Mål och planer 2025 (dressyr)

Dom är jättekonstigt skrivna. Men du kan gå in i varje runda utan kval och hsr då två försök att rida på 62%. Om du inte klarar det måste du kvala långa vägen.

Dvs får en gå in i *** StG utan kval.

Vissa öd kan inte heller regelverket och vet en ryttare som blev avstängd och fick böter för sin start i *** MsvA. Det korrigerades dock i efterhand...

Men gud 🫠 hade avlidit om jag hade fått böter och blivit avstängd, hade ju trott allt va mitt fel. De borde ju kunna sina regler 😅

Så om jag förstår de rätt kan jag gå in i vilken klass jag vill i lilla rundan nu och hoppas på de bästa? 😅

Min plan är iof att starta två 3* Msv A ändå. Klarar jag inte de på 62% så kan jag hålla mig till 2* 😅 jag vet inte riktigt hur mkt vi hunnit ta igen sen skadan ändå.

Planerar att starta v.12 som första start 🙌 om schemat klaffar!

Dom är jättekonstigt skrivna. Men du kan gå in i varje runda utan kval och hsr då två försök att rida på 62%. Om du inte klarar det måste du kvala långa vägen.

Dvs får en gå in i *** StG utan kval.

Vissa öd kan inte heller regelverket och vet en ryttare som blev avstängd och fick böter för sin start i *** MsvA. Det korrigerades dock i efterhand...

Jösses så pinsamt. Dom borde verkligen förtydliga det från förbundshåll!

Jag och den Grå lär ju bli förpassad till dressyr framöver. Tveksamt om dom skador han haft kommer hålla för hoppning och jag kommer inte chansa på det oavsett. Han är ju fin att rida och är lydig och ridbar och den enda okomplicerade hästen jag har. ( måste givetvis bero på att jag haft honom sedan han var 3 år). 😉

Jag planerar på att vara fullt igång till juni iallafall. Han har ju vilat i 1.5 år varav stått i sjukhage från september 23 till slutet av maj 24.
Han rasade ju totalt och på sista checken vi gjorde i maj förra året såg han ut som en travare som travar långsamt 🙈 Alla 4 benen hade varsin egen takt.

Han ordnade upp sig själv under sommaren när han gick ute dygnet runt med mina 3 andra. Från att bli haltare i början till att bli helt ren i slutet av sommaren efter massa galopp och lek.

Nu känns han jättefin och fräsch att sitta på. Vi skrittar fortfarande men det ska regna i morgon och blir väl ishalka. Då får vi ju gå in i ridhuset. Tänkte träna på lansen och få honom avslappnad med den. Bara dressyr blir nog för tråkigt så tänker starta någon WE och se om.jag kan ta till mig grenen. Det är ju en rolig grej men jag har inte känt något större intresse ändå för den grenen men det kan ju ändras.

Vi får ju bara gå på plant underlag, han är den ena av mina som har 4 brodd på. Jag körde ringvält häromdagen på min terrängbana så han får det plant. Det var sådär perfekt halvfruset så allt blev platt. Tog en sväng i hagen oxå men mest för att dressyrhästen inte ska bryta benen 🤣🤣

20250103_130538.webp

Dressyrhästen ska oxå byggas upp under våren. Han har ändrat sitt rörelsemönster ganska mkt med kortare tår och slappare underhals. Så jag ser fram emot det här.

Vet inte hur han är på dressyrbanan, han har inte tävlat så mkt så får väl ratta runt någon LA3 till våren tänkte jag.

Dressyrhästen ska oxå byggas upp under våren. Han har ändrat sitt rörelsemönster ganska mkt med kortare tår och slappare underhals. Så jag ser fram emot det här.

Vet inte hur han är på dressyrbanan, han har inte tävlat så mkt så får väl ratta runt någon LA3 till våren tänkte jag.

Då är du redo för v29 hos mig med två hästar? Man får börja ragga starter redan nu 😂

Mitt vanliga mål kvarstår - hoppas både häst och ryttare får hålla sig friska och att vi ska slippa ofrivilliga pauser från träning. Utöver det så har jag bestämt mig för att ta tag i vårt problem med spänd skritt, så mer arbete i skritt står på planeringen och förhoppningsvis hitta till en avspänd skritt där hon rör sig väl genom kroppen och är eftergiven och lösgjord där jag kan inverka på ett bra sätt. Föga förvånande så blir ju allt bättre om man startar från en bra skritt:idea:

Har nog inga tävlingsmål. Faller andan på kanske jag anmäler till något. Det vore egentligen bra för oss att komma ut mer och träna på tävling, men jag tycker tävling är så sjukt dyrt och känner att jag hellre lägger de pengarna på extra träningar. Skulle dock vilja bli bättre på att rida program och skärpa till mig så att jag faktiskt övar på att rida programlinjer hemma på träning. Vore kul om vi kunde rida LA3 på ett bra sätt på träning, och fortsätta öva på vissa MSV-linjer :)

Hoppas också fortsätta utveckla hoppningen med bommar och hinder framme regelbundet.

Med tanke på all oflyt jag har haft dom sista åren så hoppas jag att vi kan få vara igång hela säsongen. Vi är inte fullt igång än utan håller på och bygger upp styrka och kondis lite försiktigt. Men när vi väl är där sen så hoppas jag att vi kan fortsätta där vi var, utan avbrott. Gärna gå vidare i nån ny klass. Får hoppas jag har råd bara.

Platina utvecklades fint förra året.
Jag la ner mina tävlingsambitioner eftersom hon jagade upp sig mer och mer för varje gång jag åkte iväg och la istället bara fokus på att få henne mer påverkbar på ridbanan.
Har även tagit hjälp av en nygammal tränare som också har ridit henne några gånger.
Hon är en väldigt vänlig häst och skulle aldrig få för sig att bocka av någon men får hon för sig att ett hörn/långsida/kortsida är farlig så sitter det i länge. Då menar jag inte dagar utan månader el år.
Hon stannar, kastar sig, skyggar etc.
Det går inte att "klappa sig" förbi när hon hamnar där.
Sommaren -23 bestämde hon sig att ena långsidan var livsfarlig i höger varv.
Jag fick alla möjliga råd som inte fungerade. Tex " rid en svag öppna längs långsidan" " skritta förbi" " låt henne titta först"
Tillslut löste jag problemet i somras ( ett år senare) genom att snurra henne några varv så fort hon gjorde en ansats att börja krångla. Det tyckte hon inte var jättekul och rätt som slutade hon med dramat.
När det väl gick att rida runt fyrkanten i båda varven blev ju också möjligheten att börja utbilda henne bättre.
Men det är hemma. På nya ställen får man börja om.😂
Hon kanske aldrig blir någon tävlingshäst. Det spelar inte så stor roll. Det krävs ju rätt mycket logistik och jag kan inte åka ensam utan är beroende av att någon vill offra sin lediga dag och följa med.😅
Jag tycker att träning är roligast och älskar känslan när man får ett fint samspel en liten stund iaf. Jag kan dessutom åka själv med henne utan problem när det gäller träning.
Målet för 2025 är att lära henne byta på hjälpen och kunna rida ett msvb program.

Det är en väldigt fin häst med massor av potential och det stunder hon är med en är hon underbar att rida.

Liknande trådar

Dressyr Jag kan inte hitta någon ”planer och mål för 2024”-tråd, annars hade det varit roligare att fortsätta i den men om någon annan hittar...
2
Svar
28
· Visningar
1 681
Senast: Hedwig
·
Övr. Hund Årets sista dag är här och nog borde vi ha formulerat våra mål och planer inför nästa år -2024! Här är tråden -in med allt, stort som...
2 3
Svar
55
· Visningar
4 320
Senast: Pooh
·
Mat Från och med idag kan man rösta på Årets matbluff 2024: https://www.aktavara.org/212780/rosta-matbluff-2024 Vilken vara får din röst...
6 7 8
Svar
158
· Visningar
6 998
Senast: Mineur
·
F
Tjatter FÖR FJÄRDE ÅRET I RAD kör vi ytterligare en omgång av 90 dagar. 2024 års period sträcker sig mellan 1 januari - 30 mars på grund av...
5 6 7
Svar
131
· Visningar
6 420
Senast: zassoo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Livskristråden
  • Tittar in i ditt kök del 27
  • Vilken vagn?