Årets matbluff

Grejen för mig med Järnaglass är att de hade enormt hög svansföring med sina värderingar tidigare och marknadsförde sig som ett lokalt och småskaligt företag som tillverkade hantverksmässigt gjord glass på naturliga och ekologiska råvaror. För mig blev deras varumärke starkt förknippat med kvalitet och bra värderingar, och jag bestämde mig för att köpa deras produkter efter att ha lagt ner tid och engagemang på att leta fram någon producent som jag kände att jag ville stötta.

Helt plötsligt står deras varumärke tydligen för något helt annat, vilket är väldigt lätt att missa om man inte riktigt hängde med i ägarstrukturen och innehållsförteckningen...
Det gör att det är väldigt lätt att känna sig lurad, tycker jag.

Ja, för mig blir den en bluff om produktionen och receptet har ändrats men namnet är kvar.

Växjö och Alvesta är ju grannar så det skiftet är väll inte så jättestort, däremot borde de när de flyttade produktionen utomlands och ändrade receptet ha skrivit ut det på förpackningen eller på annat sätt annonserat det på något sätt.

Fast nomineringen till matbluff-priset gäller ju att produktionen flyttats utomlands, inte att receptet är ändrat. Jag tycker nästan att det här är mer vilseledande än produkten i sig:

I själva verket ägs de båda sedan flera år tillbaka av livsmedelskoncernen Lohilo Foods AB.

Det får det att låta som att livsmedelskoncernen Lohilo Foods AB dök upp och "tog över" både Alvestaglass och Järnaglass, när faktum är att Lohilo uppstod inom företaget Alvestaglass AB (och sedan växte om varpå man bytte namn på koncernen). Jag ser det som helt normal företagsutveckling, bara.

Bluffen uppstår när man fortsätter att marknadsföra sig med ortsnamnet och hantverkskopplingen som funnits kopplad till det utan att vara tydlig med förändringen som gjorts som är helt på tvärs mot det.

Skulle det stå ”Alvestaglass - tillverkad i Nederländerna” med ungefär lika stor font skulle jag inte tycka att det var bluff. Eller ”Baserad på skummjölkspulver.” tydligt i minst ett par år efter att man gör ändringen, så ok.

Nu försöker man medvetet lura konsumenten att tänka annat. No go for me.

Men glassen heter ju Alvestaglass - det är själva produktnamnet. Det står inte att den är tillverkad i Alvesta, Växjö, eller ens i Sverige. Jag ser inte att man marknadsför sig med någon hantverkskoppling, heller. De har inte bytt namn på den produkt som lade grunden till hela företaget för snart 40 år sedan. Jag kan inte se hur det är en "bluff" - till skillnad från om de faktiskt utgett sig för att de tillverkar glassen i Sverige, i vilket fall det hade varit solklart bluffande.

Jag kan inte komma på ett enda märke som markerar så tydligt som du önskar, när de ändrat ett recept. Igen, nu gällde ju glassens nominering här just att produktionen inte sker i Sverige enligt texten på sidan, men i alla de livsmedel som ändrar recept tycker jag att en "försämring" (billigare råvaror, sämre kvalitet, byte från svenska råvaror till icke svenska etc.) sällan eller aldrig uppmärksammas av företaget. På sin höjd att de skriver "Nytt recept" någonstans på förpackningen.

Jag vill köpa svenskt när det gäller både kött-, ägg- och mjölkprodukter, eftersom vi har högre krav på hur djuren har det här jämfört med neråt i Europa, och jag vill stötta svenska bönder/företag.

Jag vill igen passa på att tipsa om att titta efter märkningen "Från Sverige". Mycket säkrare snabb-metod för att avgöra om en vara är baserad på svenska råvaror eller inte :)

Alla varor tillverkade i Sverige har förstås inte den märkningen, men om man vill göra ett medvetet val att stötta svenska bönder och företag men inte vill/kan läsa noga på alla förpackningar så är det en snabb och smidig lösning. Om en vara inte har den märkningen, så utgår jag aldrig från att den är svensk utan att kolla upp det. På så vis slipper jag känna mig lurad av t. ex. ett produktnamn.

Jag kan inte komma på ett enda märke som markerar så tydligt som du önskar, när de ändrat ett recept. Igen, nu gällde ju glassens nominering här just att produktionen inte sker i Sverige enligt texten på sidan, men i alla de livsmedel som ändrar recept tycker jag att en "försämring" (billigare råvaror, sämre kvalitet, byte från svenska råvaror till icke svenska etc.) sällan eller aldrig uppmärksammas av företaget. På sin höjd att de skriver "Nytt recept" någonstans på förpackningen.
Nä, däri ligger problemet. Att det är okej och vedertaget att man får bluffa sina kunder. Det är ju inte så att de hade undvikit att markera om de istället gjort en bättre produkt med mycket dyrare råvaror.

Röstade på glassen. Glass är viktigt för mig och det känns som att snart inga märken faktiskt är glass längre. Fler och fler märken blir oätbara.
DET håller jag med om, glass smakar inte som glass längre. Jag har slutat att äta glass i stort sett, smakar inte särskilt gott. Sa för något år sedan redan att jag vet inte om jag ens tycker om glass. Förr gjorde jag, men inte numera.

Nä, däri ligger problemet. Att det är okej och vedertaget att man får bluffa sina kunder. Det är ju inte så att de hade undvikit att markera om de istället gjort en bättre produkt med mycket dyrare råvaror.

Nej, även om ett recept bara blir en liten, liten aning bättre, så kan vi konsumenter räkna med att vi får veta det. Det tenderar ju att basuneras ut.

Vad jag menar är att det som en del ser som "bluff" är så vanligt förekommande att jag mer eller mindre utgår från det gällande alla livsmedelsproducenter - om de inte tydligt visar motsatsen. Tycker jag att det är bra att man behöver vara en cynisk konsument? Nej. Men tycker jag att det är en bluff att väldigt många företag fungerar på det sättet? Igen, nej.

Jag vill igen passa på att tipsa om att titta efter märkningen "Från Sverige". Mycket säkrare snabb-metod för att avgöra om en vara är baserad på svenska råvaror eller inte :)

Alla varor tillverkade i Sverige har förstås inte den märkningen, men om man vill göra ett medvetet val att stötta svenska bönder och företag men inte vill/kan läsa noga på alla förpackningar så är det en snabb och smidig lösning. Om en vara inte har den märkningen, så utgår jag aldrig från att den är svensk utan att kolla upp det. På så vis slipper jag känna mig lurad av t. ex. ett produktnamn.
”Från Sverige” kan också vara lite missvisande ska man veta. På någon 50/50-färs stod det ”kött från Sverige”, men den ser nästan likadan utan som ”från Sverige” men det visade sig att 50% av produkten var grönsaker från Tyskland/annat land. Men jag tycker ändå märkningen egentligen är bra och en hjälp, men man ska kolla vad som verkligen står på märkningen.

DET håller jag med om, glass smakar inte som glass längre. Jag har slutat att äta glass i stort sett, smakar inte särskilt gott. Sa för något år sedan redan att jag vet inte om jag ens tycker om glass. Förr gjorde jag, men inte numera.

Jag gillar glass, både bluffig Alvestaglass och bluffig GB-glace har sin tid och plats i mitt kök :D Men vill jag ha svensk mjölk- och gräddbaserad glass så vill jag helst ha Rättviks glass :d

Nej, även om ett recept bara blir en liten, liten aning bättre, så kan vi konsumenter räkna med att vi får veta det. Det tenderar ju att basuneras ut.

Vad jag menar är att det som en del ser som "bluff" är så vanligt förekommande att jag mer eller mindre utgår från det gällande alla livsmedelsproducenter - om de inte tydligt visar motsatsen. Tycker jag att det är bra att man behöver vara en cynisk konsument? Nej. Men tycker jag att det är en bluff att väldigt många företag fungerar på det sättet? Igen, nej.

Njae, jag ser inte att alla företag går in för att ändra recepten för att göra det billigare och sämre för att tjäna mer pengar. Men visst är det vanligt, och för mig är det att medvetet bluffa sina kunder om man inte tydligt aviserar det.

”Från Sverige” kan också vara lite missvisande ska man veta. På någon 50/50-färs stod det ”kött från Sverige”, men den ser nästan likadan utan som ”från Sverige” men det visade sig att 50% av produkten var grönsaker från Tyskland/annat land. Men jag tycker ändå märkningen egentligen är bra och en hjälp, men man ska kolla vad som verkligen står på märkningen.
Men köttet var ju svenskt?

Ja, det gäller ju att ha koll på vad de olika märkningarna innebär.

Grejen för mig med Järnaglass är att de hade enormt hög svansföring med sina värderingar tidigare och marknadsförde sig som ett lokalt och småskaligt företag som tillverkade hantverksmässigt gjord glass på naturliga och ekologiska råvaror. För mig blev deras varumärke starkt förknippat med kvalitet och bra värderingar, och jag bestämde mig för att köpa deras produkter efter att ha lagt ner tid och engagemang på att leta fram någon producent som jag kände att jag ville stötta.

Helt plötsligt står deras varumärke tydligen för något helt annat, vilket är väldigt lätt att missa om man inte riktigt hängde med i ägarstrukturen och innehållsförteckningen...
Det gör att det är väldigt lätt att känna sig lurad, tycker jag.
Jag tänker lika, att man vill få veta att varumärket plötsligt står för något helt annat än det man så tydligt fokuserat på tidigare. Det är en bluff att helt byta värderingar utan att låtsas om det mot kunderna.

Jag gillar glass, både bluffig Alvestaglass och bluffig GB-glace har sin tid och plats i mitt kök :D Men vill jag ha svensk mjölk- och gräddbaserad glass så vill jag helst ha Rättviks glass :d
Jag tror aldrig jag ätit Alvestaglass faktiskt så vet inte hur den smakar. Har givit upp glass helt enkelt. Tycker inte heller glass är så hård som den brukade vara, eller så har/är det fel på mina senaste kyl/frysar som inte fryser tillräckligt för just glass.

Njae, jag ser inte att alla företag går in för att ändra recepten för att göra det billigare och sämre för att tjäna mer pengar. Men visst är det vanligt, och för mig är det att medvetet bluffa sina kunder om man inte tydligt aviserar det.

Nu skrev jag väl inte heller att alla företag gör så, men att jag mer eller mindre utgår från sådant så länge de inte är tydliga med motsatsen (och det brukar de flesta företag vara).

Om 50 % av produkten inte var svensk är det dock bluffmakeri, eftersom märket Kött från Sverige bara får användas om minst 75 % av det totala innehållet i en produkt (100 % av köttet) ska vara av svenskt ursprung.

Om 50 % av produkten inte var svensk är det dock bluffmakeri, eftersom märket Kött från Sverige bara får användas om minst 75 % av det totala innehållet i en produkt (100 % av köttet) ska vara av svenskt ursprung.
Köttet var ju svenskt i hennes exempel. Grönsakerna var inte.

Varumärke handlar till stor del om värderingar. Om glassen flyttat produktion till Nederländerna hos en liten lokal tillverkare som tillverkar samma typ av hantverksglass av lokala bra råvaror och det kommunicerats tydligt som en story, så hade det varit en annan sak. Det hade "bara" varit flytt av produktion, men inte i övrigt en stor omstyrning av värderingarna bakom varumärket.

Alla dessa märkningar är ett gisel för små matproducenter då det kostar en del.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka