Årets matbluff

Den tillverkades tidigare i Sverige och man går inte direkt ut med att man flyttar produktionen så många tror att man fortfarande köper en helsvensk produkt
Först minskar man den svenska flaggan på locket så mycket att när den väl försvinner så missar många det
Samma med Arla hushållsost tex många trodde den tillverkades i Sverige bra mycket längre än vad den faktiskt gjordes

Tillägg och namnet Alvesta antyder ju att den hör hemma i Alvesta jag menar hur många Alvesta finns det i världen?
För att inte tala om Järna

Det kanske är jag som är ovanligt misstänksam när det kommer till ursprung på livsmedel. Jag har nog inte ens reflekterat över att det "ser ut som" att glassen tillverkas i just Alvesta eller Järna. Jag har helt enkelt tänkt att det är där glassen/företaget s. a. s. "uppstod" och att det är därför den heter som den heter. Var något tillverkas kollar jag alltid upp, om det är viktigt för mig. Det kanske är därför jag har svårt att se "bluffen" i det.

Det kanske är jag som är ovanligt misstänksam när det kommer till ursprung på livsmedel. Jag har nog inte ens reflekterat över att det "ser ut som" att glassen tillverkas i just Alvesta eller Järna. Jag har helt enkelt tänkt att det är där glassen/företaget s. a. s. "uppstod" och att det är därför den heter som den heter. Var något tillverkas kollar jag alltid upp, om det är viktigt för mig. Det kanske är därför jag har svårt att se "bluffen" i det.
Jag tänker som du här, och vill lägga till att jag lätt hade kunnat tänka att receptet kommer från Alvesta eller Järna. Att produktionen inte är där betyder i mina ögon inte att det är direkt fel. Inte som att påstå att det är 46% frukt i muslin när det helt uppenbart är 33% istället.

Jag röstar muslin. Det är rent och skärt ljug.

Om glassen säger jag som MML. Det är så rutin att den typen av 'insinuationer' som inte formuleras som uttryckliga påståenden inte är något man kan bry sig om utan koll. Blir inte ens förvånad, liksom...
Och uppköpta varumärken som flyttas är också standard. Trist så klart, men inte bluff i ordets egentliga mening.

Röstade på glassen. Byta produktionsort är ju en sak men de har ju även bytt recept så det blir som vilken "skit" som helst. Jag köper Alvestaglass ganska ofta, det kommer jag inte fortsätta med.

Pastarätten var god två tycker jag, följt av pizzasåsen.

Röstade på glassen. Byta produktionsort är ju en sak men de har ju även bytt recept så det blir som vilken "skit" som helst. Jag köper Alvestaglass ganska ofta, det kommer jag inte fortsätta med.

Pastarätten var god två tycker jag, följt av pizzasåsen.

Men, byta recept gör ju "alla" mest hela tiden, tycker jag. Två av familjens vego-favoriter har bytt recept (till det sämre). Jättetråkigt, förstås, men någon bluff tycker jag inte att det är varken att byta recept eller tillverkningsort.

Men, byta recept gör ju "alla" mest hela tiden, tycker jag. Två av familjens vego-favoriter har bytt recept (till det sämre). Jättetråkigt, förstås, men någon bluff tycker jag inte att det är varken att byta recept eller tillverkningsort.
Då tycker vi olika. Det framstod i beskrivningen som att receptet byttes i samband med uppköp och flytt av produktionen. Det är en bluff i mina ögon, då finns ju inget kvar av den ursprungliga produkten med namnet?

Müslin fick hur som helst min röst. Där är det rent ljug, tycker jag. Att skriva på framsidan att det är en viss procent frukt, trots att det i verkligheten är mycket mindre, det kan jag (till skillnad från glassen, och kaffet, och tomatsåsen) inte se som något annat än att medvetet vilseleda. Eller möjligen vara oerhört dålig på matte.

Pastarätten tycker jag också är direkt vilseledande. Att skriva att den har ricotta- och spenatfyllning när det är något ynka gram ricotta i hela rätten, känns också mer som medvetet ljugande än att ändra recept/storlek på förpackningen/produktionsort o. s. v.

Pizzasås gör vi egen de få gånger vi gör egen pizza, och kaffe dricker vi inte. Järnaglass har jag nog aldrig sett i butik, Alvestaglass däremot köper vi ofta. Speciellt smaken på bilden - den är jättegod! :d

Men många är omedvetna om hur allt hänger ihop hur stora koncernerna faktiskt är så jag tycker det är bra att glassen tas upp som matbluff

Det är väl bra om fler får upp ögonen för hur få aktörer det är som ligger bakom maten vi betalar dyrt för i affären

Absolut är det bra om fler får upp ögonen. Jag trodde nog i min enfald helt enkelt att folk i gemen redan var medvetna om att man bör läsa var en produkt tillverkas, om det är något man tycker är viktigt. Glassarna här är ju bara två exempel, av väldigt många, på produkter som har en plats i namnet utan att tillverkas där.

Absolut är det bra om fler får upp ögonen. Jag trodde nog i min enfald helt enkelt att folk i gemen redan var medvetna om att man bör läsa var en produkt tillverkas, om det är något man tycker är viktigt. Glassarna här är ju bara två exempel, av väldigt många, på produkter som har en plats i namnet utan att tillverkas där.
Men gör du det varje gång du handlar, läser innehålls förteckningen på produkter du köper dagligdags?

Står du och läser på varje burk glass du köper när du storhandlar en lönefredag trött efter jobbet fullt med folk överallt?
Observerar du den lilla nya etiketten när du tar samma Big pack smak du ätit sen du var liten?

Men gör du det varje gång du handlar, läser innehålls förteckningen på produkter du köper dagligdags?

Nej, inte om det inte är viktigt för mig att veta var den tillverkas. Jag köper inte alltid och enbart lokalproducerat, till exempel. Men är det varor som är viktigt för mig att de är lokalproducerade så kollar jag regelbundet - kanske inte varje gång, men ofta - om de bytt tillverkningsort (eller land). För mig är det verkligen inget konstigt, tvärt om trodde jag som sagt att de flesta som tycker att det är viktigt har koll på sådant.

Från och med idag kan man rösta på Årets matbluff 2024: https://www.aktavara.org/212780/rosta-matbluff-2024

Vilken vara får din röst? Jag brukar tycka att det känns ganska självklart men hade faktiskt lite svårt att bestämma mig i år. Jag landade till slut i att rösta på müslin, det känns som lurendrejeri på en lite mer invecklad nivå än de andra. Tortellinin var dock en stark tvåa.

Pizzasåsen är också rätt dålig men inte missvisande på samma sätt tycker jag. Det är heller ingen nyhet för mig som är gift med en pizzanörd som svär vid Mutti Polpa, alltså helt vanliga finkrossade tomater, tillsammans med en gnutta olivolja och lite färsk basilika som pizzasås. Dessutom står det på burken att såsen har “perfekt konsistens för höga temperaturer” vilket förvisso inte stämmer, enligt min pizzabagare som bakar i 450°, men det hintar i alla fall för mig om att man gjort något med tomaterna för att ändra konsistensen (t.ex. tillsatt vatten).

Glassarna är såklart också lite missvisande, men samtidigt får man ju förstå att det är varumärkesnamn som skapades för många år sedan och det vore kanske lite extremt att ändra hela namnet bara för att produktionen sker någon annanstans i dagens moderna samhälle. Ska Göteborgskex också byta namn då eller?

Kaffet är enligt mig den svagaste nomineringen, krympflation är knappast något nytt och det framgår trots allt på paketet exakt hur mycket det väger, så jag har svårt att se det som någon slags bluff även om det såklart är lite fult att minska mängden men behålla samma pris. Men som sagt, inget nytt och inget unikt för just denna produkt! Jämförspriser är en bra uppfinning...

Vad tycker ni?
Jag röstar nog på pizzasåsen! Innan jag läst vad nån annan i tråden tycker 😅

Edit. Nu tycker jag att jag tycker fel 🙈.

Alltså jag missade helt när Big pack bytte recept och stoppade i ärtprotein i glassen :rage:
Ärligt inte trodde jag att ”nytt recept” innebar ärtor i glassen O_o istället för mjölk
Det blir ju ett helt ny produkt
Fick ont i magen och fattade inte varför först :crazy:
Fast där var inte själva ärtproteinet som var boven utan att det inte skrevs ut tydligt att att glassen inte ens gjordes på mjölk längre.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka