Mål o Planer 2024

Öppnar upp tråden igen för att kunna se om målen uppnåtts i år.
Hur har det gått för er andra?

Här har vi tävlat startklass (uppflytt 173 poäng) samt lydnadsklass 1 (uppflytt med 290,5 respektive 301 poäng)
appellklass spår (uppflytt till lägre 213 poäng)
IGP1, bra spår och skydd, men missade 3 poäng på lydnadsdelen, så på't igen (hunden hade egna åsikter på sättande o läggande under marsch o gjorde snyggt ställande och sättande istället...)
Jag har så gott som uppnått mina mål. Leffe har gjort sitt anlagsprov och klarat det, men tyvärr har vi inte kommit längre. Han har spårat väldigt dåligt i år med undantag för anlagsprovet som gick klockrent. Skulle gått en kurs men den blev inställd och sen skadade sig hästen och det fanns varken ork eller pengar över. Det lilla vi har spårat själva har gått ganska dåligt. Får se nu i höst om det är idé att ta tag i det eller om jag ska vänta tills i vår.

Sivan har börjat spåra och är jätteduktig. Hade jag hållt igång ordentligt i somras så skulle jag gjort anlagsprov med henne nu i höst. Men det får vänta till våren nu.

Just det, så kul att kolla över detta! Citerar mig själv och checkar av.

Jag vågar kanske säga förhoppningar, planer brukar gå åt skogen på nåt sätt.

Winter
Få ut sitt svenska utställningschampionat, vilket kräver uppflytt till högre klass i spår.
Jaga cert i Norge och Danmark, gärna Nordic och Cacib också.
Starta högre klass, om jag kan få honom att apportera med mig.
BH-prov inför eventuellt test av FH-spår om vi lägger ner brukset.

Lancelot
Delta i en tävlingssatsning inom Boxerklubben för att eventuellt starta appell och/eller BH-prov till hösten.
Jaga cert i Norge och Danmark, gärna Nordic och Cacib också.
Rönta rygg och undersöka hjärta när han blir två.

Winter har tagit 3 norska cert i år så lyckades att bli norsk champion innan han blev svensk. Han har också tagit ett svenskt och ett norskt CACIB. Och så lyckades vi äntligen att bli uppflyttade till högre spår och därmed fick vi ut det svenska championatet också. Eller ja, det finns inte på SKK än pga rapporteringsproblemen, men jag räknar det ändå.

Vi har inte startat högre klass (blir eventuellt en i november om vi kommer med) och inte heller BH-prov (finns en chans kvar, också i november). Tror dock att jag lagt ner tankarna på FH-spår, han har inte riktigt motivationen för lydnadsspår på äng. Så vi får väl se vad han ska göra framöver. Ett godkänt högre vore kul, men längre kommer vi inte.

Lancelot har utvecklats fint i lydnaden men vi har inte vågat starta nån appell eller nåt BH-prov då stadgan på platsen hänger väldigt löst och då han kan få för sig att rusa runt som en galning när man kopplar loss om han har för mycket spring kvar i benen. Känner mig lite stressad över hur "efter" vi är, men han har dåligt impulskontroll och jag orkar inte riktigt träna tillräckligt mycket.

På utställningssidan har han också lyckats bli norsk champion och har plockat ett svenskt CACIB. Och hälsoundersökningarna gick utmärkt, så vi hoppas så klart på några parningar framöver.

Tam, BC blir 2 år i April. Ska axla rollen som Zoes avbytare på korna i vår när hon är mammaledig. Ska göra sitt arbetsprov, blir nog i kl 3 eftersom han redan är så stadig. Buföring i vår och så sank i höst!

Mako, BC, fyllde 2 år i november. Vi måste hitta varandra bättre i arbetet. Kl 3, sank och Valdresprøva, så får vi se sen.

Bob, BC, blir 3 år i April. Har gjort så stora kliv i vinter att det är svårt att säga nått konkret. Antingen hänger han med i Tams fart och får sitt arbetsprov i kl 3, eller så behöver han mer tid att bli stabil i sin arbetsroll. Ska jobba med korna i sommar.

Zoe, BC, 3 år i februari. Startar sitt år med att ha valpkull, om allt går bra. I sommar ska vi ut på kl 3, buföring och sank. Massa jobb med korna.

Fridolf och Frodo har fyllt 12. Fridolf är oförskämt pigg och fräsh med Librela och smärtlindring vid behov, så han hänger med tills nått händer. Frodo ser dåligt och vi misstänker att han håller på att bli dement. Han är nog tyvärr inte med så länge till :(

En Zoevalp blir kvar, och eventuellt har vi en eller två till valpar på G från andra kombinationer. Ingen av dem är ens tillverkade än dock så mycket kan hända än.

Migo, klantig tvåbening med usla tävlingsnerver. Ska ta sig i kragen och tävla så mycket som ekonomin tillåter. Tänker att alla fyra mycket väl kan vara redo för kl 3 i höst, så vill starta så många som möjligt på Valdresprøva i början av augusti!

Nån av småkillarna kommer flytta under året, när rätt hem dyker upp.
Ja, det här blir ju deprimerande...

Tam är nu godkänd kl 3, har gjort flera bra tävlingar och några jättedåliga. Kom på 12 plats eller nått på valdresprovet. Startar Nurserykvalet i helgen som kommer, återstår att se om vi går till final. Har gått sank, jobbar med korna, tävlat mycket i höst både i norge och tyskland och har utvecklats till en väldigt användbar arbetshund. Jag har tackat nej till bud på 75.000:-😅

Mako godkändes i kl 2 och flyttade till Nordnorge för att bli arbetshund på en fårgård, innan vi han gå valdresprovet.

Bob vann sin kl 1, godkänd arbetshund och jobbar fint med korna. Har gått sank med en kompis och fixade busiga kvigor med husse när jag var på resande fot. Finns fortfarande chans att jag startar en kl 3 i år, men risk att det får vänta till våren. Har ett hem som drar i honom om jag mot all förmodan beslutar mig för att sälja...

Zoe har gjort några brillianta kl 3-starter i sommar och är super med korna, kom femma på valdresprovet och trea på en dp kl 3, men ställer inte riktigt upp på en massa tävlande på hög nivå. Hon håller inte måttet för avel, som det känns nu.

Fridolf somnade in den 10 april, pga cancer 😭. Frodo går på Onsior och får hänga med så länge han inte blir sämre. Veckor eller månader, det får vi se.

Två valpar flyttade in under försommaren.

Aki nästlade sig snabbt in i mitt hjärta, visade massa talamg på både får och kor men avlivades vid 6 månaders ålder pga OCD i båda bogarna i kombination med helt fruktansvärda höfter.😭

Twt är en fantastisk liten hund med enorm charm och personlighet. Även han har OCD, men betydligt bättre höfter så operation är bokad om några veckor.

Migo har tävlat mycket, nerverna är bättre men motivationen gick i botten totalt när Aki gick bort. Är helt knäckt av att ha förlorat Fridolf och Aki, tvingats släppa avelsplanerna på Zoe, Frods dagar är räknade och fåren jag la alla våra besparingar på för ett år sedan måste slaktas ut på grund av ett virus. Jag är less på motgångar.

Spock 1,5 år (bc): Bli bättre på finlir i vallningen. Skulle vilja testa honom på nöt men vi får se om vi får tillfälle. Starta nån tävling till i vallning och fundera på om det nåt jag vill pyssla med.. Troligen göra om VP.
Tävla lite agility och försöka få ordning på min timing för hunden går kanon 💖.
(Kastreras??)

Tay 3 år (bc): Tävla agility med husse. Valla för skojs skull. Skulle vilja sno honom och försöka sätta lydnadsettan men realistiskt så finns inte tiden..

Lilla M 1 år (wc pembroke): Tävla agility med husse troligen. Göra bph med uppfödaren och ställas ut om hon vill.

Nike 9 år (blandis): Vara glad pensionär. Kanske göra nån tävling för skojs skull men mest få träna lite efter lust och humör.

Spock har varit på agility tävling men jag når knte hela vägen fram. Det är jag som är problemet, jag har för dålig timing. Husse ska få prova tävla som är mer van, de gjorde två starter förra veckan som gick bra. Har testat nöt två gånger och det var där han tände till på alla cylindrar 😅.
Vallningen har gått framåt och han har tänt till på riktigt. Egentligen är det hämtet på tävling som strular och vi ska väl försöka komma ut nästa år
Är fortfarande okastrerad då han är sån bebis i huvudet fortfarande.

Tay har släppt i vallningen och det har gått från att ha egna åsikter och idéer till att vara lyhörd och hitta ett lugn. Kommit upp i klass 3 i agility med husse och vallas numera också av husse.

Lilla M har gjort bph, hd röntgen och ställts ut. Debuterade I klass 1 agility i somras och plockat rosett nästan på varje tävling. Behöver en pinne till för att flyttas upp i 2 an. Har inte tävlat med husse utan med mig 😁.

Nike togs bort i somras 💔.

Mitt mål är att vi ska ha roligt, så det blir ju rätt vaga ”mätbara” mål 😁 Vi ska fortsätta utveckla spåret och specialsöket :) Och träna som att start i både appell, BH/VT och klass 1 vore möjligt.

Hoppas också få plats på den skyddskurs som IGP-gänget planerar att ordna.

Haha, ha roligt = ✔️ Specialsöket har legat ganska lågt, men mondio har bubblat upp under hösten så därmed har vi ju även kommit igång med skydd :)

• Få en valp
  • Resten av flocken friska :love:
Zeppelin
Nordiskt veteran championat. Hemskt hemskt gärna dansk champion också. Och finsk veteranchampion hade inte varit fel heller.

Lemmy
Nordic Ch. Men troligtvis inte satsning på det i år då det är DK eller Norge som gäller för det och ingen av de norska utställningarna passar i år.
Ta upp rallyn? Vet inte om jag orkar, alltså träna hemma är en sak men vi behöver ju träna med störning om vi ska tävla. Och det känns dyrt och jobbigt med körandet. Så mkt enklare när man bodde i stan!
Så deppigt.. Friska :cry:
Zeppelin hann bli finsk veteranchampion ❤️ och både svensk vinnare och svensk veteranvinnare ❤️

Lemmy blev Nordic V Ch.
Enda ljusglimten just nu - det flyttar in en valp i år😍
En hund är alldeles för lite 💔

Hunden blir 8 år i augusti. Vi fortsätter tävla mästarklass i rally och klass 3 i heelwork och hoppas på något godkänt resultat i varje och om vi har tur något championat.
Vårt mål är att ta båda championaten till hon är 10 år, hittills har vi ett cert i rallyn, inget i heelwork.
(Vi fick inget godkänt resultat i någon gren under 2023, så vi tar det långsiktigt.)
Jag bestämde under våren att jag inte har lust eller ork att träna så mycket som det egentligen behövs för att vara i högsta klassen i två grenar, så heelworken är pausad och vi har satsat på rallyn. Gick riktigt dåligt i våras men sedan gick jag en kurs över sommaren som var precis vad vi behövde. Så nu är vi och nosar på cert i nästan varje tävling och har lyckats ta ett till. Hunden kunde tagit fler, men matte har gjort lite missar.

Och när rallyn gick dåligt fick jag ett ryck och anmälde oss till en noseworktävling. Vi har inte tävlat sedan 2019 och bara tränat som aktivering uran plan. Men det var tydligen hundens grej så vi fortsatte och helt oplanerat tog vi NW1-titeln. Känns som ett lagom komplement till rallyn.

Vi har väl inga direkta mål just nu mer än att vi verkligen borde ta oss in till stan o traska runt lite. Här ute möter vi ju varken människor eller hundar mer än dom gånger grannhunden får för sej att komma hit o de kan väl va bra o se hur hundarna reagerar på möten inför framtiden
Vi har väl inte riktigt kunnat nå våra mål då hela våren o sommaren bestått av sjuka o skadade hundar, massa flyttar till olika tillfälliga boenden innan vi fick tillgång till de vi har nu o tragiskt nog förlorade jag 3 av 8 hundar väldigt akut o oväntat. Nu efter allt flyttkaos o sorgearbete har vi äntligen börjat komma igång igen så vi tar nya tag o tar allt som de kommer just nu

Wissla, kelpie 10år
Rallylydnad: cert i Mästarklass och förhoppningsvis lyckas med 3 och championatet
Viltspår: komma iordning med motivationsbristen vid långa liggtider och starta Öppenklass igen, championatet vore förstås toppen
Utställning: ska försöka komma iväg på kelpiespecialen i augusti för första gången och se hur de båda står sig i den konkurrensen. Ev ställas på en närliggande bkuställning.
För övrigt så hoppas jag hon får fortsätta vara frisk och hel halvpensionär 💜

Mint, kelpie 10månader
HD/EDröntgen och MH förstås
Vill försöka komma ut och känna oss för på tävlingsplan också, antingen i Startklass i lydnad eller Nybörjarklass i rally. Funkar vi och allt blir klart så även Appellklass i spår.
Även han ska ställas på kelpiespecialen men ev även på lokala BK’s till våren 🤎

Visa bifogad fil 135788

Wissla gjorde några tävlingar i rallyn men inga resultat, bestämde mej för att verkligen satsa och träna ordentligt inför hemmatävling men då blev hon rejält halt med flera veckors vila.
Kom aldrig igång med Viltspåret igen.
Utställd enligt plan BIR Veteran båda gångerna varav ena på rasspecialen 💜

Mint röntgades med finfina leder, gjorde MH med många fina bitar men det kom också fram några mindre roliga överraskningar, både hos honom men även genomgående bland ffa bröderna i kullen.
Tävlat har vi gjort, först i Startklass, men även i Rallyn där vi verkligen hittade glädjen i att tävla tillsammans. Appellspår har vi också provat.
4xkval i Rally Nybörjare - RLD N
2xkval i Rally Fortsättning
1:a pris i Startklass
Uppflyttad Appellklass spår

Just ja - utställningarna: premiär på lokala BK’n som junior och slår till med BIR.
Går i juniorklass även på rasspecialen och som 18månaders bland 50 anmälda kelpies slår han till med BIR där också 🤎

IMG_6189.webp

Knappt 1 år mellan bilderna - kul som jämförelse 🤎💜

Öppnar upp tråden igen för att kunna se om målen uppnåtts i år.
Hur har det gått för er andra?

Här har vi tävlat startklass (uppflytt 173 poäng) samt lydnadsklass 1 (uppflytt med 290,5 respektive 301 poäng)
appellklass spår (uppflytt till lägre 213 poäng)
IGP1, bra spår och skydd, men missade 3 poäng på lydnadsdelen, så på't igen (hunden hade egna åsikter på sättande o läggande under marsch o gjorde snyggt ställande och sättande istället...)
Och igår satte vi IGP1an! Ett fint spår, ok lydnad och ett jättefint skydd, vinst i klassen! Nu har Fluffet fått sin första titel!
:)

Selma, mellanpuden 9veckor.
Ska växa upp och bli en liten hund. Planerna är att köra rallylydnad, sök och nosework eller specialsök. Hon behöver även ställas ut någon gång så det måste vi också lära oss. Spår kommer det bli, men troligtvis mest som aktivering.

Men först ut blir väl att försöka hitta en valpkurs att komma med på.
Ingen kurs alls har det blivit för dom blir fulla direkt. Så vi tränar på själva. Varit på kennelläger har vi varit iaf. Hon är just nu sitt första löp vilket går helt okej. Fyller 1 den 28:e oktober tror jag det är. Hon är en liten stjärna i spåret så det är det vi pysslar mest med.

Liknande trådar

Tjatter Har jag missat årets tråd, eller? :cautious: Jag har beställt min första kalender idag! Det blev en chokladkalender från AD70, som jag...
44 45 46
Svar
915
· Visningar
42 169
Senast: Palermo
·
R
Övr. Hund Istället för och fortsätta i en tråd som handlar om att vara publik på utställning så tänkte jag att det kanske kunde vara bra med en...
Svar
16
· Visningar
995
Senast: Myrten
·
Övr. Hund Hej, Jag och min sambo skaffade hund i mars, en springer spaniel hane. Vi har sen innan pratat om att vi gärna skulle ha två hundar. Vi...
2
Svar
25
· Visningar
1 637
Tjatter Nej men nu är det väl hög tid, tycker ni inte? 2024 års upplaga av Secret Santa är här! 🤓 Ni som har varit med tidigare har koll på...
3 4 5
Svar
80
· Visningar
3 373
Senast: Nixehen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar