Vatten är ju plättlätt och inte ens så dyrt att testa. Vi hade lite högt kalk i vattnet i stallet bara.

Jag trivs helt klart bäst med att ge mineraler utifrån kända obalanser i hösilaget eftersom det utgör en så otroligt stor del av hästens näringsintag vintertid för min del. Ger samma mineraler även sommartid eftersom de främst innehåller mikromineraler, har knappt kompletterat med annan mineral och inte ändrat dosen på alla år. Blir vettiga kvoter och mängder eftersom hösilaget är jämnt i kvalité i de analyser jag väljer (som stämt väl överens när jag tagit eget prov och skickat in).

Nu har ju tråden tagit en helt annan väg, men det är intressant att läsa era reflektioner!

Jag har sett sån enorm skillnad på min hästs päls och tagel efter att jag började balansera mikromineralerna och kompensera för för mycket järn, så det tänker jag fortsätta med.

Ponnyn som ätit balanserat sen hon låg i mammans mage märker jag såklart ingen skillnad på, men jag får ständigt kommentarer om hur blank hon är i sin vinterpäls och då är hon dessutom ljusgrå. Så jag tänker att hon också mår bra. :)

Liknande trådar

Foder & Strö Då min häst har FFV som vi inte får bukt på ska vi testa GastoGard. Dock går det inte att ge honom orala sprutor, har någon provat att...
Svar
5
· Visningar
453
Senast: AbCdE
·
Foder & Strö Jag kommer snart ha min första omgång med åringar och funderar därmed på hur jag bäst ska ta hand om dem, främst fodret. De får...
Svar
8
· Visningar
499
Senast: Sryoqwe
·
Foder & Strö Hej, är rätt ny/okunnig på detta med hästens foder. har bla använt mig av olika foderstatsprogram för att få till rätt foder och rätt...
Svar
5
· Visningar
624
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 034
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar