Årets matbluff

Det blir ändå inte riktigt samma sak. Som kund till Volvo skulle jag känna mig lurad om de gjorde stor sak av att bilen görs i Sverige utan att det är så. Och visst är det så att alla bilar inte tillverkas i Sverige (t ex inte just den bilen). Men de har fortfarande tillverkning i Torslanda och är fortfarande ett företag i Sverige.
Och så väldigt ickesvenskt numera?
 
Hur många svenska företag bor kvar i Sverige då? Är det inte rätt vanligt att företag faktiskt flyttar utomlands? Det stoltseras ju mycket över vad som är svenskt. Tex IKEA, HM, Spotify, Minecraft, Volvo, Kavatkängor osv osv osv, men hur mycket av allt som vi anser vara svenskt har sin produktion, huvudsakligen, i Sverige? Jag vet inte, har bara fått intryck av att det inte är riktigt jättevanligt i längden. Och företag säljs också.
Skulle säga att få vet hur ägandet ser ut på livsmedelssidan. Ännu färre vet om att det är vanligt att byta ingredienserna till billigare alternativ.
 
Jo, själva företaget är inte helsvenskt. Men Torslanda där de gör bilar, det ligger fortfarande i Sverige. :)
Om volvo gör bilar i Sverige och inte har svenska ägare, men anses svenskt fortfarande och Göteborgskex har flyttat sin produktion utomlands med svenska ägare, anses det svenskt eller anses de tillhöra landet de flyttade till? Om nu ägarskapet inte har någon "betydelse"? Eller gäller det här bara hur vi ser på svenska saker?
 
Om volvo gör bilar i Sverige och inte har svenska ägare, men anses svenskt fortfarande och Göteborgskex har flyttat sin produktion utomlands med svenska ägare, anses det svenskt eller anses de tillhöra landet de flyttade till? Om nu ägarskapet inte har någon "betydelse"? Eller gäller det här bara hur vi ser på svenska saker?
Det är kanske en annan diskussion. Frågan här var nog: Känner jag mig lurad för att Volvo ägs av Geely?

Och för mig personligen är det inte så. Jag skulle inte säga att det är en bluff för att de inte har svenska ägare.
 
Är nog få som inte vet att volvo PV inte är svensktägt sedan länge. Produktionen finns kvar i Sverige även om bilar även produceras i andra fabriker utomlands. Volvo har inte flyttat utan utökat sin tillverkning till fler ställen.
Ja jag ser inte Volvo som svenskt längre, oavsett hur mycket som produceras i Sverige. Har man sålt företaget är det ju inte svenskt längre. I mina ögon då.
 
Om volvo gör bilar i Sverige och inte har svenska ägare, men anses svenskt fortfarande och Göteborgskex har flyttat sin produktion utomlands med svenska ägare, anses det svenskt eller anses de tillhöra landet de flyttade till? Om nu ägarskapet inte har någon "betydelse"? Eller gäller det här bara hur vi ser på svenska saker?
Göteborgskex ägs av Orkla och Orkla är väl fortfarande Norsktägt.
 
Det är kanske en annan diskussion. Frågan här var nog: Känner jag mig lurad för att Volvo ägs av Geely?

Och för mig personligen är det inte så. Jag skulle inte säga att det är en bluff för att de inte har svenska ägare.
Nej, de har ju inte dolt det.
På samma vis känner inte jag mig lurad av glassen eftersom det inte dolts var den görs. Det står inte på framsidan att den görs i Avesta eller Järna och på baksidan framkommer annat. Det är i mina ögon bluff på samma nivå som med frukt% i muslin. att påstå att något innehåller en viss mängd frukt när den faktiska mängden är någon annan är för mig en bluff.
 
  • Gilla
Reactions: MML
Ja jag ser inte Volvo som svenskt längre, oavsett hur mycket som produceras i Sverige. Har man sålt företaget är det ju inte svenskt längre. I mina ögon då.

Jag tycker inte att den enda viktiga aspekten är var ägandet finns. För mig är det också viktigt var produkterna designas och tillverkas (vilket också hänger ihop med var jobb och skatteintäkter skapas). Sen håller jag med om att det inte betraktas som helt "svenskt", men inte heller helt "icke-svenskt" om de delarna finns i stor utsträckning i Sverige.

Kanske lite OT.
 
Visst är det en skillnad och jag kan förstå tolkningen. Själv tänker jag bara att det är ett namn som vilket annat som helst så länge det inte står tydligt "Görs på skånska slätten" med stora bokstäver och på baksidan står det i smått att det görs i Polen tex.

Jag tänker lika som dig. Så länge det inte uttryckligen står att något tillverkas på plats X, så räknar jag inte med det heller. Vill/hinner/orkar jag av någon anleding inte leta reda på var något är tillverkat, men det är viktigt för mig att just den varan är svenskproducerad, så tittar jag efter märkningen "Från Sverige".
 
Jag blev nyfiken och läste på lite om Lohilo/Alvestaglass/Järnaglass.

Det började som Alvestaglass, i just Alvesta, 1979. 2007 köptes Alvestaglass (företaget) och flyttades till Växjö. Borde företaget ha bytt namn redan då? I och med att de då inte längre tillverkade glassen (eller hade huvudkontoret) i Alvesta längre.

2013 lanserade Alvestaglass AB varumärket Lohilo, som växte och även blev etablerat internationellt. 2019 bytte företaget Alvestaglass AB namn till Lohilo Foods AB.

Huvudkontoret ligger fortfarande i Växjö, men man har ingen egen produktion utan använder producenter i andra länder.

Var det en "bluff" redan 2007 när företaget flyttades till Växjö? Blev det en "bluff" när det Växjöbaserade företaget bytte namn till Lohilo, då det varumärket väl blivit det största inom företaget, men valde att behålla namnet på glassen som la grunden till företaget?
 
Jag tycker inte att den enda viktiga aspekten är var ägandet finns. För mig är det också viktigt var produkterna designas och tillverkas (vilket också hänger ihop med var jobb och skatteintäkter skapas). Sen håller jag med om att det inte betraktas som helt "svenskt", men inte heller helt "icke-svenskt" om de delarna finns i stor utsträckning i Sverige.

Kanske lite OT.
Jag tycker att både ägande och produktion borde finnas i Sverige om det ska vara svenskt...
 
Röstade på glassen. Instämmer med vad som sagts tidigare i tråden. Det känns som rent lurendrejeri när man inarbetat ett lokalt ortsnamn där fabriken startade och glasshantverk och man sen tappar både orten (+landet), hantverket och försämrar innehållet - men behåller samma pris som de som faktiskt tillverkas i Sverige.
Jag vill köpa svenskt när det gäller både kött-, ägg- och mjölkprodukter, eftersom vi har högre krav på hur djuren har det här jämfört med neråt i Europa, och jag vill stötta svenska bönder/företag.
Skulle absolut tro att glassarna i omröstningen var tillverkade i Sverige och av svenska råvaror om jag inte läste det finstilta. Kanske skulle behöva märkas upp med ursprungsland på förpackningens framsida även för mjölk+äggprodukter framöver.
 
Jag blev nyfiken och läste på lite om Lohilo/Alvestaglass/Järnaglass.

Det började som Alvestaglass, i just Alvesta, 1979. 2007 köptes Alvestaglass (företaget) och flyttades till Växjö. Borde företaget ha bytt namn redan då? I och med att de då inte längre tillverkade glassen (eller hade huvudkontoret) i Alvesta längre.

2013 lanserade Alvestaglass AB varumärket Lohilo, som växte och även blev etablerat internationellt. 2019 bytte företaget Alvestaglass AB namn till Lohilo Foods AB.

Huvudkontoret ligger fortfarande i Växjö, men man har ingen egen produktion utan använder producenter i andra länder.

Var det en "bluff" redan 2007 när företaget flyttades till Växjö? Blev det en "bluff" när det Växjöbaserade företaget bytte namn till Lohilo, då det varumärket väl blivit det största inom företaget, men valde att behålla namnet på glassen som la grunden till företaget?
Ja, för mig blir den en bluff om produktionen och receptet har ändrats men namnet är kvar.
 
Jag blev nyfiken och läste på lite om Lohilo/Alvestaglass/Järnaglass.

Det började som Alvestaglass, i just Alvesta, 1979. 2007 köptes Alvestaglass (företaget) och flyttades till Växjö. Borde företaget ha bytt namn redan då? I och med att de då inte längre tillverkade glassen (eller hade huvudkontoret) i Alvesta längre.

2013 lanserade Alvestaglass AB varumärket Lohilo, som växte och även blev etablerat internationellt. 2019 bytte företaget Alvestaglass AB namn till Lohilo Foods AB.

Huvudkontoret ligger fortfarande i Växjö, men man har ingen egen produktion utan använder producenter i andra länder.

Var det en "bluff" redan 2007 när företaget flyttades till Växjö? Blev det en "bluff" när det Växjöbaserade företaget bytte namn till Lohilo, då det varumärket väl blivit det största inom företaget, men valde att behålla namnet på glassen som la grunden till företaget?
Växjö och Alvesta är ju grannar så det skiftet är väll inte så jättestort, däremot borde de när de flyttade produktionen utomlands och ändrade receptet ha skrivit ut det på förpackningen eller på annat sätt annonserat det på något sätt.
 
Jag blev nyfiken och läste på lite om Lohilo/Alvestaglass/Järnaglass.

Det började som Alvestaglass, i just Alvesta, 1979. 2007 köptes Alvestaglass (företaget) och flyttades till Växjö. Borde företaget ha bytt namn redan då? I och med att de då inte längre tillverkade glassen (eller hade huvudkontoret) i Alvesta längre.

2013 lanserade Alvestaglass AB varumärket Lohilo, som växte och även blev etablerat internationellt. 2019 bytte företaget Alvestaglass AB namn till Lohilo Foods AB.

Huvudkontoret ligger fortfarande i Växjö, men man har ingen egen produktion utan använder producenter i andra länder.

Var det en "bluff" redan 2007 när företaget flyttades till Växjö? Blev det en "bluff" när det Växjöbaserade företaget bytte namn till Lohilo, då det varumärket väl blivit det största inom företaget, men valde att behålla namnet på glassen som la grunden till företaget?
Bluffen uppstår när man fortsätter att marknadsföra sig med ortsnamnet och hantverkskopplingen som funnits kopplad till det utan att vara tydlig med förändringen som gjorts som är helt på tvärs mot det.

Skulle det stå ”Alvestaglass - tillverkad i Nederländerna” med ungefär lika stor font skulle jag inte tycka att det var bluff. Eller ”Baserad på skummjölkspulver.” tydligt i minst ett par år efter att man gör ändringen, så ok.

Nu försöker man medvetet lura konsumenten att tänka annat. No go for me.
 
Jag tycket det är super att det finns granskning som får stor spridning i konsumentledet.

Min förhoppning är att det ska agera motvikt till företagsledningar som sitter i möte om "hur ska vi dra den bästa valsen för våra kunder så att de fortsätter att betala premium för något som nu ska produceras som en billig skitprodukt". Då kanske de tänker att det är synd att devalvera värdet på varumärket och riskera företagets överlevnad genom att dras i media som bluffmakare.

En from förhoppning om att något annat än kortsiktiga intäkter ska ligga till grund för företagen vi köper av.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka
Upp