Jag blir också alltid direkt anti till sådan marknadsföring! Dessutom så tänker jag också att då handlar det ju egentligen om att byta ut större delar av grovfodret för effekt och då kommer hela förvarings- och hållbarhetsbiten in också, utöver kostnad
Det var väl lite det jag försökte fråga ovan.
Hur mycket behöver man variera?
Behöver man egentligen växla mellan olika höpartier egentligen?
Men det är som du säger inte riktigt görbart om man inte har åtgång innan det hinner bli ofräscht.
Samtidigt som snabba foderbyten väl inte heller är bra på hästar?
Sådant tycker jag man märker på magarna..

Varför är fodret ”så bra” enligt de jag pratat med (som alla hittills varit återförsäljare)
Tror du har svaret där.

Försäljning av kraftfoder anspelar inte sällan på konsumentens "fear of missing out" på ett ypperligt foder som kommer ta hästen till nya höjder och välmående.

Om fodret inte tillför något till foderstaten din så missar du nog inte så mycket.

Okej. Då har jag väl missat något.

Men de vräker också i massa konstigheter som inte har i hästfoder att göra 🙈.

Jag har då lyckligtvis naturbeten med många arter och följer råden att grovfoder ska utgöra huvuddel eller till och med räcka som enda foder utöver mineraltillskott.
Kanske därför jag inte förstått/tagit till mig den biten.
Sedan på lättfödda raser som fjord så måste ju allt med extra energi (typ) väljas bort för att kunna ge tillräckligt med ts utan att få tjocka hästar om man inte hittar grovfoder med den perfekta kvoten.

Min mash innehåller förvisso en mängd olika örter, men de får ju så lite att jag inte vet hur stor skillnad det gör?

Å andra sidan har jag överlag till synes välmående hästar och som generellt varit otroligt fria från sjukdomar relaterat till immunförsvar (i och för sig bortsett den som hade allergi då). Så något gör jag väl rätt.

Edit: Vilka mängder behövs för att det ska ge den variation som ni beskriver?
Finns det forskning på vilka mängder som behövs för att det ska ses som variation nog för att ha effekt?

Det fodermärke jag rekommenderade, Agrobs, ÄR grovfoder.

Dom har ungefär 60 olika arter på sina vallar.

Grattis till ett härligt naturbete :)! Mitt arrenderade har blivit bättre, första året var det i princip bara timotej och klöver. Numera dyker det upp skojiga arter som getväppling, nysört, och mycket mer.

Jag ger själv inte gräspellets längre, utan ett spannmålsfritt lusernbaserat kraftfoder som skrammel (100g till storhästen).

Det var väl lite det jag försökte fråga ovan.
Hur mycket behöver man variera?
Behöver man egentligen växla mellan olika höpartier egentligen?
Men det är som du säger inte riktigt görbart om man inte har åtgång innan det hinner bli ofräscht.
Samtidigt som snabba foderbyten väl inte heller är bra på hästar?
Sådant tycker jag man märker på magarna..

Nej men precis. Mitt hösilage innehåller bara några få grässorter. Jag hade gärna köpt något mer artrikt men hög hygienisk kvalité, möjlighet till bra värden för mina lättfödda och sockerkänsliga varje år (även 2018), lagom balstorlek och pålitlig leverans (och tyvärr skithögt kgpris 😅) gör att jag inte vill byta. Har inte möjlighet att lagra hö och min häst är har känsliga luftvägar så att byta ut en del av hösilaget till något annat blir svårt.

Med variera kontinuerligt förstod jag det som inte I mängden som kräver foderbyten utan mer att tarmfloran inte nödvändigtvis gynnades mest av (som jag alltid trott innan pga man ska ju växla över tid) exakt samma mat och mängd varje dag. Det är ju alltså efter att grundläggande behov är tillgodosedda man kan laborera med mindre justeringar inom vad tarmfloran hunnit anpassa sig till med målet att göra den mer motståndskraftig mot förändringar (det är alltså det jag inte orkat läsa källor på). Jag har två olika masher, ett hack och två olika höpellets jag ger samma vikt men varierar sorterna varje dagisch. Men det är som sagt för mig främst för att hålla aptiten uppe för den kräsna, för att fodret håller sig bra den tiden och för att det är enklare hur jag köper foder då några sorter behöver beställas och några hämtar jag själv, det finns alltså alltid något hemma hästarna är vana vid och enkelt för mig att öka vid behov.

Nja skulle jag säga. Hennes mage är lite sämre efter att hon fått Metacam, men jag tror egentligen att det kommer återgå till det normala ganska snart.

@skiesabove förklarar det bra ovan, variation ger bättre tarmflora. Kruxet för mig är att alla som höjer fodret till skyarna är också återförsäljare, så jag ville ha lite fler infallsvinklar från buke. :)

Själv höjer jag ju balanserade mikromineraler till skyarna, men det är för att jag sett sån skillnad på mina egna hästar.
Min kompis har en häst som haft problem med fri fekal vätska och hon ger höcobs (tror från st hyppolyt) varje dag. Verkar den hästen må bra av.
Vill du öka variationen så satsa på någon sådan variant av höcobs, som bara innehåller gräs/örter och inte en massa andra saker som vanligtvis återfinns i kraftfoder.

Min får Flourish Evolve, av den enkla anledningen att hon är petig som fan och det är enda fodret hon vill käka med mineraler i på vintern :crazy: Varför vet jag inte. Ger jag inte mineraler, så äter hon typ vad som. Har försökt nu i 3 år, men av någon jävla anledning så är detta fodret smaskens enligt min och alla stallets andra hästar.

Så om någon har tips annars så 😂 hon får en väldigt liten mängd, endast för mineraler. Har blandat ut det med gastro mash från Krafft. Så det räcker längre. Krafft sensitive mash har hon fått också, men fick höra på omväger att det skulle vara dåligt pga korn. Men vet inte riktigt om jag tror på det? Min häst får sån liten mängd så det verkar lite löjligt om just mash sensitive skulle rubba magen eller?

Flourish Evolve är helt onödigt och snordyrt enligt mig. Det fanns en annan liknande produkt förut som också var "inget speciellt". Men dom lovar guld, och marknadsför sig rejält.

Skulle jag lägga pengar på variation av gräs- och örtarter så skulle jag satsa på Agrobs, någon av deras rena gräspellets eller deras Alpen Grünmüsli/mash. Det blir till och med billigare, och mer grönt för pengarna 😅.

Flourish Evolve ingredienslista:
Fiberpellets av havreskal, Gräspellets, Mineralpellets, Betfiber, Linfröpellets, Ärtor, Hackat ängshö, Kallpressad Rapsolja, Nyponskal, Spearmint (Mynta), Nässla, Fänkål, Kanel (Ceylon), Marshmallowrot (läkemalva)

Agrobs AlpenGrün müsli:
PRE ALPIN® dried green fibres*, linseed, sunflower seeds, black cumin, cold-pressed oil mixture (linseed oil, camelina oil), apple pomace, carrot, cut rosehip, parsnips, beetroots, marigold blossoms, raspberry and blackberry leaves, cornflower blossoms

Men det jag ger just nu pga bra värden, bra innehåll, svenskproducerat, prisvärt är Swedfed All In:
Lusern, torkad drank, linfrökaka, aspbark,
betfiber*, kallpressad rapsolja, torkade
morötter, torkade rödbetor, mineraler,
kelaterade spårämnen & vitaminer
https://wirominwebbutik.se/hast/foder-foderravaror/swedfed-all-in-pellets-20-kg/ kollade på denna nu, men verkar lite onödigt med tillsatt järn?

Tillsatser per kilo
Zink 300 mg
Koppar 125 mg
Mangan 165 mg
Järn 205 mg
Kobolt 0,6 mg
Jod 0,9 mg
Selenjäst 1,2 mg

Undrar vad faktiskt järn på produkten blir.

Agrobs AlpenGrün müsli - är dyr med och säljs inte någonstans i närheten. Så blir typ samma pris för oss som med Evolve. (den säljs hos försäljare jag kan hämta på vägen till stallet)

https://wirominwebbutik.se/hast/foder-foderravaror/swedfed-all-in-pellets-20-kg/ kollade på denna nu, men verkar lite onödigt med tillsatt järn?

Tillsatser per kilo
Zink 300 mg
Koppar 125 mg
Mangan 165 mg
Järn 205 mg
Kobolt 0,6 mg
Jod 0,9 mg
Selenjäst 1,2 mg

Undrar vad faktiskt järn på produkten blir.

Agrobs AlpenGrün müsli - är dyr med och säljs inte någonstans i närheten. Så blir typ samma pris för oss som med Evolve. (den säljs hos försäljare jag kan hämta på vägen till stallet)

Säkert högt, men jag ger det som skrammel (100g) och har inte hästar med något särskilt problem just nu, så jag orkar inte jaga odeklarerat järn. Den var helt enkelt smidig för mig eftersom försäljaren av mineralerna jag har säljer den 😅.

Agrobs kan man beställa online från Tyskland, blir billigare än Evolve även med frakten. St. Hippolyt är generalagent i Sverige, så deras ÅF kan ta in den.

Men det finns andra märken av gräspellets också :).

Säkert högt, men jag ger det som skrammel (100g) och har inte hästar med något särskilt problem just nu, så jag orkar inte jaga odeklarerat järn. Den var helt enkelt smidig för mig eftersom försäljaren av mineralerna jag har säljer den 😅.

Agrobs kan man beställa online från Tyskland, blir billigare än Evolve även med frakten. St. Hippolyt är generalagent i Sverige, så deras ÅF kan ta in den.

Men det finns andra märken av gräspellets också :).
Hittade dom bara på equivitalis och då blir det dyrt. Betalar 490 kr för en säck evolve. Agrobs skulle kosta mer med frakt typ. Men kanske kan hitta en ÅF som tar in den.
Jag behöver något smakligt som hästen vill äta. Och utan järn. 😊 tycker också evolve är löjligt dyrt. Men nu när hon går på lösdrift är det så jobbigt när hon inte vill äta maten.

Hittade dom bara på equivitalis och då blir det dyrt. Betalar 490 kr för en säck evolve. Agrobs skulle kosta mer med frakt typ. Men kanske kan hitta en ÅF som tar in den.
Jag behöver något smakligt som hästen vill äta. Och utan järn. 😊 tycker också evolve är löjligt dyrt. Men nu när hon går på lösdrift är det så jobbigt när hon inte vill äta maten.

+ @skiesabove Equivitalis har precis höjt frakten mycket tyvärr.

Jag blir alltid misstänksam när någon rekommenderar ett speciellt foder utan att hästen har någon sjukdomsbild eller annan problematik där fodret spelar en viktig roll, speciellt när det är färdigblandade kraftfoder och hästen redan från början har ett väldigt begränsat kraftfoderintag.

490kr för en säck Evolve var rätt billigt för att vara dom, jag har sett priser upp mot 750kr.

490kr för en säck Evolve var rätt billigt för att vara dom, jag har sett priser upp mot 750kr.
herregud, hade jag aldrig betalat. Tycker 490 kr är snordyrt. Brukade betala 390 för en säck. Dom höjde som fan förr förre sommaren då jag slutade ge det, men fick återgå till det då hästen totalt älskar smaken. :meh:

herregud, hade jag aldrig betalat. Tycker 490 kr är snordyrt. Brukade betala 390 för en säck. Dom höjde som fan förr förre sommaren då jag slutade ge det, men fick återgå till det då hästen totalt älskar smaken. :meh:

Ibland får man helt enkelt offra sig för det där med smaken 😅. Min första häst som hade PSSM lessnade rätt fort på mat pga tillskotten, så med han har jag testat igenom hela Tysklands utbud av stärkelse/sockerlåga "go-müsli" 😂... Var tredje månad fick jag byta sort ungefär.

Jag blir alltid misstänksam när någon rekommenderar ett speciellt foder utan att hästen har någon sjukdomsbild eller annan problematik där fodret spelar en viktig roll, speciellt när det är färdigblandade kraftfoder och hästen redan från början har ett väldigt begränsat kraftfoderintag.
Ja alltså håller med helt och hållet. Det är inte "särskilt" enligt mig, men hästarna i stallet är totalt tokiga i det. Även på sommaren när jag behöver få henne extra vatten. En till två näver i vattnet och sen dricker hon en hel hink. :cautious: (betfor skiter hon i totalt om jag tillsätter det i vattnet, vill hon inte ha)

Ibland får man helt enkelt offra sig för det där med smaken 😅. Min första häst som hade PSSM lessnade rätt fort på mat pga tillskotten, så med han har jag testat igenom hela Tysklands utbud av stärkelse/sockerlåga "go-müsli" 😂... Var tredje månad fick jag byta sort ungefär.
Ja alltså det här tröttnar hon aldrig på. Totalt tokig i det. Så är ¨val så att jag fått böja mig för min hästs vilja. Haft två lusitanos (ena är ju såld) men båda 2 extremt petiga med smaken. 😹 Vet inte vad det är med dom hästarna. Jag får också vänja in nya mineraler låååångsamt (som när jag började ge henne forage plus). Men hon är annars extremt mat tokig och gnägger när maten kommer. Men tydligen är Evolve det som gäller :meh: (men som sagt blandar jag ut den med Gastro mash numera och det verkar funka, för att komma ner i pris lite). Då hon får det som "krubbskrammel"

Ja alltså håller med helt och hållet. Det är inte "särskilt" enligt mig, men hästarna i stallet är totalt tokiga i det. Även på sommaren när jag behöver få henne extra vatten. En till två näver i vattnet och sen dricker hon en hel hink. :cautious: (betfor skiter hon i totalt om jag tillsätter det i vattnet, vill hon inte ha)

Skulle anta att det är havreskalskliet :). Högst upp på listan, och vilken häst gillar inte havre?

Ja som krubbskrammel får man ju ta det som hästarna äter, där är det ju smakligheten som är det viktiga, inte innehållet.

Liknande trådar

Foder & Strö Då min häst har FFV som vi inte får bukt på ska vi testa GastoGard. Dock går det inte att ge honom orala sprutor, har någon provat att...
Svar
5
· Visningar
519
Senast: AbCdE
·
Foder & Strö Hej allihopa, Lyssnade på en intressant föreläsning som Eva Gudmundsson höll i här om dagen. Där berättade hon bland annat att hon...
2
Svar
21
· Visningar
1 933
Senast: Efwa
·
Foder & Strö Jag kommer snart ha min första omgång med åringar och funderar därmed på hur jag bäst ska ta hand om dem, främst fodret. De får...
Svar
8
· Visningar
524
Senast: Sryoqwe
·
Foder & Strö Hej, är rätt ny/okunnig på detta med hästens foder. har bla använt mig av olika foderstatsprogram för att få till rätt foder och rätt...
Svar
5
· Visningar
662
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Akvarietråden V
  • Förbereda hundar inför bebis?