Dressyrsnackis nr 10

Status
Stängd för vidare inlägg.
@WBanna Min plan är iaf att se websändning när PK är testryttare:). Vad för häst är det du har med?

@Daisy Det var judt Berta jag tänkte på också som exempel som känns bra när hon gnisslar. Funderar på om inte gnissel kan vara ett tecken på koncentration mer än spänning.

Idag var det "testridning" igen efter den förmodade sträckningen. Han har sett jättefin ut på lina hela tiden, och inte ömmat i ryggen.

Ridningen? Ingen skillnad... Skritt gick bra men det tog mer än ett varv med lock och pock (annars sparkar han) på fyrkanten innan jag fick honom att gå över i trav, sedan travade han med handbromsen i och gjorde flertalet försök att stanna. Att svänga i vänstervarvet gick inte utan att han bröt av/stannade.

Stor suck...

Jag ska testa en sak innan jag bokar ny kliniktid. Jag ska hämta hem min JES-sadel från där jag lämnat den på försäljning och se om vi kan passa in den på honom och testa med den. Jag hoppas alltså stenhårt på att det är sadeltjorv. Det som talar emot det är att detta problemet dök upp mitt under pågående pass, men samtidigt -mycket möjligt. Såå, hoppas på detta :p

@WBanna Min plan är iaf att se websändning när PK är testryttare:). Vad för häst är det du har med?

@Daisy Det var judt Berta jag tänkte på också som exempel som känns bra när hon gnisslar. Funderar på om inte gnissel kan vara ett tecken på koncentration mer än spänning.

Fast varför ska man behöva spänna musklerna kring käken för att man koncentrerar sig? Och hur skulle det kunna göras utan spänning?
Jag vill bara få dig att fundera kring det. :)
För det är ju det som sker då de gnisslar, klapprar etc..
Man säger ju även på ryttare att det är spänningsrelaterat om man har mun-ticks. Jag har ju en ful ovana att fippla med tungan då jag blir spänd. Ibland är det ju spänning av att jag är koncentrerad. Men visst är det spänning. Dock centrerat mer kring tungan/käken än att jag tex kniper med skänkeln eller så.
Men oavsett så är det ju enormt svårt att bara spänna en muskel. Så man får ju ofta spridningar till resterande muskulatur i närhet om än hyfsat lite.
Det är ju ingen slump att tandgnisslande människor ofta har spänningshuvudvärk, nackproblem etc.

Och med ridningen så är ju munnen en del vi kommunicerar genom. För att hjälperna fullt ska gå igenom måste ju den vara genomsläpplig.
Visst går det att rida rätt så jäkla bra på hästar som klapprar, gnisslar etc. Finns ju svårklasshästar som gör så.
Men hade man fått bort den lilla spänningen hade de nog gått ännu bättre.
Vissa hästar som man forcerat i formen, inte riktigt satsat på att träna avspänning mentalt eller av något skäl inte är helt trygga börjar ju gnissla just då de sas kommer till arbete och släpper till hyfsat. Just för att de mentalt vet att de är mer oskyddade i det läget. Ryttarens hjälper får ju mycket större utslag om de inte har så mycket muskelförsvar.
I mina ögon är det inte koncentration utan en form av stress/spänning och ska bort.
Sen att man inte får till det direkt är ju bara mänskligt.

Är hästen genomsläpplig kan man använda deras reflexer i ridningen.
Tänk på när läkaren gör reflextest på en. Man ska slappna av för bäst effekt.

Idag var det "testridning" igen efter den förmodade sträckningen. Han har sett jättefin ut på lina hela tiden, och inte ömmat i ryggen.

Ridningen? Ingen skillnad... Skritt gick bra men det tog mer än ett varv med lock och pock (annars sparkar han) på fyrkanten innan jag fick honom att gå över i trav, sedan travade han med handbromsen i och gjorde flertalet försök att stanna. Att svänga i vänstervarvet gick inte utan att han bröt av/stannade.

Stor suck...

Jag ska testa en sak innan jag bokar ny kliniktid. Jag ska hämta hem min JES-sadel från där jag lämnat den på försäljning och se om vi kan passa in den på honom och testa med den. Jag hoppas alltså stenhårt på att det är sadeltjorv. Det som talar emot det är att detta problemet dök upp mitt under pågående pass, men samtidigt -mycket möjligt. Såå, hoppas på detta :p

Nä, vilken skit! Jag håller tummen för sadeln!

BWanna: Kul! Håller tumme för den med!

Idag har jag ridit ganska illa måste jag säga. Jag hade dålig plan(om ens någon) och tycker jag var fumlig och långsam. Det var lektion i ridhuset och rätt många ekipage varav vissa inte riktigt följde regler eller var lätta att läsa. Men hästen gjorde det jag sa. Så jag är nöjd med honom.
Imorgon får jag behandling och hoppas kroppen svarar suuuper på det. Så jag rider som en gud sen. :P

@tuaphua Visst har du rätt i att hästen måste använda och spänna käkmusklerna för att gnissla. Men å andra sidan kan inte alla göra allting rätt enligt skolboken heller, dvs komplett avspänning i detta fallet. Daisys häst som hon berättade om är verkligen en mästare på att spänna till och att i spänningen bli mycket svårkontaktbar, svårstyrd, sticker osv. Men när man kommer till läget där hon går och gnisslar är hon helt fokuserad på sin ryttare trots spänningen. Så visst har du rätt i att gnissel har med spänning att göra-men jag tror att den även har med fokus att göra. Sen bör man väl kunna utbilda och utveckla sin häst till att vara avspänd även i spända lägen sas. Men man får börja nånstans:).

Stor suck...

Fy vad jag lider med dig. Har ni haft honom på töm också, och inte "bara" lina? Hoppas verkligen att det är sadeln. Det är verkligen ingen lätt sak med sadlar, men om det nu är det kan du ju vara glad att han säger ifrån i alla fall, det underlättar ju valet...

Fy vad jag lider med dig. Har ni haft honom på töm också, och inte "bara" lina? Hoppas verkligen att det är sadeln. Det är verkligen ingen lätt sak med sadlar, men om det nu är det kan du ju vara glad att han säger ifrån i alla fall, det underlättar ju valet...

Nej bara lina. Han har skrittats för hand en vecka och longerats i en vecka (fast inte varje dag). Sett jättebra ut.
Äh, vi får väl se -inget förvånar mig längre :p men hoppas på att det är sadeln och inte nåt som har pajjat helt enkelt.

Stor suck...

Håller tummarna för JES sadeln!!!

Jag ska besöka championatet lördag och söndag. Håller en tumme för din häst wbanna :) hon har iaf en bra ryttare! :)

Tack! Hoppas att du får se honom på lördagen ;), men jag räknar med att åka hem på fredagen.
Jag är så grymt nöjd med hans ryttare; Jonathan har gjort ett fantastiskt jobb på bara några månader.

• Gilla
Reactions: TBT
@WBanna jag ska dit och se finalerna på lördag och söndag:D Vi är några från stallet som åker, ska bli kul. Hoppas se din pålle på lördag, lycka till:up:

Yikes! Hästarna som jag passar då och då på diverse tävlingar har kvalat till amerikanska mästerskapen i Kentucky i november, och jag blev nyss tillfrågad om jag kan följa med som hästskötare. Det är en långhelg så jag måste ta ledigt från jobbet, men det kan nog ordna sig även om veckan därpå är hemsk med papers och skrivningar som måste rättas i halsbrytande fart. Vad jag undrar över är hur mina nerver - och hästarnas! - kommer klara av Kentucky Horse Park. VM gick ju där 2010. Stället är jättestort och läskigt och urk, jag blir nervös bara av att tänka på det. Ena hästen har torgskräck och den andra är hästrädd (!) så att ta promenader eller ens ta sig från framridningen till arenan kan ju gå hur illa som helst.

Finns det någon här som har groomat på ett jättejättestort mästerskap? Jag har ju jobbat på diverse CDI och känner hästarna men jag blir nervös när jag inte hittar och en nervös groom = en dålig groom. Har någon lite erfarenhet att dela med sig av?

Det skall tilläggas att jag kommer vara ensam groom till dem här två hästarna och att ryttaren bara kommer att dyka upp för att värma, rida, och kolla läget då och då. Alltså är det bara nervösa jag och två nervösa hästar.

(Fast kanske är jag ett bättre alternativ än en groom som inte känner dem alls?)

@Jerseyite Gud vad roligt det lät!! Klart att du ska åka och du är nog absolut bästa alternativet för dom hästarna eftersom du känner dom:). Har själv bara groomat på mindre internationella tävlingar i Europa så har inga tips:p. Men ta första kvällen till att gå runt och kolla var allt är, lägg upp rutter var som känns lämpligt att gå med hästarna osv:).

@mooi hur har det gått?

Ridit 2ggr och det har inte gått bra. Igår gick nååågot bättre och jag kunde få upp lite fart på honom efter en stund och få lite mer flyt. Men det känns som att "allt" är borta :crazy:

På måndag kommer sadelutprovare och så testar jag det, blir det ingen skillnad blir det ju klinik igen -men hoppas på att det är sadelns fel och att vi snart är på banan igen.

Blir ingen sadelutprovning idag -sadelmänniskan har lunginflammation :( fick en ny tid...om 2v....

Men gör så att jag hämtar upp sadeln i eftermiddag och provar själv -bara för att se hur Calleman beter sig, och sen provar vi ut och passar in den ordentligt den 13e. Nu vill jag ju bara se om han är ridbar.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Islandshäst Nu när förra tråden fått 2000 inlägg tänker jag att det är dags att starta en del 2! :bump:🥳
32 33 34
Svar
678
· Visningar
45 616
Senast: Fazeem
·
Övr. Barn Kände mig manad att starta nästa tråd, så vi fortsätter väl här 😊 Fortsätt dela med er av vad ni och ungarna hittar på!
37 38 39
Svar
777
· Visningar
44 245
Tävling Hej! Jag ska börja tävla en ridskoleponny och tänkte tävla henne i dressyr som häst. Kan ponnyn samtidigt starta ponnyklasser med en...
Svar
5
· Visningar
1 203
Gravid - 1år Jag har väntat och väntat på att någon ska starta en tråd men det verkar som att jag får fixa det själv :D. Ingen annan som ska ha barn...
15 16 17
Svar
334
· Visningar
28 596
Senast: Dorinda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar