Tips på varmt ponnytäcke tack!

lytesout95

Trådstartare
Jag har en spårklippt frusen b-ponny som i HW pony har 100 cm, tyvärr säljer inte HW varmare täcken än 250 gr vilket är för lite.
Han har även ett innetäcke under, fri tillgång på mat och ligghall men fryser ändå.

Det enda jag hittar i 400 gr är Premier Equine som jag kommer att köpa om jag inte hittar något mer prisvärt alternativ.

Har ni några tips?

Den lille sockertoppen

IMG_3729.webp

Till min fryslort köpte jag ett 400 g från Haglunds. Vet inte om det är billigare dock. Hon drar 90 cm.

Det täcket funkar till -10 grader, sen är det bara att lägga stalltäcket (250 g) under och hoppas att det inte blir så kallt att det inte räcker. :(

Har inte Lippo också tjocka ponnytäcken? Har för mig att jag sett det förr iaf.

Vill även tillägga att Premier Equine är superbra täcken åtminstone i större storlek (vet inte hur passformen är i mindre stl) :) Lätt värda sitt pris även om de är dyra.

Jo, vi har en ponny i stallet som har ett 400 g Lippo. Men jag vet inte hur gammalt det är eller om de fortfarande finns kvar. Det verkar bra iaf!

Edit. De verkar bara finnas från storlek 115. Typiskt! @lytesout95 företagen verkar inte tänka på att det finns frusna små sockertoppar. :cry:
En googling fick träff hos Råbylund Ridsport, men oklart om det faktiskt stämmer att de har då eller om det bara står fel.

Jo, vi har en ponny i stallet som har ett 400 g Lippo. Men jag vet inte hur gammalt det är eller om de fortfarande finns kvar. Det verkar bra iaf!

Edit. De verkar bara finnas från storlek 115. Typiskt! @lytesout95 företagen verkar inte tänka på att det finns frusna små sockertoppar. :cry:
Lippo upplever jag som små i storlek. Behöver en stl större än motsvarande i HW, så då kanske 115 kan funka.
Annars är ju Haglunds bra täcken 👍🏻

Sätt 100 eller 200 gram liner i HW-täcket?

På min lilltös halkar linern tyvärr ner och skaver. :( Ibland måste jag ändå använda liner, men föredrar tjockare täcken om det går att få tag på.

Inatt har hon på sig detta (250 g) under sitt 400 g. Det ska kännas som -17 grader som värst.

IMG_6490.webp

På min lilltös halkar linern tyvärr ner och skaver. :( Ibland måste jag ändå använda liner, men föredrar tjockare täcken om det går att få tag på.

Inatt har hon på sig detta (250 g) under sitt 400 g. Det ska kännas som -17 grader som värst.

Visa bifogad fil 160081
Förstår inte riktigt hur linern kan halka ner, men synd det inte var så enkelt löst för er. Tyvärr inget bra tips på andra täcken heller då jag aldrig hittade något som satt lika bra på de små som HW. Så jag satte i liner eller körde innetäcke under på lillwelshen

(täcket på bilden ser för litet ut men kanske var en nödlösning pga kylan)

Senast ändrad:
Förstår inte riktigt hur linern kan halka ner, men synd det inte var så enkelt löst för er. Tyvärr inget bra tips på andra täcken heller då jag aldrig hittade något som satt lika bra på de små som HW. Så jag satte i liner eller körde innetäcke under på lillwelshen

(täcket på bilden ser för litet ut men kanske var en nödlösning pga kylan)

På vilket vis ser det för litet ut?

Linern ramlar ner framme vid bogarna, så det blir skav precis vid gränsen mellan bogar och hals. :(

Både på längden och på djupet

Då förstår jag angående linern

Alltså det är ett stalltäcke, var kanske lite otydlig med det. Längden går över svansroten, längre täcke vill jag inte ha.

Blir det djupare kan hon inte gå i det? Så jag förstår inte riktigt hur det ska sitta i såna fall.

på min åker linern ner på ena sidan i bak när jag har på dom :crazy: Det gör typ att jag inte använder mina liners, är väldigt ofta att liner är halvt nere på sidan.... Har amigo & rambo täcken med liners därifrån.

Det verkar tyvärr inte räcka, nu har han 300 gr innetäcke under och fryser :cautious:

Har även en liner i en storlek mindre än täcket men det är jättestort i bogen och hänger sig under bogen så det är oanvändbart.
Vad knepigt, är linern också ponnykollektionen? Mina var samma storlek som täcket, men då var båda ponny

Liknande trådar

Utrustning Hejsan! Har en ganska skavkänslig häst, och har de sista två vintrarna haft problem med bogskav av täcket. Har försökt få ordning på det...
Svar
18
· Visningar
3 816
Senast: Ace
·
Utrustning Har ni behövt gå upp i storlek på tjockare utetäcken från HW? Pållen har inte använt sitt 200 gs täcke på några år (sedan han var typ 5...
Svar
1
· Visningar
1 121
Senast: HannaZ
·
Hästvård Behöver lite tips & råd. Har en snart 21 årig kallblodstravare, börjar få problem hur jag ska lösa hans värme. Han fryser helt...
Svar
14
· Visningar
1 451
Senast: Spirit
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka