Hundarna parade sig-vad gör vi?

Ratax

Trådstartare
Har en tik och en hane sedan några år tillbaka. Ikväll lyckades de smita ihop och para sig! De hade precis lugnat ner sig lite, i en vecka har bägge gnällt och skällt och försökt komma åt varandra. Vill inte ha valpar då kunskap om detta saknas och tiken är 8 år. Läser på litegrann men det finns olika lösningar. Abortspruta direkt? Vänta göra ultraljud för att ens se om det blivit valpar? Vad hade ni gjort?

Har en tik och en hane sedan några år tillbaka. Ikväll lyckades de smita ihop och para sig! De hade precis lugnat ner sig lite, i en vecka har bägge gnällt och skällt och försökt komma åt varandra. Vill inte ha valpar då kunskap om detta saknas och tiken är 8 år. Läser på litegrann men det finns olika lösningar. Abortspruta direkt? Vänta göra ultraljud för att ens se om det blivit valpar? Vad hade ni gjort?
Abortspruta på en gång..antar jag. Tänker att vill du inte ha valpar så agera direkt. Jag har dock inte hört jättemycket positivt om dagen efter piller för vovvar men det är väl det som är alternativet om man verkligen inte vill ha valpar och inte tiken ska lida i onödan.

abortspruta så fort tiken gått ur löpet :)
Vänta inte på på ultraljud som en del veterinärer tyvärr vill då riskerna för biverkningar ökar avsevärt om tiken ska abortera foster jämfört med att bli sprutad direkt efter löp 👍

Abortspruta på en gång..antar jag. Tänker att vill du inte ha valpar så agera direkt. Jag har dock inte hört jättemycket positivt om dagen efter piller för vovvar men det är väl det som är alternativet om man verkligen inte vill ha valpar och inte tiken ska lida i onödan.
Det är alltid det sämsta man hör om, jag har tagit abortspruta två gånger på två olika tikar genom åren (extrem otur) ingen av tikarna fick minsta biverkning.

Tack för svar. Vad kostar abortsprutan? Eller sprutorna. Förstår att det varierar på ras (detta är mellanstor hund) och klinik. Läser på någon sida att det görs ett uppföljande U.L för att säkert kolla så allt är borta.

Tack för svar. Vad kostar abortsprutan? Eller sprutorna. Förstår att det varierar på ras (detta är mellanstor hund) och klinik. Läser på någon sida att det görs ett uppföljande U.L för att säkert kolla så allt är borta.
Dom är dyra ,det var fem år sen jag tog senaste men tror båda sprutorna gick på 3000 då.
Hunden får alltså en spruta och återkommer dagen efter och tar en till. Eller kan det varit två dagar emellan? Minns inte riktigt men det är två sprutor som tas efter varandra :)

Jag tog inget ultraljud efter på någon av tikarna , ansåg det onödigt då abortsprutorna är så pass starka och togs så pass tidigt i vårat fall.

Liknande trådar

Hundhälsa Jag har, för första gången i mitt liv, blivit med tik. En omplacering, snart fem år gammal, som tidigare bara bott hos sin uppfödare och...
Svar
4
· Visningar
270
Hundavel & Ras Läste precis i tråden valpkullar om en abortspruta som inte fungerat? Hann inte läsa så noga innan jag fick panik, så vet inte om jag...
2
Svar
28
· Visningar
2 919
Senast: Vovve
·
Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
50
· Visningar
3 702
Kropp & Själ Har H och nära anhörigs tillåtelse att skriva detta men valt ett anonymt konto ändå. Har en nära anhörig med diabetes vi kan kalla hen...
2
Svar
31
· Visningar
2 518
Senast: Hajfisk
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar