Årets matbluff

Från och med idag kan man rösta på Årets matbluff 2024: https://www.aktavara.org/212780/rosta-matbluff-2024

Vilken vara får din röst? Jag brukar tycka att det känns ganska självklart men hade faktiskt lite svårt att bestämma mig i år. Jag landade till slut i att rösta på müslin, det känns som lurendrejeri på en lite mer invecklad nivå än de andra. Tortellinin var dock en stark tvåa.

Pizzasåsen är också rätt dålig men inte missvisande på samma sätt tycker jag. Det är heller ingen nyhet för mig som är gift med en pizzanörd som svär vid Mutti Polpa, alltså helt vanliga finkrossade tomater, tillsammans med en gnutta olivolja och lite färsk basilika som pizzasås. Dessutom står det på burken att såsen har “perfekt konsistens för höga temperaturer” vilket förvisso inte stämmer, enligt min pizzabagare som bakar i 450°, men det hintar i alla fall för mig om att man gjort något med tomaterna för att ändra konsistensen (t.ex. tillsatt vatten).

Glassarna är såklart också lite missvisande, men samtidigt får man ju förstå att det är varumärkesnamn som skapades för många år sedan och det vore kanske lite extremt att ändra hela namnet bara för att produktionen sker någon annanstans i dagens moderna samhälle. Ska Göteborgskex också byta namn då eller?

Kaffet är enligt mig den svagaste nomineringen, krympflation är knappast något nytt och det framgår trots allt på paketet exakt hur mycket det väger, så jag har svårt att se det som någon slags bluff även om det såklart är lite fult att minska mängden men behålla samma pris. Men som sagt, inget nytt och inget unikt för just denna produkt! Jämförspriser är en bra uppfinning...

Vad tycker ni?
Jag hade kunnat skriva nästan exakt samma inlägg som dig! Är kluven mellan müslin och tortellinin.

Jag använder pizzasåsen som är lite kryddad ibland, för att det är bekvämt. Har svårt att se den som en bluff, det står ju på baksidan vad den innehåller och man förstår ju själv att något som heter sås inte kommer innehålla exakt samma som vanliga krossade tomater.

Jättekul att läsa era tankar! Jag hade inte alls tänkt på glassarna ur de perspektiv som många av er skriver om, nu har jag lite större förståelse för att de är nominerade och kan uppröra. För mig är det fortfarande inte lika illa sett till hur pass mycket bluff det är, där tycker jag fortfarande att müslin och pastan är värre, men sett till vilka konsekvenser det kan ha (att folk missar att köpa faktiskt Sverigeproducerade varor, till exempel) är de nog det värsta exemplen.

Röstade på glassen.

Försöker gynna Sverigeproducerad mat och glass och blir upprörd när det låter svensktillverkat men inte är det.

Är så trött på att behöva lusläsa på varenda jäkla förpackning man köper.

Samma här! Vill fokusera på ursprung och tillverkningsland men det är en jävla djungel. Riktigt dåligt tycker jag. Namnen kan behållas men jag vill att det TYDLIGT ska framgå om ursprung/tillverkning är någon helt annanstans.

För mig blev det glassen.

Jag tycker inte Göteborgskex ska heta det längre. Även om Göteborgskex var lite missvisande när det fanns i Kungälv så helt förstående när det var så nära till skillnad från nu.

Jag tycker de kunnat vara tvingade att lägga till "tillverkad xx" eller liknande information antingen i märket eller direkt under I informationstexten. Då kan jag köpa att märket ändå är "samma varor" med samma namn men att namnet ändå inte försöker få en att tro att det är från en viss plats.

På Felix ketchup tex står det tillagad i Sverige
Hur många tror att det är svenska tomater?
Det är det inte om man läser på baksidan

Jättekul att läsa era tankar! Jag hade inte alls tänkt på glassarna ur de perspektiv som många av er skriver om, nu har jag lite större förståelse för att de är nominerade och kan uppröra. För mig är det fortfarande inte lika illa sett till hur pass mycket bluff det är, där tycker jag fortfarande att müslin och pastan är värre, men sett till vilka konsekvenser det kan ha (att folk missar att köpa faktiskt Sverigeproducerade varor, till exempel) är de nog det värsta exemplen.
Jag tänker mer att de sålt in sig som en hantverksmässigt producerad lokal produkt och nu utan att ändra något gått över till att vara vilken kommersiellt producerat produkt som helst. Det är helt enkelt en helt annan produkt i samma "förpackning". Det var deras USP, att de varken produceras hantverksmässigt eller i Alvesta (när belägen ort i från mitt perspektiv) gör att hela min motivation för att köpa produkten försvinner.

Från och med idag kan man rösta på Årets matbluff 2024: https://www.aktavara.org/212780/rosta-matbluff-2024

Vilken vara får din röst? Jag brukar tycka att det känns ganska självklart men hade faktiskt lite svårt att bestämma mig i år. Jag landade till slut i att rösta på müslin, det känns som lurendrejeri på en lite mer invecklad nivå än de andra. Tortellinin var dock en stark tvåa.

Pizzasåsen är också rätt dålig men inte missvisande på samma sätt tycker jag. Det är heller ingen nyhet för mig som är gift med en pizzanörd som svär vid Mutti Polpa, alltså helt vanliga finkrossade tomater, tillsammans med en gnutta olivolja och lite färsk basilika som pizzasås. Dessutom står det på burken att såsen har “perfekt konsistens för höga temperaturer” vilket förvisso inte stämmer, enligt min pizzabagare som bakar i 450°, men det hintar i alla fall för mig om att man gjort något med tomaterna för att ändra konsistensen (t.ex. tillsatt vatten).

Glassarna är såklart också lite missvisande, men samtidigt får man ju förstå att det är varumärkesnamn som skapades för många år sedan och det vore kanske lite extremt att ändra hela namnet bara för att produktionen sker någon annanstans i dagens moderna samhälle. Ska Göteborgskex också byta namn då eller?

Kaffet är enligt mig den svagaste nomineringen, krympflation är knappast något nytt och det framgår trots allt på paketet exakt hur mycket det väger, så jag har svårt att se det som någon slags bluff även om det såklart är lite fult att minska mängden men behålla samma pris. Men som sagt, inget nytt och inget unikt för just denna produkt! Jämförspriser är en bra uppfinning...

Vad tycker ni?
För mig spelar det mindre roll om färdigrätten innehåller äkta ricotta eller ej (märks det ens) så länge den inte innehåller något som är ohälsosamt. Här är det ju mera annan ost, det kvittar för mig.

Den torkade frukten i muslien som innehåller socker är rätt given, torkad frukt som säljs innehåller ofta något för att öka hållarbarhet och smak. Om du kollar på påsarna med torkad frukt och bär så brukar det stå på baksidan vad man tillsatt. Eftersom jag vet att man tillsätter saker för smak och hållbarhet så tycker jag inte det är konstigt att man skrivit bara frukt på förpackningen och inte specat att frukten även innehåller socker och andra tillsatser. Om man ska vara petig har de ju heller inte specat om det är i vikt eller volym som procenten är.

För mig spelar det mindre roll om färdigrätten innehåller äkta ricotta eller ej (märks det ens) så länge den inte innehåller något som är ohälsosamt. Här är det ju mera annan ost, det kvittar för mig.

Den torkade frukten i muslien som innehåller socker är rätt given, torkad frukt som säljs innehåller ofta något för att öka hållarbarhet och smak. Om du kollar på påsarna med torkad frukt och bär så brukar det stå på baksidan vad man tillsatt. Eftersom jag vet att man tillsätter saker för smak och hållbarhet så tycker jag inte det är konstigt att man skrivit bara frukt på förpackningen och inte specat att frukten även innehåller socker och andra tillsatser. Om man ska vara petig har de ju heller inte specat om det är i vikt eller volym som procenten är.
Fast problemet med müslin är inte att frukten har behandlats med socker och olja, utan att de låter detta räknas som frukt när de säger "46% frukt" klart och tydligt på förpackningen. Socker och olja är inte frukt. Den faktiska mängden frukt är 7,5+11+6,5+3,5+5 = 33,5 gram, resten av de 46 gram som anges är alltså socker och olja.

(och procenten som anges i sådana här fall avser alltid vikt, enligt Livsmedelsverkets regler)

Glassen retar mig nåt oerhört. Så den röstar jag på, jag blir knäpp på sånt. Åt jag färdigrätter hade kanske den vunnit men jag förutsätter att färdigmat innehåller minimalt av det som skyltas. ”Med smak av” mer än att man de facto skulle hitta kantareller eller tryffel i produkten. Lite som köpt sylt och juice som nästan alltid är utspädd med äpple eftersom det är billigast.

Fast problemet med müslin är inte att frukten har behandlats med socker och olja, utan att de låter detta räknas som frukt när de säger "46% frukt" klart och tydligt på förpackningen. Socker och olja är inte frukt. Den faktiska mängden frukt är 7,5+11+6,5+3,5+5 = 33,5 gram, resten av de 46 gram som anges är alltså socker och olja.

(och procenten som anges i sådana här fall avser alltid vikt, enligt Livsmedelsverkets regler)
Fast det gör det ju på torkad frukt förpackningarna också https://www.dittsvenskaskafferi.se/garant-tranbrtorkade-125g-7340083473678?gQT=1 Det står torkade tranbär och sedan i botten 125 gram. Men det är bara 60% av de där 125 g som är tranbär, resten är tillsatser.

Jag funderar på om det är jag som inte ser det uppenbara, eller vad är problemet med glassen? Tittar jag på bilden som ska föreställa framsidorna står det bara "Järnaglass vanilj Ekologisk utan tillsatser" samt "Alvestaglass himmelsk röra Glass med smörkolasmak och chokladsås" D. v. s. inget som gör att jag utgår från att den tillverkas i Sverige. På baksidorna står det (i samma storlek som all övrig text på baksidorna) att den är tillverkad i nederländerna för Lohilo Foods AB.

Missar jag något?

Min röst kommer hur som helst att gå till müslin eller pastan.

Jag funderar på om det är jag som inte ser det uppenbara, eller vad är problemet med glassen? Tittar jag på bilden som ska föreställa framsidorna står det bara "Järnaglass vanilj Ekologisk utan tillsatser" samt "Alvestaglass himmelsk röra Glass med smörkolasmak och chokladsås" D. v. s. inget som gör att jag utgår från att den tillverkas i Sverige. På baksidorna står det (i samma storlek som all övrig text på baksidorna) att den är tillverkad i nederländerna för Lohilo Foods AB.

Missar jag något?

Min röst kommer hur som helst att gå till müslin eller pastan.
Den tillverkades tidigare i Sverige och man går inte direkt ut med att man flyttar produktionen så många tror att man fortfarande köper en helsvensk produkt
Först minskar man den svenska flaggan på locket så mycket att när den väl försvinner så missar många det
Samma med Arla hushållsost tex många trodde den tillverkades i Sverige bra mycket längre än vad den faktiskt gjordes

Tillägg och namnet Alvesta antyder ju att den hör hemma i Alvesta jag menar hur många Alvesta finns det i världen?
För att inte tala om Järna

Senast ändrad:
Jag röstade på glassen. Så sjukt trött på varor som framställs som svenska hantverk/småskaligt men som sen inte är det. Det konkurrerar kostnadsmässigt med varor som är svenskproducerade på riktigt.

Pizza såsen är den jag inte ser syftet med. När det gäller mindre förpackning och flytta produktionen utomlands så är det synd att kedjorna speciellt ica hela tiden kräver lägre priser. Sänker man inte priset så blir man inte listad. Är man inte listad tex på Ica så är man borta från marknaden. Kelloggs vägrade sänka priset dvs göra kostnadsbesparing. Då tas man bort ur sortimentet. Kungsörnen med svensk pasta har till stora delar ersatts med billigare utländska sorter. Det är svårt att producera svenskt. EMV (egna varumärken) är liknande produkter som finns på marknaden men billigare. Då har man inte råd med ricotta. Det är mycket svårt att torka frukt. Antingen stenhårda bitar eller för hög vattenhalt vilket möglar. Så det är en speciell teknik för att få dom ätbara, jag har intet kollat närmre men troligtvis korrekt deklarerat. Äkta vara ger jag inte mycket för. Dom har ju bättrat sig med tiden i alla fall när det gäller faktagranskning. Sen håller jag med om att country of production bör vara tydligare, det är för dåligt att gömma den informationen.
Jag har som nyårslöfte eller vad man nu ska kalla det att minska köpen av EMV.
För den sneda konkurrensen stör mig något enormt 😬

Fast det gör det ju på torkad frukt förpackningarna också https://www.dittsvenskaskafferi.se/garant-tranbrtorkade-125g-7340083473678?gQT=1 Det står torkade tranbär och sedan i botten 125 gram. Men det är bara 60% av de där 125 g som är tranbär, resten är tillsatser.
Men de 125 grammen som anges är ju den s.k. nettokvantiteten, det är ett helt separat mått som bara anger vad innehållet väger. Det säger ingenting om vad det består av, och så är det för alla produkter.

Det hade varit en annan sak om det på tranbärsförpackningen stod "100% frukt", och det kan jag inte se att det gör? Hade det gjort det så hade det varit en bluff på samma sätt som muslin (fast inte riktigt lika illa enligt mig, eftersom det trots allt rör sig om ananasjuice och inte rent socker som i muslins fall).

Aven jag har rostat ... och da pa glassen.
Jag var tvungen att kolla var Darigold dairies ar "located" da jag alltid forsoker kopa deras mjolk och larde mig att det ar 11 "processing plants" som hanterar mjolk fran fler an 500 bonder har i Pacific North West. Det duger som "nar-odlat" aven om de annonserar Portland som ursprung ... men det ar bara en liten del.
Glass koper jag numera bara Tillamook som finns en timma's bilvag vid kusten. Dar har jag varit och vet exact vad de har.

Det ar inte latt att kopa locala varor och gynna de i ens egen omgivning.

Glassen absolut eftersom det är det enda vi köper (köpte?) (eller, min man köper, jag har en annan favorit). Förutom kaffe då, men krympflation känns gammalt.

De andra "fattar man" tycker jag.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka