Hel havre?

Om jag ska ge havre ger jag hel havre, finns ingen anledning att ge krossad havre anser jag. Det kommer ut väldigt få korn de gånger jag använder mig av det.

Pellets är ju ett ganska vitt uttalande. Det är ju bara formen fodret är pressat i. Jag ger tillexempel inte bränslepellets till mina hästar i fodret. Sagt med stor ironi.
Men, faktum är att det är ju uppdelat i två eller tre grupper.

Jag ger
betforpellets (pressat med melass eller sin egna sockermassa)
lucernpellets (pressat med olja),
klipellets (ingen aning vad bindemedlet är där).

Jag ger inte
Färdigt foder pelleterat (oftast saker jag inte behöver i dem)
Uppvärmt/ångat pelleterat foder (det ska göra upptag i kroppen bättre men jag anser att det är onaturligt och mina behöver inte ta upp mer än möjligt)
Pelleterat foder annat än betfor som har melass/socker i

Att det blir "klibbigt" i magen tror jag är rent skitsnack men jag tror också det går hem hos de flesta renlevare som använder sig av detox och srämmande reklam på humansidan och kladdiga tarmar.

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! :) Jag ska prova ett nytt kraftfoder i höst åt mina hästar då de inte gillade lusernen de fick i fjol. Jag inväntar ännu svar på...
Svar
2
· Visningar
1 040
Senast: Twihard
·
Foder & Strö Jag äger en dräktig sak som matvägrar i tid och otid. Hon går in i högdräktighet i slutet på januari/början på februari. När hon inte...
Svar
2
· Visningar
1 109
Senast: elle12
·
Foder & Strö Har surfat bak 15 sidor här på Foder forumet på buke utan att direkt hitta nån hjälp (bortsett ifrån att ringa foderrådgivare på SLU...
Svar
19
· Visningar
1 600
Senast: mahlmt
·
Foder & Strö Vi har en mycket svårfödd häst som vi inte riktigt får ordning på, och jag har slut på idéer. Hon är ett 13-årigt ädelt halvblodssto...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
15 959
Senast: axel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar