Mål och planer 2025 (alla inriktningar)

Habina

Trådstartare
Vad har ni för mål och planer för 2025? Behöver inte vara tävlingsplaner, utan precis vad som helst. :)

1. Unghästen ska åka hästtransport. Har hittills bara lasttränat hemma och gått på släpet utan problem, men inte åkt iväg med den.

2. Sto och årets föl ska kunna vara ifrån varandra. Tanken är att rida igång stoet 2025. (Känns kanske barnsligt att ha det som mål när många säljer sina föl och skiljer av ungefär nu men för mig är det en stor grej och jag vill att det ska gå odramatiskt till) :d

Pensionären hoppas jag ska hålla sig skadefri, pigg och glad 🥰 Han blir 24 och jag får se till att uppskatta varje år jag får med honom

Min andra hoppas jag också ska hålla sig skadefri, tyvärr är hon lite otursförföljd. Och att vi ska kunna ge oss ut på kortare uteritter själva utan att hon blir alltför spänd

Målet för i år är att långsamt sätta igång min häst från avelsto till att åtminstone kunna funka som skogsmulle utan skador, samt att hennes tänder fortsätter förbättras för varje tandläkarbesök 🥰 Hoppas på ett år utan skador och att min fina tantaskrutt håller för ridning.

Jag känner lite att jag står och balanserar mellan ytterligheterna. Snart måste jag ta ett beslut…

Alternativ 1
Sätta igång Ariel ordentligt, komma igång med hoppningen igen. Köpa ny (dyr…) dragbil och börja åka iväg på hoppträningar, p&j och kanske t.o.m. debutera i hoppning. Träna minst en gång/månad på terrängbanan.

Alternativ 2
Acceptera att jag bara kan träna belöningsbaserat och börja om från början med ridningen utifrån det. Kanske inte ens få rida i början (även om Ariel verkar positiv till att bära mig).

Storm ska fortsätta att stärka kroppen med belöningsbaserad träning från marken, vi ska börja nosa på kedjor och kanske lära oss stegra på kommando. Såklart ut och köra när hon känner för det, men jag är inställd på att det kan bli rätt sällan. Skulle vara skoj att komma ut ihop med Ariel där Storm körs av mig och Ariel rids av kompis, men det hänger på ovanstående också.

Hoppas på att komma till ett beslut efter BHIS-dagarna.

Jag velar också mellan att försöka sätta igång min häst ordentligt, rida dressyr och tävla (online) eller bara inse att det inte går (pga familj och livet typ) och skrutta i skogen. Han har lite kroppsliga svagheter så måste antingen hållas igång ordentligt eller så kan man bara promenadrida.

Åringen som nu blir två har jag sommarpremiering som det stora målet :)
Hade gärna fyllt på med fler utflykter och tömkörning.

Den blivande 14-åringen: Läka efter artroskopi i bakknät, komma igång och träna, vara tillbaka där vi var i våras under hösten hoppas jag.
Den blivande 6-åringen: Nyss inköpt, ska kastreras och kommer hem i början av mars hoppas jag. Målet är att komma igång och träna rätt snabbt och göra någon start i dressyr och någon i WE på minst Lätt A-nivå.

Jag ska lära känna min nya häst! Jag ska träna från marken, promenader, ledövningar, flytta åt sidan, kliva över bommar och målet är att kunna longera och tömköra på ridbanan till våren. Kanske också (bruks)tömköra med draglinor och någon liten last. Fortsätta med hans inridning i skritt på ridbanan och på uteritter med sällskap. Därefter oklart om jag ska lämna iväg för professionell inridning eller låta inridare/utbildare komma till oss ett par gånger i veckan till hösten.

Jag ramlade av och skadade min högerarm illa i oktober. Rehaben går sådär och fruktansvärt långsamt så jag kommer nog få ha en ganska flytande målbild nästa år för egen del. Hade tänkt att eventuellt debutera 1m under utesäsongen men nu blir det kanske snarare att börja lära mig rida igen. Har testat litegrann men hela min koordinationsförmåga känns som bortblåst så träna mycket för tränare står på mållistan. För hästens del handlar det mesta om att hålla henne frisk, glad och hållbar. Tyvärr gjorde min skada att vi fick ställa in både vetcheck och senaste terapeutbesöket så det står på schemat januari-februari. Åka på roliga äventyr minst nån gång i månaden står alltid på mållistan. Det spelar inte så stor roll vad, bara att hålla igång åkandet och göra något hästen tycker är kul (typ galoppbana, uteritt, hoppträning osv).

Axel och Zarre, inga direkta mål mer än att fortsätta vara glada pensionärer i hagen. Och käka en morot lr två. ❤️

Alva - Komm igång på riktigt igen, lappa vår lite trasiga relation efter ett år av gräs-bråk. Få tillbaka vår rutin kring gräs, åter befästa "upp" och "nästa tuva" kommandona.
Och framförallt komma i vagn igen. Mitt drömmål gör 2025 är att kunna/våga köra 5km rundan helt själv utan medhjälpare. 🫣

Mirax - Största målet blir väl att komma till botten med hans återkommande kotledsinflammationer (som är anledningen till att han pensionerades från ridskolan) för att kunna hålla honom så frisk och glad som möjligt. Drömmålet vore att han håller för lätt hobbyridning/promenadridning men det viktigaste är att han får leva sitt bästa pensionärs liv så länge som möjligt. 🥰
Samt att få honom trygg och bekväm med att åka släp.

Jag hoppas att jag, hästarna och bilen ska hålla oss skadefria nästa år så vi kan komma i väg på mer träningar, tävlingar och annat roligt. Det här tet har jag haft en massa skador så det blev bara två starter, varav jag åkte av i den andra och skadade mig igen.

Jag har en hel drös fina hästar och hoppas att jag ska komma igång och komma ut med fler av dom. Och så ska min blivande treåring ridas in och visas.

Jag ska lära känna min nya häst! Jag ska träna från marken, promenader, ledövningar, flytta åt sidan, kliva över bommar och målet är att kunna longera och tömköra på ridbanan till våren. Kanske också (bruks)tömköra med draglinor och någon liten last. Fortsätta med hans inridning i skritt på ridbanan och på uteritter med sällskap. Därefter oklart om jag ska lämna iväg för professionell inridning eller låta inridare/utbildare komma till oss ett par gånger i veckan till hösten.

Blev det en ny? Vad för någon? :)

Åh beroende på om jag får ett nytt jobb så vill jag betäcka mitt sto som blir 13 i vår, är en dröm jag har men samtidigt rädd för riskerna 🫣. Knepigt det där! Annars så hålla igång ridningen och körningen; kanske rida för en tränare om vi får upp flåset (och jag bort med några kilon- senast igår nästan drog hon iväg med mig i galoppen men jag anser mig vara gränsfall till tung fast jag balanserar mig bra! ) komma mer i form och kunna rida mera än jag gör nu vore fint :).

Komma iväg och rida två ggr i veckan på ridskolan och vara med på klubbdressyr under våren.
Även verkligen komma igång med gym-träningen 2 ggr i veckan så jag blir starkare och smidigare på hästryggen.

Liknande trådar

Hundträning Kunde inte hitta nästa års tråd så här är den: Vad har ni för mål och planer både för era hundar och er själva inom hunderiet för 2025 🤩
2
Svar
30
· Visningar
2 027
Senast: Wenniz
·
Dressyr Jag kan inte hitta någon ”planer och mål för 2024”-tråd, annars hade det varit roligare att fortsätta i den men om någon annan hittar...
2
Svar
26
· Visningar
1 130
Dressyr Årets sista dag är här, utvärdering av 2024 pågår https://www.bukefalos.se/threads/hur-gick-det-med-era-planer-och-mal-for-2024.1532458/...
Svar
8
· Visningar
369
Senast: warg
·
Kultur Här kommer ett rykande färskt bokbingo att påbörjas 1 november så ni kan börja leta efter lämpliga böcker! Boken måste alltså vara...
6 7 8
Svar
150
· Visningar
4 223
Senast: doppler
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• 10 middagar
  • Skaffa nya vänner som vuxen
  • Vad gör vi? Del CCVII