Vatten är ju plättlätt och inte ens så dyrt att testa. Vi hade lite högt kalk i vattnet i stallet bara.

Jag trivs helt klart bäst med att ge mineraler utifrån kända obalanser i hösilaget eftersom det utgör en så otroligt stor del av hästens näringsintag vintertid för min del. Ger samma mineraler även sommartid eftersom de främst innehåller mikromineraler, har knappt kompletterat med annan mineral och inte ändrat dosen på alla år. Blir vettiga kvoter och mängder eftersom hösilaget är jämnt i kvalité i de analyser jag väljer (som stämt väl överens när jag tagit eget prov och skickat in).

Nu har ju tråden tagit en helt annan väg, men det är intressant att läsa era reflektioner!

Jag har sett sån enorm skillnad på min hästs päls och tagel efter att jag började balansera mikromineralerna och kompensera för för mycket järn, så det tänker jag fortsätta med.

Ponnyn som ätit balanserat sen hon låg i mammans mage märker jag såklart ingen skillnad på, men jag får ständigt kommentarer om hur blank hon är i sin vinterpäls och då är hon dessutom ljusgrå. Så jag tänker att hon också mår bra. :)

Jag kan uppdatera tråden med att jag föll till föga för mina ”stackars” hästar som just nu äter ett hösilage med lite lägre smaklighet. Så jag köpte en säck Pavo fibrenuggets då dessa fanns på gg.

Dag 1 var det överlycklig häst och mer tveksam ponny. Men allt åts upp. Dag 2 mer sansad häst och ponny som bara åt upp under hot (dvs hot om att hästen skulle få). Dag 3 nöjd häst som åt upp allt och ponny som matvägrade. När hästen fick ponnyns rester föredrog hon hösilaget. :banghead:

Så det får väl bli ett foder jag använder när jag tränar belöningsbaserat helt enkelt.

De fick 4 respektive 3 hg av fodret, vilket i volym blev 2 och 1,5 liter. Brun trist sörja men det luktade typ mint.

Jag kan uppdatera tråden med att jag föll till föga för mina ”stackars” hästar som just nu äter ett hösilage med lite lägre smaklighet. Så jag köpte en säck Pavo fibrenuggets då dessa fanns på gg.

Dag 1 var det överlycklig häst och mer tveksam ponny. Men allt åts upp. Dag 2 mer sansad häst och ponny som bara åt upp under hot (dvs hot om att hästen skulle få). Dag 3 nöjd häst som åt upp allt och ponny som matvägrade. När hästen fick ponnyns rester föredrog hon hösilaget. :banghead:

Så det får väl bli ett foder jag använder när jag tränar belöningsbaserat helt enkelt.

De fick 4 respektive 3 hg av fodret, vilket i volym blev 2 och 1,5 liter. Brun trist sörja men det luktade typ mint.

Jag fattar inte heller, jag har tjocka ponnys men inte fan äter någon av dem någon av de olika höpellets jag testat. Inte ens det extra mjuka hacket jag köpte två säckar av för det gick åt som smör i början vill min häst äta av alls numera. Nu verkar Granngårdens billiga mash vara grejen och jag hoppas det håller i sig 😅 En del trevliga ingredienser och nästa säsong tror jag inte jag orkar försöka få i hästen fler gräsarter faktiskt.

Jag fattar inte heller, jag har tjocka ponnys men inte fan äter någon av dem någon av de olika höpellets jag testat. Inte ens det extra mjuka hacket jag köpte två säckar av för det gick åt som smör i början vill min häst äta av alls numera. Nu verkar Granngårdens billiga mash vara grejen och jag hoppas det håller i sig 😅 En del trevliga ingredienser och nästa säsong tror jag inte jag orkar försöka få i hästen fler gräsarter faktiskt.

Jag har fem oöppnade säckar med höpellets nu för att madame bestämt sig för att de smakar apa efter några dagar..., samtidigt som hon hovrar i sig ren lusern som en jag vet inte vad 🥴

Nä min som var helt galen i gastromash har bestämt sig för att nu är det bara evolve som funkar igen 💀 jag blir galen.

Ångrar mycket båda köpet av höcobs och aveve fiber mix. För dom verkar hon inte ville ha alls.

Jag tror mer och mer på företagsidén som nämndes i podden Modern hästträning. Ett företag som köper in massor med olika sorters foder och packar om till mindre storlekar. Så får man testa 1 kg eller 5 kg för en lite större summa än vad den stora säcken kostar per kg, men med mindre risk att hästen ratar fodret och man står med en massa ”oätligt”.

Jag tror mer och mer på företagsidén som nämndes i podden Modern hästträning. Ett företag som köper in massor med olika sorters foder och packar om till mindre storlekar. Så får man testa 1 kg eller 5 kg för en lite större summa än vad den stora säcken kostar per kg, men med mindre risk att hästen ratar fodret och man står med en massa ”oätligt”.
Jag har ibland fått provpåsar på mässor. Det är verkligen toppen!

Jag har ibland fått provpåsar på mässor. Det är verkligen toppen!

Ja, vissa företag har provpåsar och bland annat Krafft ger ut presentkort så man kan köpa en säck nästan gratis och prova. Men det är ofta ”fel” foder man får prova och i tex mitt senaste experiment hade jag behövt iaf 3 kg av fodret för att se resultat.

Ja, vissa företag har provpåsar och bland annat Krafft ger ut presentkort så man kan köpa en säck nästan gratis och prova. Men det är ofta ”fel” foder man får prova och i tex mitt senaste experiment hade jag behövt iaf 3 kg av fodret för att se resultat.
Ja det är så drygt det där. Köpte lucern till min stora som han åt.. ett tag. Nu hänger hinken i princip orörd i boxen :meh: mer än hälften kvar i tunnan.

Granngården har smygläst den här tråden! De lanserar nu en höpellets med tre grässorter (en är tydligen lusern dock) som både är svenskodlad och med kvot på 20. Förstår inte hur de lyckats med det, men så snart hästen ätit upp säcken från Pavo (dvs om ett halvår) så ska jag definitivt testa!

IMG_6659.webp

Salsa får också till den andelen SRP. Salsa Naturell Grön, halländsk vall. Men intressant att se att det också är så låg sockerhalt!

Jag kommer absolut att köpa den, blir perfekt träningsgodis. Mina grabbar är inte så kräsna.

Liknande trådar

Foder & Strö Min häst ger mig gråa hår. Jag har nu testat Aveve Icelandic mix - om det är mineraler i det vill hon inte äta. St. Hippolyt Höcobs...
Svar
17
· Visningar
909
Foder & Strö Har en häst som kissar ner hela boxen. Han är ute mellan 06-21 kan strö boxen med spån dagen efter är den nerpissad så måste strö boxen...
Svar
12
· Visningar
937
Senast: MiniLi
·
Foder & Strö Då min häst har FFV som vi inte får bukt på ska vi testa GastoGard. Dock går det inte att ge honom orala sprutor, har någon provat att...
Svar
5
· Visningar
587
Senast: AbCdE
·
Foder & Strö Hej allihopa, Lyssnade på en intressant föreläsning som Eva Gudmundsson höll i här om dagen. Där berättade hon bland annat att hon...
2
Svar
21
· Visningar
2 081
Senast: Efwa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Retrievertråden
  • Uppdateringstråd 31