Årets matbluff

Fast beror det inte på korven/typen av korv?
Jag tycker det här är så luddigt. 😅

Jo, det kan det nog göra. T. ex. sådan där rå fläskkorv är halvfabrikat, jag tänkte (kanske felaktigt) att det handlade om typ grillkorv, falukorv, salami eller liknande.

• Gilla
Reactions: Sel
Nåja, allt är ju relativt. Att använda Från Sverige-märkningen kostar 500 kr om året för företag med en omsättning under 9 miljoner kronor. Är det en för stor kostnad för företaget har jag svårt att tro att man har något att vinna på en sådan märkning i alla fall. Då handlar det förmodligen om väldigt små, lokalt förankrade livsmedelsproducenter, och deras kunder väljer förmodligen inte att handla från det företaget utifrån en eventuell märkning, utan baserat på t. ex. lokal anknytning eller personlig relation till företaget.

Det var ett förslag för att snabbt och enkelt kunna välja svenska varor, om man känner sig lurad av att det finns produkter som har ett svenskt ortsnamn i varumärkesnamnet utan att de tillverkas i Sverige. Ett tips för lite ökad konsumentmedvetenhet, bara. Vill man inte titta efter någon märkning fungerar det ju alldeles utmärkt att läsa produktinformationen på förpackningen. Där ska det stå var livsmedlet är producerat. Vill man inte göra något av det (titta efter märkning eller läsa information på förpackningen) kanske man bör fråga sig hur viktigt man egentligen tycker att det är att välja svenskt av just den varan?

Visst kan man fortsätta köpa varor som heter något svenskt - som Alvestaglass, Brämhults juice, Ockelboost, Göteborgskex m. fl. - och hoppas/anta att de tillverkas i Sverige. Men om man nu förstått att så inte alltid är fallet, så kan det kanske vara en hjälp att ha några olika alternativ för att identifiera svenska produkter.
Ja, jag skulle känna mig grundlig lurad om den jag köper ägg av helt plötsligt går ifrån att sälja ägg från sina frigående höns och börjar sälja ägg från burhöns men ha kvar samma namn och samma bilder som visar frigående utehöns.

Finns ju en anledning till varför jag valt att köpa (när egna inte värper tillräckligt) från han som har ca 300 höns och några ankor som får gå ute och inte från han som har 5000 höns som inte får gå ut. Både är lokala för mig.

Ja, jag skulle känna mig grundlig lurad om den jag köper ägg av helt plötsligt går ifrån att sälja ägg från sina frigående höns och börjar sälja ägg från burhöns men ha kvar samma namn och samma bilder som visar frigående utehöns.

Finns ju en anledning till varför jag valt att köpa (när egna inte värper tillräckligt) från han som har ca 300 höns och några ankor som får gå ute och inte från han som har 5000 höns som inte får gå ut. Både är lokala för mig.

Nu förstår jag faktiskt inte vad du försöker komma fram till. Skulle du ha sådan inblick i t. ex. glasstillverkarens produktion tror jag att det eventuellt skulle vara lite svårt att missa om hela produktionen flyttades utomlands?
Eller menar du att du en gång i tiden valde vilken äggförpackning du skulle köpa på Ica, och kom fram till att X var bättre än Y därför att han har frigående höns. Sedan litar du på att inget kommer att förändras utan att X gör det extremt tydligt för konsumenterna?

I glassens fall handlar det om en glassförpackning som visar... Glass.

Men absolut, den här tråden tyder väl om något på att ökad konsumentmedvetenhet fortfarande bör prioriteras högt.

Det gör jag säkert, beroende på vad man definierar som halvfabrikat.

Korv köper jag (vet faktiskt inte om det är halvfabrikat).
Pommes (frysta) köper jag ibland. Klassas kanske också som halvfabrikat?
Glutenfritt hårdbröd, tror jag inte räknas som halvfabrikat, eller?

Jag köper aldrig färdiga rätter.

Jag lever på kyckling (vanligtvis frysta kycklingvingar), glutenfria makaroner (gjorda på majs) och havremjölk.

Kan ibland köpa annat, men inte ofta.

Som övriga skrivit så är ju allt, förutom möjligen kycklingen, i någon form hanterat.
Jag skulle nog definiera helfabrikat som ätfärdigt och halvfabrikat som något som är hanterat, till exempel pasta, men som kräver ytterligare tillagning.

Men gör du det varje gång du handlar, läser innehålls förteckningen på produkter du köper dagligdags?
Jag gör det.

Vänder och vrider och läser den där alltför ofta väldigt finstilta texten...

KL

Jag håller inte med om att müslin är en bluff.

I så fall borde vartenda paket med "torkad frukt" anses vara en bluff, eftersom det är liknande där, med socker osv.

Här skjuter Äkta vara bredvid målet tycker jag.

Det gör jag säkert, beroende på vad man definierar som halvfabrikat.

Korv köper jag (vet faktiskt inte om det är halvfabrikat).
Pommes (frysta) köper jag ibland. Klassas kanske också som halvfabrikat?
Glutenfritt hårdbröd, tror jag inte räknas som halvfabrikat, eller?

Jag köper aldrig färdiga rätter.

Jag lever på kyckling (vanligtvis frysta kycklingvingar), glutenfria makaroner (gjorda på majs) och havremjölk.

Kan ibland köpa annat, men inte ofta.

Grädde, smör creme fraiche, gräddfil, ost osv?
Eller gör du allt från grunden, ambitiös deluxe 😁

Nu förstår jag faktiskt inte vad du försöker komma fram till. Skulle du ha sådan inblick i t. ex. glasstillverkarens produktion tror jag att det eventuellt skulle vara lite svårt att missa om hela produktionen flyttades utomlands?
Eller menar du att du en gång i tiden valde vilken äggförpackning du skulle köpa på Ica, och kom fram till att X var bättre än Y därför att han har frigående höns. Sedan litar du på att inget kommer att förändras utan att X gör det extremt tydligt för konsumenterna?

I glassens fall handlar det om en glassförpackning som visar... Glass.

Men absolut, den här tråden tyder väl om något på att ökad konsumentmedvetenhet fortfarande bör prioriteras högt.
Ser inte skillnad på om jag köper inne i en butik eller från en äggbod längs en väg.

Det som finns kvar av glassen sedan innan är ju förpackningens utseende och namn precis som det med äggen om det ändras till ägg från burhöns så är det bara namn och förpackningen kvar som är samma inte innehåll eller värderingar mm.

Jag håller inte med om att müslin är en bluff.

I så fall borde vartenda paket med "torkad frukt" anses vara en bluff, eftersom det är liknande där, med socker osv.

Här skjuter Äkta vara bredvid målet tycker jag.
Bara om det på paketet med torkad frukt står "100% frukt" när det i själva verket är 93% frukt och 7% socker och olja (till exempel).

Problemet i fallet med müslin är som sagt inte att de tillsatt socker och olja till den torkade frukten, utan att de räknar sockret och oljan som frukt när de säger "46% frukt".

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka