Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Aldrig hört, googlade och hittade ngt som heter flourish evolve?Min hästs massör föreslog att jag skulle prova Evolve till henne. Jag är lite kluven efter att ha läst på hemsidan. Så… Vad säger buke om det här fodret?
Grunden till fodringar anses väl nuförtiden vara grovfoder. Hästsverige har ett fiderstatsprogram så får du väl knåpa in alla de värdena fodret har och så kan du se vad du tycker fodret ger.
https://hastsverige.se/utfodring-och-miljo/foderstatsprogrammet/
Varför skulle du behöva mer variation om du har en uträknad foderstat som tillgodoser alla hästens behov?Syftet skulle vara att få mer variation i fodergivan jämfört med nu när jag bara ger hösilage, halm och sojamjöl. Samt såklart mineraler utifrån analysen.
Jag förstår tanken, varje ingrediens känns ju tydligt uttänkt, men samtidigt är priset ett skämt. Även om jag tar bort frakten blir det 36 kr/kg.
Så jag funderade mest på vad det är jag missar. Varför är fodret ”så bra” enligt de jag pratat med (som alla hittills varit återförsäljare). Buke brukar vara mer nyanserad.
Varför skulle du behöva mer variation om du har en uträknad foderstat som tillgodoser alla hästens behov?
Bra råd! Jag har ett eget program i excel som jag använder, som även balanserar mikromineralerna. Min foderstat är egentligen redan i balans utifrån det grovfoder hästen får.
Vatför menar du att du behöver variation? Smakmässigt? Är de lite ointresserade av att äta upp givan ibland?
Om inte jag hade dessa "problem" hade jag fodrat utefter behovet enbart.
Det du "missat" är väl foderförsäljarnas förmåga att få oss att "förmänskliga" hästarna men att de skulle behöva variera sin mat såsom vi vill ha olika rätter?
Jag upplever snarare att hästarna inte gillar nya smaker. Och det blkr väl inte mer variation om du ger det varje dag?1
Man skor sig också på att vissa hästar har magproblem som FFV numera och slänger i nåt som ska hjälpa magen aå det ska se bra ut.
Hö innerhåller ju ofta ett antal olika grässorter. Många ger nån godbit ibland och även eventuell gräshage ger variation i smak?
Vill du ändå ha något slags variation så kan man ju slänga in lite sly eller grenar att gnaga bark på. En bra sysselsättning för dem med.
Men har hästen några magproblem eller liknande som tyder på att den behöver mer variation?Syftet skulle vara att få mer variation i fodergivan jämfört med nu när jag bara ger hösilage, halm och sojamjöl. Samt såklart mineraler utifrån analysen.
Jag förstår tanken, varje ingrediens känns ju tydligt uttänkt, men samtidigt är priset ett skämt. Även om jag tar bort frakten blir det 36 kr/kg.
Så jag funderade mest på vad det är jag missar. Varför är fodret ”så bra” enligt de jag pratat med (som alla hittills varit återförsäljare). Buke brukar vara mer nyanserad.
Men har hästen några magproblem eller liknande som tyder på att den behöver mer variation?
Isf skulle jag köpt någon form av höpellets/gräspellets.
Okej. Då har jag väl missat något.Det är samma tänk som att "barfa" sin hund eller katt.
Både hö och bete är ofta bara ett fåtal arter, medans vilda hästar äter hundratals. En analyserad foderstat täcker bara in "stora näringsvärden", inte små saker som antioxidanter, garvsyror, eteriska oljor, en variation av fibersorter etc.
Variationen i intaget ger variation i tarmen, vilket ger bättre immunförsvar och motståndskraft vid sjukdomar. Det kan till och med påverka stress, humör, med mera (hos alla däggdjur).
Nja skulle jag säga. Hennes mage är lite sämre efter att hon fått Metacam, men jag tror egentligen att det kommer återgå till det normala ganska snart.
@skiesabove förklarar det bra ovan, variation ger bättre tarmflora. Kruxet för mig är att alla som höjer fodret till skyarna är också återförsäljare, så jag ville ha lite fler infallsvinklar från buke.
Själv höjer jag ju balanserade mikromineraler till skyarna, men det är för att jag sett sån skillnad på mina egna hästar.
Jag får nog erkänna att jag inte använder Evolve pga min stora kunskap om foder utan just på rekommendation för att öka variationen. Eftersom det verkar funka bra, dvs hästarna mår bra och det är typ det enda fodret som min kräsna häst äter trots att jag blandar i tillskott för brunst, salt, potatisprotein, mineraler etc så för mig är det värt det. Ja det är dyrt men som sagt värt det för mig.Nja skulle jag säga. Hennes mage är lite sämre efter att hon fått Metacam, men jag tror egentligen att det kommer återgå till det normala ganska snart.
@skiesabove förklarar det bra ovan, variation ger bättre tarmflora. Kruxet för mig är att alla som höjer fodret till skyarna är också återförsäljare, så jag ville ha lite fler infallsvinklar från buke.
Själv höjer jag ju balanserade mikromineraler till skyarna, men det är för att jag sett sån skillnad på mina egna hästar.