Årets matbluff

Fast där var inte själva ärtproteinet som var boven utan att det inte skrevs ut tydligt att att glassen inte ens gjordes på mjölk längre.
Ja jag missade helt att det var en sådan stor ändring i en produkt jag köpt i många år
Jag läste lägre klimatavtryck på locket och javisst det är ju bra tänkte det hade med transporter och förpackningen att göra
Tji vad fel jag hade där ja
Det var innan den blev årets matbluff

Nej, inte om det inte är viktigt för mig att veta var den tillverkas. Jag köper inte alltid och enbart lokalproducerat, till exempel. Men är det varor som är viktigt för mig att de är lokalproducerade så kollar jag regelbundet - kanske inte varje gång, men ofta - om de bytt tillverkningsort (eller land). För mig är det verkligen inget konstigt, tvärt om trodde jag som sagt att de flesta som tycker att det är viktigt har koll på sådant.
Jag läser första gången jag testar en produkt vad det är för innehåll. Men jag är inte matallergiker heller.

Vi ar nog fa som laser allt som star pa forpakningen varje gang vi koper samma forpackning och det raknar producenterna med ... darfor tycker jag glassen ar varst.

Jag forsoker handla localt sa mycket jag kan. Dels kanns det betydligt battre att den lokala butikerna, industrin, och bonderna far de pengar jag betalar for mina varor. Dels sa framjar det miljon med kortare resor. Nu har vi ingen sales tax (moms?) i Oregon, hade vi haft det hade det varit ytterligare en stark orsak att handla lokalt. (Jag vet inte hur det ar i Sverige, men har gar mycket av skatterna, och aven fran sales tax dar den finns, till den lokala kommunen).

I mina affarer finns ocksa, tillexempel mjolk som skeppas fran ostkusten, en resa pa ungefar 500 km, vilket varken ar bra for mjolken eller miljon ... numera "vet" jag ju det da jag last pa, aven om det ar ett ar sedan (tank sa fort tiden gar) sa jag stracker ut handen och tar min mjolk. Det finns ocksa en bild pa en bonde med kor och sa star det "Portland's mejerier", och jag kan garantera att manga da tar for givet att det kommer fran portland ... aven om mejeriet senare har flyttat. (Jag tror att man har kan aka dit pa felaktig marknadsforing om man flyttar mejeriet och inte sager det tydligt pa forpackningen)
Inte har jag tid att lasa ordentligt pa alla forpackningar jag tar ... den hander bara om det ar en ny forpackning som det kanns viktigt att den ar lokal producerad.
Nu har jag kollat, och min mjolk ar producerad i nagon av 9 olika mejerier ... som alla ligger runt Portland och ett par stycken narmare var lilla forstad an Portland proper, sa jag ar fortfarande nojd.

Står du och läser på varje burk glass du köper när du storhandlar en lönefredag trött efter jobbet fullt med folk överallt?
Observerar du den lilla nya etiketten när du tar samma Big pack smak du ätit sen du var liten?

Nej, om jag av någon anledning skulle vara tvungen att handla en lönefredagseftermiddag skulle det inte vara tal om någon storhandling. Då handlar jag enligt principien snabbt in - ryck åt mig det nödvändigaste - snabbt ut. Att kolla detaljer kring var något tillverkats finns inte på kartan i det läget, men jag skulle inte heller känna mig förd bakom ljuset om jag senare upptäckte att något tillverkades någon annanstans än jag trott :)

Observerar jag den lilla nya etiketten - absolut!

Människor är olika, det är väl inget konstigt med det. Jag har, kanske felaktigt, trott att de flesta känner till att mycket livsmedel tillverkas utomlands, även sådant som har namn med en tydlig svensk geografisk koppling (Alvestaglass, Göteborgskex, Ockelboost m. fl. ) och har därför svårt att se det som någon "bluff". För mig är det en självklarhet att jag som konsument kollar upp sådant som är viktigt för mig, oavsett om det är bäst-före-datum, tillverkningsort, innehållsförteckning eller något annat.

Nej, om jag av någon anledning skulle vara tvungen att handla en lönefredagseftermiddag skulle det inte vara tal om någon storhandling. Då handlar jag enligt principien snabbt in - ryck åt mig det nödvändigaste - snabbt ut. Att kolla detaljer kring var något tillverkats finns inte på kartan i det läget, men jag skulle inte heller känna mig förd bakom ljuset om jag senare upptäckte att något tillverkades någon annanstans än jag trott :)

Observerar jag den lilla nya etiketten - absolut!

Människor är olika, det är väl inget konstigt med det. Jag har, kanske felaktigt, trott att de flesta känner till att mycket livsmedel tillverkas utomlands, även sådant som har namn med en tydlig svensk geografisk koppling (Alvestaglass, Göteborgskex, Ockelboost m. fl. ) och har därför svårt att se det som någon "bluff". För mig är det en självklarhet att jag som konsument kollar upp sådant som är viktigt för mig, oavsett om det är bäst-före-datum, tillverkningsort, innehållsförteckning eller något annat.
Jag tycker att det är bra att du är så noga med att läsa vad som ingår i produkten och var den är producerad. Föredömligt!

Men jag tycker ändå att det är fusk när producenterna medvetet försöker lura oss konsumenter genom att skriva något på etiketten som sedan inte har täckning i det finstilta.

Jag tycker att det är bra att du är så noga med att läsa vad som ingår i produkten och var den är producerad. Föredömligt!

Men jag tycker ändå att det är fusk när producenterna medvetet försöker lura oss konsumenter genom att skriva något på etiketten som sedan inte har täckning i det finstilta.

Det är väl det jag inte ser i fallet med glassen, i alla fall. På bilderna ser det inte ut som att producenterna medvetet försöker luras. Det står inte t. ex. "svenskt hantverk", "enligt mormor Lisas recept", "från Smålands djup skogar" eller liknande - som det ju gjort på en del varor och då håller jag absolut med om att det är medvetet lurendrejeri!

Men enligt bilden på glassförpackningen ser det ut att "bara" vara namnen som skulle vara det "luriga". Precis som Göteborgskex, Ockelboost, Brämhults juice m. fl.

Det är väl det jag inte ser i fallet med glassen, i alla fall. På bilderna ser det inte ut som att producenterna medvetet försöker luras. Det står inte t. ex. "svenskt hantverk", "enligt mormor Lisas recept", "från Smålands djup skogar" eller liknande - som det ju gjort på en del varor och då håller jag absolut med om att det är medvetet lurendrejeri!

Men enligt bilden på glassförpackningen ser det ut att "bara" vara namnen som skulle vara det "luriga". Precis som Göteborgskex, Ockelboost, Brämhults juice m. fl.
Som sagt! Det är ju föredömligt att du inte tror att Brämhults juice är producerad i Brämhult. För många av oss andra är det inte lika uppenbart. Men super att du inte är lika lättlurad som oss andra.

Jag tycker att man med märkesnamn som är ortnamnskopplade har ett ansvar att antingen fortsätta producera i närheten av orten, eller vara ultratydlig med att så inte är fallet på förpackning, i reklam och annan kommunikation. Vill man göra annorlunda så kan man släppa märket med ortsnamnet.

Det är alldeles för mycket av bedrägligt beteende för att jag ska vara nöjd med att köpa av företaget bakom.

Ja jag missade helt att det var en sådan stor ändring i en produkt jag köpt i många år
Jag läste lägre klimatavtryck på locket och javisst det är ju bra tänkte det hade med transporter och förpackningen att göra
Tji vad fel jag hade där ja
Det var innan den blev årets matbluff

Kan inflika att transporter är en så enormt liten del av klimatavtrycket för livsmedelsprodukter att det inte gör någon större skillnad om man transporterar jorden runt. Så såna statements innebär nästan alltid receptförändringar, kan vara bra att veta till framtiden.

Till trådstarten: Jag är väldigt kluven. Jag är en skeptisk konsument och läser ofta innehållsförteckningar och lägger tillbaka varorna säkert 50% av gångerna för att innehållsförteckningen inte motsvarar framsidan. Som glassen (inte den som är med i årets matbluff) som lyftes som premium och lokalproducerad på ett mejeri som i princip bara innehöll skummjölkspulver och konsistensgivare. Nä då köper jag hellre den massproducerade glassen för en tredjedels av priset som ändå innehåller svensk grädde. Är alltid skeptiskt till ”nytt recept/ny formula” - det innebär nästan alltid i min erfarenhet att man gör kostnadsbesparingar i form av att ta bort ”äkta varor” till förmån av konsistensgivare och restavfall. Tror att min röst ändå faller på pastan trots att jag själv inte skulle gå på bluffen då jag troligen läst innehållsförteckningen och hade jag köpt den så hade jag varit medveten att det i princip inte innehöll någon ricotta. Müslin är på god tvåa samtidigt är just den hyllan full av påståenden på förpackningarna som inte stämmer så jag lusläser alla innehållsförteckningar alltid när jag köper flingor/müsli/granola.

Jag har själv blivit lurad av glassarna, och precis som flera i tråden vill jag köpa svensktillverkat och gärna från mindre företag, oavsett vad det handlar om. Jag anstränger mig vanligen för detta, men kollar ju inte varje gång jag köper en produkt. Dvs, om någon produkt till en början tillverkas i en närliggande stad så gillar jag det. Men om inte någon skyltar stort med att produktionen flyttat utomlands är risken stor att jag missar det. Jag kanske är naiv, men jag räknar inte med att samtliga produkter försämras mellan varje gång jag köper dem.

Ang järnaglass så står det nu såhär på hemsidan (notera sista stycket):
1000077041.webp

Intressant nog står det inget om hur länge glassen tillverkats utomlands... Hade varit bra att veta.

Som sagt! Det är ju föredömligt att du inte tror att Brämhults juice är producerad i Brämhult. För många av oss andra är det inte lika uppenbart. Men super att du inte är lika lättlurad som oss andra.

Jag tycker inte att det handlar om att vara "lättlurad" eller inte. Jag har helt enkelt trott att den typen av "bluffande" är så allmänt känt i dag, att det är svårt att se det som en egentlig bluff.

Men självklart - är det inte så är det förstås bra om fler får upp ögonen för hur många (från början) mindre, svenska företag som köps upp av internationella koncerner som sedan flyttar produktionen utomlands!

Jag tycker att man med märkesnamn som är ortnamnskopplade har ett ansvar att antingen fortsätta producera i närheten av orten, eller vara ultratydlig med att så inte är fallet på förpackning, i reklam och annan kommunikation. Vill man göra annorlunda så kan man släppa märket med ortsnamnet.

Det är alldeles för mycket av bedrägligt beteende för att jag ska vara nöjd med att köpa av företaget bakom.

Jag tycker också att det vore önskvärt om företag med ortsnamn skulle vara (över-)tydliga med om deras varor inte produceras i eller i närheten av orten. Det ifrågasätter jag inte. Däremot tycker jag att det är så vanligt att så inte sker, och jag hade uppfattningen att det var mer av allmänt vetande än vad det kanske är, så jag har därför svårt att se det som en direkt "bluff".

Jag är väl kanske mer skeptiskt lagd än många andra är, men även om jag skulle önska att bara helsvenskt producerade varor fick ha svenska ortsnamn i varumärkesnamnet, så vet jag att det ofta inte är så. Vill jag vara säker på att något jag köper är just tillverkat i Sverige, så kollar jag efter "Från Sverige"-märkningen och/eller läser på förpackningen var varan är tillverkad.

Från och med idag kan man rösta på Årets matbluff 2024: https://www.aktavara.org/212780/rosta-matbluff-2024

Vilken vara får din röst? Jag brukar tycka att det känns ganska självklart men hade faktiskt lite svårt att bestämma mig i år. Jag landade till slut i att rösta på müslin, det känns som lurendrejeri på en lite mer invecklad nivå än de andra. Tortellinin var dock en stark tvåa.

Pizzasåsen är också rätt dålig men inte missvisande på samma sätt tycker jag. Det är heller ingen nyhet för mig som är gift med en pizzanörd som svär vid Mutti Polpa, alltså helt vanliga finkrossade tomater, tillsammans med en gnutta olivolja och lite färsk basilika som pizzasås. Dessutom står det på burken att såsen har “perfekt konsistens för höga temperaturer” vilket förvisso inte stämmer, enligt min pizzabagare som bakar i 450°, men det hintar i alla fall för mig om att man gjort något med tomaterna för att ändra konsistensen (t.ex. tillsatt vatten).

Glassarna är såklart också lite missvisande, men samtidigt får man ju förstå att det är varumärkesnamn som skapades för många år sedan och det vore kanske lite extremt att ändra hela namnet bara för att produktionen sker någon annanstans i dagens moderna samhälle. Ska Göteborgskex också byta namn då eller?

Kaffet är enligt mig den svagaste nomineringen, krympflation är knappast något nytt och det framgår trots allt på paketet exakt hur mycket det väger, så jag har svårt att se det som någon slags bluff även om det såklart är lite fult att minska mängden men behålla samma pris. Men som sagt, inget nytt och inget unikt för just denna produkt! Jämförspriser är en bra uppfinning...

Vad tycker ni?
Nu fattar jag varför Järnaglassen smakade helt annorlunda i vintras jämfört med för många år sedan. Hade inte ätit den på flera år men blev sugen, den har alltid varit väldigt krämig, fyllig och smakrik och smakat hemmagjord. Nu när jag åt den blev jag så besviken men visste inte varför. Nu förstår jag när de bytt ut grädde och mjölk mot pulver…

Tycker dock att tortellinin är mest missvisande, trodde man inte fick ha med en ingrediens i namnet om det inte fanns minst 4% av den i rätten.

Jag som ursprungligen kommer ifrån krokarna kring Alvesta trodde absolut att glassen fortfarande tillverkades där. Känns absolut lurigt!

När det kommer till typ Göteborgskex var det sånt jävla hallå när de skulle flytta så det gick ej missa (iaf om man bodde i göteborg med omnejd) men inte hört något om Alvestaglass. Besvikelsen!
Dock inte handlat Alvestaglass typ...någonsin? Men vi brukade ha den hemma när jag var liten. Ändå besviken. 😆

Naturligtvis vet man att många företag flyttat sin produktion utomlands. Men Alvestaglass är fortfarande ett företag som drivs från Växjö, de har nyligen utan att informera om det flyttat sin produktion utomlands och ändrat receptet. De började alltså med att sälja in sig som hantverksglass och har sedan smugit över till att producera glassen som vilket märke som helst. Det är lite som att jag förväntar mig att köttet i den lokala gårdsbutiken ska vara lokalt även om det inte uttryckligen står det på förpackningen.

Inget av exemplena från äkta vara bryter ju mot livsmedelsverkets eller EUs regler så i juridisk mening är ingen av dom en bluff allt är bara tyckanden och de är ju då baserade på förväntningar.

Har du tex ingen kopplig till Alvesta glass eller Järna glass blir du kanske inte så upprörd över att de förändrat sitt recept och sin produktion. Men om man började köpa den när den var lokalt producerad och sedan upptäcker att de "i smyg" ändrat recept och flyttat produktionen utomlands så känner man sig en aning mer lurad. Det är ju skiftet som är lurigt inte själva produkten som sådan.

Hur många svenska företag bor kvar i Sverige då? Är det inte rätt vanligt att företag faktiskt flyttar utomlands? Det stoltseras ju mycket över vad som är svenskt. Tex IKEA, HM, Spotify, Minecraft, Volvo, Kavatkängor osv osv osv, men hur mycket av allt som vi anser vara svenskt har sin produktion, huvudsakligen, i Sverige? Jag vet inte, har bara fått intryck av att det inte är riktigt jättevanligt i längden. Och företag säljs också.

Hur många svenska företag bor kvar i Sverige då? Är det inte rätt vanligt att företag faktiskt flyttar utomlands? Det stoltseras ju mycket över vad som är svenskt. Tex IKEA, HM, Spotify, Minecraft, Volvo, Kavatkängor osv osv osv, men hur mycket av allt som vi anser vara svenskt har sin produktion, huvudsakligen, i Sverige? Jag vet inte, har bara fått intryck av att det inte är riktigt jättevanligt i längden. Och företag säljs också.

Skillnaden är väl kanske at de företagen inte har en svensk ort i sitt namn? Med en liten parentes på IKEA, då.

För mig är inte ett ortsnamn i varumärkets namn synonymt med att produktionen sker där - eller ens har skett där i närtid. Men jag förstår nu att en del gör den kopplingen.

Det blir ändå inte riktigt samma sak. Som kund till Volvo skulle jag känna mig lurad om de gjorde stor sak av att bilen görs i Sverige utan att det är så. Och visst är det så att alla bilar inte tillverkas i Sverige (t ex inte just den bilen). Men de har fortfarande tillverkning i Torslanda och är fortfarande ett företag i Sverige.

Skillnaden är väl kanske at de företagen inte har en svensk ort i sitt namn? Med en liten parentes på IKEA, då.

För mig är inte ett ortsnamn i varumärkets namn synonymt med att produktionen sker där - eller ens har skett där i närtid. Men jag förstår nu att en del gör den kopplingen.
Visst är det en skillnad och jag kan förstå tolkningen. Själv tänker jag bara att det är ett namn som vilket annat som helst så länge det inte står tydligt "Görs på skånska slätten" med stora bokstäver och på baksidan står det i smått att det görs i Polen tex.

• Gilla
Reactions: MML

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka