Kattraser bomba mig med info

miumiu

Trådstartare
Som några av er kanske vet så gick våran älskade Sotis Skrotis Skrotnisse "Nisse" ur tiden för ett tag sedan nu. Han har lämnat ett stort tomrum efter sig, men vi har ju en till katt, Sickan, som ändå verkar ta livet som ensamkatt med jämnmod. Eftersom han är 11 år och väldigt speciell tänker jag att vi inte kommer skaffa någon ny katt så länge han lever och är med oss. Men jag har redan nu börjat kika lite på olika raser som kan vara intressanta för framtiden så tänkte att ni som har erfarenhet av dom olika raserna gärna får bomba på med info!

Raser som intresserar oss är:

Abessinier
Somali
Savannah
Bengal
Ocicat

Vill ha en katt som är social! Gärna pratig, nyfiken, modig, klipsk. Stor personlighet. Sotis var 50% oriental och hade väldigt hög energinivå/påtaglig närvaro. Vill inte ha en soffkudde 😅 (OBS älskar min soffkudde aka Sickan också, men han är tyvärr folkskygg).

Jag har en abessinier. Hon är helt underbar :love:
Stor personlighet och väldigt bestämd vilja. Jag har haft mycket hundar förr och tycker på många sätt att det är som att ha en pytteliten hund fast att man slipper typ promenader och sånt ;)
Hon är väldigt social, älskar att gosa. Älskar att ligga och skeda i soffan. De senare åren har hon även börjat uppskatta att ligga i knäet så nuförtiden kommer hon ofta och lägger sig på någon av oss. Kräver full uppmärksamhet när vi gosar. Ligger ofta och trampar och tittar en djupt i ögonen när man klappar på henne:love:

Hon är definitivt en aktiv katt, men inte på något sätt krävande eller jobbig. Hon tycker om att leka och busa men inte så att hon blir odräglig om man inte aktiverar henne.

Jag har Abessinier.
Hon är inte en soffkudde ;) Men! hon är otroligt gosig ändå.
Alert, reaktiv, smidig och smart. Mycket integritet och åsikter. Modig kring vissa saker, inte så mycket kring andra men aldrig sett henne bli rädd-rädd, om man förstår vad jag menar...
Hon pratar inte supermycket, mellanmycket snack från henne skulle jag säga. Har vädigt olika mjau för vad hon vill säga. Pratar supermycket med kroppspråk dock, och väldigt tydlig i kroppspråk med.
Är med och social 99% av tiden, det är inte superofta jag inte har henne i samma rum, i stort sätt bara när det är supervarmt på balkongen och hon ligger och solar. Så fort jag rör mig kommer hon dock travande.
Väldigt mycket kroppskontroll, jag behöver inte vara så orolig att hon ska ha ner något på fönsterbläcket om hon tex ska fånga en fluga.
Tycker typ allt man gör är kul och intressant.
Sover gärna under täcket tätt intill och bjuder på purrande inferno och gör allt varmt och mysigt :)

Superlätt att lära nya saker. Hon kan sitt, ligg, sitt fint, hoppa upp/ner, vacker tass, rulla runt, mjaua, etc.
Hon har även lärt sig saker som jag inte riktigt behövt lära henne. Tex förstår hon att när man tar papper när man sitter på toa (för hon sitter oftast i knät då...) så ska man hoppa ner. Eller att hon förstår när man pekar. Hon förstår att om man sitter på golvet och väntar får man smaka när matte grejar med mat, hoppar hon upp får hon inget.
Har även tränat in henne på att klippa klor, borsta tänder, ta sin astmamedicin osv utan större problem.

IMG_0601.webp

Intensivt tramp med ögonkontakt:
https://www.instagram.com/reel/C6DqYkqM8yw/?igsh=MTFhZ2M1cGl1MjI4OA==

Jag har en abessinier. Hon är helt underbar :love:
Stor personlighet och väldigt bestämd vilja. Jag har haft mycket hundar förr och tycker på många sätt att det är som att ha en pytteliten hund fast att man slipper typ promenader och sånt ;)
Hon är väldigt social, älskar att gosa. Älskar att ligga och skeda i soffan. De senare åren har hon även börjat uppskatta att ligga i knäet så nuförtiden kommer hon ofta och lägger sig på någon av oss. Kräver full uppmärksamhet när vi gosar. Ligger ofta och trampar och tittar en djupt i ögonen när man klappar på henne:love:

Hon är definitivt en aktiv katt, men inte på något sätt krävande eller jobbig. Hon tycker om att leka och busa men inte så att hon blir odräglig om man inte aktiverar henne.
Det där med att titta en djupt i ögonen känner jag igen, i början var det nästan creepy :rofl: Men nu tycker jag det är underbart!

Det där med att titta en djupt i ögonen känner jag igen, i början var det nästan creepy :rofl: Men nu tycker jag det är underbart!
Haha ja eller hur! Folk brukar bli väldigt förvånade över att hon ger så mycket och intensiv ögonkontakt, jag älskar det!
Hon blir även kränkt om man inte ger ögonkontakt tillbaka. Fullt fokus på Ping, annars kan det vara ;)

Jag har en ocicat. Aktiv och social, men inte så han hänger I gardinerna om han inte får aktivering. Gör sig hörd och visar vad han vill ;)
Han gillar oss båda, men jag är utvald. Han följer med mig runt i huset, sover med mig och ligger i mitt knä :heart Han kommer på inkallning (har innätad uteplats) och är bara så härlig.
20240907_185720.webp

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka