Jag hade kunnat skriva nästan exakt samma inlägg som dig! Är kluven mellan müslin och tortellinin.Från och med idag kan man rösta på Årets matbluff 2024: https://www.aktavara.org/212780/rosta-matbluff-2024
Vilken vara får din röst? Jag brukar tycka att det känns ganska självklart men hade faktiskt lite svårt att bestämma mig i år. Jag landade till slut i att rösta på müslin, det känns som lurendrejeri på en lite mer invecklad nivå än de andra. Tortellinin var dock en stark tvåa.
Pizzasåsen är också rätt dålig men inte missvisande på samma sätt tycker jag. Det är heller ingen nyhet för mig som är gift med en pizzanörd som svär vid Mutti Polpa, alltså helt vanliga finkrossade tomater, tillsammans med en gnutta olivolja och lite färsk basilika som pizzasås. Dessutom står det på burken att såsen har “perfekt konsistens för höga temperaturer” vilket förvisso inte stämmer, enligt min pizzabagare som bakar i 450°, men det hintar i alla fall för mig om att man gjort något med tomaterna för att ändra konsistensen (t.ex. tillsatt vatten).
Glassarna är såklart också lite missvisande, men samtidigt får man ju förstå att det är varumärkesnamn som skapades för många år sedan och det vore kanske lite extremt att ändra hela namnet bara för att produktionen sker någon annanstans i dagens moderna samhälle. Ska Göteborgskex också byta namn då eller?
Kaffet är enligt mig den svagaste nomineringen, krympflation är knappast något nytt och det framgår trots allt på paketet exakt hur mycket det väger, så jag har svårt att se det som någon slags bluff även om det såklart är lite fult att minska mängden men behålla samma pris. Men som sagt, inget nytt och inget unikt för just denna produkt! Jämförspriser är en bra uppfinning...
Vad tycker ni?
Jag använder pizzasåsen som är lite kryddad ibland, för att det är bekvämt. Har svårt att se den som en bluff, det står ju på baksidan vad den innehåller och man förstår ju själv att något som heter sås inte kommer innehålla exakt samma som vanliga krossade tomater.