromineralerna. Min foderstat är egentligen redan i balans utifrån det grovfoder hästen får.

Vatför menar du att du behöver variation? Smakmässigt? Är de lite ointresserade av att äta upp givan ibland?
Om inte jag hade dessa "problem" hade jag fodrat utefter behovet enbart.

Det du "missat" är väl foderförsäljarnas förmåga att få oss att "förmänskliga" hästarna men att de skulle behöva variera sin mat såsom vi vill ha olika rätter?
Jag upplever snarare att hästarna inte gillar nya smaker. Och det blkr väl inte mer variation om du ger det varje dag?

Man skor sig också på att vissa hästar har magproblem som FFV numera och slänger i nåt som ska hjälpa magen aå det ska se bra ut.

Hö innerhåller ju ofta ett antal olika grässorter. Många ger nån godbit ibland och även eventuell gräshage ger variation i smak?
Vill du ändå ha något slags variation så kan man ju slänga in lite sly eller grenar att gnaga bark på. En bra sysselsättning för dem med.

Senast ändrad:
Vatför menar du att du behöver variation? Smakmässigt? Är de lite ointresserade av att äta upp givan ibland?
Om inte jag hade dessa "problem" hade jag fodrat utefter behovet enbart.

Det du "missat" är väl foderförsäljarnas förmåga att få oss att "förmänskliga" hästarna men att de skulle behöva variera sin mat såsom vi vill ha olika rätter?
Jag upplever snarare att hästarna inte gillar nya smaker. Och det blkr väl inte mer variation om du ger det varje dag?1

Man skor sig också på att vissa hästar har magproblem som FFV numera och slänger i nåt som ska hjälpa magen aå det ska se bra ut.

Hö innerhåller ju ofta ett antal olika grässorter. Många ger nån godbit ibland och även eventuell gräshage ger variation i smak?
Vill du ändå ha något slags variation så kan man ju slänga in lite sly eller grenar att gnaga bark på. En bra sysselsättning för dem med.

Det är samma tänk som att "barfa" sin hund eller katt.

Både hö och bete är ofta bara ett fåtal arter, medans vilda hästar äter hundratals. En analyserad foderstat täcker bara in "stora näringsvärden", inte små saker som antioxidanter, garvsyror, eteriska oljor, en variation av fibersorter etc.

Variationen i intaget ger variation i tarmen, vilket ger bättre immunförsvar och motståndskraft vid sjukdomar. Det kan till och med påverka stress, humör, med mera (hos alla däggdjur).

Men har hästen några magproblem eller liknande som tyder på att den behöver mer variation?
Isf skulle jag köpt någon form av höpellets/gräspellets.

Men har hästen några magproblem eller liknande som tyder på att den behöver mer variation?
Isf skulle jag köpt någon form av höpellets/gräspellets.

Nja skulle jag säga. Hennes mage är lite sämre efter att hon fått Metacam, men jag tror egentligen att det kommer återgå till det normala ganska snart.

@skiesabove förklarar det bra ovan, variation ger bättre tarmflora. Kruxet för mig är att alla som höjer fodret till skyarna är också återförsäljare, så jag ville ha lite fler infallsvinklar från buke. :)

Själv höjer jag ju balanserade mikromineraler till skyarna, men det är för att jag sett sån skillnad på mina egna hästar.

Det är samma tänk som att "barfa" sin hund eller katt.

Både hö och bete är ofta bara ett fåtal arter, medans vilda hästar äter hundratals. En analyserad foderstat täcker bara in "stora näringsvärden", inte små saker som antioxidanter, garvsyror, eteriska oljor, en variation av fibersorter etc.

Variationen i intaget ger variation i tarmen, vilket ger bättre immunförsvar och motståndskraft vid sjukdomar. Det kan till och med påverka stress, humör, med mera (hos alla däggdjur).
Okej. Då har jag väl missat något.

Men de vräker också i massa konstigheter som inte har i hästfoder att göra 🙈.

Jag har då lyckligtvis naturbeten med många arter och följer råden att grovfoder ska utgöra huvuddel eller till och med räcka som enda foder utöver mineraltillskott.
Kanske därför jag inte förstått/tagit till mig den biten.
Sedan på lättfödda raser som fjord så måste ju allt med extra energi (typ) väljas bort för att kunna ge tillräckligt med ts utan att få tjocka hästar om man inte hittar grovfoder med den perfekta kvoten.

Min mash innehåller förvisso en mängd olika örter, men de får ju så lite att jag inte vet hur stor skillnad det gör?

Å andra sidan har jag överlag till synes välmående hästar och som generellt varit otroligt fria från sjukdomar relaterat till immunförsvar (i och för sig bortsett den som hade allergi då). Så något gör jag väl rätt.

Edit: Vilka mängder behövs för att det ska ge den variation som ni beskriver?
Finns det forskning på vilka mängder som behövs för att det ska ses som variation nog för att ha effekt?

Senast ändrad:
Kan tillägga för diskussionens skull att min häst går bara på gräs 1-3 h/dygn sommartid. Resten av dygnet är det en grus-, ler- och sandhage som gäller.

Nja skulle jag säga. Hennes mage är lite sämre efter att hon fått Metacam, men jag tror egentligen att det kommer återgå till det normala ganska snart.

@skiesabove förklarar det bra ovan, variation ger bättre tarmflora. Kruxet för mig är att alla som höjer fodret till skyarna är också återförsäljare, så jag ville ha lite fler infallsvinklar från buke. :)

Själv höjer jag ju balanserade mikromineraler till skyarna, men det är för att jag sett sån skillnad på mina egna hästar.

Jag blir också alltid direkt anti till sådan marknadsföring! Dessutom så tänker jag också att då handlar det ju egentligen om att byta ut större delar av grovfodret för effekt och då kommer hela förvarings- och hållbarhetsbiten in också, utöver kostnad. För mig som tidigare typ bara gett rena fodermedel är det också sjukt förvirrande att försöka hitta godbitarna hos de olika producenterna som finns. Blev förskräckt över hur otroligt mycket stärkelse och socker det var i det mesta och hur många blandningar som bara innehåller sådant jag inte vill ge. Antagligen blir det lättare för tex Evolve att säljaa sitt foder då som alternativ.

Jag får nog erkänna att jag inte använder Evolve pga min stora kunskap om foder utan just på rekommendation för att öka variationen. Eftersom det verkar funka bra, dvs hästarna mår bra och det är typ det enda fodret som min kräsna häst äter trots att jag blandar i tillskott för brunst, salt, potatisprotein, mineraler etc så för mig är det värt det. Ja det är dyrt men som sagt värt det för mig.

Liknande trådar

Foder & Strö Då min häst har FFV som vi inte får bukt på ska vi testa GastoGard. Dock går det inte att ge honom orala sprutor, har någon provat att...
Svar
5
· Visningar
438
Senast: AbCdE
·
Foder & Strö Jag kommer snart ha min första omgång med åringar och funderar därmed på hur jag bäst ska ta hand om dem, främst fodret. De får...
Svar
8
· Visningar
489
Senast: Sryoqwe
·
Foder & Strö Hej, är rätt ny/okunnig på detta med hästens foder. har bla använt mig av olika foderstatsprogram för att få till rätt foder och rätt...
Svar
5
· Visningar
611
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 017
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• WE-tråden