Hur gick det med era planer och mål för 2024?

Jag minns inte att jag hade några uttalade mål mer än att själv kunna rida båda unghästarna i alla gångarter (och helst inte ramla av för många gånger på vägen dit). Men det har jag i alla fall uppnått! 4 juli var första dagen som jag red båda två ett pass i paddocken. Fölen hade blivit vuxna på riktigt. Året bjöd bara på en avfallning när Darwin blev orolig för att gå ensam ute på gräset och gjorde ett väl tvärt kast kombinerat med rivstart. Men utan personskador.

Den ordentliga ridstarten blev tyvärr fördröjd från våren till mitt i sommaren pga omfattande jobbuppgifter som gjorde att jag kände mig tvungen att riskminimera för att säkert fullfölja dem. Dominus har jag ridit ut små rundor själv men Darwin har nästan bara precis gått utanför gårdsgränsen med mig på ryggen. Men bättre när jag går bredvid så vi övar envist vidare på det.

Ett mål som uppkom under året var att, parallellt med ridningen, jobba båda regelbundet avsuttet alltså löslongera och öva "frihets"-aktigt med klicker vilket både jag och hästarna tycker är kul och ska fortsätta med 2025. För nu jäklar siktar vi högre! :)

Jag hann aldrig riktigt sätta några mål detta året, bröt benet i påsk, opererades och fick inte belasta alls på 12 veckor. Kom upp på hästen i början på juli men har inte kunnat rida lätt/stå i stigbygeln.

Min syster har tränat och tävlat hoppning med min gula, de har placeringar i 80 och 90 och var felfria i debuten i 100 avd B.

Jag har börjat prova rida lite WE med henne eftersom jag bara kan sitta i dressyrsadel. Red igenom en LA-bana på bortaplan för första gången förra helgen.

Den grå har stått hos en klubbkompis, de har hoppat felfritt i 80 och debuterat 90 hoppning. Honom har jag inte varit uppe på alls sedan i påsk.

Det gick käpprätt åt skogen!
Året började bra och jag och Mariella hittade en fin, lätt luftig galopp. Och vi började få fason på sidvärtsrörelser i trav, och några steg i sluta blev det med. Planen var att starta LB till våren och kanske ta oss till någon WE- träning. Men sen kom påsken och med den en stroke som en blixt från klar himmel. Så istället för tävling blev det inget i stallet alls på några månader pga körförbud. Tog det tunga beslutet att sälja guldhästen till medryttaren. Och med henne transporten och allt jag hade av hästsaker, för jag skull ju inte köpa någon ny häst på väldigt länge. Återhämtade mig dock oväntat snabbt och var tillbaka i sadeln i augusti, på islandshästridskola. Och bokade också in mig i min gamla dressyrgrupp, fast på ridskolehäst. Och så hittade jag en medryttarhäst alldeles i närheten som jag skulle få rida hur mycket jag ville och när jag ville. Kanon! Men så fick han kolik och fick somna in innan jag ens hann börja. Så jag tog ett hastigt beslut och gick och köpte en liten söt islandshäst.:love:. Hämtade honom i lördags. Så avslutet på året blev bra iallafall!

Jag hade som mål att starta la4, det klarade vi inte. Hästen har kännts off sedan slutet av sommaren så vi blev aldrig rigtigt klara.
Fredag förra veckan drog vi ut dålig tand och jag hoppas sååå mycket att det är den som har spökat till och från. Nu ska vi igång igen efter nyårshelgen, har hunnit med två lugna turer på vrålpigg häst, hoppas det håller i sig så vi kan komma ut i la4 till våren!

Målet var att tävla mer, och starta LA, men det blev (på grund av alla mina skador och strul med bil och transport) bara två starter och då åkte jag av på den andra starten (och skadade mig igen). Så blev liksom inget alls! Men målet med tvååringen var att sitta på honom och det gjorde jag i början av december innan vintervila. Han styrbar i töm och allmänt trevlig så efter vilan nu så fortsätter vi insittningen.

Mitt år gick helt åt skogen med hästarna.

Sålde en av mina hästar i somras för att helt kunna fokusera på mitt fullblod som jag haft sedan november -23. Året har kantats av diverse sårskador, samt att försöka komma tillrätta med hans dåliga hull - maskangrepp, fula tänder och låsningar i kroppen, för att så småningom kunna komma ut på roliga saker och kanske en och annan tävling.
Det kom dock till sin kulmen den sista oktober, då han fick somna in hastigt pga plötsligt påkommen infektion och en mage som lade av helt. Troligtvis någon typ av bakomliggande organsvikt enligt veterinären, som själv trodde på levern med tanke på hur gul han var i slemhinnorna på slutet 😭❤️

Jag fann mig själv i ett svart hål efter detta. Inte varit helt utan häst på 22 år. Bestämde mig för att jag skulle ta mig tid och läka, låta ekonomin återhämta sig etc....
Den 4 december hämtade jag min nya häst 🙈 mitt första SWB någonsin! Blev mer eller mindre bara att allt klaffade så himla bra och att det var lite för bra för att vara sant, och jag hade grämt mig hela livet om jag inte tog chansen.
Så även om det egentligen gick alldeles för snabbt och jag fortfarande processar vad som egentligen hände med Bosse och vad jag kunde (eller inte kunde) gjort annorlunda, är jag väldigt peppad på framtiden 🤩❤️

Liknande trådar

Övr. Hund Årets sista dag är här och nog borde vi ha formulerat våra mål och planer inför nästa år -2024! Här är tråden -in med allt, stort som...
2 3
Svar
55
· Visningar
4 231
Senast: Pooh
·
Tjatter Ny tråd då det första bingobrickan innehöll två rutor med samma text, detta är nu korrigerat och den gamla tråden låst! Årets första...
27 28 29
Svar
561
· Visningar
17 998
Senast: Mineur
·
  • Låst
Tjatter Årets första bokbingo är här! 30 brickor att fylla och jag tänkte vi kör från januari till sista april om ni inte tror det är för lång...
Svar
8
· Visningar
723
Senast: Snurrfian
·
Hästmänniskan Nu startar jag en egen tråd gällande denna diskussionen, men min utgångspunkt är i alla fall följande: Att hålla häst kostar mycket...
6 7 8
Svar
152
· Visningar
13 417
Senast: Fibusen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Rumsväxter 2
  • Vad gör vi? Del CCVII
  • 10 middagar