Kim C Lundin: ”Skarpt läge för dressyrbedömningen av kontakt”

Skulle ett ökat fokus på kontakten – oavsett val av bett, kandar eller träns, låg /hög eller ingen nosgrimma – kunna skapa ett behov av att ha ordning på ett av de mest basala grundpelarna inom ridningen? Ansvaret för att jobba för god kontakt ligger på många såsom ryttarna själva, tränare och domare menar Ridsports krönikör som har ett radikalt förslag för att sätta fokus på kontakten.

Jag var så dum att jag trodde att kontakten med hästen redan var viktig för domarna..eller ville tro kanske. Trodde det var grunden för att det ska bli en trevlig ritt övht..men domarna har iofs inte brytt sig så mycket om att det ska se trevligt ut.

Jag var så dum att jag trodde att kontakten med hästen redan var viktig för domarna..eller ville tro kanske. Trodde det var grunden för att det ska bli en trevlig ritt övht..men domarna har iofs inte brytt sig så mycket om att det ska se trevligt ut.

Håller med. Man skulle kunna tycka att bedömningen av kontakt redan borde göras under ”Lösgjordhet” (se t.ex. förtroende). Men eftersom det är intrycket av vad en lösgjord häst är som har perverterats så behövs det nog en helt ny bedömningspunkt - efter devisen att det är lättare att lära nytt än lära om.

Håller med. Man skulle kunna tycka att bedömningen av kontakt redan borde göras under ”Lösgjordhet” (se t.ex. förtroende). Men eftersom det är intrycket av vad en lösgjord häst är som har perverterats så behövs det nog en helt ny bedömningspunkt - efter devisen att det är lättare att lära nytt än lära om.
Men det finns ju redan där- accepterandet av bettet.

Det är ganska många domare som fortfarande bedömer det som psykisk lösgjordhet och mjukhet i sidan, enligt min upplevelse. Så en egen punkt för kontakt tror jag behövs för att lägga fokus på det.

Jag tyckte idén om linjär bedömning på allmänna intrycket var spännande!
Förstår att det kanske tar tid, men det hade varit spännande om alla allmänna intryck fick linjär bedömning. Borde bli tydligare för den som rider med vad domaren plussat eller dragit för (i t ex gångarter kanske man kryssar för ren takt, markbunden och ger 6,5). Men jag antar att det skulle ta en del tid att kryssa i tre punkter för varje allmänt intryck, och en del allmänna intryck innehåller så mycket att det nog är mycket mer än tre punkter som ska rymmas i en ensam poäng.

När jag tittat på dressyr på TV och sett hästar som sett rejält obekväma ut med gapande mun, piskande svans och öronen tätt bakåtstrukna har jag många gånger funderat varför de får så höga poäng.

En gång förklarade vår ”kära” kommentator på SVT det hela.

Hon sa ungefär såhär (kan inte riktigt citera henne):

Alla hästar har olika kvalitet på gångarterna/rörelsen. Domaren utgår från grundgångarten. Säg att traven har en 9:a. Gapar hästen och den ser obekväm ut får den kanske en 7.5:a eller en 8:a på traven istället för en 9:a.

Nästa häst kanske har en 7:a på grundgångarten, men ser jättefin ut med bra kontakt. Då får hästen en 7:a på traven, piaffen, eller vad det än kan vara.

Domaren utgår från grundkvaliteten i gångarten/rörelsen och gör avdrag om hästen gapar osv.

Jag tycker personligen att det är för litet avdrag som görs. Obekvämhet, gapande mun osv. borde bestraffas mer än 1-1,5 poängs avdrag.

Det gör att en obekväm häst med jättefina gångarter får högre poäng än en bekväm häst med sämre gångarter.

Jag tror att det är här problemet finns. Det behövs inga fler bedömningspunkter. Det som behövs är att domarna dömer obekvämhet (gapande munnar osv.) betydligt högre än idag. 1-1,5 poängs avdrag räcker inte.

Om domarna istället underkänner gångarten/rörelsen (ger en 5:a eller lägre) direkt hästen gapar eller ser obekväm ut, så skulle god kontakt på riktigt belönas.

Då skulle den bekväma hästen med en 7:a på gångarterna vinna över den obekväma hästen med 9:or på gångarterna, vilket jag personligen anser vara den rätta vägen att gå.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka