Jag blir också alltid direkt anti till sådan marknadsföring! Dessutom så tänker jag också att då handlar det ju egentligen om att byta ut större delar av grovfodret för effekt och då kommer hela förvarings- och hållbarhetsbiten in också, utöver kostnad
Det var väl lite det jag försökte fråga ovan.
Hur mycket behöver man variera?
Behöver man egentligen växla mellan olika höpartier egentligen?
Men det är som du säger inte riktigt görbart om man inte har åtgång innan det hinner bli ofräscht.
Samtidigt som snabba foderbyten väl inte heller är bra på hästar?
Sådant tycker jag man märker på magarna..

Okej. Då har jag väl missat något.

Men de vräker också i massa konstigheter som inte har i hästfoder att göra 🙈.

Jag har då lyckligtvis naturbeten med många arter och följer råden att grovfoder ska utgöra huvuddel eller till och med räcka som enda foder utöver mineraltillskott.
Kanske därför jag inte förstått/tagit till mig den biten.
Sedan på lättfödda raser som fjord så måste ju allt med extra energi (typ) väljas bort för att kunna ge tillräckligt med ts utan att få tjocka hästar om man inte hittar grovfoder med den perfekta kvoten.

Min mash innehåller förvisso en mängd olika örter, men de får ju så lite att jag inte vet hur stor skillnad det gör?

Å andra sidan har jag överlag till synes välmående hästar och som generellt varit otroligt fria från sjukdomar relaterat till immunförsvar (i och för sig bortsett den som hade allergi då). Så något gör jag väl rätt.

Edit: Vilka mängder behövs för att det ska ge den variation som ni beskriver?
Finns det forskning på vilka mängder som behövs för att det ska ses som variation nog för att ha effekt?

Det fodermärke jag rekommenderade, Agrobs, ÄR grovfoder.

Dom har ungefär 60 olika arter på sina vallar.

Grattis till ett härligt naturbete :)! Mitt arrenderade har blivit bättre, första året var det i princip bara timotej och klöver. Numera dyker det upp skojiga arter som getväppling, nysört, och mycket mer.

Jag ger själv inte gräspellets längre, utan ett spannmålsfritt lusernbaserat kraftfoder som skrammel (100g till storhästen).

Det var väl lite det jag försökte fråga ovan.
Hur mycket behöver man variera?
Behöver man egentligen växla mellan olika höpartier egentligen?
Men det är som du säger inte riktigt görbart om man inte har åtgång innan det hinner bli ofräscht.
Samtidigt som snabba foderbyten väl inte heller är bra på hästar?
Sådant tycker jag man märker på magarna..

Nej men precis. Mitt hösilage innehåller bara några få grässorter. Jag hade gärna köpt något mer artrikt men hög hygienisk kvalité, möjlighet till bra värden för mina lättfödda och sockerkänsliga varje år (även 2018), lagom balstorlek och pålitlig leverans (och tyvärr skithögt kgpris 😅) gör att jag inte vill byta. Har inte möjlighet att lagra hö och min häst är har känsliga luftvägar så att byta ut en del av hösilaget till något annat blir svårt.

Med variera kontinuerligt förstod jag det som inte I mängden som kräver foderbyten utan mer att tarmfloran inte nödvändigtvis gynnades mest av (som jag alltid trott innan pga man ska ju växla över tid) exakt samma mat och mängd varje dag. Det är ju alltså efter att grundläggande behov är tillgodosedda man kan laborera med mindre justeringar inom vad tarmfloran hunnit anpassa sig till med målet att göra den mer motståndskraftig mot förändringar (det är alltså det jag inte orkat läsa källor på). Jag har två olika masher, ett hack och två olika höpellets jag ger samma vikt men varierar sorterna varje dagisch. Men det är som sagt för mig främst för att hålla aptiten uppe för den kräsna, för att fodret håller sig bra den tiden och för att det är enklare hur jag köper foder då några sorter behöver beställas och några hämtar jag själv, det finns alltså alltid något hemma hästarna är vana vid och enkelt för mig att öka vid behov.

Liknande trådar

Foder & Strö Jag kommer snart ha min första omgång med åringar och funderar därmed på hur jag bäst ska ta hand om dem, främst fodret. De får...
Svar
8
· Visningar
404
Senast: Sryoqwe
·
Foder & Strö Hej, är rätt ny/okunnig på detta med hästens foder. har bla använt mig av olika foderstatsprogram för att få till rätt foder och rätt...
Svar
5
· Visningar
537
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 940
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Allvetande Buke! Försökt googla på sånt som är giftigt för häst bland frukt och grönt, men får främst fram information om vilka växter...
Svar
0
· Visningar
381
Senast: screen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama