Mål och Planer 2025

Jag har insett att jag inte kommer att tävla utan föredrar att bara träna. Man skulle haft någon som tävlar hunden 😅

Mitt mål för 2025 är
*valla in de nya fåren vi ska köpa in
*att jobba mer med fösning på långa avstånd utan att hon försöker få börja ta hem dem.
*lära henne självständigt vakta grindhål, för att slippa öppna/stänga när man ska in för jag är lat 😄
*komma iväg och träna lite agility och lära henne att man ska springa igenom tunneln istället för ovanpå 🙃

Fortsätta träna och ha kul med hunden. Hon fyller 1 år i januari och vi har väl kommit en bit på väg. Lydnad kan hon litegrann, men stadgan sitter inte. Och det beror så klart bara på mig. Vi tränar mest när vi går kurs och saknar träningskompisar. Sen är det väl så att jag själv tycker att spår är så mycket roligare. Vi har gått 1 spårkurs och det tränar vi på regelbundet. Det har blivit hårda spår, men kanske en viltspårkurs till våren.

Vi tog en privatträning i apportering och skulle tagit fler lektioner, men jag blev sjuk och nu har tränaren precis blivit med valp. Tänker att det ska bli en apporteringskurs för nybörjare till våren, dock kommer det bli långt att köra, 22 mil t.or. varje gång. Hur som helst ser jag framför mig ett aktivt år med min tjej och mycket tid i skog och mark.

Popcprnet blir 2 år i januari och jag hoppas han ska landa och coola ner sig under 2025.

Förhoppningsvis klarar han (och piloten) att hålla fokus hela rallylydnadsbanor, så siktet är inställt på titel i nybörjarklass och att någon eller några godkända rundor i fortsättningsklass. Det är inte momenten i sig som är problemen, utan att hålla ihop det med störning.

Lite revansch i utställningsringen hade också varit kul, men det är bara om hunden slutar bita domaren :D. Dvs, om han blir trygg i situationen och tycker det är kul, annars struntar vi i det.

Jobba vidare i startklassen hade också varit kul, men tror aldrig vi kommer tävla...

Förmodligen kommer jag få feeling så det kanske blir både agility och nosework också, men det är inte förstahandsplanen.

Vilken intressant och inspirerande tråd!

Vi har fyra hundar i familjen. En är dotterns, så hans mål och planer lägger jag mig inte i. Återstående tre är en gammal papillon-farbror, vars enda mål är att vakta gården mot inkräktare ;) Så det är väl vad han ska få fortsätta att göra. En liten blandras, som nog inte heller har några särskilda ambitioner. Han är en pigg och glad hund, bara, gillar långpromenader men har inget direkt intresse av att träna. Det blir väl lite vardagslydnad, testa lite olika aktiviteter "bara för skoj" och så med småhundarna, men inte mer än så.

Sedan har jag en liten valp. Med honom är planen först och främst att han ska växa och bli en trevlig unghund. Vi ska gå valpkurs, sedan fortsätter jag gärna med andra kurser. Kanske testa på lite rallylydnad? I övrigt blir det mycket social träning och miljöträning, men inte så mycket egentliga krav. Om han är mogen för det vill jag gärna gå en apporteringskurs till hösten! Är han inte mogen för det, kanske vi hittar en spårkurs eller något i stället.

Övriga planer för honom är att röntga honom mot slutet av nästa år, och kanske göra BPH om det finns något på rimligt avstånd så pass sent på året (nackdelen med en höst/vintervalp).

Rio: Att vara fortsatt pigg och frisk, och fylla 15 i juli

Sarek: Att vara fortsatt pigg och frisk, och fylla 14 om en månad.

Båda farbröderna är fina och fräscha. Vi var t o m ute och sprang ett par km för ett par veckor sedan. Men de är inga unghundar längre. Rio är rätt döv och ser nog inte jättebra längre. Sarek har även han börjat höra dåligt. Och de sover ganska mycket.

Hoppas på valp men den är inte tillverkad än. Målet med valpen är att vi ska stå ut 😅. Och att bygga en god grund och en fin relation för kommande träning.

Lemmy - skulle vilja ta C.I.B-V och Nordic Ch, kanske finsk veteranchampion också..det vore väldigt roligt om jag fick motivation till rallylydnaden igen, det tycker han ju är kul.
Lita - är 10 veckor nu, så vi ska fortsätta lära känna varandra, gå valpkurs, ringträning och förhoppningsvis ställas ut. Men vi tar det i hennes takt.

Världsutställningen i Helsingfors är 2025's stora happening! Sen om båda blir anmälda eller bara Lemmy, det får vi se!

Vi hade stora planer när vi skaffade vår hund (en av dem var dock inte att vi också skulle bli föräldrar, men det blev vi).

Så, vår nu treåriga mallenutt, ska startas upp kommande år. Specialsök och barmarksdrag är det vi börjat med men inte haft någon kontinuitet på pga lillebror. Det har gått bra ändå, och huset har fått stå kvar eftersom hunden haft mycket pyssel med annat 😅.

Fokus får främst bli på att ha roligt vid träning. Jag hamnar själv så lätt i prestations-träsket, och det tillsammans med mitt lite dåliga hundträningssjälvförtroende kan bli en trist nedåtspiral. Hade velat köra minst ett specialsöksprov kommande år. Men vi får se hur det känns. Oavsett behöver vi komma iväg och träna på okänd mark och utmana oss lite.

Liknande trådar

Tjatter Vad har ni för mål för nästa år?
2
Svar
36
· Visningar
1 961
Senast: Nordthor
·
Kultur Här kommer ett rykande färskt bokbingo att påbörjas 1 november så ni kan börja leta efter lämpliga böcker! Boken måste alltså vara...
5 6 7
Svar
129
· Visningar
3 507
Senast: doppler
·
Övr. Hund Årets sista dag är här och nog borde vi ha formulerat våra mål och planer inför nästa år -2024! Här är tråden -in med allt, stort som...
2 3
Svar
55
· Visningar
4 180
Senast: Pooh
·
Hundträning Lägger tråden på Hund och tänker att jag får bäst svar här eftersom problemet härrör från hundpromenaderna. Vad har ni för skor när ni...
Svar
11
· Visningar
764
Senast: Bluefish
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Födda -21
  • Ridskoleryttare