Den som heter trikem nu?
Ja precis, jag är snurrig idag haha . Trikems var det. Jästpellets. Hög proteinhalt men inte fullvärdigt, och så den konstiga analysen jag fick... Så den går bort i min bok.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Den som heter trikem nu?
Bra att veta ändå, då kanske jag ska sänka den extra zinken jag ger. Nu ger jag bara ca 3 dl/dag så påverkar kanske inte så mycket.Ja precis, jag är snurrig idag haha . Trikems var det. Jästpellets. Hög proteinhalt men inte fullvärdigt, och så den konstiga analysen jag fick... Så den går bort i min bok.
Så i din värld är det alltså bättre att köpa totalt obalanserade färdigminereraler istället för att iaf försöka balansera upp? Så både Podkowa, Forageplus och dr Kellon har alla fel för att du hittat ett citat på nätet som stödjer ditt påstående? Har den som du tagit citatet ifrån gjort stora studier där dom sett att det inte finns några stöd för att överskott av järn inte är farligt eller ger långtgående effekter? Du får gärna visa källa inte bara ett lösryckt citat..Men alltså ÅTER IGEN, för de som inte hörde längst bak;
Iron toxicosis is rarely reported in horses and chronic excessive oral iron intake has not been reported to cause clinical symptoms in equids.
Det är inte ett så stort problem som vissa här försöker få det till. Varken hos hästar eller människor. Vet ni hur man behandlar hemokromatos hos människor? Man låter de bli blodgivare.
Vad som är ett mycket större problem i mina ögon, är att människor med väldigt liten, eller ingen utbildning i kemi, biokemi och biofysikalisk kemi sväljer vissa påståenden med hull och hår (ie iron overload) och börjar dutta med rena mineraler till sina hästar som om de vore en jäkla labbråtta de hade. DET skapar problem och mineralobalanser då dessa människor inte har den blekaste aning hur mineraler egentligen interagerar med varandra. Jag blir mörkrädd hur ni håller på!
Mer energi (megajoule, kalorier) betyder inte piggare häst. Ibland kan faktiskt mindre leda till en piggare häst, om dom behöver gå ner i vikt.
Detta är en väldigt vanlig okunskap bland hästägare. När vi ser till vår egen diet så vet vi att energi är kalorier men när det kommer till hästar är det som att det betyder mer-kol-i-ångpannan-på-ett-lok.
Om en fet person säger att de är trötta har jag aldrig hört någon säga att de ska äta mer kalorier men jag har hört vääääldigt många under åren som sagt att man ska ge feta hästar mer kalorier (energi) för att bli pigga.
Jag tror det beror på att vissa hästar blir ”pigga” av stärkelse = vissa hästar blir faktiskt piggare havre -> folk tänker att det är energi som gör hästen pigg och generaliserar det till alla energifoder.Detta är en väldigt vanlig okunskap bland hästägare. När vi ser till vår egen diet så vet vi att energi är kalorier men när det kommer till hästar är det som att det betyder mer-kol-i-ångpannan-på-ett-lok.
Om en fet person säger att de är trötta har jag aldrig hört någon säga att de ska äta mer kalorier men jag har hört vääääldigt många under åren som sagt att man ska ge feta hästar mer kalorier (energi) för att bli pigga.
Jag tror det beror på att vissa hästar blir ”pigga” av stärkelse = vissa hästar blir faktiskt piggare havre -> folk tänker att det är energi som gör hästen pigg och generaliserar det till alla energifoder.
Edit. Och kanske för att en del hästar som bantas faktiskt får för lite energi för att orka. Det är ju samma sak för människor, om man försöker hålla nere på energiintaget kan det leda till att man blir jättetrött för att man faktiskt får i sig för lite. Oavsett vikt.
Ja det var när man bantar för hårt/fel jag syftade på. Finns ändå en del som märker att hästarna blir tröttare när de bantas, och det tyder ju på att näringsintaget blir för litet.Jag tror också att det är ett missförstånd med just havren faktiskt. Oftast vill de ju tillföra den utan att minska något annat så det blir ju ändå fel. Upplever att trötta hästar som är feta blir piggare när de går ner i vikt, vilket torde vara naturligt.
Men däremot tror jag inte att man med en välbalanserad kost blir tröttare för att man inte är van vid det mindre kaloriintaget. Man kan nog bli det med fel sorts kaloriintag/näringsintag, vilket ju kan hända om man bantar för hårt eller fel.
Jag kan bara utgå ifrån mig själv, men när jag jagat energi till pålle är det inte kalorier jag är ute efter, men något som underlättar i träningen. Jag tänker lite som när man själv tränat mycket har jag kört diät för att understödja muskelbyggande, men även min uthållighet under träning. Vilket ju är rätt vanligt inom träning för människor, tänker trötthet och mjölksyra. Så typ muskel energi? Min får ju hö med bra protein och värden nu, och är i fint hull. Hon har dock lätt för att bli en tjockis och därav får hon bara "skrammel" i krubban för att äta sina mineral, betfor och linnfrökaka. Ger 1-2 näver betfor och linnfrökaka för tarmen, som jag räknat in i foderstaten ändå.Detta är en väldigt vanlig okunskap bland hästägare. När vi ser till vår egen diet så vet vi att energi är kalorier men när det kommer till hästar är det som att det betyder mer-kol-i-ångpannan-på-ett-lok.
Fast det funkar ju inte så ens för människor, att man liksom kan ge något som ger musklerna extra energi. Möjligen att man ger extra kolhydrater precis innan träning isf, men det är ju mer motsvarande att man äter typ pasta innan ett långdistanslopp för att orka hela vägen. det är ju inget vanliga hästar i normalt arbete behöver.Jag kan bara utgå ifrån mig själv, men när jag jagat energi till pålle är det inte kalorier jag är ute efter, men något som underlättar i träningen. Jag tänker lite som när man själv tränat mycket har jag kört diät för att understödja muskelbyggande, men även min uthållighet under träning. Vilket ju är rätt vanligt inom träning för människor, tänker trötthet och mjölksyra. Så typ muskel energi? Min får ju hö med bra protein och värden nu, och är i fint hull. Hon har dock lätt för att bli en tjockis och därav får hon bara "skrammel" i krubban för att äta sina mineral, betfor och linnfrökaka. Ger 1-2 näver betfor och linnfrökaka för tarmen, som jag räknat in i foderstaten ändå.
Så tänker något extra som hjälper med hästar som behöver extra "energi" till sina musklar. Vet att min är stram i Fascia över rumpan, det har hon varit sedan köp. Det har blivit mycket bättre, innan hade hon karp-rygg och den är helt borta nu, men vi är inte i mål än. Har kollat på klinik och fick remiss till kiro och Eq-terapeut som vi använder. Sen har jag min tränare som definitivt får lösgjort med bättre än vad jag kan få till själv, men funderingen går ändå på om där inte finns något extra man kan ge eller om man får fortsätta.
Fast kanske inte i musklerna, men jag vet från mig själv att koffein innan träning hjälpte min prestation rätt mycket.Fast det funkar ju inte så ens för människor, att man liksom kan ge något som ger musklerna extra energi. Möjligen att man ger extra kolhydrater precis innan träning isf, men det är ju mer motsvarande att man äter typ pasta innan ett långdistanslopp för att orka hela vägen. det är ju inget vanliga hästar i normalt arbete behöver.
Däremot behöver man såklart säkerställa att det finns tillräckligt med protein för att kunna bygga muskler.
Ja men det är ju något annat. Koffein är ju centralstimulerande.Fast kanske inte i musklerna, men jag vet från mig själv att koffein innan träning hjälpte min prestation rätt mycket.
https://www.idrottsforskning.se/fem-kosttillskott-som-forbattrar-prestationsformagan/ (nu vet jag inte om den källan, bara googlade lite snabbt på koffein och träning och fanns mycket som kom fram då)
Det här är "bibeln" för övrigt om någon vill köpa den (kan gå att hitta som pdf, men inte open access längre).
Hänvisningar till den brukar skrivas NRC (2007).
Visa bifogad fil 157050
Så i din värld är det alltså bättre att köpa totalt obalanserade färdigminereraler istället för att iaf försöka balansera upp? Så både Podkowa, Forageplus och dr Kellon har alla fel för att du hittat ett citat på nätet som stödjer ditt påstående? Har den som du tagit citatet ifrån gjort stora studier där dom sett att det inte finns några stöd för att överskott av järn inte är farligt eller ger långtgående effekter? Du får gärna visa källa inte bara ett lösryckt citat..
Edit hittade själv och om man läste resten så lät det ju inte riktigt lika bra..
Results: This study included 22 equids. All tested animals (n = 19) had transferrin saturation >80% and 21 of 22 had increased gamma-glutamyltransferase (γGT). Ultrasonography revealed rounded liver margins in five out of six horses and increased echogenicity in 4/6. Histological examination of liver tissue of 12 animals showed hepatitis, fibrosis and haemosiderin accumulation in macrophages and hepatocytes. Post-mortem examination also revealed haemosiderin accumulation in other organs in all seven examined animals. High iron content in drinking water was identified as the source of iron overload in all cases. All animals were housed under the same conditions for a minimum of 9 years prior to diagnosis of haemochromatosis. Of 22 animals, 13 survived until 1 January 2018, ranging from 17 to 79 months post diagnosis.
Main limitations: Histology of liver tissue was not available for 10 of 22 cases.
Conclusions: Chronic iron overload can lead to haemochromatosis and hepatopathy in equids. Development of disease is slow and clinical signs are nonspecific. Long-term excessive iron intake in equids should be avoided. If animals drink from natural water sources, it is important to test the water for iron content.
Nej jag har inte testat vattnet men vi har istället två filter som rensar bort iaf en hel del av järn mm. Med ditt tankesätt kan man ju få enorma brister hos hästarna och det om något är livsfarligt!Hur många testar sitt vatten? Gör du?
Nä jag anser egentligen inte att man behöver ge mineraler överhuvudtaget, utöver möjligen selen. En däggdjurskropp är inte ett statiskt system. Alla mineraler interagerar med varandra, börjar vi störa feedback systemen med att tillsätta mineraler för att få det att stämma "på pappret" så riskerar vi att störa dessa feedback-loopar och få relativ brist eller överflöd på annat håll än tänkt. Jag vågar iaf inte laborera med rena mineraler som vissa gör
Jag har läst den, den har för övrigt inte uppdaterats sen 2007. De flesta studierna är interpolerade från studier på råttor och grisar. Har även sett vad en av forskarna som reviderat den och skrivit flera artiklar som är med i boken anser om de studier den baseras på. Sarah L Ralston är en numera pensionerad professor i ekvin nutrition och själv hästägare för övrigt. Hon ger inte ens sina hästar mineraler
https://www.msdvetmanual.com/authors/ralston-sarah
ja, jag testar vattnet. Är det som rekommenderas vid egen brunn.Hur många testar sitt vatten? Gör du?
Nä jag anser egentligen inte att man behöver ge mineraler överhuvudtaget, utöver möjligen selen. En däggdjurskropp är inte ett statiskt system. Alla mineraler interagerar med varandra, börjar vi störa feedback systemen med att tillsätta mineraler för att få det att stämma "på pappret" så riskerar vi att störa dessa feedback-loopar och få relativ brist eller överflöd på annat håll än tänkt. Jag vågar iaf inte laborera med rena mineraler som vissa gör
Precis så. Sen är det ju också att kolla på hästars allmäna tillstånd. Tex med hudåtkommer som rasp och mugg. Enligt mig inte alls normalt att dom skall ha såna problem. Min har haft problem med båda första året men sedan jag såg över min foderstat har vi haft noll problem. Trots rätt äcklig hage i år. Noll mugg och noll rasp. Har desutssom en häst vart alla kommentarer hur fun hon är i pälsen och manen. Plus hennes hovar var katastrof vid köp. Noll hov vägg. Nu är dom super fina. Så undrar nog mest mest över vilka hästar som verkligen far illa...Nej jag har inte testat vattnet men vi har istället två filter som rensar bort iaf en hel del av järn mm. Med ditt tankesätt kan man ju få enorma brister hos hästarna och det om något är livsfarligt!
Har du själv läst det du länkade till?? Där står det nämligen exakt det som vi har tjatat om i tråden...
Copper
The dietary copper requirement for adult horses is estimated to be 8–10 ppm in the total ration based on limited data. Many commercial concentrates formulated for horses contain >20 ppm. Excessive iron supplementation (fairly common, especially in performance horses [see below]) may inhibit adequate copper absorption.
Copper deficiency may cause osteochondritis dissecans in young, growing horses and is associated with a higher risk of aortic or uterine artery rupture in adults. Copper deficits also may cause hypochromic microcytic anemia and pigmentation loss.
Horses are extremely tolerant of copper intakes that would be fatal to sheep. Excessively high copper intakes (upper limit not established but estimated at 2–3 times the recommended level) potentially reduce the absorption and utilization of selenium and iron, and should be avoided.
The dietary maintenance requirement for iron is estimated to be 40 mg/kg feed dry matter for adult horses. For rapidly growing foals and pregnant and lactating mares, the requirement is estimated to be 50 mg/kg feed dry matter. Virtually all commercial concentrates formulated for horses and most forages contain iron well in excess of the recommended concentrations. Only horses with chronic blood loss (eg, intestinal or tick parasitism) should be considered to be at risk of iron deficiency. Excess iron intake potentially interferes with copper absorption and utilization and may cause microcytic, microchromic anemia. Therefore, the presence of anemia (low PCV or red cell volume) alone is not sufficient indication for iron supplementation in horses.
The zinc requirement is estimated to be 40 mg/kg feed dry matter, although there is evidence that this recommendation may be as much as twice the actual requirement to prevent signs of deficiency in most horses. This mineral is relatively innocuous, and intakes several times the requirement are considered safe, although intakes >1,000 ppm, due to contamination of forages from environmental pollution, have induced copper deficiency and developmental orthopedic disease in young horses.